Gå til innhold

2 spørsmål fra meg ang etter fødsel :

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1. Det er VELDIG forskjellig. Personlig har jeg blødd i 12 og 4 uker. Jeg har hørt at hvis det varer mer enn 16 uker bør man kontakte lege.

2. Jeg har ikke hatt vondt, men følt at det var ubehagelig å trykke. Føles som "alt" faller ut. Tisse var ikke noe problem. Kanskje litt vanskelig å få slappet av skikkelig første gang, men det gjør ikke vondt.

Tips: Spis masse svisker og drikke MASSE vann de første dagene etter fødsel, så du slipper hard mage. Trenger også mye væske til ammingen. Tar ofte 3-4 dager før første avføring etter fødsel, spesielt hvis du har hatt klyster før/under fødsel. Jeg hadde med meg svisker på barsel, hehe...

Endret av GGI

Tusen takk for svar og tips :). det skal jeg ta med meg :). Jeg elsker svisker,så det blir ingen problem,spiser stort sett altfor mye,så jeg må mye på do,men er kanskje bra etter fødsel da:)

1. Blødde vel ca 6 uker og det tror jeg er ganske vanlig.

2. Ja, det var vondt å tisse! Var det i noen dager - husker ikke hvor lenge, men det svidde noe sinnsykt de første par dagene. Gruet meg hver gang til å gå på do. Jeg sydde litt da, så noe var nok pga stingene, men har også hørt at det også er vondt etter keisersnitt så det må være andre ting som gjør det også.

Jeg har ikke født selv enda, men de jeg har snakka med har vondt når de tisser etter fødsel. De anbefaler å skylle i stede for å tørke, og jeg har lest at hårføner også er et triks:

http://www.dagbladet.no/2013/02/03/tema/helse/klikk/foreldre/25570171/

Annonse

Hvis det svir veldig når du tisser etter fødsel så er det lurt å skylle med hånddusjen mens du tisser, merker ingenting da :) rekker ikke hånddusjen til toalettet så bruk en mugge som du heller med.

Jeg blødde i 4 uker... Strålende fornøyd med så kort renselse, frem til mensen kom 4 uker etter og regelmessig etter det!!! Følte meg igrunnen blodfattig og lurt... Hadde jo hørt at det tok flere måneder før den kom tilbake!!

Jeg synes overhodet ikke det var vondt å tisse etter fødsel. Kunne ikke skjønne hvorfor i alle dager jordmor krevde at jeg skulle tisse i dusjen etter fødselen, det gikk jo fint å tisse på do!!! Å gjøre nr 2 gjorde mer vondt, men ikke ekstremt! Jeg ble klippet og sydde noen sting :-)

Etter første fødel så var det dø vondt og tisse etter fødsel, så jeg fikk en gele som jeg smurte i underlivet og som skulle virke i 10 min før jeg gikk og tisset. Den gelen bedøvde så dermed gjorde det ikke vondt og tisse :) Fikk også med meg hjem, men det gav seg etter ca 4 dager :) Etter fødsel nr 2 så gjorde det ikke vondt og tisse. Kommer nok litt an på hvor du "rakner" under fødselen..

Husker ikke hvor lenge jeg blødde, men rundt 4-5 uker etter fødsel mener jeg.

Annonse

Blødde i ca 8 uker om jeg ikke husker feil.

Syntes ikke det var vondt å tisse, men følte jeg aldri fikk tørket meg ordentlig da jeg syntes det var vondt/ekkelt å komme borti der nede. Hadde en del sting etter klipp+revning. Bæsjing derimot sytes jeg var heøt grusomt og jeg tåder deg til å spise masse svisker ja :) jeg gjorde ikke det, for jeg var så redd for å bæsje at jeg ikke turte å såise svisker. Men alternativet er mye værre. Sorry detaljer, men knallhard avføring er ikke koe man ønsker når man har fødd og sydd rett i nærheten ;)

Ellers er dusj og føner gode tips. Jeg dusja meg hver gang jeg hadde vært på do etter jeg kom hjem. På sykehuset hadde de en hånddusj ved doen heldigvis..

Haha! Ser jeg har svart uten å egentlig skulle svare ;) jeg har ikke sydd denne gang så fin i form og lett å tisse, men husker sist var helt j ...lig!! MenpMen syns det er verre med å gjøre nr 2 så dupholac har vært min redning ;)

1. Hvor lenge er det vanlig og blø? eller er det veldig stor forskjell fra kvinne til Kvinne?

2. er det vondt og gå på do etter du har født? :)

Veldig stor forskjell. Jeg blødde massevis de første dagene (og var forsåvidt glad jeg var på sykehuset noen dager og kunne bruke enganstrusene og sykehusklærne, for jeg blødde ut alt som var), men så ga det seg etterhvert. Slutta å blø helt etter 2-3 uker.

Mens venninna mi blødde ikke så mye, men blødde totalt sett i nesten 8 uker.

Om det er vondt å gå på do, dte kommer vel litt an på hvor hard medfart man får, om man revner mye osv- men jeg tror nok det er ganske ubehagelig for de fleste uansett.

Jeg revna ikke, ble klippet litt, men fikk bare et sting. Så det var greit nok, men det er klart det svei. Tiss på sår er liksom ikke så deilgi uansett. ;) Så her brukte jeg hånddusj (som de har ved siden av do på føden på sykehuset) og spylte samtidig som jeg tissa de første dagene, og klappet tørr med myke kluter eller håndkle. Hjemme tisset jeg faktisk i dusjen et par ganger! :P

Gjorde litt vondt å bæsje første gangen, man er ofte litt hard i magen, og man er veldig øm. Kan være greit å spørre etter noe som løser opp magen om man er forstoppet. Anbefaler dusj eller våtservietter for rengjøring der bak, så du slipper å gnikke og gnu så mye med tørt papir. ;)

Tror jeg blødde i 6 uker sist. Og jeg skylte meg nedentil etter dobesøk i noen uker tror jeg. Ble sydd og det sved mye. Og ja huff, første gang jeg skulle bæsje etter fødselen var ganske vond. Mest fordi det er veldig tøyd og ømt der nede.

1. Hvor lenge er det vanlig og blø? eller er det veldig stor forskjell fra kvinne til Kvinne?

2. er det vondt og gå på do etter du har født? :)

1: Dette er veldig individuelt, fra tre til ni uker.

2: Ja, det kan være veldig vondt. Kommer helt ann på din fødsel. Du kan være klar til alt en time etter fødsel og du kan også være dårlig i flere måneder etter en fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...