Gå til innhold

Tips fra en nybakt førstegangsmor

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle snike meg tilbake hit, og gi et lite tips til dere som antakelig nå handler, og står i for å gjøre alt klart til småen som snart kommer :)

Du trenger ca 10% av alt du får beskjed om at du trenger !!

Herregud som man handler tull og unødvendige ting.. Og ALT for mye av alt..

Jeg selv kjøpte langt under halvparten av denne lista, og trodde jeg hadde kjøpt litt lite.. Men kjøpte egentlig alt for mye jeg og..

Eneste man trenger mye av , som stemte for meg, er gulptekluter og småhåndkler..

Ellers holder det å kjøpe under halvparten av alt man får beskjed om!

Og 90% av tingene kan også vente til uker, og måneder etter fødsel. Så ikke stress :)

Fortsetter under...

Tusen takk! Har tenkt det samme, men får innimellom litt panikk fordi jeg har så lite.. trengte at noen som er der jeg snart er sier det høyt :-)

Bruker liksom de samme 3 bodiene på rundgang på starten.. Og man er jo så lite ute, så yttertøy osv i liten str blir ofte bare liggende.. Og ytterdresser osv er gjerne ALT for stort uansett om det er str 50.

Alle er jo forskjellige, men f.eks kremer, salver osv,har jeg aldri trengt.. Kun litt babyolje i badevannet.

Inne kler man bare på ungen en body og kanskje en strømpebukse. Og det blir ikke akkurat "møkkete" når baby bare sover og sitter stille. Så lenge man ikke får en gulpebaby da. :P

Pynteklær, osv i liten str, blir gjerne brukt EN gang. Og er man ute er som regel baby i vogna og ingen ser noe klær uansett , he he.

Viktigste er å ha noen bodier, , strømpebukser (Har brukt de samme 2 strømpebuksene i 2 mnd nå), et par luer, et par bukser, og en jakke eller lignende til å ha over body når man er ute..

I hele vinter har min nyfødte vært i voksipose i vogna, kun iført body med lange armer, og strømpebukse. (Ikke ull engang) De dagene det har vært over - 8 , har hun hatt på en hettegenserjakke over.

De gode gammeldagse voksiposene er så varme at hun har aldri trengt mer..

Trodde jeg trengte ullbody, ullstrømpebukse, ullbukser, ullgensere, + ulldress +++++ når vi var ute.. men nei

Det er så forskjellig med hva man trenger så er greit å ha ett lite utvalg før ungen kommer også heller se ann hva man trenger og evnt hvor mye.

her måtte vi ha endel bodyer og drøssevis me gulpekluter.

med opptil 6-10 skift om dagen så er d greit å ikke vaske seg ihjel.

mye gulping ja.

inne brukte vi bare body siden han var så varm og ull siden han ble svett og klam i bomull de første 4-5 mnd.

hver unge er forskjellig og krever ulik type og mengde klær. butikkene er åpne etter man har født også så det er jo ikke bråhast me å handle alt mulig i forkant så lenge man har det nødvendigste .

jeg har arvet masse tøy i alt fra 50 til 62 og fått klær til jul også. så klær er jeg godt dekt på. Venter i mars.

Men jeg lurer litt på hva folk gjør med badebalje? jeg har dusjkabinett, bør jeg da ha badebalje med stativ eller uten? jeg skal kun ha stelletopp på vaskemaskinen fordi badet mitt e ganske smalt ellers så vil bli veldig trangt med stellebord...

Annonse

Jeg har kjøpt inn og fått en god del. Jeg vet allerede at 3 bofyer og 2 strømpebukser blir for lite, siden jeg ikke orker å vaske babytøy hver dag :P babyen kan ikke bare bli en "gulper", men de små kan faktisk ende opp med bæsj uttafor bleien også ;)

Men yttertøy osv er jeg enig i. Og vi trenger en trappegrind, men det blir jo ikke aktuelt enda så det drøyer vi. Babygym osv ser vi litt an, det er ikke aktuelt med en gang uansett. Får låne søsteren min sin, i fall ungen ikke liker babygym så trenger vi ikke kjøpe.

Har fått vippestol og bæresele, men hadde ventet om jeg skulle kjøpt selv. Kremer osv er jeg enig i. Jeg kjøper olje til badevannet og brustvortekrem til meg selv, resten får jeg handle inn om det trengs :)

Har masse gulpekluter og små håndklær til stelling, samt små frottekluter til bad ol. Og siklesmekker.

Synes det er stas med penklær til baby selv om de blir brukt 1-2 ganger. Skal jo ha bilder av baby med annet enn bare kjedelige bodyer :P og har en vinter"kosedress", men ikke mer yttertøy siden vi har både voksipose og bilstolpose. Har mye, men har fått sikkert 80% av alt :)

Fullstendig enig! Jeg hadde tre sett med klær da førstemann kom, det jeg handlet etter han ble født var litt sokker og strømpebukser - resten fikk vi jo i gaver :)

Stelleprodukter er unødvendig frem til den dagen barnet faktisk trenger det! Vi har kommet unna med svensk barnesalve - den kan brukes på alt fra sår rumpe til tørr hud. Olje i badevannet er en uting og skaper en unødvendig avhengighet! Bad heller sjeldnere :)

Mange er fornøyd med å spre utgiftene i mnd før barnet kommer. Jeg ville heller vært fornøyd med å spart utgiftene til når man faktisk har ett behov når barnet er født ;)

Og jeg er tredjegangs og har nesten bare ull til den første tiden. Mine barn bruker bare ull innerst i vintemånedene og det skal lille få og. Jeg får små og kalde barn, så ingen frykt for at det ikke skal bli brukt. Men er enig i at man ikke trenger masse kjoler, bukser, jakker osv, ei heller stelleprodukter :)

Jeg hadde 16 kjoler i størrelsen 56- 62. På ett tidspunkt kunne hun bruke alle 16 samtidig... vi fikk brukt 3 av dem! Veldi søtt med nydelige klær, men så upraktisk! Jeg valgte ofte bort kjoler, selv om hun var i selskap, fordi det var så upraktisk og ikke behaglig for baby å ha på. Ellers så måtte vi kjøpe mer klær flere ganger ettersom vi også hadde en baby som gulpet seg ut en gang i timen og bæsjet seg ut hver gang hun satt i bilstol eller vippestol..

Dette er min 4 og jeg veit jeg har alt for mye av alt. Men bortsett fra det lille jeg har handlet selv så har han allerede fått masse. Nå har jeg gitt beskjed om at han ikke trenger mer tøy og vil de handle tøy så får de kjøpe i str 68 og større. Har x antall utedresser, ullsett osv. Vi har det ikke så super varmt inne så vil nok bruke litt mer enn body og strømpebukse inne da.

Veit at det meste ikke vil bli brukt, så er veldig glad for at jeg har ei nygravid venninne!

Det hun ikke vil ha eller får brukt for tar jeg å selger eller pakker bort.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...