Gå til innhold

Flere sykepleiere her??


Marthemor<3

Anbefalte innlegg

Jeg er 5+3 nå og jobber som sykepleier på infeksjonsmedisinsk avdeling... Når jeg er på jobb er det mange tunge løft.. Prøver jo å være to i forflytning, men når det er tunge pasienter er det jo tungt selv med to.. Er hele tiden nervøs for å ha tatt i for mye. Også er det utrolig mye stress og løping i gangene. Hvor setter dere grensen når det kommer til løft? Og intravenøst antibiotika? Forteller dere kollegene deres så dere slipper unna de tyngste pasientene? Synes dette er vanskelig. Tips tas imot med takk! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg er sykepleier! På kirurgen.. mange tunge løft.. men for øyeblikket er jeg ute av pleien pga et prosjekt! Heldigvis :P Er 7+3 idag.. og skal ikke tilbake før i uke 12! Men skjønner problemstillingen din! Jeg har sagt ifra til mange av mine kollegaer allerede. Lettere å få forståelse da.. og ikke fordi du er vanskelig eller lat! :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Sykepleier her og. Psykiatrisk sykepleier da, jobber ute i psykiatritjenesten. Slipper jo unna tunge løft, men blir eksponert for mye røyk og mange tøffe/krevende oppdrag. Trives i jobben da, så håper eg skal klare å fungere lengst mulig. Strever med kvalme og tretthet, har vanskelig for å virke veldig engasjert og vise at eg har hodet på plass før lunsj ;-) men men, må det går seg til :-) Er 7+0 idag. Har sagt ifra til de tre andre kollegene på kontoret.. like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, sykepleier her å :) men jobbe på nyfødt intensiv, så har slettes ingen tunge løft :) heldig der!! Men har allerede måtta bynt å fortell om graviditeten på grunn av diverse hensyn som må tas. Vi har blandt anna hyppige røntgenundersøkelsa inn på pasientromman. Trur d e lurt å fortell det, sånn at det e enkler å kan ta litt hensyn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett det her.. Ringte lege for å høre, men fikk bare snakke med helsesekretær.. Hørtes ut som hun bare fant på svar spør du meg.. Ikke peiling i det hele tatt.. Det værste nå er luktene og stresset. Blir fort kvalm. Med førstemann var jeg kvalm døgnet rundt i 9 mnd så vil gjerne slippe dette nå.

Kanskje jeg bare forteller kollegene, selv om det er kjipt.. Litt lettere å få forflytningshjelp og slippe avføringsprøver og annet snadder... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber på kreftavd. og har måtte fortalt d til alle fordi jeg ikke kan gi cellegift eller være hos pas. som har fått cellegift 72 timer etter avsluttet kur. Tunge løft og en stressende hverdag kjenner jeg godt til. Prøver å unngå tunge løft ved å ha en hjelpeplejer med meg på pas. eller venter på kollegaer, men ikke alltid like lett å få til. Ang. antibiotika er jeg veldig obs på å bruke hansker og holde d godt under avtreksvifta, eller så bruker jeg lukket blandingssett. Jeg anbefaler å fortelle d så du kan få tildelt de "lette" på. Lykke til!!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier her også:) 6 + 0 i dag:) jobber på kirurgisk.. jeg har svært få symptomer foreløpig, så jeg føler ikke for å fortelle noe til kollegaene enda:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier her også. Er for tiden sykemeldt på grunn av hyperemesis. Håper det går over slik at jeg kan komme tilbake i jobb igjen. Er ikke bekymret for tunge løft, men for alle luktene og annet "snadder" jeg møter i hjemmesykepleien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sykepleier og sykmeldt. 7-4. Sjefen skal ha møte med meg, han og jordmor- men det får han nå bare ha. Legen min har sagt det er uaktuelt å jobbe med kvalme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner det er sååå vanskelig å jobbe nå.. Strever med å få i meg mat, så hodet er ikke helt med.. Masse ekle lukter, brekninger og ingen energi. I går gikk jeg hjem fra jobb med sure blikk fra kveldsvaktene for at jeg ikke hadde fått gjort alt som skulle gjøres.. Huff.. Så sitter jeg der i en halvtime å strever med en halv skive. Skjønner jo at det ser sløvt ut da.. Har sagt til noen at jeg er gravid, men langt fra alle. Er 7+3 i dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vernepleier her. Jeg jobber ved en psykiatrisk avd. på sykehus. De fleste offentlige arbeidsplasser har prosedyrer for gravide arbeidstakere, i allefall dersom bedriften er IA. Hos oss blir man automatisk tatt ut av situasjoner som medfører fare for fosteret, f.eks stråling, smitte, utagering ol. Vi som gravide har rett på tilrettelegging av arbeid gjennom arbeidsmiljøloven. Og dersom tilrettelegging eller omplassering ikke er mulig kan det søkes om egen støtte gjennom jordmor/lege slik at ikke opptjening av sykepenger blir berørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jobber òg som sjukepleiar på kreftavdeling, og fortalte det omtrent samtidig som eg fant ut av det sjølv, av samme hensyn som annef.. Har litt tunge løft innimellom, men pleier stort sett å vere flink til å prøve å unngå desse (sjølv om eg av og til då føler meg lat.. har bl.a. kollegaer som klager høylytt når eg er i rommet om at det er urettferdig å måtte jobbe med gravide for at dei liksom skal slippe alt.. Ingen god følelse..)

 

Har ein rygg som begynte å krangle allerede i veke 7, og fekk også ein advarsel fra bekkenet i forrige veke.. Derfor veit eg at for at eg skal klare å vere i jobb lengst mulig, må eg ta hensyn til kroppens signaler..

 

Då eg sleit med kvalmen på det værste, hadde eg store problemer med dei diverse "gode" luktene som ein opplever på jobben.. Hjalp heller ikkje særlig at ein begynner på jobben kl 7..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, uff de luktene er helt forferdelige! Sliter skikkelig.. Ikke hyggelig for pasienten heller når jeg står å brekker meg.

Helt enig i at det er vanskelig når kolleger kommer med kommentarer om at det blir mer jobb på de... Skikkelig kjipt... Snakket med sjefen i går igjen om tilrettelegging.. Hun sa de ikke kunne tilrettelegge arbeidsmengden, kun type vakt. Så spørs om jeg ikke må ha en sykemelding et par uker for å se om jeg kan bli kvitt kvalmen. Med førstemann var jeg kvalm helt til det bare var et par uker til han ble født. Håper det ikke blir sånn nå....!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, e så glad for at kvalmen e komt seg her.. Håpe du sleppe å ver kvalm så mykje lenger òg, kan jo kryssa fingrane for at det gir seg når du kjeme til 12. veke eller rundt det.? :) Uff, ikkje lett å slita med kvalmen i da yrke me jobbe i..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier her også, jobber med dialyse. Er 9+1 uker på vei. På jobb har jeg kun fortalt om graviditeten til sjefen. Jeg er sykemeldt noen uker pga kvalme. Legen spurte om han skulle sykemelde meg ut desember, men det syns jeg ble for lenge. Tror det kan hjelpe å være litt i sving også!

 

Det verste for meg har vært kroppsluktene. Pasientene ligger i åpne "stuer", hvor vi også oppholder oss. Hvis én av pasientene har en sterk kropplukt, må jeg gå i den lukta hele dagen... Håper det blir bedre når jeg kommer tilbake på jobb, og er over uke 12 :-)

 

Apropo løft: Det er en grunn til at man nå kaller det forflytning. I svært mange tilfeller (ihvertfall på institusjon), har man ressurser/hjelpemidler til å gjøre forflytningen skånsom for helsepersonellet. Hvis man bruker ett minutt på å tenke igjennom hvordan man vil gjennomføre forflytningen, og har én person til å hjelpe seg, kan det ha utrolig mye å si. Altfor ofte ser jeg sykepleiere som haster ivei, bøyer ryggen og LØFTER pasienten. Nei, nei, nei!

Endret av Håpehåper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei sykepleiere! Jeg trooor forma begynner å bli bedre nå etter flere ukers sykmelding. Sliter fortsatt med ryggen og litt anna.. men ikke slik det har vært. Det ser ut som jeg nå skal komme meg på jobb igjen neste uke dersom dette her går veien. Jeg jobber på en TRAVEL avd. på sykehus med høyt arbeidstempo. Jeg tror legen og jeg vil begynne smått med tilrettelagt arbeid og kanskje ikke 100% med en gang.. Sjefen har sagt at de skal kunne tilrettelegge for meg, MEN nå står jula for tur, og jeg er redd for at en evt tilrettelegging ikke vil bli noe av dersom det blir sykdom på avdelingen osv. at jeg da blir brukt istede. Oppkast og diaré er ikke noe som jeg takler enda.. for å si det slik :P Og tempoet er nok altfor høyt for at jeg greier det enda.. Hva tenker dere?! Også veit jeg ikke helt hva jeg vil komme til å bli brukt til dersom jeg er tilrettelagt i jula heller.. Blæææ! Hva ville du gjort/tenkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mavat! Vanskelig det der. Jobber på samme type avdeling, men har nå bært sykemeldt i tre uker pga kvalmen (som bare blir værre).. Er 12+2... Snakket med sjefen om tilrettelegging men fikk da beskjed om at det ikke var mulig, annet enn å endre type vakt.. Dette siden hvis jeg skal slippe "billigere" unna blir det større belastning på kollegene mine,, og de er travle nok fra før... Hva slags tilrettelegging får du? Skjønner frykten for jula. Skal på jobb nyttårsaften igjen (hvis jeg slutter å spy) og gruer meg....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går og tenker myyyye på det her! Vil jo gjerne tilbake og er redd for at de på jobb skal tro jeg "unngår" jobbing i jula slik at jeg kan ta "ferie"istede. Men det er ikke ferie å ikke være i form. JEg trengte sykmelding etter en opr. i sommer.. Da fikk jeg beskjed av sjefen at tilrettelegging ikke var mulig pga ferieavvikling, og det var ingen å kalle inn.. Jeg skulle ikke løfte tungt eller stresse sa kirurgen. Det endte med at jeg gikk visitt og tok de lette pasientene. Likevel stressa jeg og jeg fikk smerter i operasjonssåret. Jeg tror derfor ikke tilrettelegging i jula kan bli noe av! Hvorfor skal det være bedre i jula enn i midten av august?! Og da vil jeg bli satt ut i pleien...Og HVIS de sier de kan tilrettelegge.. også blir noen syk, så blir sikkert jeg brukt istede. Jeg vil jo gjerne hjelpe til om det trengs, men da glemmer jeg meg selv og det er jo ikke bra. 100% i pleien som sykepleier har jeg ikke energi til enda! Skal til legen på mandag, og da må jo jobben få beskjed om hvordan jobben blir de neste ukene! Jeg orker ikke å lage egen mat og må manne meg opp for å komme meg i dusjen. Hvordan skal jeg da være der 100% for dårlige pasienter?! Blæææ... Mamma sier at jeg ikke bør jobbe enda.. hun har jo sett meg i flere dager nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg høres det ut som du burde sette deg selv først og be om en sykemelding, jul eller ikke jul.. Det er vanskelig å sette grenser for seg selv på jobb når andre trenger hjelp. I mitt første svangerskap var jeg kvalm hele veien og jobbet hele veien, kun pga denne samvittigheten, endte jo opp med elendig form i ni måneder og at jeg var utslitt når lillemann kom. Det er lov å prioritere seg selv som gravid. Mener absolutt ikke man skal snylte seg til sykemelding, men når daglige aktiviteter er vanskelig allerede, hvordan skal man da gi god pleie til pasientene? Hør på kroppen din, ro ned med god samvittighet og kom sterkere tilbake på jobb når du er frisk nok. Denne dårlige samvittigheten og det psykiske stresset er jo ikke bra for hverken kvalmen eller babyen.. Det er mine tanker i Alle fall. Ingen på jobben vil takke deg for at du setter behovene fine til side..

Endret av Marthe-dm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så rett så rett! Jeg skal snakke med legen min imårra! Men hvis det blir sykmelding, gruer jeg meg veldig til å snakke med sjefen.. meen det må de jo bare takle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde rett Marthe-dm! Det gikk bra å si det til sjefen. Er sykmeldt til over nyttår nå! Så håper forma er bedre når jeg er 17 uker på vei! hvor langt er du på vei nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra da! Jeg er 12+3 bare.. Kvalmen har bare steget frem til nå, så håper den snur snart før jeg blir gal. Men men.. Var på tidlig UL fredag og så en spretten liten baby, så det hjalp på motivasjonen. Skal på jobb igjen nyttårsaften kveldsvakt og så dag første nyttårsdag, så er veldig spent på om jeg klarer det.. Har jo lyst til å få det til, men får jo bare se når det nærmer seg. Men om jeg må ringe å si jeg er syk de vaktene er ikke det noe jeg gleder meg til akkurat.. Skjønner godt hva du mener med ubehagelig å snakke med sjefen.. Huff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! 2 uker etter meg da! Kvalmen er no dritt! Spydde på toget igår jeg.. DET var morro det :s Høres deilig ut å ha fått sett den lille på UL. Jeg skal til jordmor på torsdag. Forhåpentligvis får jeg høre hjertelyden <3 Jeg skulle også jobbe nyttårsaften og 1. nyttårsdag.. men flere dager i romjula i tillegg. Det var noen kilo som har ramla av skuldrene mine.. og pulsen som var på 101 tror jeg også har senka seg, nå etter at jeg veit jeg kan ta det med ro!! Håper forma di blir bedre også, dette her er utrrrolig kjedelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...