Gå til innhold

Salvatore, Nobel, Orion, Elliot, Carter, Jordan eller Darwin.


Pinnus

Anbefalte innlegg

Da ville jeg gått for Orion, Elliott eller Jordan.

 

Personlig ville jeg nok valgt Orion. Er ikke så glad i Elliott, selv om det ikke er noe galt med selve navnet. Jordan blir litt fremmed for meg, men om dere har tilknytning til navnet blir det jo annerledes.

 

Nobel synes jeg blir for mye ord, -sagt på den ene måten en fredspris og på den andre måten fryktelig mye å leve opp til...

Salvatore synes jeg ikke passer så godt på norsk; Salva Tore?

Darwin synes jeg også blir litt rart, men egentlig et helt OK navn - ville nok heller valgt Marwin.

Carter liker bare ikke ;-)

 

Orion synes jeg er veldig fint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

likte Orion eller Octavian. Hurra for uvanlige navn. Elliot og Carter som jeg ser er godt likt blir for "vanlige" om en kan kalle det det. Liker best de som er uvanlige i både inn og utland. Så får han navnet sitt (nesten) for seg selv. :) Jeg misunnet alltid de barna som hadde sjeldne stilige navn som ingen andre hadde da jeg vokste opp. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for konstruktive tilbakemeldinger dere!

 

Syns også Elliot er litt "vanlig" og det er spådd til å bli populært de nærmeste årene. Datteren vår har også et vanlig navn, bare ikke vanlig i Norge. Fått veldig mange gode tilbakemeldinger, og noen som rynker på nesen, såklart ;-)

 

Positivt overrasket over at flere liker Orion! En av mine favoritter! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Orion er pent. Tenker veldig på stjernebildet, men det er jo egentlig ikke noe galt i det.

 

Elliot er ingen personlig favoritt, men det er helt greit.

 

Resten egner seg overhodet ikke som navn i Norge etter min mening.

 

Jaha, hva må til for at et navn skal "egne" seg i Norge da?

De går veldig fint an å uttale på norsk, og det er faktiske navn, med historie og opphav. (sånn i motsetning til folk som driver å lager navn selv)

Forstår ikke engang hva du mener med dette?

Mohammed var på navnetoppen i Oslo kommune i 2012, er dette et velegnet navn for Norge?

Du må utdype litt her altså....

 

Nobel, Carter og Darwin er ETTERNAVN.

Derfor egner de seg dårlig, etter min mening. Darwin er dessuten i en årrekke gjort til latter som fornavn gjennom dusteforbundet i Dagbladet, der presidenten het Darwin P Erlandsen. Han var selvsagt en fiktiv figur!

Orion - ja, det er et navn, men da pålegges du selvsagt å kalle din datter Andromeda, når hun blir født. Og din neste sønn blir Pollux...hvis man skal holde seg i stjernene.

 

Salvatore og Elliot går helt fint.

 

Jordan er en elv. Geografiske navn er IKKE fornavn, så etter mitt syn er Jordan like absurd å bruke på et barn som Nilen, Glomma, Volga, Mississippi eller Gudbrandsdalslågen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orion er pent. Tenker veldig på stjernebildet, men det er jo egentlig ikke noe galt i det.

 

Elliot er ingen personlig favoritt, men det er helt greit.

 

Resten egner seg overhodet ikke som navn i Norge etter min mening.

 

Jaha, hva må til for at et navn skal "egne" seg i Norge da?

De går veldig fint an å uttale på norsk, og det er faktiske navn, med historie og opphav. (sånn i motsetning til folk som driver å lager navn selv)

Forstår ikke engang hva du mener med dette?

Mohammed var på navnetoppen i Oslo kommune i 2012, er dette et velegnet navn for Norge?

Du må utdype litt her altså....

 

Nobel, Carter og Darwin er ETTERNAVN.

Derfor egner de seg dårlig, etter min mening. Darwin er dessuten i en årrekke gjort til latter som fornavn gjennom dusteforbundet i Dagbladet, der presidenten het Darwin P Erlandsen. Han var selvsagt en fiktiv figur!

Orion - ja, det er et navn, men da pålegges du selvsagt å kalle din datter Andromeda, når hun blir født. Og din neste sønn blir Pollux...hvis man skal holde seg i stjernene.

 

Salvatore og Elliot går helt fint.

 

Jordan er en elv. Geografiske navn er IKKE fornavn, så etter mitt syn er Jordan like absurd å bruke på et barn som Nilen, Glomma, Volga, Mississippi eller Gudbrandsdalslågen.

 

Vet ikke om leste Sommertiaras svar lenger oppe? Situasjonen ble i allfall avklart og hun forklarte hva hun mente.

Alle disse ER fornavn, jeg har skrevet opphav og betydning lenger oppe. Salvatore er forresten også brukt som etternavn, siden du henger deg slik opp i det. Nå har det seg slik at datteren vår har et latinsk navn, og vi har ikke norsk hverken mellomnavn eller etternavn, ergo passer det dårlig med et supernorsk fornavn.

Orion er et stjernebilde, som har fått sitt navn fra en person/figur i gresk mytologi. Helene er også gresk mytologisk? Bare dette er vanlig da, derfor akseptabelt?

Jordan er en elv, et land, et tannkost- og vaskeklutmerke og navnet til min manns morfar. Andre fornavn som er geografiske;

 

Madison

Austin

Alexandria

Boston

Manhattan

Sienna

Orlando

Phoenix

Savannah

Virginia

Texas

Victoria

Indiana

Oklahoma

Azur

America

Canada

Alsace

Provence

Amazonas

Sydney

Aten

Adelaide

Odessa

Olympia

Dakota

Asia

India

Chelsea

Sofia

Devon

 

Av disse er Sienna, Savannah, Victoria og Sofia vanlige i Norge, uten at det er av vesentlig betydning for min del.

 

Igjen, alle navnene som er presenter ER fornavn, selv om du har andre assosiasjoner. Virker ikke som du har lest hele tråden?

 

Ikke alle ønsker å bruke Emil-Mathias-Markus-Lukas i en eller annen (u)oppfinnsom sammensetning :-)

Endret av Pinnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Victoria er vel strengt tatt kalt opp etter en person, og det samme er Sofia, America (Amerigo Vespucci ga navn til kontinentene) og Adelaide. Chelsea, Devon og Boston: you gotta be kidding.

 

Fins andre navn å velge i enn topp ti-lista og Verona, Helsingfors og Bornholm, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elliott. De andre navnene blir altfor spesielle etter min smak. Nobel og Darwin blir for meg i samme gata som kjendisbarna Moses, Apple og Kal El. Men, syns som sagt at Elliott er et fint navn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Victoria er vel strengt tatt kalt opp etter en person, og det samme er Sofia, America (Amerigo Vespucci ga navn til kontinentene) og Adelaide. Chelsea, Devon og Boston: you gotta be kidding.

 

Fins andre navn å velge i enn topp ti-lista og Verona, Helsingfors og Bornholm, da.

 

Håper du mener at Chelsea og Devon ikke fungerer i uttale på norsk, og at ikke du synes det er utenkelige navn? De er i alle fall veldig vanlige.

Jeg er opptatt av at navnet skal kunne uttales på norsk, ha en fin betydning og at det ER et navn. Personlig synes jeg det er merkelig å hjemmesnekre navn til barna sine, selv om det er flere og flere som gjør dette.

At det er lite brukt i Norge bryr jeg meg lite om. Barna dine ville nok ikke synes at det er rare navn, med mindre du forteller dem at de er det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Devon blir dessverre skremmende likt "dæven" på min dialekt, og en del andres, så i Norge syns jeg det er rent ut sagt dårlig gjort ... Men stedsnavn og personnavn kan heller ikke brukes om hverandre i Norge. Kan ikke kalle sønnen din Trondheim selv om Trond er et navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Orion - ja, det er et navn, men da pålegges du selvsagt å kalle din datter Andromeda, når hun blir født. Og din neste sønn blir Pollux...hvis man skal holde seg i stjernene.

 

 

Hvorfor det? Ville du sagt det samme om Stella og Aurora?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker spesielt godt Orion. Elsker stjernehimmelen!

 

Kjekt å høre! Jeg liker det også veldig godt, men mannen er nok ikke helt overbevist enda ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Devon blir dessverre skremmende likt "dæven" på min dialekt, og en del andres, så i Norge syns jeg det er rent ut sagt dårlig gjort ... Men stedsnavn og personnavn kan heller ikke brukes om hverandre i Norge. Kan ikke kalle sønnen din Trondheim selv om Trond er et navn.

 

Jeg ville heller ikke brukt Devon, selv om det høres helt greit ut på bergensk med lang e, Deevon. Poenget mitt er at det er et navn som er mye brukt, siden du påstår at f.eks. Jordan ikke er et navn. Det er brukt verden over, og kan ikke akkurat sammenlignes med å hete Trondheim.

Det er bare uvanlig. Jeg syns uvanlig er bra så sant det kan uttales greit med norsk uttale, og ikke får en annen betydning eller rimer på noe som gir dårlige assosiasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...