Gå til innhold

Vask av lammeskinn - latmannsversjonen... :)

Anbefalte innlegg

Jeg har to lammeskinn i ulike størrelser etter storebror. Tenkte å bruke disse denne gangen også, og dermed trenger de en vask.

Men synes det virker som så mye styr med vaskinga, hvis man prøver å google litt på fremgangsmåte (ikke sentrifugering, drypptørking, strekking, børsting etc.).

Siden jeg er av den litt mer bedagelige typen, tenkte jeg å teste latmannsversjonen på det minste skinnet :P

Så nå er skinnet vasket i vaskemaskin på 30 grader (ullvask). Brukte eget vaskemiddel for lammeskinn, da jeg tilfeldigvis hadde det. Hvis ikke hadde jeg nok brukt milo.

Hadde sentrifugeringa på 800, men siden skinnet fortsatt var klissvått (typ dryppende), satte jeg på en ekstra runde med sentrifugering (1000 omdreininger, eller hva tallet nå står for :) ). Da ble skinnet litt mer egent for å kaste i tørketrommelen.

Nå er skinnet i tørketrommelen og jeg venter spent på resultatet :P Er det ødelagt eller funker også latmannsversjonen?

Holder dere oppdatert! Hehe...

Fortsetter under...

Nå har jeg hatt lammeskinnet i tørketrommelen i ca 30 minutt, og da er "pelsen" tørr, mens "huden" er litt fuktig enda. Ingen krymping hittil, men jeg tror jeg velger å ta den siste delen av tørkinga som lufttørking (for sikkerhets skyld, med tanke på krymping).

Jeg synes faktisk at skinnet ble mykere nå enn sist gang jeg vasket skinnet (og fulgte instruksene med lufttørking, strekking, børsting osv.). I tillegg til at det bare tok en brøkdel av tiden å få det tørt!

Så jeg konkluderer med at latmannsversjonen funket så bra på dette skinnet at jeg prøver det på det større skinnet også.

For øvrig var det det første skinnet fra Barnas Hus, mens det jeg tester nå er fra Kaisers. Så får vi se om det utgjør noen forskjell :)

Jeg har to lammeskinn i ulike størrelser etter storebror. Tenkte å bruke disse denne gangen også, og dermed trenger de en vask.

Men synes det virker som så mye styr med vaskinga, hvis man prøver å google litt på fremgangsmåte (ikke sentrifugering, drypptørking, strekking, børsting etc.).

Siden jeg er av den litt mer bedagelige typen, tenkte jeg å teste latmannsversjonen på det minste skinnet :P

Så nå er skinnet vasket i vaskemaskin på 30 grader (ullvask). Brukte eget vaskemiddel for lammeskinn, da jeg tilfeldigvis hadde det. Hvis ikke hadde jeg nok brukt milo.

Hadde sentrifugeringa på 800, men siden skinnet fortsatt var klissvått (typ dryppende), satte jeg på en ekstra runde med sentrifugering (1000 omdreininger, eller hva tallet nå står for :) ). Da ble skinnet litt mer egent for å kaste i tørketrommelen.

Nå er skinnet i tørketrommelen og jeg venter spent på resultatet :P Er det ødelagt eller funker også latmannsversjonen?

Holder dere oppdatert! Hehe...

Jeg hadde lammeskinnet på vanlig ullprogram med milo her og hang det til tørk foran ovnen etterpå. Mykt og godt og ingen skade skjedd :)

Jeg hadde det i tørketrommelen på lufting etter at det var tørt for å få ut hundehår, det gikk fint, men ville ikke hatt det i vått tror jeg..

Endret av Håperpåønskebaby

Annonse

Jeg har vasket våre lammeskinn en del og har alltid vasket på ull program med maks sentrifugering. Bruker lammeskinn/ullvask såpe kjøpt på baby shop. Henger til tørk og gjør ikke mer. Aldri børstet og strekt det noe.

har også hørt man kan "vaske" lammeskinnet i snøen (pakke inn i snøen og la ligge, så gnikke litt i snøen). husker mamma gjorde samme med teppene da vi var små, noen som har prøvd?

Litt ekkelt å legge en ny baby på et skinn som er vaska i frossen sur nedbør eller..?

har også hørt man kan "vaske" lammeskinnet i snøen (pakke inn i snøen og la ligge, så gnikke litt i snøen). husker mamma gjorde samme med teppene da vi var små, noen som har prøvd?

Litt ekkelt å legge en ny baby på et skinn som er vaska i frossen sur nedbør eller..?

haha :) ja sant det ;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...