Gå til innhold

Hvor mye kan man få i støtte fra sosialen i måneden når man har 9000,- i brutto inntekt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet? Hvis ikke et mirakel skjer innen et par måneder, så går jeg pga kronisk sykdom over på aap og kommer til å få 9000,- brutto i mnd.

Så netto dekker ikke dette rentene på boliglånet mitt en gang.

Hvor mye kan man få i livsopphold? Og dekker de barnehage, strøm osv.

Hvor mye i bostøtte? Er enslig forsørger som dere kanskje skjønner.

Håper noen kan hjelpe:-)

 

Anonym poster: 3b473a56f0e39c2d4ad470d182e992ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

husbanken.no kan du regne ut hva du får i bostøtte i alle fall... Så ellers bør du bare søke på ALT du kan søke på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hvor mye. Om du forteller meg hvilke utgifter du har (renter boliglån, Bhg, strøm, innboforsikring) og hvilke inntekter du har kan jeg lage et overslag for deg. Send meg gjerne en pm :)

 

Jobber med dette til daglig, så har en viss oversikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man sosial støtte hvis man har verdier? Som f.eks eie leilighet/hus, bil osv?

Jeg fikk avslag en gang jeg trengte hjelp pga jeg hadde 12000kr på bsu. Måtte bruke opp alt jeg hadde før jeg fikk hjelp. Og det er jeg litt enig i. Har man verdier bør man selge dette også få hjelp av sosialen når man er blakk.

 

Anonym poster: 9cff8666f78c423dadc16dc1b8193e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har muligens rett på overgangsstønad i tillegg til asp, at de harmoniserer ytelsene.

 

Ellers har du etter loven rett/krav på

-Nødvendige boutgifter (renter)

-kommunale avgifter og renovasjon

-minste forsikring

-nødvendige oppvarmingsitgifter og strøm

-nødvendige barnetilsynsitgifter om du er i aktivitet og behandling

 

-livsopphold for deg og dine barn.

 

Anonym poster: 87bca3a9488d6dc865757e4f3248ff12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hele situasjonen og den enkelte saksbehandlere vurdering. Man må jo ha ett sted å bo, men vi dekker f. eks kun renter på boliglån og tipser bruker om å be banken om avdragsfrihet en periode. Bil er man ofte avhengig av for å komme seg på jobb, så vi krever ikke at du selger den. Men nå dekker vi (stort sett) heller ikke lånet på bilen.

 

Ang andre verdier så skal i utgangspunktet alt være brukt, men det kommer litt an på saken. Er f. eks kanskje ikke så gunstig for en 21åring å bruke opp bsu'en sin om han har behov for øk. sosialhjelp en kort periode. Mens for en på 30 som kanskje eier bolig kan det være midler man tenker at vedkommende bør bruke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer litt an på hele situasjonen og den enkelte saksbehandlere vurdering. Man må jo ha ett sted å bo, men vi dekker f. eks kun renter på boliglån og tipser bruker om å be banken om avdragsfrihet en periode. Bil er man ofte avhengig av for å komme seg på jobb, så vi krever ikke at du selger den. Men nå dekker vi (stort sett) heller ikke lånet på bilen.

 

Ang andre verdier så skal i utgangspunktet alt være brukt, men det kommer litt an på saken. Er f. eks kanskje ikke så gunstig for en 21åring å bruke opp bsu'en sin om han har behov for øk. sosialhjelp en kort periode. Mens for en på 30 som kanskje eier bolig kan det være midler man tenker at vedkommende bør bruke...

Hmm rart, var ikke det jeg fikk opplyst. Da barnet mitt var 4 mnd stoppet NAV utbetalingene av overgangsstønaden fordi de hadde fått inn ett anonymt tips om at jeg ikke var alenemor. Siden babyen kun var 4 mnd kunne jeg ikke gå ut i jobb. Søkte om sosial hjelp siden NAV hadde stoppet all utbetalingen. Fikk avslag fordi jeg hadde 12 000kr på bsu. Måtte si opp bsu kontoen min for å bruke disse før de ville hjelpe meg. NAV brukte 6 mnd på å "etterforske" og de kom frem til at jeg var alenemor.

 

Men jeg har vel truffet på en av de 99,99% av udugelige NAV arbeidere.

 

Anonym poster: 9cff8666f78c423dadc16dc1b8193e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hele situasjonen og den enkelte saksbehandlere vurdering. Man må jo ha ett sted å bo, men vi dekker f. eks kun renter på boliglån og tipser bruker om å be banken om avdragsfrihet en periode. Bil er man ofte avhengig av for å komme seg på jobb, så vi krever ikke at du selger den. Men nå dekker vi (stort sett) heller ikke lånet på bilen.

 

Ang andre verdier så skal i utgangspunktet alt være brukt, men det kommer litt an på saken. Er f. eks kanskje ikke så gunstig for en 21åring å bruke opp bsu'en sin om han har behov for øk. sosialhjelp en kort periode. Mens for en på 30 som kanskje eier bolig kan det være midler man tenker at vedkommende bør bruke...

Hmm rart, var ikke det jeg fikk opplyst. Da barnet mitt var 4 mnd stoppet NAV utbetalingene av overgangsstønaden fordi de hadde fått inn ett anonymt tips om at jeg ikke var alenemor. Siden babyen kun var 4 mnd kunne jeg ikke gå ut i jobb. Søkte om sosial hjelp siden NAV hadde stoppet all utbetalingen. Fikk avslag fordi jeg hadde 12 000kr på bsu. Måtte si opp bsu kontoen min for å bruke disse før de ville hjelpe meg. NAV brukte 6 mnd på å "etterforske" og de kom frem til at jeg var alenemor.

 

Men jeg har vel truffet på en av de 99,99% av udugelige NAV arbeidere.

 

Anonym poster: 9cff8666f78c423dadc16dc1b8193e9b

 

Umulig for meg å si om dette var rett eller feil av saksbehandler. I et slikt tilfelle skal saksbehandler gjøre en helhetlig vurdering etter hva som ville være best i din sak.

 

Det har det siste året kommet et nytt rundskriv som vi jobber etter, og det var under opplæringen av dette at vi kom inn på det med bsu og vurderingen jeg nevnte over.

 

Synd du har negative opplevelser hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Hei jeg trenger hjelp. Jeg bor i England med samboer og to barn som har engelsk statsborgerskap og tenker på å flytte hjem til Norge. Men vet ikke hva slags penger vi har krav på, vi er begge uføretrygdet og har spurt nav om hjelp men de sa vi måtte kontakte udi om hva vi har krav på men eneste svaret vi får fra de er familie innvandring og siden vi ikke har inntekt så er ikke det mulig. Jeg vet vi kan få sosial stønad og barnetrygd men vet ikke om vi kan få bostøtte eller andre stønader. Jeg vet også at vi ikke kan søke på trygd i Norge før vi har vært folkeregistert i 3 år, samboeren min kan få trygd for han er født med sitt handikapp men ble fortalt av nav at jeg ikke kan få trygd for mitt er etter en operasjon i utlandet som forårsaket nerveskade og de dekker ikke trygd hvis det er etter skade som har skjedd i utlandet 

Anonymkode: d8243...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei jeg trenger hjelp. Jeg bor i England med samboer og to barn som har engelsk statsborgerskap og tenker på å flytte hjem til Norge. Men vet ikke hva slags penger vi har krav på, vi er begge uføretrygdet og har spurt nav om hjelp men de sa vi måtte kontakte udi om hva vi har krav på men eneste svaret vi får fra de er familie innvandring og siden vi ikke har inntekt så er ikke det mulig. Jeg vet vi kan få sosial stønad og barnetrygd men vet ikke om vi kan få bostøtte eller andre stønader. Jeg vet også at vi ikke kan søke på trygd i Norge før vi har vært folkeregistert i 3 år, samboeren min kan få trygd for han er født med sitt handikapp men ble fortalt av nav at jeg ikke kan få trygd for mitt er etter en operasjon i utlandet som forårsaket nerveskade og de dekker ikke trygd hvis det er etter skade som har skjedd i utlandet 

Anonymkode: d8243...11d

Dere må søke om å få trygden dere har idag med dere. 

Anonymkode: b6d6d...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Dere må søke om å få trygden dere har idag med dere. 

Anonymkode: b6d6d...f2e

Vi kan ikke ta trygda med oss for vi har ikke jobba nok til og få trygd basert på skattepoeng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sofie88 said:

Vi kan ikke ta trygda med oss for vi har ikke jobba nok til og få trygd basert på skattepoeng

Du må ha jobba i de 3 siste åra for og få trygd basert på skattepoeng og vi har vært på trygd mye lengre enn det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er samboer norsk statsborger? Hvis ikke, er du sikker på at han får oppholdstillatelse i Norge hvis han ikke er arbeidsfør, samt at du ikke klarer å forsørge han iom at du også er ufør? 

Når det gjelder barna, så lurer jeg på hvorfor de ikke er norsk statsborgere? Er de født før 2006? Trodde alle barn født etter 2006 med norsk mor eller norsk far får automatisk norsk statsborgerskap. 

Anonymkode: 9fb4d...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Anonym bruker said:

Er samboer norsk statsborger? Hvis ikke, er du sikker på at han får oppholdstillatelse i Norge hvis han ikke er arbeidsfør, samt at du ikke klarer å forsørge han iom at du også er ufør? 

Når det gjelder barna, så lurer jeg på hvorfor de ikke er norsk statsborgere? Er de født før 2006? Trodde alle barn født etter 2006 med norsk mor eller norsk far får automatisk norsk statsborgerskap. 

Anonymkode: 9fb4d...650

Samboer har engelsk statsborgerskap og siden England forlot eu med en avtale så er de klassert som et EØS land. Ungene er født i 2011 og 2012 og de har engelsk statsborgerskap fordi de er født i england

Jeg leste også tidligere i dag at hvis vi flytter til Norge før 31 desember i år så har han lov til og bli norge

Endret av Sofie88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sofie88 skrev:

Du må ha jobba i de 3 siste åra for og få trygd basert på skattepoeng og vi har vært på trygd mye lengre enn det

Trygden fra England. Dere har uføretrygd der? Dere vil sannsynligvis ikke få noe her. Dere må forsørge dere selv. 

Anonymkode: b6d6d...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sofie88 skrev:

Samboer har engelsk statsborgerskap og siden England forlot eu med en avtale så er de klassert som et EØS land. Ungene er født i 2011 og 2012 og de har engelsk statsborgerskap fordi de er født i england

Jeg leste også tidligere i dag at hvis vi flytter til Norge før 31 desember i år så har han lov til og bli norge

Men hvis du er norsk statsnorger. så er barna deres og norske statsborgere

Anonymkode: 73dfc...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sofie88 skrev:

Samboer har engelsk statsborgerskap og siden England forlot eu med en avtale så er de klassert som et EØS land. Ungene er født i 2011 og 2012 og de har engelsk statsborgerskap fordi de er født i england

Jeg leste også tidligere i dag at hvis vi flytter til Norge før 31 desember i år så har han lov til og bli norge

«Barn født etter 01.09.2006 som har norsk far eller mor (slik disse defineres i Barneloven) er automatisk norsk statsborger. Dette trenger man ikke søke om. Skal imidlertid fødselen registreres hos norsk folkeregister, og/ eller skal barnet ha norsk pass, må det først søkes om norsk fødselsnummer. Søknaden sendes Skatteetaten via ambassaden.»

Så barna dine er nok norske statsborgere, det er bare å registrere dem. 

I forhold til samboeren din trodde jeg den regelen gjaldt kun arbeidsføre. At det er fri flyt av arbeidskraft innen EU/EØS. Nå er ikke samboeren din en arbeidskraft. Så jeg ville nok ha sjekket opp det for å være sikker. For selv om tro har flyttet fjell før, så er nok ikke den helt å lite på. Så her bør dere vite. 

Anonymkode: 9fb4d...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Anonym bruker said:

«Barn født etter 01.09.2006 som har norsk far eller mor (slik disse defineres i Barneloven) er automatisk norsk statsborger. Dette trenger man ikke søke om. Skal imidlertid fødselen registreres hos norsk folkeregister, og/ eller skal barnet ha norsk pass, må det først søkes om norsk fødselsnummer. Søknaden sendes Skatteetaten via ambassaden.»

Så barna dine er nok norske statsborgere, det er bare å registrere dem. 

I forhold til samboeren din trodde jeg den regelen gjaldt kun arbeidsføre. At det er fri flyt av arbeidskraft innen EU/EØS. Nå er ikke samboeren din en arbeidskraft. Så jeg ville nok ha sjekket opp det for å være sikker. For selv om tro har flyttet fjell før, så er nok ikke den helt å lite på. Så her bør dere vite. 

Anonymkode: 9fb4d...650

Vi har allerede sjekket med trygde kontoret her og de sa at vi ikke kan få trygd i utlandet for vi har ikke nok skattepoeng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Barn født etter 01.09.2006 som har norsk far eller mor (slik disse defineres i Barneloven) er automatisk norsk statsborger. Dette trenger man ikke søke om. Skal imidlertid fødselen registreres hos norsk folkeregister, og/ eller skal barnet ha norsk pass, må det først søkes om norsk fødselsnummer. Søknaden sendes Skatteetaten via ambassaden.»

Så barna dine er nok norske statsborgere, det er bare å registrere dem. 

I forhold til samboeren din trodde jeg den regelen gjaldt kun arbeidsføre. At det er fri flyt av arbeidskraft innen EU/EØS. Nå er ikke samboeren din en arbeidskraft. Så jeg ville nok ha sjekket opp det for å være sikker. For selv om tro har flyttet fjell før, så er nok ikke den helt å lite på. Så her bør dere vite. 

Anonymkode: 9fb4d...650

Dette er hvis foreldrene er gift, da blir barna automatisk norske hvis den ene av foreldrene er det. Hvis ikke følger de mor, alle mine barn har fått mitt statsborgerskap. Men de har norsk personnummer og er meldt inn i folketrygden siden vi bor i Norge. I passene står det xxxxx på de siste 5 sifrene etter fødselsdatoen.

Tror ikke dere har krav på noen ytelser hvis dere ikke er medlemmer av forketrygden. Men sjekk med UDI for sikkerhets skyld.

Anonymkode: 0d683...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Sofie88 skrev:

Du må ha jobba i de 3 siste åra for og få trygd basert på skattepoeng og vi har vært på trygd mye lengre enn det

Da er det vel best for barna deres at dere blir i England slik at de vokser opp med foreldre som har en inntekt. Og barna dine har britisk pass, ikke engelsk.

Anonymkode: f565e...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er hvis foreldrene er gift, da blir barna automatisk norske hvis den ene av foreldrene er det. Hvis ikke følger de mor, alle mine barn har fått mitt statsborgerskap. Men de har norsk personnummer og er meldt inn i folketrygden siden vi bor i Norge. I passene står det xxxxx på de siste 5 sifrene etter fødselsdatoen.

Tror ikke dere har krav på noen ytelser hvis dere ikke er medlemmer av forketrygden. Men sjekk med UDI for sikkerhets skyld.

Anonymkode: 0d683...47e

Det stemmer det du skriver her. Men, siden nikket var Sofie88 antok jeg at det var mor som skrev. Ergo tok ikke jeg med resten av teksten som sa DNA prøve og hvilken søknadsskjema der barn er født utenfor ekteskap og far er norsk.

Uansett er det samboer som er utfordringen da HI ikke er kapabel til å forsørge familien på egenhånd iom vedkommende er ufør. Så er enig her også om at hi bør sjekke med UDI før de avgjør noe. 

Anonymkode: 9fb4d...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sofie88 skrev:

Vi kan ikke ta trygda med oss for vi har ikke jobba nok til og få trygd basert på skattepoeng

 

7 timer siden, Sofie88 skrev:

Samboer har engelsk statsborgerskap og siden England forlot eu med en avtale så er de klassert som et EØS land. Ungene er født i 2011 og 2012 og de har engelsk statsborgerskap fordi de er født i england

Jeg leste også tidligere i dag at hvis vi flytter til Norge før 31 desember i år så har han lov til og bli norge

Ingen opptjening. Ingen inntekt. Men unger skulle dere ha. Og nå synes dere at vi skal fø på dere, hele gjengen? Hvorfor det?

Anonymkode: 004b5...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sofie88 skrev:

Vi har allerede sjekket med trygde kontoret her og de sa at vi ikke kan få trygd i utlandet for vi har ikke nok skattepoeng

Dere vil heller ikke få trygd i Norge siden dere ikke har jobbet eller bodd der. Bli hvor dere er. 

Anonymkode: b6d6d...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sofie88 skrev:

Samboer har engelsk statsborgerskap og siden England forlot eu med en avtale så er de klassert som et EØS land. Ungene er født i 2011 og 2012 og de har engelsk statsborgerskap fordi de er født i england

Jeg leste også tidligere i dag at hvis vi flytter til Norge før 31 desember i år så har han lov til og bli norge

Trygdeordninger i uk/EU/EØS må jo også følge regelverket. Også ved eksport. 

Anonymkode: b6d6d...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...