Gå til innhold

Ang kateter etter fødsel..det likte jeg ikke..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos jm i dag og hun snakket om fødsel og sa det at om man ikke fikk tisse etter 2 timer etter fødsel måtte de sette kateter..skjer dette ofte?

Gud av alt hun sa så var det dette som gjorde meg mest nervøs..huff hva man skal gå rundt å tenke på altså..

Jeg ble egentlig mer nervøs etter denne "fødselsforbredende" samtalen jeg enn hva jeg var tidligere og det er vel ikke akkurat meningen..

Skrevet

Jøss, har jeg aldri hørt noe om iallefall. Og jeg var ikke på do å tisset etter 2 timer etter fødsel, ikke under noen av fødslene.

Skrevet

Nei jeg vet ikke jeg, var jm som sa dette. Og det var for at de skulle vite at alt fungerte som det skal, at derfor skulle man tisse ..men da er det nok liten sjans for at noe slikt skjer da:)

Skrevet

Jeg skjønner at de vil vite at alt fungerer som det skal, men å sette en tidsfrist på 2 timer synes jeg var rart. Får iallefall håpe at du slipper det da! :)

Skrevet

Å? Dette må være noe nytt (fødte for 4 år siden) og husker ikke om jeg tisset så snart etter.. Man får jo plutselig rimelig stor blære etter ungen er ute, det erfarte i hvertfall jeg så det var veldig få dobesøk til dagen for glemte det rett og slett vekk.

Skrevet

Jo, det stemmer i mitt tilfelle ihvertfall.

Jeg fikk det, men ta det med ro. La nesten ikke merke til det engang. Lå jo bare og koste med babyen.

Jeg var ikke i form til å opp å stå å gå på do selv. Da maste mye om hvor viktig det var å få tisset så fort som mulig.

Det kateteret var virkelig den minste ting å bekymre seg over.. :-D

Trust me.

Er du i form og kan gå på do selv vil du sikkert slippe det.

Skrevet

Jeg hadde kateter flere ganger i dagene etter fødsel. Gjorde ikke noe vondt. Ingenting å være redd for, og sikkert mange som slipper også =)

Skrevet

Det stemmer, det kan også være at de setter kateter under fødselen hvis blære fylles og du ikke kan gå på do selv. Dette fordi en full blære kan få ungen til å bli "sittende fast" fordi det tar opp plass.

Men det gjør slett ikke vondt, sjansen er stor for at du ikke får det med deg med mindre de sier det (noe de selvsagt skal). Man får nemlig bedøvende krem på i forkant.

Jeg merket ingenting, annet enn en voldsom lettelse, fordi tissetrangen var så stor at det gjorde vondt.

Det er forøvrig noe grønnjævlig vondt å tisse etter fødsel, svir som pokker, så det å få kateter er likesågreit! :) 

Gjest Mammantil2prinser
Skrevet

Jeg har aldri hørt om dette! :o

Og jeg var definitivt ikke å tisse etter 2timer! Da var jeg fortsatt inne på fødselstuen UTEN sønnen min :( og dette ble da aldri nevnt, jeg tisser først når jeg måtte.

Skrevet

Tenker ikke på smerten ved det, men at de må føre en slange oppi der liksom.. Jeg har så angst for å vise meg frem,selvom jeg mest sannsynlig kommer til å drite i det som alle sier..

Skrevet

Jeg fikk kateter flere (?) ganger mens jeg lå i fødsel og så da de gav opp fødselen og bestemte seg for ks. Følte egentlig ikke at det gjorde noe fra eller til med tanke på å "vise seg frem". De er jo der nede og sjekker likevel, og de gjør vel sånt flere ganger daglig.

Skal du ha klyster? Det er verre enn kateter...

Skrevet

Men klyster kan man i hvertfall sette selv...men høres ikke så deilig ut det heller;/

Skrevet

De satte kateter på meg under begge fødslene da jeg ikke klarte å gå på do selv. Den ene gangen var jeg koblet opp til så mage ting at det ikke var mulig etter hver. Under den andre hadde jeg full åpning og fikk ikke gå på do. Hadde nok ikke klart det heller.

Skrevet

Jeg fikk både kateter og klyster under min første fødsel. Ikke noe å grue seg til. Kateter forbi gutten min ikke kom seg nedover, og ble liggende for høyt oppe. Enda så tvang de meg på do rett etter fødsel. Er ikke dette jeg gruer meg til ang fødsel nr 2 for å si det sånn :)

Skrevet

La meg si det sånn, de ser inn i det aller helligste uansett, og de foretar undersøkelser, tørker bort evt avføring, sjekker åpningen og fosteret og hele pakka underveis. De ser alt som er, inkludert blod, gørr, bæsj osv.

Og som sagt, åpningen sjekkes, de setter kanskje elektroder på fosterets hode, de putter fingrene inn idet ungen kommer ut for å hindre at man revner. Revner man, syr de osv. Så kateter er som en dråpe i havet å regne. ;)

Husk på at dette driver de med til daglig, og det finnes vel ikke den ting de ikke har sett eller opplevd.

Skrevet

Jeg forstår frykten din jeg, men forhåpentligvis får du en flott fødsel, gjør du ikke? ;) *Tenke positivt* Jeg ble sendt i dusjen 2timer etter fødsel og fikk beskjed om at jeg skulle tisse i dusjen. Jordmoren var veldig opptatt av å høre om jeg fikk det til etterpå. Jeg husker jeg måtte presse litt, men så kom det helt uten problemer. Du skal nok få det like lett skal du se! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...