Gå til innhold

Må man være Helt frisk for og Adoptere?


Chelseafan

Anbefalte innlegg

Jeg venter mitt første barn i Januar, og legen har abefalt at det holder pga medfødt hjertefeil, Funker bra i hverdagen,men har trygd, og jobber bare 4 timer daglig,så lurte på og bli Fostermor/far neste gang,eller krever det at person er helt fri for sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å adoptere må man ha alminnelig god helse, men vi kjenner til at folk har fått adoptere selv om de har hatt hjerteproblemer eller andre lidelser. For å bli godkjent som adoptivforeldre er det mange forhold som spiller inn, og helse er bare en del av vurderingen.

Det viktigste er at man kan sannsynliggjøre at barnet vil ha en trygg og god fremtid hos dere - og hvor alvorlig din hjertefeil er vil være en del av denne vurderingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki :) takk for svar,har ikke hatt plager med hjertefeilen i hele tatt,bare opert som 3 månders baby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått svar i forhold til adopsjon.

 

Det er ikke krav om at du er helt frisk for å bli fosterforelder. Jeg kjenner til flere som har blitt godkjent som fosterforeldre til tross for hel eller delvis arbeidsuførhet. Det gjøres en individuell vurdering av dine ressurser i forhold til det å ha barn, og særlig det aktuelle fosterbarnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger videre på Robot sitt svar.....

Kommer an på hvor gamle barn du tenker deg. Dersom du tenker å ta imot et lite barn vil det være viktig å tenke igjennom om du vil være der for barnet hele dets liv, ihvertfall frem til 18årsdagen. Dersom hjertefeilen din kan utvikle seg i negativ retning kan det tale for at du ikke blir godkjent som fosterforelder for små barn. Det er viktig at fosterbarn ikke måtte oppleve å bli flyttet senere i livet fordi fosterforeldre blir syke /sykere. Tenker du derimot eldre barn vil ikke helse være så viktig kriterie, så lenge den er god i dag. Jeg har selv hjertefeil, jobber 100% og er frisk og rask, men tror nok ikke jeg vil bli godkjent for fosterbarn under 5 år fordi jeg (/legene) ikke kan garantere for min helse de neste 15 - 20 årene. Vil heller ikke utsette et fosterbarn for å skulle oppleve at omsorgsperson blir alvorlig syk fordi det kan trigge traumer og utrygghet hos barnet, i mye større grad enn egne biologiske barn.

 

Når du er klar for å starte prosess med å tenke på å bli fosterforeldre anbefaler jeg deg å melde deg på Pride-kurs som er et forberedende kurs for potensielle fosterforeldre. Helt uforpliktende å være med på. Se fosterhjem.no for mer info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki takk for svar :) er samme for meg og det er et eldre barn,men hadde vert hyggelig og hjelpe et barn en gang,hvis jeg ikke kan få flere enn den jeg har i magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har godtkjent fosterforledre da jeg jobbet i barneverntjenesten, som sannsynligvis har hatt større helseplager enn deg, ut ifra det du skriver. Det blir ofte vurdert opp mot ditt biologiske barns alder ift. ditt framtidige fosterbarn. Ditt biologiske barn, bør være eldre enn fosterbarnet. Du og mannen/samboer skal ha nok tid og ressurser til fosterbarnet. Match er viktig, og selvfølgelig god nok plass og ellers "ordnede" forhold :) Husk at det ofte ikke er på permanent basis, og med tett samarbeid til barneverntjeneste, fosterhjemstjeneste og ev. biologiske foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...