Gå til innhold

Får jeg ikke overgangsstønad???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ferdig som lærling ca Mai 2013 og har termin 28. Juni 2013. Jeg får helt hetta når mamma sier at det ikke er sikkert jeg får penger hver mnd (gjennomsnittet av det jeg har tjent) siden jeg ikke har fast jobb etter at den lille er kommet. Er dette sant????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

overgangsstønad er vel noe du får når et par går fra hverandre som har barn? da får du mer penger i en liten periode?????

Når man får barn har alle garantert en engangsstønad dersom du ikke har opptjent deg nok i lønn i forkant. Dette er vel 35000kr eller noe slikt.

Har du tjent nok penger i forkant får du dette gjennomsnittet utbetalt i mnd. Vet ikke helt hva minstebeløpet i årslønnen er for at du har krav på penger jeg....

Skrevet

Som lærling så har du vel lønn og da får du dette som grunnlag for foreldrepenger om du i tillegg er så heldig å få jobb der til vanlig lønn etter endt lærlingtid er du også så heldig at du får lønnen som grunnlag.

Skrevet

Så det har ikke noe å si at jeg er ferdig utdannet og ikke har fast jobb før jeg går ut i permisjon?

Skrevet

Dersom du blir alene med babyen kan du få overgangsstønad uavhengig av om du har tjent penger eller ikke. Men om det er foreldrepenger du tenker på må du ha tjent mer enn 1/2 G (folketrygdens grunnbeløp = ca 82000) og ha jobbet minst 6 mnd i løpet av svangerskapet. Fast jobb har ingentig å si så lenge du har jobbet lenge nok og tjent over minstesummen.

Skrevet

Men hvem er det som betaler meg da?? Kan jo ikke være kommunen eller arbeidsplassen siden jeg er ferdig med de å gjøre som lærling..

Skrevet

Nav betaler deg permisjonspenger på bakgrunn av inntekten din de siste 6mnd. Spiller ingen rolle om du har jobb når permisjonen er ferdig. Overgangsstønad får man hvis man er alene og ikke har rett på permisjonspenger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...