Gå til innhold

Amming i kombinasjon med fast føde...

Anbefalte innlegg

Nå er babyen min ca 7 mnd, og vi er oppe i 3 måltider med fast føde til dagen. Vi hadde store problemer med ammingen de første månedene, men gav ikke opp kampen, og etter pumping og mating med kopp og flaske og bruk av skjold fikk vi det til. Det er jeg veldig glad for, og jeg ønsker veldig å få fortsette å amme til babyen er ca 1år.

Og nå lurer jeg på;

-Etterhvert som det blir flere måltider med fast føde, bør jeg prøve å amme i kombinasjon med måltidene? Til hvert måltid? Mellom måltidene? Eventuelt gi vann til hvor mange måltider?

-Babyen spiser en god del om natten ennå. Bør jeg amme mye mer på dagtid når vi kutter disse? Eller er det naturlig at det blir såpass mye mindre amming nå?

-Jeg begynner på jobb når babyen er ca 10 mnd, og da tenker jeg å amme morgen og kveld. Er det for lite? Bør jeg jobbe mindre så jeg får amma mer? eventuelt pumpe så pappa kan gi mens jeg er borte?

Håper noen har gode svar og tips :-)

Fortsetter under...

Hvis du veldig gjerne vil amme, ville jeg ammet i kombinasjon med hvert måltid. Nattammingen skal avta i takt med at de spiser mer på dagen, og da spesielt fast føde. Men det er jo også mye kos og nærhet som gjør at barna ønsker die på natten.

Du kan jo forsøke å amme morgen, ettermiddag og kveld. Det kan være at mini har behov for litt kos og melk med mamma etter du har vært vekke også. Men det er jo naturlig at de blir mindre og mindre interessert. Min ble fort uinteressert i ettermiddags og morgenammingen. Kusina mi sine ville plutselig ikke ha mer da de ble åtte måneder. Det finnes jo mange råd da, for hvordan du kan prøve å fortsette, men det får du jo ta da. Jeg for min del, syns at når barnet ikke vil, så er det ingen grunn til å overtale de til å fortsette. Man kan jo evnt pumpe ut og blande i grøt dersom det er antistoffene man ønsker at barnet skal få i seg.

Slutten på vår amming ble da han begynte å bite mer enn å spise, da var han 14 måneder. Blir spennende å se med yngste, som er mye mer puppegal..

Takk for svar! Er ikke så lett å vite alt når en er førstegangs :-). Det virker som om babyen spiser mindre fast føde (kanskje naturlig nok) når jeg ammer rett før, og det er ikke alltid så lett å finne en ballanse der...

Jeg kommer nok ikke til å presse babyen til å die lengre enn h*n har interesse av, men de anbefaler jo ikke å begynne med vanlig melk før de er ca året, og da er det jo praktisk å amme så lenge?! :-) Men mot slutten så trenger de vel bare melk til noen av måltidene? (Sånn som større barn som feks drikker melk til frokost, lunsj og kvelds). Men det å bruke det i grøt var jo uansett et godt alternativ for å få inn antistoffene hvis interessen avtar! :-)

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Morsmelk gir mye næring og energi, så det er helt normalt at barnet spiser mindre etter amming. Det gjør ingenting om så små barn får mange mindre måltider, så du kan feks amme og så gi fast føde 1-2 timer senere, da vil du både opprettholde amminga og venne barnet til fast føde. Amm gjerne som tørsteslukker også, selv om de selvsagt kan (og etterhvert bør) få vann til måltider med fast føde. Nøkkelen når du ønsker å amme lenger er nok å fortsette å amme :) Men selvsagt vil ammingen gå ned noe når barnet får dekket noe av matbehovet fra andre kilder.

Nettopp det at melk metter mye er grunnen til at man ikke skal gi kumelk som drikke før etter ca 12 mnd: før dette er det mange barn som vil drikke seg så mett at de ikke spiser noe sørlig annet. Det samme skjer med morsmelk også, men siden næringsinnholdet her er tilpasset menneskebarn går det greit. I tillegg hemmer kumelk opptaket av jern fra andre matvarer, og inneholder også lite jern.

Samtidig trengs mange av stoffene i melk, bla kalsium, for normal vekst. Derfor bør alle barn drikke ca 5-6 dl melk pr dag - inkludert det som er i grøt (dvs det samme som væskemengden). For ammebarn dekkes dette av ca tre gode amminger, dvs så lenge at du kjenner at brystet tømmes. (Lengden kan variere, de dier ofte mer effektivt når de blir eldre.)

Jern og sink er de to stoffene det er for lite av i morsmelk, men det som er der tas opp mye mer effektivt enn det som finnes i kumelk og mme. Sinkbehovet dekkes av korn og kjøtt (dvs brød, grøt og middag, og mengden som trengs er liten), og jern finnes også i de samme matvarene. Behovet for jern er større, så man bør tenke litt ekstra på hvilken mat man gir dersom barnet er veldig småspist: grove kornprodukter, broccoli, rødt kjøtt og aprikos inneholder mye jern, og c-vitamin (feks appelsin) fremmer opptaket av jern.

For de fleste er ikke dette noe problem, et balansert kosthold vil dekke det meste, og om foreldre og helsesøster er i tvil så er det lett å sjekke blodprosenten (jernstatus) hos babyer også.

Takk! :-) Det oppklarte jo enda mer! Da får vi fortsette med gradvis opptrapping av fast førde, og så får vi etter hvert prøve å tilnærme oss slik hverdagen må bli etter jeg begynner på jobb igjen. Så får vi se om vi får til å kutte måltidene på natten når vi blir klare for det... :-)

Når det gjelder jobb så er det ingen grunn til å ta sorgene på forskudd :) Det skjer mye på de 3 månedene som er igjen for din del, og det er nesten umulig å si hvor mye du vil amme da.

Husk at du har krav på ammefri når du jobber og ammer. I det offentlige er dette alltid betalt, i det private varierer det. (Uansett så har du krav på ammefritiden om du trenger det, selv om det er ubetalt.) Ammefri kan feks tas ut som litt kortere dag, som fri til å amme barnet på arbeidsplassen, eller brukes til å pumpe på jobb - alt etter hva som passer best for deg. Som du selv antyder i det første innlegget ditt kan det bli litt lite med amming morgen og kveld, så jeg ville pumpet en gang i løpet av dagen og gitt på flaske eller kopp (vanlig/tutekopp) eller blandet i mat. Du kan også amme rett før/etter jobb, gjerne med ammefri så du får litt kortere dag, da burde det gå bra å ikke pumpe. Min erfaring er at det er godt å sette seg ned og ha litt (m)ammetid med barnet rett etter jobb :) (Tips: ikke gi annen mat de siste par timene før du kommer hjem, så er melkelysten god.)

Så lenge det ikke plager deg kan du gjerne fortsette å nattamme. Nattamming er bra for melkeproduksjonen også.

Annonse

Takk igjen! :-) Neida, skal ikke ta noen sorger på forskudd, men det er greit å være litt mentalt forberedt. Så får vi se hvordan ting utvikler seg. Og om jeg klarer å kombinere nattmåltider og jobb... :-) (M)ammetid etter jobb høres hvertfall veldig fint ut!

åh, jeg har et spørsmål til; er det fremdeles viktig å varme opp utpumpet melk før den serveres? Hvor lenge er dette eventuelt viktig?

Mentalt forberedt er bra! :)

Dersom barnet vil ha melka kald så er det bare å gi den slik. Veldig små barn (og syke/premature) bør få varm melk slik at de slipper bruke energi på å varme den i magen, men for større barn er ikke dette noe problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...