Gå til innhold

Gravid uten å vite om det?


tinaibobla

Anbefalte innlegg

Jeg blir så undrende hver gang jg hører om noen som har vært gravide lenge uten å vite om det. På dagbaldet i dag står det om ei som fødte uten å vite ar hun var gravid. Og jeg har ei venninne som ikke fant ut at hun var gravid før hun var 6-7 mnd på vei. Hvordan er dette mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle ønske det var meg:) ikke merke noe til kvalmen og kiloene som kommer smygende:) men jeg har heller aldri skjønt hvordan dette går ann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt hvordan det kan gå an. Ikke alle som får jævlige symptomer i forbindelse med svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det godt jeg også :-) jeg er 14+2 og eneste jeg har av symptomer er at jeg er veldig sulten og at mensen er borte. Så hadde ikke jeg tatt graviditetstest så hadde ikke jeg merket det annet enn 0 mensen, men det kunne vært ppillene som gjorde at jeg ikke hadde fått mensen, skjedd før det.

 

Men jeg satser på å få ganske tydelig gravid mage, da jeg er veldig tynn. Har allerede mage :-) så i mitt tilfelle, ville jeg nok merket det når magen kom.

Poenget mitt er at alle er forskjellige, onde har mye symptomer, andre noe, mens noen har nesten ingen :-) så fult mulig å ikke vite at man er gravid :-)

Ser ofte på " ops, jeg er gravid", syns det er kjempe spennende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulte med to små

Jeg har også lurt på dette for hvordan er det mulig å ikke kjenne at barnet beveger på seg når man er gravid?

Tar de feil og tror det er tarmbevegelser eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at folk kanskje ikke har symptomer, men, mistenker man ikke noe når mensen er borte i 9 mnd? (for de aller fleste er det jo sånn). Og, de aller fleste kjenner jo spark, bevegelser osv.

 

Tror de aller aller fleste som ikke "vet" at de er gravide, blokkerer det ut psykisk. At de egentlig VET det, men at psyken ikke tillater de å vite det.

 

Jeg vet om 4 stk som ikke har visst det før fødselen har satt igang.. meeen.. jeg har mine tvil jeg da. Som regel er det mennesker som det ikke "Passer for" å være gravide som ikke merker noe, ut ifra de jeg vet om+de jeg har sett i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der er jo de som får menslignende blødninger hver måned i tillegg til få / ingen andre symptomer + null mage + gravid til tross for prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eg fekk det bekrefta hos legen når eg va 12 uke men hadde hatt mistanke før det men alle testane va negative så skulle egentligt te legen for å sjekke at det ikke var noe annet alvorlig ;) tenkt gjekk jo på p pillen å var nøyen med å ta den så keffor sgo eg ver gravid liksom ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ikke tenkt på det og ikke fulgt med på mensen, eller som venninnen min som nesten aldri har mensen så kunne jeg nok ha gått til uke 17 nesten uten å "vite" det, men så fort man er i gravidmodus så merker man jo så mye er av symptomene

 

Jeg kan ikke helt forstå at folk ikke merker magen eller sånn, men mine barn har jeg kjent lite bevegelse bla pga morkakens plassering.

 

Jeg kjenner en som ikke merket det før hun var 8 mndr på vei, hun hadde mensen og var veldig stor i utgangspunkter samt at det ikke falt henne inn at hun kunne være gravid. Hun var veldig ung også.

 

Moren begynte å mistenke noe så da hun var8 mndr på vei ble jenta sendt til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meg mamma?

Eg fekk det bekrefta hos legen når eg va 12 uke men hadde hatt mistanke før det men alle testane va negative så skulle egentligt te legen for å sjekke at det ikke var noe annet alvorlig ;) tenkt gjekk jo på p pillen å var nøyen med å ta den så keffor sgo eg ver gravid liksom ;P

 

Hadde du negative tester helt frem til uke 12?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hadde det utruligt men sant å va og hos helsestasjon for ungdom å tok test huske ikke når eg tok siste test men var noen uker før eg var hos legen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan skjønne dette veldig godt, da både min søster og kusine ikke fant det ut før sent. Søsteren min var 4 1/2 mnd og min kusine var 6 mnd. Kusinen min har ikke hatt mens på tre år , så derfor skjønte hun det ikke! (så det er jo egentlig ikke så vanskelig å skjønne) Min søster hadde normal mens og kunne ikke skjønne at hun var så langt på vei. Hun gikk til legen , for det enste hun reagerte på var forstoppelse! å jeg så hun dagen hun var hos ul (noen dager etter hun fant det ut) Hun hadde ikke fått litt mage engang, så når hun fikk vite det gikk hun opp 30 kg dem siste mnd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket ikke min graviditet før jeg var i uke 19. Jeg hadde mistanke rett etter jeg ble gravid og tok test, men den var negativ. Fikk blødning ikke så lenge etter det, det var veldig likt mensen. Etter det gikk det nesten 2 måneder før jeg blødde igjen. Jeg var til lege noen ganger etter 2 blødning fordi jeg hadde hatt såpass mye UVI utover høsten, han tenkte ikke en gang på at jeg kunne være gravid. Jeg dro til en helsesøster i slutten av Oktober, og hun mistenkte heller ikke at jeg var gravid, men hun sa vi kunne ta en graviditets test for "ordens skyld", det ble et sjokk for oss begge. Har heldigvis ikke vært kvalm i det hele tatt ! :)

 

Er 18år og i uke 31 :)

 

Brukte forresten P-plaster da jeg ble gravid :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ skjønna det godt æ. Æ hadde ett såpass stort håp om og bli gravid fort, at da æ faktisk blei gravid etter at æ hadde gidd opp. Merka æ INGENTING før æ faktisk va 15 uka på vei. Da løp æ faktisk og hoppa over ett gjære, så fikk æ såå sykt vondt i puppan. Da sa venninna mi æ måte ta en test, og vips positiv. Legen ville ha mæ inn te første UL 4 uka etterpå sia vi ikke viste kor langt æ va på vei, og før og HÅP på at æ kunne ta utvendig UL, nekta og ta innvendig. Og vips 19+3 gitt :P Men så har æ ALDRI had mens hver måne, altid uregelmessig når æ ikke går på pilla. Så kan faktisk gå år før æ får mens. Så fult mulig hehe =) Litt artig før min del da, sia æ da slapp 12 uka me beskymring hehe :P og va sååå langt påvei så gikk ikke ``gravid`` lenge(da mein æ som æ kjente etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jeg fant tilfeldigvis ut da jeg var 5uker på vei at jeg var gravid. Tenkte ikke på mensen en gang da jeg ikke husket sist jeg hadde den, og trodde minst det var en uke igjen før jeg skulle ha den. Grunnen til at jeg fant ut at jeg skulle teste meg for graviditet var at jeg hadde vært på fest og hatt syke humørsvingninger (noe som også kunne vært alkoholrelatert mtp at alt av følelser blir forsterket), men da jeg kom hjem fra fest ble jeg akutt dårlig. Var i helt fin form, og plutselig kastet jeg opp og ble sengeliggende i 12timer uten å klare å røre meg ut av sengen. Tenkte først at jeg bare fikk en grusom hangover, men syntes det var så rart at jeg skulle bli så akutt dårlig da jeg aldri i mitt liv hadde blitt det før, men det kunne jo vært det også. 

Ventet til noen dager senere med å ta test, da jeg fikk misstanke, men hadde aldri trodd at jeg var gravid før jeg sto med en STERK positiv test i hånda. Hadde ingen plager, ingen symptomer. Kunne sikkert gått hele svangerskapet uten å vite at jeg var gravid, frem til magen ploppet ut når jeg var 6 måneder på vei og det begynte å vises. 

 

 

Men ved andre graviditet merket jeg det når jeg bare var 2-3 uker på vei, tok test og den var sterk positiv. Vet ikke hvordan jeg merket det, men kjente det liksom på meg - sikkert fordi det bare var ett år etter første og at jeg var mye mer følsom av den grunn. 

Anonymkode: 77087...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gynekologen fortalte om ei dame som var 20 uker på vei. Som ikke hadde peiling på at hun var gravid, stakkars jente trodde hun hadde svulst i magen fordi hun følte seg så dårlig og følte at noe var i henne. 

Skal nevnes at hun var overvektig så det er vel kanskje en av grunnene også. 

Jeg er i uke 25, og hadde ikke mensen vært borte så hadde jeg ikke merket noe heller. Er syltynn om det har noe å si. 

Anonymkode: 1cc92...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Gynekologen fortalte om ei dame som var 20 uker på vei. Som ikke hadde peiling på at hun var gravid, stakkars jente trodde hun hadde svulst i magen fordi hun følte seg så dårlig og følte at noe var i henne. 

Skal nevnes at hun var overvektig så det er vel kanskje en av grunnene også. 

Jeg er i uke 25, og hadde ikke mensen vært borte så hadde jeg ikke merket noe heller. Er syltynn om det har noe å si. 

Anonymkode: 1cc92...02b

Er slik jeg føler det nå, at noe er inni meg. Er kvalm hele tiden, føler meg ikke i form, hodeverk, stikkende følelse i magen, men tester negativt på testene..... Er ikke overvektig da, kan også være innbildt graviditet. Har tapt flere kilo på 6mnd, så vet ikke om det kan ha en sammenheng. Blir dårlig av tanken på enkelte typer mat og luktesansen min er endret. Brekker meg hele tiden, føles ut som jeg konstant vil kaste opp. 

Anonymkode: 77087...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er slik jeg føler det nå, at noe er inni meg. Er kvalm hele tiden, føler meg ikke i form, hodeverk, stikkende følelse i magen, men tester negativt på testene..... Er ikke overvektig da, kan også være innbildt graviditet. Har tapt flere kilo på 6mnd, så vet ikke om det kan ha en sammenheng. Blir dårlig av tanken på enkelte typer mat og luktesansen min er endret. Brekker meg hele tiden, føles ut som jeg konstant vil kaste opp. 

Anonymkode: 77087...6f9

Kan ha noe med vektnedgangen vil jeg tenke. Vi prøvde i et år før jeg ble gravid, og da hadde jeg alle symptomene. Den dagen jeg ble gravid så var jeg overbevist om at det ikke fungerte igjen fordi symptomene ikke var der i det hele tatt. 

Så det kan hjelpe å senke skuldrene, ta seg en tur til gynekolog bare for å se at alt er ok. Men alle er forskjellige så det er så vanskelig. Men en ting som fungerer for alle er å ikke stresse.

Anonymkode: 1cc92...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ha noe med vektnedgangen vil jeg tenke. Vi prøvde i et år før jeg ble gravid, og da hadde jeg alle symptomene. Den dagen jeg ble gravid så var jeg overbevist om at det ikke fungerte igjen fordi symptomene ikke var der i det hele tatt. 

Så det kan hjelpe å senke skuldrene, ta seg en tur til gynekolog bare for å se at alt er ok. Men alle er forskjellige så det er så vanskelig. Men en ting som fungerer for alle er å ikke stresse.

Anonymkode: 1cc92...02b

Meget mulig det er vektnedgangen som gjør det. Ikke vet jeg. Finner nok ut av det hvis mensen ikke kommer, eller testene slår ut positive. Skal dra til lege hvis det ikke gir seg på starten av nyåret. Men merker at jeg er litt engstelig mtp at det kan være noe alvorlig siden jeg har gått så mye på så kort tid..... Men kan også være psyken som gjør det. Tenker vel bare for mye på ting generelt.

Anonymkode: 77087...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Meget mulig det er vektnedgangen som gjør det. Ikke vet jeg. Finner nok ut av det hvis mensen ikke kommer, eller testene slår ut positive. Skal dra til lege hvis det ikke gir seg på starten av nyåret. Men merker at jeg er litt engstelig mtp at det kan være noe alvorlig siden jeg har gått så mye på så kort tid..... Men kan også være psyken som gjør det. Tenker vel bare for mye på ting generelt.

Anonymkode: 77087...6f9

Hvor stort vekttap er det snakk om da?

Anonymkode: 58198...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Meget mulig det er vektnedgangen som gjør det. Ikke vet jeg. Finner nok ut av det hvis mensen ikke kommer, eller testene slår ut positive. Skal dra til lege hvis det ikke gir seg på starten av nyåret. Men merker at jeg er litt engstelig mtp at det kan være noe alvorlig siden jeg har gått så mye på så kort tid..... Men kan også være psyken som gjør det. Tenker vel bare for mye på ting generelt.

Anonymkode: 77087...6f9

Nå vet jeg ikke hvorfor du har gått ned så mye, men jeg ville også ha dratt til legen. 

Husk at det det ikke nytter å tenke på ting du ikke kan gjøre noe med eller har kontroll over. 

Og ha masse lykke til, håper at det er en positiv test rett rundt hjørnet for deg ❤️

Anonymkode: 1cc92...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor stort vekttap er det snakk om da?

Anonymkode: 58198...7a4

Har gått ned 15kg på 6mnd, men tror ca 10kg av dem har jeg tapt siden august og til nå.....

Anonymkode: 77087...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå vet jeg ikke hvorfor du har gått ned så mye, men jeg ville også ha dratt til legen. 

Husk at det det ikke nytter å tenke på ting du ikke kan gjøre noe med eller har kontroll over. 

Og ha masse lykke til, håper at det er en positiv test rett rundt hjørnet for deg ❤️

Anonymkode: 1cc92...02b

Har gått ned 15kg på 6mnd, der ca 10kg av dem har jeg tapt siden august og til nå.... Har vært mye hos lege, men finner ikke ut av noe da jeg hadde ett lignende tilfellet i september/oktober som gikk over (mistenker SA siden ''mensen'' var så kraftig som den aldri har vært før)... Men nå er det kommet tilbake igjen, og jeg er enda mer dårlig enn jeg var da...

Tusen takk! ❤️ Håper også på positiv test og at det ikke skjer noe galt! ❤️ 

Anonymkode: 77087...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...