Gå til innhold

Ritalin, hva skjer hvis man tar det og ikke har AD/HD?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jo, du kan ruse deg på Ritalin! Man burte først prøve andre medikamenter som er depomedisiner og ikke Ritalin på ungdom, mener jeg. Jobber med dette og synes det er tragisk å se feil bruk/misbruk av Ritalin.

 

Om dere har hørt nok av fagfolk og vil vite noe om medikamenter el rus fra et brukerperspektiv, så sjekk ut "freakforum" på nett.

 

Jeg er enig med deg at det skulle ha vært større valgmulighet når det gjelder hvilke medisiner man kan starte med. Jeg fikk ikke noe valg og måtte starte med Ritalin. Har også prøvd Concerta, men fikk ikke full uttelling av dem. Å prøve ut noen av de andre var ikke noe valg fra han jeg går hos så da var det tilbake til Ritalin, men da kapsler.

 

Min sønn med diagnose "kraftig adhd" fikk 10mg Ritalin da han tok en test under utredningen. Han ble mer hyper og ukonsentret av det. De regnet med at dosen da var for lav. Vi har valgt å vente med å medisinere han. Han er bare 8 år.

 

Anonym poster: c432db428a90977fb5d081467cf17a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har prøvd ritalin (i min ungdom) fikk av en kompis med adhd. og jeg ble ruset på lik ligne som amfetamin (hadde testet det noen ganger og). Så ja! Kan regne men og bli ganske hyper da! Så bare følg godt med. Men regner med at du vil merke det fort,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker som amfetamin for folk som ikke har ADHD.

 

Anonym poster: f4b6bffd8d090fb0928fe7fb2aab6714

 

 

Nei, det gjør ikke det! Dæven så mye uvitende svar det er i denne tråden!

Man må ta mer enn vanlige doser for å få rus, vanlige doser kan gjøre deg mer våken. Det blir som en koffein/effedrin boost.

 

Hvis du tar økte doser, eller filtrerer, vil du oppleve en rus, men den er ikke lik amfetamin selv om den kan minne om det.

 

Ritaline er ikke amfetamin.

 

Anonym poster: d19919d233c977f38679beb1d0b13e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Er selv bruker av Ritalin og dette fungerer veldig bra for meg.(Har ADHD) :-)

Selve effekten av det for en med ADHD trenger nok mer enn en pille eller 2. Det er nok best å la Psykolog/psykiater holde kontrollen med dette. Men vi absolutt anbefale foreldre å stole på at testing ikke er noe de gjør for å stille en diagnose.

De jeg har vært borti gjorde en grundig utredning før medisinering ble ett tema. Skulle bare ønske at jeg ble utredet den gangen jeg gikk på skolen (for ca 45 år siden) 

så dere foreldre som leser dette: har dere mistanke om at deres barn kan ha ADHD er det bare å ta kontakt med fastlegen/Bup og få det utredet. Har definitvit gjort livet mitt bedre

Hilsen mann 53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...