Gå til innhold

Noen med negative/dårlige erfaringer med epidural?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Blir det en "vanlig" fødsel så klarer du deg uten. Epidural forlenger jo hele fødselen.

Sikkert lett for meg å si som ikke har hatt komplikasjoner. Hatt "vanlige" fødsler...3 stk...klart meg uten epidural alle gangene.

Både psitiv og negativ på en måte. Hadde det vært fremang i fødselen hadde jeg ikke trengt det. Men det stoppet opp på 5 cm åpning og etter x anall timer med kraftige rier fikk jeg epidural for å få slappet av litt og samlet krefter til innspurten. Da fikk jeg spist litt og tok en liten ringerunde. . Så lå jeg å småslumret litt.

Negativt var at jeg ikke fikk pressrier, så endte opp med vakuum.

Nå har ikke jeg noen negative erfaringer med epidural, men bare det å få en nål i ryggen syns jeg er skummelt nok i seg selv (hindret meg likevel ikke i å rope etter den under forrige fødsel :P ). Man kan jo faktisk bli lam, om den skulle treffe rette (les: gale) punktet, og det skremmer meg.

Annonse

Både psitiv og negativ på en måte. Hadde det vært fremang i fødselen hadde jeg ikke trengt det. Men det stoppet opp på 5 cm åpning og etter x anall timer med kraftige rier fikk jeg epidural for å få slappet av litt og samlet krefter til innspurten. Da fikk jeg spist litt og tok en liten ringerunde. . Så lå jeg å småslumret litt.

Negativt var at jeg ikke fikk pressrier, så endte opp med vakuum.

Hadde litt den samme opplevelsen. Syntes det var som å komme til himmelen etter mange timer med intense smerter. Ikke var det vondt å få nålen i ryggen heller (smertene fra riene "overdøvde" eventuelle smerter fra nålen). Det vanskeligste var å sitte helt i ro, slik at nålen ikke skulle treffe feil.

Men jeg fikk heller ikke pressrier, og det var tøft å presse ut babyen uten "hjelp" fra kroppen (men slapp vakuum heldigvis).

Har hørt noen si at manglende pressrier ikke skyldes epiduralen, men det var nå det jeg fikk som grunn fra jordmora, så jeg vet ikke.

Jeg fikk spinal hodepine fordi de satt den feil.

Fikk migrene pga trykkforskjell i hodet som går ned til ryggmargen.

Måtte ta en mini operasjon 2 dager etter fødsel i ryggen.

Var veldig vondt rett etterpå så måtte være 7 dager på sykehus.

Gikk i prekestol...:(

Vet ikke om jeg tørr å ta det igjen. Finnes alternative måter.

Akupunktur, morfin etc...

Ifølge de legene og jordmødrene jeg har snakket med skal ikke moderne epidural som settes riktig ha noen påvirkning på presse/ trykkekraften.

Det var litt godt å høre.. Fikk selv høre på oppfølgingasamtalen at set sikkert var pga epiduralen. Men nå er jeg enda mer sikker på at jeg likevel går foe epidural om det blir likedan som sist :)

Fikk epidural pga igangssatt fødsel og da anbefalte de det.

Den virket bare på høyresiden, selv om ansestesilegen prøvde å sette den på nytt tre (!!) ganger. Ble dermed helt lam i høyrefoten. Fikk aldri pressrier så tilslutt slo de av epiduralen for å se om det kom så det ble det jo like vondt igjen. Kom aldri og presset ut "på kommando", men det gikk fint.

Etterpå fikk jeg voldsomme ukontrollerte skjelvinger i den foten hvor epiduralen hadde virket, jordmor og mannen min måtte holde den nede til tider. Varte av og på en times tid.

Fødsel nummer to var uten epidural for å si det sånn og det var en mye bedre opplevelse :)

Annonse

Jeg fikk epidural da fremgangen stoppet litt opp ved 4 cm og fikk da drypp for å få fortgang i fødselen og dermed kom riene veldig tett og fikk ikke pause mellom føltes det som og lystgass funket ikke:) hadde egentlig ikke tenkt å ta epidural men til slutt måtte jeg bare da det var så vondt:) angret på at jeg ikke ba om det før:) funket bra på meg men ble liggende en time å presse for å få ham ut:

Har forsøkt hhv uten og med epidural. Måtte ha drypp begge gangene pga manglende fremgang. Etter første opplevelse der jeg åpnet meg fra 2 cm til ti på rundt to timer (etter neste fire døgn uten fremgang), så orket jeg ikke tanken smerten en gang til og ba om epidural før de satte dryppet ;-) Satt som et skudd og kunne faktisk gå litt rundt uten smerter. Åpnet meg fra 4 til ti cm på 1 1/2 time. Skal definitivt ha epidural denne gangen også (regner ikke med en spontan og naturlig fødsel denne gangen heller :-P)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...