Gå til innhold

Noen som vet? Ang. søknad om foreldrepenger ved planlagt keisersnitt

Anbefalte innlegg

På søknadskjemaet kan man jo bare sette inn termindato, og så starter permisjonen tre uker før det. Men hva skjer når det er planlagt keisersnitt 10 dager før termin? Hvilken dato setter jeg inn? og når starter permisjonen?

Tenkte jeg skulle spørre her, blir bare frustrert av å snakke med Nav...

Fortsetter under...

Permisjon må starte senest tre uker før termin, det betyr at du kan velge å starte tre uker før din planlagte nedkomst. Eller tidligere for den sakens skyld... Litt usikker på hvordan det skjemaet ser ut, men er du usikker, ring NAV :)

Dette har vært oppe tidligere, og om jeg ikke husker feil, så kan du få en bekreftelse fra sykehuset om at barnet skal bli født med planlagt keisersnitt, og så korrekt dato. Så søker du om permisjon fra tre uker før denne datoen.

Jeg er i samme situasjon (ks 13 dager før termin). Snakka med nav, og de bekreftet at jeg kunne bruke ks-datoen. Gikk lang tid før jeg fikk endelig dato fra sykehuset, og enda lengre tid å få skriftlig bekreftelse, så søknaden ble innsendt litt sent (i tillegg til at jula kom like etterpå). Har bare fått svar om at søknaden er mottatt og blir behandlet innen 2 mnd, men regner med det skal gå i orden.

Annonse

Det florerer med ulike svar på dette, om man spør ansatte på NAV. Det enkleste er nok å gjøre slik som blir anbefalt her:

https://www.facebook.com/navforeldrepenger/posts/334704969884309

Velg å ta ut permisjonen fra 3 uker før planlagt keisersnitt.

Varierer nok fra NAV-kontor til NAV-kontor, tror jeg... Jeg fikk beskjed fra sykehuset om at de hadde tatt en diskusjon med NAV-kontoret i byen om dette for noen år siden, og fikk gjennom at ks-dato skulle være utgangspunktet for start av permisjonen, ikke termindato. Som jordmor sa - "termindatoen er jo uinteressant for deg". Jeg skrev for sikkerhets skyld i annet-feltet at UL-termin var den og den dagen og at jeg skulle ta planlagt ks, men førte opp ks-dato i feltet termindato.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...