Gå til innhold

Når regner man med fødselen begynner når man sier hvor lenge den varer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det lurer jeg også litt på........

Sist gang begynte vondtene på en onsdag og hun var ute på fredag.

Men fødselen har jeg liksom regnet fra jeg ankom sykehuset med 2 cm åpning til hun ble født. Tok ca. 15 timer.

Noen som vet???

Lykke til videre Lisse_01 : )

Jeg vet ikke, men i mine papirer ble fødselen satt til å vare fra vannet gikk til hun var ute. Det tok 4,5 timer. Vannet gikk hjemme, og jeg hadde ikke rier (som jeg vet iallefall) før vannet gikk.

I flg min jordmor så starter selve fødselen når man har en 4 cm åpning. Selve åpningsfasen fram til da regnes ikke som fødsel. Men jeg aner ikke... :)

Man er i fødsel helt fra riene starter, men ikke i aktiv fødsel før riene er regelmessige og kroppen viser tydelig fremgang. For de fleste regnes aktiv fødsel fra rundt 4-5 cm åpning. Den perioden før den aktive fødselen starter kalles latensfasen.

Lykke til Lissie_01 :)

Annonse

På svangerskapskurset sa de at aktiv fødsel er fra 3-4 cm :) Jeg hadde en totallengde på 23 timer, men dette var helt ifra småstarten med rier til han var ute. Egentlig varte den 17 timer hvis man regner fra disse cm hvor man visste det var i gang:)

Jeg vet ikke, men i mine papirer ble fødselen satt til å vare fra vannet gikk til hun var ute. Det tok 4,5 timer. Vannet gikk hjemme, og jeg hadde ikke rier (som jeg vet iallefall) før vannet gikk.

Wow, akkurat samme type fødsel som meg! Jeg var førstegangs, vannet gikk hjemme og 4, 5 timer seinere var gutten født:)

4 cm er det som gjelder, før dette kalles det latensfase. Angivelig skal man kjenne forskjell på riene før og etter 4 cm, men det stemte ikke før meg... Hadde rier i 18 timer før jeg ble målt til 3 cm, fra da til gullet var ute gikk det to timer og tre kvarter. Merket ikke mye forskjell selv om de siste tre riene før trykkefasen var vonde. Trodde egentlig at dette var forskjellen JM snakket om og at vi nå var kommet til 4 cm, men det var jammen full åpning og JM fikk det sykt travelt med å gjøre i stand til mitt lillegull kom til verden med føttene først. Førstegangs og en helt super opplevelse :)

Ønsker alle som snart skal føde lykke til :)

Wow, akkurat samme type fødsel som meg! Jeg var førstegangs, vannet gikk hjemme og 4, 5 timer seinere var gutten født:)

Håper det går like greit neste gang også! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...