Gå til innhold

Litt dramatisk fødselshistoria som endte godt til slutt:)

Anbefalte innlegg

Hadde termin 15/1 og dagen etterpå kjente jeg sterke kynnere fra morgenen av. Ikke regelnessige, men de kom ofte. Støvsøg huset, og puslet i huset. Tenkte på å sette en brøddeig, men det ble heldigvis med tanken:)

Ved 12- tiden hadde jeg regelmessige tak som kom hvert 10 min og varte i ca 40 sek. Ringte mannen slik at han var forberedt. Ved to tiden hadde det tatt seg opp, og kom noen ganger hvert 5 min. Ringte mannen som varslet bestemor slik at hun kunne hente ungene i bhg ved behov. 14:30 var det 4-5 min mellom riene, og jeg ringte da føden. Vi har kort vei til sykehuset (Drammen) så jeg var ganske avslappet, men når jeg ringer blir jeg fortalt at de har helt fullt og at jeg enten må til Bærum eller Kongsberg, fortrinnsvis Kongsberg. Jeg var totalt uforberedt på dette, og ble helt fortvilt. Det har vært mye (negativ) oppmerksomhet rundt fødeavd på Kongsberg og den var tom stengt i en periode. Hulkende ringer jeg mannen og forteller dette, i tillegg skal jeg ha snøftet "der dør jo ungene som fluer, dette går ikke bra":) Var litt oppgitt kan du si, hehe!

Han kommer hjem og vi far avgårde. Riene kommer tettere og tettere, ca 2 min fra start til start på ny ri. Mannen var temmelig stressa og kjørte fort! Vel framme strever vi med å finne inngangen. Parkerer og vi må gå et stykke, med vonde rier! Kommer inn på fødeavd. 15:30. Vi var ventet og ble tatt veldig godt imot. Fikk komme inn på badet der det også var badekar. Ble etter hvert undersøkt, men hadde da kun 2-3 cm åpning. Ble skikkelig skuffet... Fikk ctg-reg. og ting roet seg litt mens jeg lå der. Var sannsynligvis stresset rundt det å bytte sykehus og kjøreturen som gjort at riene kom så tett. Hadde fortsatt reglemessige rier, og det var heldigvis ikke snakk om at vi skulle hjem!

Når ctg-reg var ferdig fikk jeg gå litt rundt, og da tok det seg opp igjen. Riene ble mye vondere. Innimellom sjekket hun hjertelyden med doppler, og fant at lyden av og til gikk ned voldsomt under ri. Ble på med ctg igjen. Kjente at dette stresset meg veldig... Ved 18:30- tiden hadde jeg skikkelig vondt og ble på nytt undersøkt, men kun 4 cm åpning. Det ble tappet opp badevann siden det tydeligvis kunne ta tid. Måtte på do, og mens jeg gikk til doen gikk vannet. Var litt usikker først på om det var vannet fordi det var kun litt som kom. Så dessuten at det var brunt i bindet. Jordmor sjekket og bekreftet vannavgang, men det var misfarget... Hjertelyden gikk fortsatt ned/ble borte ved ri, samtidig som jeg hadde veldig sterke rier.

Ble trillet inn på fødestue. Vakthavende gynekolog ble kontaktet og hun undersøkte meg. Hadde da ca 6 cm, men det var mykt og tøyelig. De var ikke fornøyd med hjertelyden og ville ha baby ut kjapt. Gynekologen tøyde mens jeg hadde ri, kom litt mer vann og det var skikkelig misfarget. Fikk ganske kjapt trykketrang, og trodde jeg måtte holde igjen men fikk beskjed om å bare trykke hvis jeg måtte. I løpet av 3 rier var vesla ute kl. 19:15 så det gikk radig unna på slutten. Vi så at hun var liten, og stusset over det. Har 2 fra før av som veide 3370 og 3930, og denne lille prinsessen var mye mindre...2870g. De måtte suge henne fra fostervann, men hun gråt og fikk normal apgar. Fikk henne opp til meg og jeg var lettet over at det var over, men veldig bekymret for at det var noe galt med henne.

Så kom morkaken, og det var en stor infarkt i den, 5x10 cm. De så dessuten at fostervannet hadde vært misfarget en god stund. Til historien hører også at jeg fra uke 36 hatt avflatende fundusmål og i uke 39 samt på kontroll dagen før termin også hadde mål som gikk ned. Hadde spurt legen om dette, men hun sa at det var helt normalt! Lege og jordmor som forløste meg sa klart at det var det ikke! Jeg burde blitt fulgt opp med kontroll på sykehuset, og ev blitt satt igang.Hadde vekstavviket vært kjent hadde jeg heller ikke blitt sendt til Kongsberg... Jenta hadde normal lengde (49 cm) og hodeomkrets (35 cm) så hun har utviklet seg normalt fram til ca uke 36/37. Skremmende å tenke på at dette kanskje ikke hadde gått så bra hvis hun hadde blitt i magen litt til. Og jeg er sint og skuffet over fastlegen min. Ble så og si fortalt at vi burde sende klage... Vet ikke helt enda, men må i hvertfall bytte fastlege!

Jenta er sjekket grundig og er frisk og fin. Ingen infeksjon hos hverken henne eller meg, analyse av fostervannet var også negativ. Jeg har heller aldri røyket, så årsaken til infarkten er ukjent. Jeg vil finne ut grunnen, men det er vanskelig og komplisert. Jordmor sa at jeg må gå igjennom fastlegen for en ev utredning av meg...

Uansett sitter jeg her nå med en nydelig liten jente:) Hun spiser og sover godt! Til dere som bor i Drammensomr kan Kongsberg virkelig anbefales. Jeg følte meg trygg fra første stund og ble godt tatt hånd om. Tenker i ettertid at det ikke er sikkert at fødselen hadde endt like bra på et overfylt Drammen... Det er de samme personene som jobber på føden som på barsel og det var veldig positivt å bli fulgt opp av jm og barnepleier som var med under fødselen. En får alltid alenerom og det var ingen problem for mannen å overnatte. Det har han aldri hatt mulighet til på Drammen... Stille og rolige forhold på sykehuset. Alt i alt en veldig positiv opplevelse! Det er standard med 3 døgn, og det var ingen problemer med å være der så lenge. På Drammen har jeg ønsket meg hjem så fort som mulig siden det alltid har vært fullt når jeg har vært der.

Og hvis noen opplever avflatende fundusmål: krev å få det sjekket ut!!!

Lykke til dere som venter på fødsel:)

Fortsetter under...

Gratulerer så mye!! Godt å høre alt gikk bra... :) Men det viser jo bare at vi får fremstå som "hysteriske" om vi selv mener noe ikke stemmer.. Ingen av oss vil at det skal skje noe når bebisen allerede er "ferdig"!!! Jeg venter nr. 3 og kommer til å bli skikkelig "bitch" om jeg mener noe er galt og ikke blir hørt!

Glad det ordnet seg for dere :) :) :)

Annonse

Gratulerer :)

Jeg hadde blodpropp i morkaka med nr 1, pluss at morkaka var liten. (ungen kom på termindato og veide 2670, men var normalt lang, 49cm) Du har ikke fått utreda deg for om du mangler no proteiner i blodet eller noe? Jeg har protein S mangel, og det gjør at blodet mitt levrer seg fortere enn normale folk, og er med det utsatt for blodpropp og må gå på blodfortynnende ved svangerskap (Fragmin i sprøyteform 1 gang daglig). Syns du bør nevne hva som ble sagt av legene når du skal på 6 ukerskontrollen,.

Gratulerer med prinsessa :-) var nå bra det var fullt i drammen da ;-) bra den lille ikke tok skade av det. Hører det er viktig å stå på kravene om mam tror noe er galt ja... kos deg med den lille..

Gratulerer! Heldgvis en bra slutt på noe som kunne gått andre veien... Lurer på når leger og annet helsepersonell skal høre på oss som faktisk er gravide.. og ikke bare har lest oss til hvordan og hva....

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...