Anonym bruker Skrevet 29. januar 2013 #1 Skrevet 29. januar 2013 Hvordan i all verden klarer dere å komme ned i 1500 per uke? Vi er to voksne og to barn på 3 og 5 år. Jeg prøvde å ukeshandle i går. Kom da på 3300 kr ca. det vi skal ha til middag denne uken er: Gryterett med hvitløksbaguetter. Ørret bakt i ovn med poteter, grønnsaker og agurksalat + rømme. Kyllingsuppe (hjemmelaget) med kyllingfilet, potet, gulrot, buljong, kålrot, løk og stangselleri. taco hjemmelagde kjøttkaker med ertestuing, grønnsaker og potet. spaghetti med hjemmelaget kjøttsaus. (løk, hvitløk, purre, hakkede tomater, tomatpure, buljong, melk) + hvitløksbaguetter. Svindeindrefilet med løk, saus og potet. Vi bruker mye ferske grønnsaker. det går ca 1 1/2 brød per dag. Hvordan klarer dere å komme ned i en så lav sum? jeg handlet på Kiwi. Anonym poster: ff71f480feb5fe3ff43c115562837bd3
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 29. januar 2013 #2 Skrevet 29. januar 2013 Jeg bruker å handle på Rema, handler da for ca 14 dager. Skjelden jeg kommer på over 2500,-. Kjøper mange brød, men bruker ikke så mange som dere vi da. Spiser brød stort sett bare til frokost. Poteter i løs vekt er ofte billigere enn de i poser på rema, og da får man også sett at kvaliteten er bra, så går det bort mindre. Vet ikke hva som gjør at det blir billigere for meg å handle enn for deg, for den menyen der kunne like gjerne vært vår.. Vi er to voksne og et barn på 5.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2013 #3 Skrevet 29. januar 2013 Vi er to voksne og to barn, og vi ukeshandler for ca 1100 kroner hver uke. Noen ganger litt mer, mange ganger mindre. Det blir mer de gangene vi kjøper vaskemidler, såper, bakepapir o.l. Anonym poster: a1b793592fb78658a30d455264d1ea1b
fikas Skrevet 29. januar 2013 #4 Skrevet 29. januar 2013 (endret) Da er du nødt til å handle det dyreste av det dyre pluss at du trengte påfyll av alle husholdningsartikler som shampo, tannkrem, dopapir, deo osv denne uken? Eller så er dere åtte i familien? (Leser jo nå at dere er fire ) Middagene du skisserer pluss andre måltider hadde jeg vel ikke klart å handle for over 1500kr, og det er på meny! Kanskje du må planlegge bedre slik at du trenger færre typer grønnsaker per uke - kjøp de som er på sesong/tilbud. Pass på at alt blir brukt opp. Kjøp billigmerke/store kvanta der det lønner seg og ikke går ut over kvalitet/ smak. Feks så er eldorado tacosaus (om du ikke lager helt selv) helt uten tilsetningsstoffer og er billig! Kjøp bare akkurat det du trenger, ofte så har man mye i skapende hjemme som aldri blir brukt opp fordi man glemmer det og tror man ikke har når man er på butikken - dessuten er det kjekt å ha. Hold deg derfor til handlelisten Vi er kun tre stk middagsspisere, men mannen spiser for to, og vi kommer sjeldent over tusen kr i uken på mat og husholdning. Spiser også mye frukt og grønnsaker, rent kjøtt og fisk. Endret 29. januar 2013 av fikas
soleia Skrevet 29. januar 2013 #5 Skrevet 29. januar 2013 Middagane var slikt som eg kunne laga og, men vi brukar sjelden over 1500 i veka på to store og to små. De et tydelegvis mykje brød, og då går det mykje pålegg og. (Vi brukar 3 - 4 stk i veka, sidan ungane får lunsj i bhg) Kjøper de mykje drikke i form av mjølk eller juice? her drikk me vaksne stort sett kaffi/te eller vatn. Eg er prisbevisst, og kjøper fek laks på Rema, fersk til kr 43 for 500g, eg kjøper karbonadedeig på tilbud og fyller opp i frysen, frosen kyllingfilet i store posar som eg alltid har i frysen osv.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2013 #6 Skrevet 29. januar 2013 jeg kjøpte ikke noe såpe eller noe. Bare en pakke med toalettpapir, resten var mat og frukt/grønnsaker. Jeg kjøpte riktignok fersk kyllingfilet, fersk hel ørret også bruker vi bare karbonadedeig, ikke kjøttdeig.. Det går mye brød fordi mannen tar det med til lunsj, samt at barna har nesten et halvt brød hver bare i matpakken. de får ikke mat i bhg. HI Anonym poster: f3fda881a2e6e0292e78d829108b11e0
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2013 #7 Skrevet 29. januar 2013 vi drikker ikke så mye juice. det går litt kaffe til mannen, litt cola i helgen og litt saft, men ikke så mye. HI Anonym poster: f3fda881a2e6e0292e78d829108b11e0
Tommelopp! Skrevet 29. januar 2013 #8 Skrevet 29. januar 2013 Vi sparer noe på å bake brød selv. 1 grovt brød blir kostende ca 10,-. spiser 1 brød daglig. 2 voksne og 3 barn (12,5,2) Ellers så "storhandler" jeg ofte mat på tilbud. slikt som kan fryses ihvertfall. Vi er sjelden over 1500,- og lager det meste fra bunnen. Nå er det jeger i heimen, så vi har noe kjøtt i fryseren da, men noe kjøper vi også, +at vi spiser en del fisk og kylling.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2013 #9 Skrevet 29. januar 2013 Der var det mye lørdags mat og lite fisk. Anonym poster: 87b52eb87fb58671c717949c34214ea9
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2013 #10 Skrevet 29. januar 2013 Det skjønner jeg ikke at du får til. 3300,-?!?!!! Vi handler en gang i uken. Handler som deg karbonadedeig, grønnsaker, kjøper gjerne salma laks ol. Tror aldri jeg har vært over 1500,-Handler på Rema. Vi er 2 voksne og 2 barn ( øl er ikke inkludert og vi røyker ikke og det er nesten ikke snacks/godteri/brus) Anonym poster: 4dba72b915b6117eb440e4cba1bced5b
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2013 #11 Skrevet 29. januar 2013 Vi handler en gang i uken, på Meny, og jeg er ikke den som kjøper billige matvarer (litt matsnobb), allikevel er det sjeldent jeg passerer 1500 for 2 voksne og et barn. I Julen toppet jeg 2000, hadde da øl og alt mulig. Jeg kjøper: 21 porsjoner frukt, 2 liter apelsinjuice, 1 liter eplejuice, 1-2 liter melk (vi drikker veldig lite melk), 1-2 brød (spiser lite brød), knaskegrønt, og ingredienser for 7 middager, der 2-3 er vegetariske, 2-3 er fisk og resten er kjøtt eller kylling. Nøtter, yoghurt, Bioladrikk (1l), ost og makrell i tomat på tube når det er tomt. Mørk sjokolade. Også husholdningsartikler etter behov. Øl så vi alltid har 4-6 flasker i kjøleskapet, gjerne fra små produsenter. Vi kjøper så å si aldri: brus, potetgull, snop, kjøttpålegg (annet enn økologisk leverpostein en sjelden gang), saft, kjeks, ferdige retter og sauser (annet enn pastasaus), is, kaker. Går vi tomt for noe, må man pent vente til neste handledag, ingen som dør av å gå tom for apelsinjuice. Mannen får lunsj på jobben og har ikke fysisk krevende arbeid. Sønnen får lunsj i bhg men ikke frokost. Jeg drikker ikke melk og spiser ikke brød mer enn 1 gang per dag for jeg blir fort brødlei. Lurer veldig på hvor mye dere spiser!? Anonym poster: 2f104fe22f895af384a65916e21a5502
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2013 #12 Skrevet 29. januar 2013 Vi er ikke noe særlig glade i fisk. Hi Anonym poster: f3fda881a2e6e0292e78d829108b11e0
<3 2G <3 Skrevet 29. januar 2013 #13 Skrevet 29. januar 2013 (endret) Handler på obs en gang i uka, i dag ble det ekstra mye da jeg skulle ha en del lavkarbo ting til baking, handler og bare to brød siden vi har i fryseren fra forrige uke. Hva med å kjøpe store pakker med baguetter og lage hvitløskbrød selv? Passe på at det er flere middager med feks potet, gulrot og brokkoli. Så handler du heller mer neste uke om du trenger. Vi kjøper det vi vil av middag og handler inn feks kjøttdeig når vi finner billig, så har vi i fryseren. Små pakker med pålegg da vi alle blir fort lei en sort. Ser etter billige merker og planlegger middagen før vi er i butikken. I dag ble det "dyrt" da vi kjøpte sport og to digre pakker do-papir og. 1790,- ble sluttsummen, og da får vi prosenter av dette Lønner seg å sammenligne butikker og priser. Rema feks konkurerer med obs, så da kan det plutselig dukke opp supre tilbud der om en følger litt med. 2 voksne, 1 barn og en på vei. Vi er fryktelig glad i mat Endret 29. januar 2013 av 1G+1G :D
Vimseliten Skrevet 29. januar 2013 #14 Skrevet 29. januar 2013 jeg kjøpte ikke noe såpe eller noe. Bare en pakke med toalettpapir, resten var mat og frukt/grønnsaker. Jeg kjøpte riktignok fersk kyllingfilet, fersk hel ørret også bruker vi bare karbonadedeig, ikke kjøttdeig.. Det går mye brød fordi mannen tar det med til lunsj, samt at barna har nesten et halvt brød hver bare i matpakken. de får ikke mat i bhg. HI Anonym poster: f3fda881a2e6e0292e78d829108b11e0 Kjøp de største pakkene med fersk kyllingfilet (1100 g). De er billigere en de med bare 2 i. Det er jo bare å fryse ned det dere ikke bruker. Ikke velg det dyreste brødet, på rimi har de feks ok kneipp til 6,90 pr stk. Indrefilet er billigere hvis du kjøper hel i frysedisken. Jeg skjønner ikke hvordan dere kom opp i 3300 kr på ei uke, Vi bruker ca 800 i uka (men da er vi i Sverige en gang i mnd og handler karbonadedeig, indrefilet, barnegrøt osv - bruker ca 1500-2000 pr tur)
hit og dit Skrevet 29. januar 2013 #15 Skrevet 29. januar 2013 (endret) Det var dyrt. Hvor handler du? Meny? Vår familie er like stor som deres. Denne uken handlet vi for ca 1200. Vi handler på Rema 1000. Samtidig fisker mannen fisken vi spiser. Det går mindre brød hos oss enn dere, vi spiser havregrøt til frokost, og de får mat i barnehagen. Når dere må stå for så mye brødmat i barnehgen så går det kanskje mye penger i pålegg? Ukesmeny: Mandag: spagetti med hjemmelaget kjøttsaus, tomatsalat Tirsdag: hvalbiff i fløtesaus med potet og brokkoli Onsdag: stekt brosme med potet, raspet gulrot og smeltet smør Torsdag: laksefilet bakt i ovn, med brokkoli og gulrotrester (som vi regner med å ha) evt agurksalat. Fredag: kyllinglår, ris, mais, grønne bønner Lørdag: Lapskaus Søndag: ikke bestemt enda. Handler på lørdag. Ellers kjøpte vi epler, kiwi, agurk og mango. 3 brød. Pålegg: fårepølse, baconost, makrell, majones, jordbærsyltetøy (en av de dyrere typene). Oster hadde vi igjen fra forrige uke. Q-tips og shampoo. Endret 29. januar 2013 av hit og dit
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2013 #16 Skrevet 29. januar 2013 Jeg handlet i går for ca 1100, skal da handle et par små ting til i løpet av uka. Kan ramse opp alt på kvitteringene. Runder av, gidder ikke skrive øre også. Da har jeg handlet kjøtt som skal fryses ned fordi det var på tilbud, har også en del i kjøleskapet fra forrige ukeshandling også, så ikke tro at vi spiser "dårlig mat" for det er langt i fra sant. RIMI: 6pk cola 89,- + pant Snus 146,- 3 bokser leverpostei go' mager fra gilde 44,- 3 biola 66,- 200g sjokolade(ny smak, måtte bare) 33,- 1 pose M 40,- 3pk 680g kyllingfilet 180,- 3pk kjøttdeig av svin 50,- Fiberrik 20,- Taco dinnerkit 7,- økologisk griljeringsmel 16,- 2 champignon 3,- 3 bananer 9,- REMA: Corn tortilla 20,- Ovnsgratinering til kylling 25,- Picnic skinke 21,- 4pk rømme 26,- Dansk rugbrød 35,- 3 økologisk lettmelk 36,- Norvegia 100,- Trippel salat 25,- Potetgull 26,- Agurk 13,- Handler ca for 1500 hver uke, noen uker mer andre mindre. Fisk har vi allerede i fryseren, poteter og grønnsaker i kjøleskapet. Mel og egg ble kjøpt forrige uke, samme med en god del pålegg. Har masse hermetikk i skapet. Vi bruker first price håndsåpe, dopapir og noe som ligner på torky. Har to bleiebarn som bruker Libero. Hvis du vil spare penger så går det an å varriere kjøttbruken litt. Mitt mål er at i gjennomsnitt skal alle middagene for uka komme på 100,- Kjøttkaker av kyllingkjøttdeig (17kr for 400g på Kiwi) I taco syns jeg det er best med kjøttdeig av svin, krydderet blir mye bedre da (koster 19,- for 400g på Kiwi, men rimi har tilbud 3 for 2 i et par dager til, så selv om deres utsalgspris er 5 kroner mer per pakke så lønner det seg å handle der). Frys ned brød i skiver å ta opp kun det dere trenger. Samkjør middagene sånn at du kan bruke de samme ferske ingrediensene uten å måtte kaste noe. Og se etter tilbud, handle kjøtt på tilbud og frys ned, grønnsaker kan kjæres opp og fryses ned, da går det også raskere ved middagslaging. Anonym poster: 9f5e0846c670e32e1673cc07119f80e5
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2013 #17 Skrevet 29. januar 2013 Vi har bare ett barn så jeg føler egentlig ikke at jeg kan delta her, men vi lager stortsett alltid for mye mat så jeg blir med alikevel. Handler hver torsdag(trippel trumf) og på Kiwi. Kjøper mye first price, men ikke det som ikke smaker godt. Handler kjøtt og div. i Sverige 1 gang pr. mnd (ca 1500,- - 2000,-) Er ting på tilbud kjøper vi heller inn mange og sparer (så lenge holdbarheten er god) Vi drikker sjeldent alkohol og deler 1 flaske brus i uka. Lørdagsgodt kjøper vi i tillegg på lørdager for at snuppa skal få en liten tur ut hvor hun handler selv- men da bruker vi max en 50 lapp. Jeg spiser ikke brød, datteren får med 1 skive om dagen i bhg (+ matrester/youghurt etc) og mannen spiser heller sjeldent brød. En dobbelpakning med grovt knekkebrød koster 12,- MYE billigere og bedre. Torsdag: Lasagne Fredag: Taco (first price kit, kjøttdeig fra Sverige, grønt fra Kiwi, guacamolemix &mais) Lørdag: Indrefilet med chilipesto og sesamfrø bakte poteter (rågodt(!)) Søndag: Kassler med chilisaus (Pastasalat til lunsjbesøk) Mandag: Tortillapizza(first price tortilla, tomatpurè, ost, fp kokt skinke, oregano og feta ost. Tirsdag: tomatsuppe med eldorado grove rundtstykker Onsdag: Pølser i lompe (kalkun og kyllingpølser, fp sprø løk og ketchup) Kjøper en stor ost i Sverige, en pakke smør, litt spelt mel, melk, egg og masse frukt/grønt. Mannen lager ofte laks&ris/salat til lunsj og jeg kjøper dagens på Big Bite når jeg jobber hvis jeg ikke har rester fra gårsdagen. 25,- Betalte hvertfall 650,- for ukeshandlingen på Kiwi på torsdagen som var. Anonym poster: 8a8a85dc1924a72314691fd742f0273b
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2013 #18 Skrevet 29. januar 2013 Oj, det var mye. Jeg ukeshandler, og trodde jeg gjorde det dyrt... Handler kun på Meny, ser aldri på prisene, kjøper alltid økologisk hvis de har, kjøper nesten alltid "luksusvariantene", kjøper mer enn vi trenger, bare ferske råvarer, osv Jeg klarer aldri å komme over 2000,- Vi er 4 i familien. Lager nesten alltid middag fra bunnen. Det eneste vi sparer litt på er at vi har en del viltkjøtt liggende i fryseren som inngår i 1-2 middager pr uke. Anonym poster: ca8922cc97a745f367ae536d8ddd192b
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2013 #19 Skrevet 29. januar 2013 1barn og 1 voksen handler på rema 3 ganer i månden. setter opp meny for 2 uker av gangen,og kjøper inn: - fisk,kjøtt for 2 uker(putter i fryseren) ¨-kjøper brød for 1 1/2 uke av gangen (putter i frysa) -kjøper frukt og grønnsaker for 1 /2 uke av gangen -kjøper sukkerfri sjokolade -veldig mye mel,både vanlig og glutenfritt,og andre baker varer og har på 1 mnd handlet mat,hygiene artikler,spesial mat handlet for 2800kr. Og vi har gode middager,og gjester på middag i helgene,det som gjør det mulig å handle så mye og rimelig. Har kuttet ut brus,smågodt,potetgull,saft,juice,is. Og dessert er kun på lørdager,sist lørdag var det frukt delt opp,til helgen grove vaffler..tenk lurt. Og bruk restemiddag Anonym poster: a558c6eb077c372daecc68c4bae1f8d2
4Nøtter Skrevet 29. januar 2013 #20 Skrevet 29. januar 2013 Planlegg! Feks trenger du bare en halv pk rømme til en middag, så finn en annen middag som trenger resten. Ta to billigmiddager per uke. To voksne og ett barn her, maks 1200 per uke.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2013 #21 Skrevet 29. januar 2013 Kan noen gi et eks på en hangleliste da? Jeg handler for ca 10.000kr mnd så jeg fatter ikke hvordan dere klarer å gjøre det så billig? Vi er en familie på 5 så vi bruker 2pk kjøttdeig osv, det kan jo forklare litt.. Anonym poster: 79e0ef518618630ef9e7ae807f3cdfa7
Tommelopp! Skrevet 29. januar 2013 #22 Skrevet 29. januar 2013 (endret) #21: Tja.. hadde jeg hatt handlelista fra sist her nå, skulle jeg gjort det. (men det har jeg ikke). Jeg handler STORT ca hver 14 dag, og så supplerer jeg med melk, frukt og grønt i mellom. Prøver å være flink til å planlegge handelen godt, for å slippe småinnkjøp, men sprekker alltid litt da.. Det blir nok ca 2000,- hver 14 dag, og kanskje til sammen 500,- i tillegg, altså ca 5000,- på fire uker.. Dette er med alt av husholdningsartikler. (Har en stor svakhet for cola og sjokolade, så det blir noen sånne impulskjøp også, selv om jeg HAR skjerpet meg!) Vi er også 5, og en av oss er gutt på 12 år med ulveappetitt! Endret 29. januar 2013 av Tommelopp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå