Gå til innhold

Hva vil jeg få i foreldrepenger? Svr bare om du VET :)


HeltLykkelig ♥♥

Anbefalte innlegg

Jeg jobber egentlg i 100 % stillig. Men i hele 2012 hadde jeg 20 % ulønnet permisjon da jeg var hjemme 1 dag i uka med jenta mi. Nå fra januar er jeg tilbake i 100 % stilling. Terminen min er i april.

 

Vil jeg da få 100 % lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du arbeidstaker, beregnes foreldrepengene som hovedregel etter inntekten du har når du går ut i permisjon. (kopiert fra nav.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) har nemlig hørt to forskellge ting. Dama på mitt lokale nav kontor påsto jeg måtte levere inn lønnsslipper for 12 siste mnd og at jeg kom til å miste 20 % av inntekten jeg har nå. Snakket med ei på nav sentralt som sier det samme som dere. Selv har jeg også tolket det i den retningen.

 

Beroliger meg litt å høre det er slik andre mener også. Gikk fra nav med hormoner i spenn og gråten i halsen etter dama på nav omtrent fikk meg til å føle meg som en idiot som hadde lest feil på nav-sidene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med nav i dag angående permisjonssøknad og svangerskapspenger. Hun fortalte meg at jeg kan levere inn lønnslipp for det siste året om jeg ønsket at de skulle ta det med i beregningen av utbetaling, siden jeg har hatt veldig variert inntekt fra mnd til mnd. Så i mitt tilfelle lønner det seg å sende inn alle lønnslipper for å ha best grunnlag for å få så mye som mulig, men hovedregelen er at du får utbetalt foreldrepenger basert på inntekten du har når du går ut i permisjon!

Ikke hør på teite "skranke-nav-damer", gå direkte til den som veit. ;) Jeg ringte i dag, og snakket med ei som kunne masse, og det var ekstremt beroligende! Anbefaler deg å heller ringe enn å møte opp på nav....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det et sted de svarer i hytt og pine så er det NAV. Har slitt med dem i mange sammenhenger.

 

Som hovedregel skal foreldrepengene beregnes av de siste månedslønnen,. ( itillegg ser nav på snittet av de 3 siste årene og er avviket mellom dagens inntekt og snittet mer enn 25% skal det gjøres en vurdering. Det som er det reelle inntektstapet ditt i det du går ut i permisjon er det som skal legges til grunn. Dvs at en som feks er student med deltidsstilling avslutter studiene sine og får en heltidsstilling skal få inntekten i heltidsstillingen til grunn selv om hun ikke har jobbet så lenge)

 

jeg skjønner ikke hvorfor det sitter så mange på nav som ikke kan det de skal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, virket som hun som svarte i telefonen hadde litt mer peiling. Men utifra holdningen til hun på kontoret var det hun som visste alt. Det var forøvrig samme dama som gav oss feil info sist, så det var rett før vi mista fedrekvota. Kan bli sint av mindre.

 

Nei, jeg sender de inn sentralt.. Har hvertfall ikke tenkt å møte opp der å levere og få beskjed om at jeg leverer feil. Men skal sende de en fin mail om hva jeg synes om at slike folk skal gi mennesker i forskellige livssituasjoner råd.. Når de faktisk gir feil informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er det ikke egentlig arbeidsgiver som sender inn innektsopplysningsskjema for deg? Der skal de jo oppgi inntekten du har og stillingsprosent.

 

Det løser seg sikkert veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt flere ganger at de i skranken gir feil informasjon, jeg tror rett og slett det er fordi de føler seg viktige, og så tror de en ting og innbiller seg at det er det riktige. Og i stedenfor å si at det faktisk er noe de bare TROR og ikke VET, så later de som at de vet det for å virke "flinke"..... De kan kanskje en del, men det er nok litt om alt, og ikke noe spesialisering innen noe.. Så derfor tenker jeg det er best å ringe til noen som faktisk sitter der og kan det ene temaet bedre enn noe annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er det ikke egentlig arbeidsgiver som sender inn innektsopplysningsskjema for deg? Der skal de jo oppgi inntekten du har og stillingsprosent.

 

Det løser seg sikkert veldig bra.

 

Jo, det var det hun i telefonen sa :) arbeidsgiver sender inntektsooplysniger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er det ikke egentlig arbeidsgiver som sender inn innektsopplysningsskjema for deg? Der skal de jo oppgi inntekten du har og stillingsprosent.

 

Det løser seg sikkert veldig bra.

 

ja, arbeidsgiver skal fylle i et eget skjema om lønn: NAV08-30.01

Jeg ble anbefalt å sende inn lønnslipper for å få en annen vurdering enn det arbeidsgiver sender inn, for å være sikker på at jeg får så mye som mulig, siden min utbetalte lønn varierer sånn fra mnd til mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt flere ganger at de i skranken gir feil informasjon, jeg tror rett og slett det er fordi de føler seg viktige, og så tror de en ting og innbiller seg at det er det riktige. Og i stedenfor å si at det faktisk er noe de bare TROR og ikke VET, så later de som at de vet det for å virke "flinke"..... De kan kanskje en del, men det er nok litt om alt, og ikke noe spesialisering innen noe.. Så derfor tenker jeg det er best å ringe til noen som faktisk sitter der og kan det ene temaet bedre enn noe annet. :)

 

Ja, tenker slik selv. Hun i telefonen svarer jo på allurat spørsmål om foreldrepenger (siden jeg tastet 2 for akkurat dette tema). Så stoler mer på henne enn ho sure snerpa på kontoret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man får så mange forskjellige svar er at det beregning av foreldrepenger og sykepenger er svært komplekst.

Ingen sak er lik, og ingen kan si noe om utfallet av en sak før man sitter med hele saken foran seg.

NAV i skranke og kompetansekø som man ringer kan svare å gi generelle opplysninger ut fra det man får opplyst om når noen spør. Når saken skal behandles kan likevel utfallet bli noe annet om det dukker opp ting som man ikke var klar over eller tenkte over i forkant.

Jeg er saksbehandler på både sykepenger og foreldrepenger, og ser stadig at folk har blitt lovet et grunnlag "over disk". Dette er uheldig, og bør ikke skje. Men det er også vanskelig for den som skal ha foreldrepenger/sykepenger og ikke få vite hva man får før saken er ferdigbehandlet.

Mitt råd er at man tar de svarene man får både over disk og pr. telefon som en veiledning, men bli ikke skuffet om utfallet ikke blir slik.

Selv om to saker kan virke helt like kan det være små ting som gjør at de er helt forskjellig.

 

I utgangspunktet holder det med et inntektsskjema fra arbeidsgiver når man søker. Dersom nav ser at det er behov for lønnsslipper vil de be om dette.

Vi bruker ikke tid på å sitte å beregne et snitt ac x antall lønsslipper, dette er arbeidgsivers jobb!

 

 

Anonym poster: 6636d853c1a80a01279ccd182be29424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at man får så mange forskjellige svar er at det beregning av foreldrepenger og sykepenger er svært komplekst.

Ingen sak er lik, og ingen kan si noe om utfallet av en sak før man sitter med hele saken foran seg.

NAV i skranke og kompetansekø som man ringer kan svare å gi generelle opplysninger ut fra det man får opplyst om når noen spør. Når saken skal behandles kan likevel utfallet bli noe annet om det dukker opp ting som man ikke var klar over eller tenkte over i forkant.

Jeg er saksbehandler på både sykepenger og foreldrepenger, og ser stadig at folk har blitt lovet et grunnlag "over disk". Dette er uheldig, og bør ikke skje. Men det er også vanskelig for den som skal ha foreldrepenger/sykepenger og ikke få vite hva man får før saken er ferdigbehandlet.

Mitt råd er at man tar de svarene man får både over disk og pr. telefon som en veiledning, men bli ikke skuffet om utfallet ikke blir slik.

Selv om to saker kan virke helt like kan det være små ting som gjør at de er helt forskjellig.

 

I utgangspunktet holder det med et inntektsskjema fra arbeidsgiver når man søker. Dersom nav ser at det er behov for lønnsslipper vil de be om dette.

Vi bruker ikke tid på å sitte å beregne et snitt ac x antall lønsslipper, dette er arbeidgsivers jobb!

 

 

Anonym poster: 6636d853c1a80a01279ccd182be29424

 

Så hva mener du jeg skal sende inn som dokumentasjon? Her er det to damer som sier jeg skal gjøre to forskjellige ting. Man må kunne forvente riktige svar når man spør nav om noe man ikke vet og trenger råd om. Og min sak var vel ikke så veldig kompleks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de sak er kompleks er det ingen som kan svare på før man har hele saken.

Ut fra det du beskriver så virker saken enkel, men jeg ville uansett ikke svart skårsikkert. Det kan jo være ting i din sak som man ikke tenker over.

Forøvrig så synes ingen at sin egen sak er kompleks ;)

 

Dersom du har snakket med NAV og der har bedt deg sende inn lønnsslipper så kan du gjøre det. Det er jo greit å ha dersom man får bruk for de.

Men i utgangspunktet er det din arbeidsgivers jobb å beregne din inntekt, også når det har vært variabel. De har fått retninglinjer på hvordan de går frem.

 

Vi skal behandle flest mulig saker i løpet av en dag. Dersom vi i alle saker skulle sitte å regne snitt av lønnsslipper ville dette ført til mye lengre saksbehandlingstid enn vi har i dag. (Den er lang nok).

Det er ikke bare å ta sluttsummen på hver lønsslipp, for alt skal ikke være med.

Derfor er vi ganske strenge på at arbeidsgiver gjør jobben sin.

 

Dersom vi får store avvik i inntekt kan vi selv be om lønnsslipper for å kontrollere. Men dette gjør vi vanligvis ikke før vi ser om vi trenger det.

Ja, du har fått to forskjellige svar - men det er jo bare å sende det med. De bruker det ikke dersom de ikke trenger det.

 

 

Anonym poster: 6636d853c1a80a01279ccd182be29424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man får så mange forskjellige svar er at det beregning av foreldrepenger og sykepenger er svært komplekst.

Ingen sak er lik, og ingen kan si noe om utfallet av en sak før man sitter med hele saken foran seg.

NAV i skranke og kompetansekø som man ringer kan svare å gi generelle opplysninger ut fra det man får opplyst om når noen spør. Når saken skal behandles kan likevel utfallet bli noe annet om det dukker opp ting som man ikke var klar over eller tenkte over i forkant.

Jeg er saksbehandler på både sykepenger og foreldrepenger, og ser stadig at folk har blitt lovet et grunnlag "over disk". Dette er uheldig, og bør ikke skje. Men det er også vanskelig for den som skal ha foreldrepenger/sykepenger og ikke få vite hva man får før saken er ferdigbehandlet.

Mitt råd er at man tar de svarene man får både over disk og pr. telefon som en veiledning, men bli ikke skuffet om utfallet ikke blir slik.

Selv om to saker kan virke helt like kan det være små ting som gjør at de er helt forskjellig.

 

I utgangspunktet holder det med et inntektsskjema fra arbeidsgiver når man søker. Dersom nav ser at det er behov for lønnsslipper vil de be om dette.

Vi bruker ikke tid på å sitte å beregne et snitt ac x antall lønsslipper, dette er arbeidgsivers jobb!

 

 

Anonym poster: 6636d853c1a80a01279ccd182be29424

 

Så hva mener du jeg skal sende inn som dokumentasjon? Her er det to damer som sier jeg skal gjøre to forskjellige ting. Man må kunne forvente riktige svar når man spør nav om noe man ikke vet og trenger råd om. Og min sak var vel ikke så veldig kompleks ;)

 

 

 

I din sak så har du jo så vidt jeg forstår fastlønn og den lønnen du har måneden før permisjon er den lønnen du ønsker (er den lønnen du har krav på om den er fast) å få som grunnlag til foreldrepenger.

 

Da ville jeg bare bedt arbeidsgiver sende inn inntektskjema med den faste månedslønnen din og 100% stillingsbrøk som jo er korrekt

 

Jeg tror helt ærlig at du da får en enklere sak og er enig med anonym i at da får nav kontakte deg om de trenger noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de sak er kompleks er det ingen som kan svare på før man har hele saken.

Ut fra det du beskriver så virker saken enkel, men jeg ville uansett ikke svart skårsikkert. Det kan jo være ting i din sak som man ikke tenker over.

Forøvrig så synes ingen at sin egen sak er kompleks ;)

 

Dersom du har snakket med NAV og der har bedt deg sende inn lønnsslipper så kan du gjøre det. Det er jo greit å ha dersom man får bruk for de.

Men i utgangspunktet er det din arbeidsgivers jobb å beregne din inntekt, også når det har vært variabel. De har fått retninglinjer på hvordan de går frem.

 

Vi skal behandle flest mulig saker i løpet av en dag. Dersom vi i alle saker skulle sitte å regne snitt av lønnsslipper ville dette ført til mye lengre saksbehandlingstid enn vi har i dag. (Den er lang nok).

Det er ikke bare å ta sluttsummen på hver lønsslipp, for alt skal ikke være med.

Derfor er vi ganske strenge på at arbeidsgiver gjør jobben sin.

 

Dersom vi får store avvik i inntekt kan vi selv be om lønnsslipper for å kontrollere. Men dette gjør vi vanligvis ikke før vi ser om vi trenger det.

Ja, du har fått to forskjellige svar - men det er jo bare å sende det med. De bruker det ikke dersom de ikke trenger det.

 

 

Anonym poster: 6636d853c1a80a01279ccd182be29424

 

Jeg har et spørsmål til deg anonym:

 

Min sak er nok mer kompleks siden jeg har 100% provisjonsbasert lønn.

Det jeg lurer på er: nå er jeg sykemeldt og om jeg kommer tilbake i jobb 100% vil jeg mest sannsynlig ikke rekke å oppnå den samme lønnen som jeg hadde før sykemelding og som er grunnlaget for sykepengene mine.

 

Jeg har alltid et snitt av en representativ periode i grunnlag for mine permisjoner og sykepenger.

 

Arbeidsgiver nekter å ta med sykepenger i beregningen noe som jeg mener er feil

 

(Det jeg gjør av arbeid i dag får jeg ofte ikke lønn for før etter tidligst 2 mndr det betyr at jeg ikke rekker å få lønn før perm start selv om jeg jobber.)

 

Skal arbeidsgiver ta med sykepenger i beregningen, eller må jeg be nav gjøre beregningen.?

 

Anonym poster: 3c6f284304d60375f9228da98f16905d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst88

Istedet for å samle sammen flerfoldige lønnslipper, så kan dere jo bare ta med årsrapportene for de tre årene? :)

 

Skal da vel stå hvor mye du tjente og skattet hos arbeidsgiveren/arbeidsgiverne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedet for å samle sammen flerfoldige lønnslipper, så kan dere jo bare ta med årsrapportene for de tre årene? :)

 

Skal da vel stå hvor mye du tjente og skattet hos arbeidsgiveren/arbeidsgiverne?

 

Det er vel egentlig ikke så nødvendig, for det første har man jo i mange tilfeller en bedre lønn nå enn for 3 år siden og det er jo lønnen den siste måneden før perm som er som skal legges til grunn som hovedregel.

De tre siste ferdig lignede årene kan jo ligge ganske langt tilbake i tid, med tanke på at ligningen ikke er ferdig før mellom juni og oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedet for å samle sammen flerfoldige lønnslipper, så kan dere jo bare ta med årsrapportene for de tre årene? :)

 

Skal da vel stå hvor mye du tjente og skattet hos arbeidsgiveren/arbeidsgiverne?

NAV har direkte tilgang på de tre siste ferdigligna år.

Og vi kan bestille mer konkrete opplysninger (f. eks hvor mye man har tjent pr. arbeidsgiver osv.) direkte fra skatteetaten via datasystemene.

 

 

Anonym poster: 6636d853c1a80a01279ccd182be29424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de sak er kompleks er det ingen som kan svare på før man har hele saken.

Ut fra det du beskriver så virker saken enkel, men jeg ville uansett ikke svart skårsikkert. Det kan jo være ting i din sak som man ikke tenker over.

Forøvrig så synes ingen at sin egen sak er kompleks ;)

 

Dersom du har snakket med NAV og der har bedt deg sende inn lønnsslipper så kan du gjøre det. Det er jo greit å ha dersom man får bruk for de.

Men i utgangspunktet er det din arbeidsgivers jobb å beregne din inntekt, også når det har vært variabel. De har fått retninglinjer på hvordan de går frem.

 

Vi skal behandle flest mulig saker i løpet av en dag. Dersom vi i alle saker skulle sitte å regne snitt av lønnsslipper ville dette ført til mye lengre saksbehandlingstid enn vi har i dag. (Den er lang nok).

Det er ikke bare å ta sluttsummen på hver lønsslipp, for alt skal ikke være med.

Derfor er vi ganske strenge på at arbeidsgiver gjør jobben sin.

 

Dersom vi får store avvik i inntekt kan vi selv be om lønnsslipper for å kontrollere. Men dette gjør vi vanligvis ikke før vi ser om vi trenger det.

Ja, du har fått to forskjellige svar - men det er jo bare å sende det med. De bruker det ikke dersom de ikke trenger det.

 

 

Anonym poster: 6636d853c1a80a01279ccd182be29424

 

Jeg har et spørsmål til deg anonym:

 

Min sak er nok mer kompleks siden jeg har 100% provisjonsbasert lønn.

Det jeg lurer på er: nå er jeg sykemeldt og om jeg kommer tilbake i jobb 100% vil jeg mest sannsynlig ikke rekke å oppnå den samme lønnen som jeg hadde før sykemelding og som er grunnlaget for sykepengene mine.

 

Jeg har alltid et snitt av en representativ periode i grunnlag for mine permisjoner og sykepenger.

 

Arbeidsgiver nekter å ta med sykepenger i beregningen noe som jeg mener er feil

 

(Det jeg gjør av arbeid i dag får jeg ofte ikke lønn for før etter tidligst 2 mndr det betyr at jeg ikke rekker å få lønn før perm start selv om jeg jobber.)

 

Skal arbeidsgiver ta med sykepenger i beregningen, eller må jeg be nav gjøre beregningen.?

 

Anonym poster: 3c6f284304d60375f9228da98f16905d

Jeg er enig med din arbeidsgiver. Det blir feil å ta med sykepengegrunnlaget når nytt grunnlag skal beregnes.

Dersom du er 100% tilbake i jobb etter sykepengene starter du å opparbeide deg nytt grunnlag.

Dersom dette er mye høyere eller lavere enn det du har hatt tidligere vil nav se dette og vurdere om de skal skjønnsfastsette grunnlaget til f. eks snitt av tre siste ferdigligna år dersom dette anses mer representativt.

 

 

 

Anonym poster: 6636d853c1a80a01279ccd182be29424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de sak er kompleks er det ingen som kan svare på før man har hele saken.

Ut fra det du beskriver så virker saken enkel, men jeg ville uansett ikke svart skårsikkert. Det kan jo være ting i din sak som man ikke tenker over.

Forøvrig så synes ingen at sin egen sak er kompleks ;)

 

Dersom du har snakket med NAV og der har bedt deg sende inn lønnsslipper så kan du gjøre det. Det er jo greit å ha dersom man får bruk for de.

Men i utgangspunktet er det din arbeidsgivers jobb å beregne din inntekt, også når det har vært variabel. De har fått retninglinjer på hvordan de går frem.

 

Vi skal behandle flest mulig saker i løpet av en dag. Dersom vi i alle saker skulle sitte å regne snitt av lønnsslipper ville dette ført til mye lengre saksbehandlingstid enn vi har i dag. (Den er lang nok).

Det er ikke bare å ta sluttsummen på hver lønsslipp, for alt skal ikke være med.

Derfor er vi ganske strenge på at arbeidsgiver gjør jobben sin.

 

Dersom vi får store avvik i inntekt kan vi selv be om lønnsslipper for å kontrollere. Men dette gjør vi vanligvis ikke før vi ser om vi trenger det.

Ja, du har fått to forskjellige svar - men det er jo bare å sende det med. De bruker det ikke dersom de ikke trenger det.

 

 

Anonym poster: 6636d853c1a80a01279ccd182be29424

 

Jeg har et spørsmål til deg anonym:

 

Min sak er nok mer kompleks siden jeg har 100% provisjonsbasert lønn.

Det jeg lurer på er: nå er jeg sykemeldt og om jeg kommer tilbake i jobb 100% vil jeg mest sannsynlig ikke rekke å oppnå den samme lønnen som jeg hadde før sykemelding og som er grunnlaget for sykepengene mine.

 

Jeg har alltid et snitt av en representativ periode i grunnlag for mine permisjoner og sykepenger.

 

Arbeidsgiver nekter å ta med sykepenger i beregningen noe som jeg mener er feil

 

(Det jeg gjør av arbeid i dag får jeg ofte ikke lønn for før etter tidligst 2 mndr det betyr at jeg ikke rekker å få lønn før perm start selv om jeg jobber.)

 

Skal arbeidsgiver ta med sykepenger i beregningen, eller må jeg be nav gjøre beregningen.?

 

Anonym poster: 3c6f284304d60375f9228da98f16905d

Jeg er enig med din arbeidsgiver. Det blir feil å ta med sykepengegrunnlaget når nytt grunnlag skal beregnes.

Dersom du er 100% tilbake i jobb etter sykepengene starter du å opparbeide deg nytt grunnlag.

Dersom dette er mye høyere eller lavere enn det du har hatt tidligere vil nav se dette og vurdere om de skal skjønnsfastsette grunnlaget til f. eks snitt av tre siste ferdigligna år dersom dette anses mer representativt.

 

 

 

Anonym poster: 6636d853c1a80a01279ccd182be29424

 

 

 

Jeg trodde det var arbeidsgiver som skulle sende inn inntektskjema og ved provisjonsbarsert lønn kan man ikke si at en måned er representativt.

 

Så ved alle tidligere anledninger har man sett på et snitt.

 

Hvis arbeidsgiver sender inn en måned lønn på meg uten å ta et snitt, selv om jeg har vært sykemeldt vil jo resultatet bli fatalt.

Det taler bare for at jeg blir sykemeldt helt ut. Kan ikke ta sjansen på å prøve å jobbe.

 

Anonym poster: 3c6f284304d60375f9228da98f16905d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det trenger du ikke. som sagt arbeidsgiver skal sende inntektsopplysningsskjema og har du variabel inntekt skal arbeidsgiver ta et snitt.

 

Så med mindre du har mer kompliserte forhold enn det så skal det gå greit med det arbeidsgiver sender inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...