Gå til innhold

Tips til hvordan lindre brannskade?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har brent meg. Og det er, som kjent, grisevondt. Må holde hånden i kaldt vann, det lindrer. Men tenkte legge meg, og da blir det litt problematisk med vann. Noen tips å komme med? Hjelper smertestillende mot slikt?

 

Anonym poster: a202967a71b79eb70f44b479101290ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes egne kremer mot det, burnaid tror jeg den het den vi har på jobb.

Ellers så synes jeg aloe vera fungerer bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg på en rå potet!

Skåret i to, altså.

 

Lindrer og bedrer skaden. Vet ikke hvor lenge siden det er du brant deg? Prøv!

 

Anonym poster: 304b51cbc279366a1e80a05315e40ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æsj, har ikke alo vera. har bare en håndkrem som inneholder mye alo vera. og det er vel ikke så lurt å ta på. jeg tror den er parfymert, og da svir det vel i såret.

 

 

 

Anonym poster: a202967a71b79eb70f44b479101290ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg på en rå potet!

Skåret i to, altså.

 

Lindrer og bedrer skaden. Vet ikke hvor lenge siden det er du brant deg? Prøv!

 

Anonym poster: 304b51cbc279366a1e80a05315e40ead

 

takk for tips. poteter har jeg, hehe. par-tre timer siden jeg brant meg.

 

Anonym poster: a202967a71b79eb70f44b479101290ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen frosne erter eller noe i fryseren? Du kan jo prøve å legge et håndkle rundt det og ha det over hånden

 

god plan. takk

 

Anonym poster: a202967a71b79eb70f44b479101290ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xylocain (eller hva det heter) kan det brukes? for det tror jeg at jeg har

 

Anonym poster: a202967a71b79eb70f44b479101290ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er hudlege, her i huset er aloevera forbudt, det kan være kraftig alergifremkallende.

 

Om vi brenner oss, så smører vi på med en kortison salve. Hjelper veldig bra. (men om du har brennt deg skikkelig mye, så må du så klart komme deg til legevakten) ;)

 

Lykke til

 

Anonym poster: 22139d3ad1d129357647bbb030ad051f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye som kan være allergifremkallende da... Jeg fikk andregradsforbrenning på store deler av kroppen... Aloe vera var det som hjalp, merket stooor bedring etter kun en dag :-)

 

Anonym poster: 67a5d5eadfff32e4c9f7e9eab1474bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg en fuktig klut rundt hånda, og stapp klut og hånd ned i en pose. Fest med enten teip eller hårstrikk (en litt løs hårstrikk passer bra). Holder du hånden utenfor dyna vil det holde seg kjølig, men ikke for kaldt :)

 

Har gjort det mye selv, funker fjell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må for all del ikke smøre på noe som helst! Er det første eller andre grad tror du? Og hvor mye er det?

Er det rødt og om det begynner å komme Blemmer så burde du kommet deg til legevakt. Fordi da er det 2. Grads og du skal ikke smøre med salve osv. Da får du kraftig smertestillende.

Ikke undervurder brannsår!

Du kan evt kjøpe vaselinkompress på apoteket og badasjere såret for å beskytte det fra omgivelsene.

Hold det sterilt og unngå infeksjon!

Infeksjonfaren er stor ved 2. grads.

Jeg synes du skulle dratt til lege.

Fortsett å hold brannsåret i lunket

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er hudlege, her i huset er aloevera forbudt, det kan være kraftig alergifremkallende.

 

Om vi brenner oss, så smører vi på med en kortison salve. Hjelper veldig bra. (men om du har brennt deg skikkelig mye, så må du så klart komme deg til legevakten) wink.png

 

Lykke til

 

Anonym poster: 22139d3ad1d129357647bbb030ad051f

 

Som i hydrokortison?

 

Anonym poster: a202967a71b79eb70f44b479101290ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronja røverdatter

Her brukes aloe vera på små brannsår, men er det skikkelig vondt er det kaldt og etterhvert lunka vann som gjelder - helt til det slutter å gjøre vondt. Og så lege om det er mer enn litt rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brent meg to ganger og det eneste som har hjulpet er vann..Måtte bytte etter en stund da det måtte være kaldt nok (hadde fingeren i glass med meg rundt hvor jeg var :) )

 

Nå sist hadde jeg glasset med meg i sengen,satte det fast mellom veggen og madrassen.Hadde ikke sjans til å ha fingeren for lenge uten vann.. Det gikk faktisk bra :D

 

Begge gangene tok det ca 4 timer,så sluttet den verste smerten.Endte opp med flotte blemmer da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må for all del ikke smøre på noe som helst! Er det første eller andre grad tror du? Og hvor mye er det?

Er det rødt og om det begynner å komme Blemmer så burde du kommet deg til legevakt. Fordi da er det 2. Grads og du skal ikke smøre med salve osv. Da får du kraftig smertestillende.

Ikke undervurder brannsår!

Du kan evt kjøpe vaselinkompress på apoteket og badasjere såret for å beskytte det fra omgivelsene.

Hold det sterilt og unngå infeksjon!

Infeksjonfaren er stor ved 2. grads.

Jeg synes du skulle dratt til lege.

Fortsett å hold brannsåret i lunket

 

store blemmer, så da er det nok 2.grads. prøvde å smøre på xylocain, men hjalp ikke. så skylte vekk. den var utgått på dato, så sikkert derfor.

 

Anonym poster: a202967a71b79eb70f44b479101290ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her brukes aloe vera på små brannsår, men er det skikkelig vondt er det kaldt og etterhvert lunka vann som gjelder - helt til det slutter å gjøre vondt. Og så lege om det er mer enn litt rødt.

 

brant meg i åtte-ni tiden, og har holdt i vann siden da.

 

Anonym poster: a202967a71b79eb70f44b479101290ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brent meg to ganger og det eneste som har hjulpet er vann..Måtte bytte etter en stund da det måtte være kaldt nok (hadde fingeren i glass med meg rundt hvor jeg var :) )

 

Nå sist hadde jeg glasset med meg i sengen,satte det fast mellom veggen og madrassen.Hadde ikke sjans til å ha fingeren for lenge uten vann.. Det gikk faktisk bra :D

 

Begge gangene tok det ca 4 timer,så sluttet den verste smerten.Endte opp med flotte blemmer da..

 

ja, jeg må sikkert gjøre det jeg også, for jeg klarer ikke å ha den ute av vannet mer enn i noen min. problemet er at det må byttes ofte fordi det ikke er kaldt nok som du sier.

 

Anonym poster: a202967a71b79eb70f44b479101290ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er store blemmer bør du nok ta deg en tur til fastlegen. Da har du fått deg en 2.gradsforbrenning, og de bør vurderes av lege med tanke på salver, bandasjering og oppfølging.

 

 

 

(Fun fact: Kortisonsalve, som nevnt over, har i følge legehandboka vist liten effekt,

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?cmd=Search&db=pubmed&term=Arch+Dermatol+%5Bta%5D+AND+144%5Bvol%5D+AND+620%5Bpage%5D , kanskje mer for mannen din ;) )

 

Anonym poster: 4155c4b70636e349852e74f1c5e4cad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...