Gå til innhold

Flere spm. ang. sex/graviditetsforsøk etter MA (medisinsk fjernet abort)! ;)

Anbefalte innlegg

Jeg tok medisinsk abort på torsdag p.g.a. en påvist MA (embryoet var 4-5 uker). Jeg hadde fryktelige smerter etter de tablettene og føler det meste som var der kom ut, så tror det gikk bra. Jeg har blødd veldig lite etterpå (er nå to dager siden), men er det normalt? Og er det et godt tegn? Blødningene nå merkes mest på papiret ved dobesøk som veldig seig/slimete rød utflod. Ikke mye rennende blod som kommer i bindet... (Beklager detaljene altså, må bare finne ut hva som er normalt...)

Fikk beskjed om at det var lurt å vente med ny graviditet til etter en syklus (etter første vanlige mens), men glemte å spørre om det var en risiko ved å bli gravid før vanlig mens. Vet dere noe om det? Hva hvis ikke alt fra aborten er kommet ut, kan man likevel bli gravid på nytt uten noen risiko?? Ville dere ventet en syklus?

Tenker at om jeg slutter å blø snart og deretter venter med sex 1 uke, kan vi ha ubeskyttet sex..? Sikkert mange rare spørsmål her, men jeg har så lite peiling på dette :P

Fortsetter under...

Trist å høre om MA'en.. det høres normalt ut tenker jeg.. er ikke så mye som skal ut når fosteret tilsvarer 4-5 uker.. jeg oppdaget MA der fosteret tilsvarte 8 uker, og da blødde jeg mye i to dager, før det dabbet godt av.. spottet senere, og det var helt stopp etter 1 - 1, 5 uke.. så vi hadde samleie etter jeg hadde sluttet å blø.. mtp å bli gravid, så sa legen til meg at jeg burde vente en syklus.. når jeg spurte hvorfor, så var eneste argumentet han hadde, at da var det lettere å fastslå termin? :P vi begynte rett på prøvingen.. men gikk ikke første pp, og hadde en kraftig mens.. nå er jeg litt usikker på syklus, da jeg fikk en liten blødning over en uke før forventet mens..

Ønsker deg lykke til! :)

Jeg hadde utskrapning etter MA (to ganger, faktisk), og blødde nesten ingenting etterpå. Det er helt individuelt hvor mye man blør, men etter en medisinsk abort kan det være lurt å ta UL for å se at alt er borte.

Det er en risiko for å bli gravid før neste mens, men dette er IKKE farlig altså. Vi ventet ikke en syklus, vi satte i gang med prøvinga så fort jeg følte meg i form til samleie igjen (fikk beskjed om å vente ca to uker etter utskrapning, eventuelt etter blødningsstopp, og vi ventet vel ca en uke før vi hadde samleie, ikke lengre).

Har du rester inni deg, tror jeg neppe du kan bli gravid.

Håper du finner svarene litt nyttig, og lykke til videre :)

Anonym poster: 462481cb1a23f28871d04cbbd9b565f5

Tusen takk for svar dere :) Det var veldig oppklarende det dere begge sier. Da tenker jeg det er trygt å ha ubeskyttet sex så snart jeg har vært blødningsfri i 1 uke, så får vi bare se hvordan det går :) Klaffer det ikke før første mens så er det veldig greit det altså, men måtte vite om det kunne være skummelt med tanke på fare for ny abort.

Jeg tok tablettene sist fredag, nesten stoppet å blø. Men på kontroll i går fant gyn en del rester, og jeg har nå tatt 4 nye tabletter. Det er vanlig å stoppe å blø etter ca 1 uke, men synes det var greit å ta en kontroll.. Nå er det ny kontroll om 10 dager..

Jeg tok tablettene sist fredag, nesten stoppet å blø. Men på kontroll i går fant gyn en del rester, og jeg har nå tatt 4 nye tabletter. Det er vanlig å stoppe å blø etter ca 1 uke, men synes det var greit å ta en kontroll.. Nå er det ny kontroll om 10 dager..

Uff da :( Jeg ble ikke bedt om å komme tilbake med mindre jeg fikk smerter eller feber jeg... Ellers ville de kun ta en blodprøve etter 4 uker for å se eter hcg-rester. Synes det hørtes merkelig ut... Men får man like vonde menssmerter/riesmerter ved tablettkur nr.2?

Annonse

Uff da :( Jeg ble ikke bedt om å komme tilbake med mindre jeg fikk smerter eller feber jeg... Ellers ville de kun ta en blodprøve etter 4 uker for å se eter hcg-rester. Synes det hørtes merkelig ut... Men får man like vonde menssmerter/riesmerter ved tablettkur nr.2?

Og hvor langt var du på vei? Hvor gammelt var embryoet/fosteret?

Jeg har vært privat og synes hun gir veldig god oppfølging. Veldig avh av hvor langt man er på vei vil jeg tro. Men synes det er greit å slippe å gå rundt med blødning i mange uker, slik noen av venninne mine har gjort. Hvis du ikke blør etter en uke og føler deg helt fin er det sikkert helt ok. Jeg har hatt smerter hele uken..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...