Gå til innhold

Amming; gi opp eller gi det ett siste forsøk? (langt innlegg)

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 5,5 mnd som ble fullammet i ca tre måneder. Ammingen gikk supert og jenta gikk fint opp i vekt, men etter en periode med økedøgn på nesten 3 uker (!!!) hvor jeg ammet døgnet rundt stagnerte vekten fullstendig. Hun gikk opp 5 gram på 2 uker og hs ba oss om å starte opp med kveldsflaske på bakgrunn av den lange perioden med økedøgn. Hun forklarte at det rett og slett ikke er alle som får opp melkemengden.

Etter nye to uker med tilsvarende null i vektoppgang fikk vi beskjed om å tilby en flaske også på dagtid. Dette ble gjort, men fortsatt ingen særlig bedring i vektøkningen. Da hun bikket 4 mndr fikk vi beskjed om at vi måtte begynne med grøt. Det tok oss nesten 3 uker å venne henne til grøten og komme opp i en full porsjon i døgnet. I hele denne perioden har jeg ammet så ofte jeg bare kan. Har lagt henne til puppen før alle flasker og alle forsøk med grøt, men jeg har følt at melka bare forsvinner mer og mer. (Har også ammet en gang om natten hele tiden). Nå får jeg til kanskje 2 ok ammemåltider i døgnet og jeg bruker da spray pga treg utdrivningsrefleks.

Etter at vi begynte med grøt har vekten skutt i været, så nå er heldigvis ikke vekten noe problem lenger.

Men jeg kjenner at jeg så veldig gjerne skulle ammet lenger samtidig som jeg har lyst til å gi opp hele greia snart. Føler jeg har forsøkt ALT!

Er det noe å gjøre her? Eller skal jeg tenke at jeg har gjort det jeg kan?

Takker for svar og innspill!

Fortsetter under...

ikke gi opp, delamming er i tilfelle også Ok :)

Har delammet siden hun var en mnd, rett og slett pga samme problem som deg.. (tok nesten 4 uker før hun nådde fødselsvekt igjen.)

Så jeg ammer til hvert måltid og gir mme i tilegg etterpå.

når hun nermer seg 3-4mnd, så tenker jeg det blir velling og grøt etterhvert istede for mme

Delamming er utvilsomt bra når man ikke kan fullamme lenger, men problemet er at jeg får mindre og mindre melk. Baby blir sint når melka kommer tregere (jmfr. utrolig sen utdrivningsrefleks) samt at hun blir enda mer sint og lei seg når det i tillegg kommer lite melk... Har styret med dette i over to måneder nå og lurer på om toget har gått med tanke på å få opp melkeproduksjonen igjen...

I dag har jeg feks bare fått henne til å ta puppen to ganger, men den siste gangen gadd hun ikke mer enn 1 minutt.

Frustrerende når det ikke fungerer...

Takk for svar:)

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Som andre her sier: delamming er kjempeflott! Det MÅ ikke være alt eller ingenting, verken i perioden før eller etter innføring av fast føde.

Når du ammer og det funker, hvor lenge ammer du da? Ammer du på en eller begge sider til hvert måltid? Merker du noen forskjell på sidene, om hun foretrekker den ene fremfor den andre osv? Har du forsøkt ulike ammestillinger, feks tvillingstilling, at hun sitter på fanget ditt eller at dere ligger i senga? (http://www.ammehjelpen.no/video/ har en del eksempler.)

For mange er det vanskelige perioder "omtrent på denne tiden", der barnet er veldig nyskjerrig på alt annet enn puppen. Pupp er kjedelig - tv, lamper, folk, mat, alt mulig annet er kult. Ofte går det seg til etter noen uker. Dersom det er noen amminger , feks om natta, som fungerer bedre enn andre, så er det lurt å gjenskape mest mulig fra disse også ellers. Altså amme på soverommet med lyset av osv.

Det er også lurt å prøve deg også frem i forhold til hvor i stua du bør sitte, om lyset, TV, musikk etc skal være av eller på - unger er forskjellige, og selv om amming på "mørkt og kjipt sted" fungerer for mange så er det andre som vil ha masse stimuli, og blir liggende helt paralysert og fascinert om de får dette. Noen ganger kan det hjelpe å ha på deg et kult (og solid) smykke som babyen kan få leke med, eller en leke som kun brukes ved amming. Stikkordet er distraksjon, men såpass nær brystet at amming er mulig.

Stimuler gjerne utdrivingen før du legger henne til, med håndmelking og "napping" i brystknoppen, det kan være mer effektivt enn nesesprayen.

For å øke melkeproduksjonen kan du også forsøke å pumpe. For mange er det kjempeviktig å få i gang utdrivingen skikkelig FØR pumpinga starter (dvs slik at det spruter melk), så prøv det dersom du ikke har fått noe særlig ut med pumpe før. Det går også an å håndmelke. Gjør gjerne dette hyppig (annenhver, tredjehver time) Poenget er å få ut noe (lite eller mye) melk fra brystet, da stimuleres det til å produsere mer, hyppighet er viktigere enn mengde.

(Pumpeutstyr trenger ikke steriliseres mer enn en gang om dagen. Skyll i kaldt og varmt vann og vask med zalo mellom hver bruk. Om du håndmelker kan du bruke en vanlig ren skål/kum (med færrest mulig riper) eller en kasserolle, og du trenger ikke sterilisere den.)

Ta gjerne kontakt med meg på epost ammehjelper.lillenims @ gmail.com dersom du heller vil det :)

lillenimis; Har ett spørsmål, hva kan jeg gjøre for at jenta mi slutter med feil sugeteknikk? hun er til tider så ivrig og stresset at hun ikke tar seg tid til å brette leppa, men har "flate" lepper, noe som også fører til vonde vorter for min del..

Annonse

lillenimis; Har ett spørsmål, hva kan jeg gjøre for at jenta mi slutter med feil sugeteknikk? hun er til tider så ivrig og stresset at hun ikke tar seg tid til å brette leppa, men har "flate" lepper, noe som også fører til vonde vorter for min del..

Mitt beste tips er nok å koble til på nytt. Stikk lillefingeren i munnviken hennes for å bryte vakumet. Det er en film som viser god tilkobling på http://ammehjelpen.no/tilkoblingen?id=785

Sikt med brystknoppen mot nesen hennes, og vent til hun gaper med å dra henne inntil deg. Etterpå kan du justere sittestilling, dra underkroppen hennes mot deg osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...