Gå til innhold

Vurderer sydentur til Kypros fra uke 33-35, ville dere reist?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde et helt ukomplisert svangerskap og føsel forrige gang. Fødte en uke før termin, som min mor også gjorde. Hun hadde like fødsler med alle fem barna (og har alltid født akkurat en uke før termin, som jeg også gjorde sist). Jeg fødte på fem timer og uten noe smertestillende. Har så lyst på en siste tur før vi blir fire, og det er kun de ukene det passer å reise, både i forhold til jobb og ikke minst priser på pakketurer. Vurderer to uker på Kypros på fint femstjerners hotell. Har sjekket med flyselskap som tillater reiser intil fire uker før termin (jeg kommer da hjem en uke før det) dersom man har legeerklæring (som jeg jo skaffer). Har Europeiske forsikringsselskap, så skal sjekke med de også. Betaler i så fall for avbestillingsforsikring på hele reisen, i tilfelle formen av en eller annen grunn skulle være helt krise rett før vi drar. Men hva tenker dere, ville dere dratt? Husker liksom ikke helt hvordan form ejg var i sist da jeg var så langt (er bare 20 uker nå), men jeg tenker jo at det må være diggere være på ferie der i to uker enn på jobb? Og at en flytur på 4 timer, med støttestrømper, er verdt det for tu uker avslapping og sol... Men usikker!!!

Endret av Adamarie

Fortsetter under...

Hadde ikke reist så nære fødsel. Hvorfor utsette deg og baby for dette?

Venninnen min reiste i uke 28, og var et pes uten like.

Men på en annen side, så har de et meget bra sykehus (privat)i nærheten av Ayia Napa hvis noe skulle skje. Reis heller etter baby kommer :D

Jeg hadde nok ikke reist. Jeg er 36 uker på vei nå og i den formen jeg var for noen uker siden med svinmelhet, kvalme, høyt blodtrykk og ødemer hadde det vært pyton å vært i syden. Problemet er vel at du ikke kan vite hvordan formen blir... Men du må jo nesten vurdere selv hvor mye du evt kan komme til å "holde ut" av plager. For meg hadde det ikke vært verd det.

Dere to siste; hvilket grunnlag har dere for å påstå dette?? De fleste flyselskaper tillater flyvning inntil uke 36, dette har jeg undersøkt i mine tidligere tre svangerskap. Sist reiste vi til Sicilia i min uke 32-33, til tross for bekkenløsning. Det var over 32 grader hele uka, men deilig! Eneste ulempen min var at jeg mistet sykepengene den uka, men det gjorde jo ingenting egentlig, siden jeg hadde ferie tilgode og fikk betalt ferie istedet :)

Annonse

Du kan ikke reise utenlands så nært til termin... Må være tilbake minimum 2 månder før termin...

Nei det er HELT feil:-) det er det så vidt jeg vet svært få flyselskaper som praktiserer, hadde du lest hele innlegget mitt ser du jeg skriver det. Du kan jo feks lese mer her på Ving (som jeg evt skal reise med) sine nettsider under "gravide"

"Gravide må fra svangerskapets 28. uke i de fleste tilfeller ha legeerklæring ved innsjekking. Generelt tillates ikke flyvninger senere enn 4 uker før forventet nedkomst."

http://www.ving.no/helsetilstand

Så man kan fint fly frem til fire uker før termin om man har legeerklæring. Jeg er i superfin form så langt, så om det holder seg sånn får jeg jo det av legen min.

Dere to siste; hvilket grunnlag har dere for å påstå dette?? De fleste flyselskaper tillater flyvning inntil uke 36, dette har jeg undersøkt i mine tidligere tre svangerskap. Sist reiste vi til Sicilia i min uke 32-33, til tross for bekkenløsning. Det var over 32 grader hele uka, men deilig! Eneste ulempen min var at jeg mistet sykepengene den uka, men det gjorde jo ingenting egentlig, siden jeg hadde ferie tilgode og fikk betalt ferie istedet :)

Så bra å høre:)

Jeg hadde nok ikke dratt, ikke fordi jeg er redd for at det ikke skal gå bra, bare fordi med formen jeg var i i uke 33-35 ville jeg meg ikke så vondt som å dra til syden! :P Det var nok det siste jeg ville, HJEMME var gull!! :) :)

Spar turen til babyen er 3-4 mnd heller... Jeg hadde IKKE turt! Alt kan skje, og det er vel ikke akkurat ønskeplassen å føde?

Også får du evt masse vann pga varmen, og evt andre plager...? Så jeg vil nok fraråde deg dette!

Annonse

Det er ingenting i veien med å dra, om man er i fin form og alt ser OK ut med babyen. Ville tatt en skikkelig sjekk hos legen i forkant, for å være tryggest mulig på at fødsel ikke var nært forestående.

Men personlig ville jeg ikke ha reist i det hele tatt. Synes det er pyton med varme når jeg er gravid, og ville dermed følt meg elendig i to uker...

Jeg planlegger evt å reise i påsken, så varme er ikke noe problem. Gjs temp i mars på Kypros er 19 grader og 22 i april, så det er i alle fall ikke fare for det blir for varmt:) Heller bare behagelig og forhåpentligvis litt sol. Synes det er rart det er så mange som absolutt ikke ville dratt:) Diggere enn å være på jobb vel?!

Jeg hadde ikke reist med tanke på at eldstemann ble født i uke 35.

Vi var forøvrig i syden når jeg var 5-6 mnd og d var nok.

Trangt på flyet og igrunn litt slitsomt .

Det er jo opp til deg om du vil ta sjangsen på å reise men jeg hadde definitivt blitt hjemme.

:)

Neei, personlig hadde jeg ikke reist. Men det er nå meg da;). Varme og høygravid passer ikke meg, og redd for propp i sammenheng m flygninger, oog j skal ha KS og foretrekker å være i hjemlige strøk om det skulle sette i gang før datoen for opr. ;)

Jeg er førstegangs så hadde ikke tord å reise av den grunn.. Eller vet ikke om jeg hadde tord i evt neste svangerskap heller! Va rundt da jeg fikk veldig mye væske i kroppen og tror ikke det hadde gjort det lettere med varmen i tillegg. Men er jo selvsagt helt opp til deg, legen og flyselskapet!

dette er helt opp til deg selv egentlig. alle gravide er forskjellige og da må man bare stole på seg selv, du har jo tenk igjennom dette høres det ut som.

Jeg sitter og funderer på det samme, om å dra til sydligere strøk nå i påska,(er 22 uker nå, så jeg vet ikke helt hvor mange uker jeg er når påska kommer) MEN ser mørkt på å fly så langt. Det er jo egentlig bare Grand Canaria som er ok å fly til så tidlig på året, og dit er det 6 timer...

Vi var i Tyrkia i fjor, var ikke gravid men hadde to barn under 6 år med oss,og den flyturen tok ca 6 timer...ikke akkurat ønskelig med stor mage i tillegg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...