Gå til innhold

Piriformissyndrom eller betennelse i piriformis etter svangerskap med bekkenløsning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde bekkenløsning både under og etter svangerskap. Det er over et år siden nå men jeg sliter fortsatt med kramper og betennelse i piriformismuskelen. Er det andre som har opplevd dette etter en bekkenløsning? Hva gjorde dere for å bli bedre? Føler jeg prøver alt; tøyer og bøyer og går i ulendt terreng.. Men smerten sitter der konstant 24 timer i døgnet og det dirrer og jeg har kramper hele tiden. Får vondt nedover foten når jeg går tur, men føler samtidig at det hjelper til å løse opp settemuskulaturen.. Men så strammer det seg til igjen og er like gale. Det kjennes som en verkebyll, jeg kan kjenne muskelen/klumpen når jeg strammer setemuskulaturen, at det er noe der.. Samme når jeg sitter, føles som jeg sitter på en klump på den ene siden.

Skrevet

Piriformismuskelen ligger dypt og kan bli meget stram. Om den har blitt veldig stram så kan det være vanskelig å få tøyd den ordentlig, og også vanskelig å få massert den godt nok (fordi det er for tungt/dypt samt at den kan bli veldig øm).

Den beste for å løsne på den er akupunkturbehandling av piriformis og resten av setemuskulaturen. Jeg bruker nesten alltid å løsne litt på piriformis på andre siden også, fordi man ofte har begynt å feilbelaste litt.

Jeg snakker om triggerpunktbehandling med nåler, ofte også kalt dry needling eller IMS (intramuskulær stimulering).

Som regel tar denne behandlingen smertene i løpet av 1-4 behandlinger, spesielt om det i tillegg kombineres med klassisk akupunktur i samme behandling.

Ofte får man høre at det er en betennelse, men at det egentlig ikke er det, men "bare" en altfor, altfor stram muskel (men kan gjøre like vondt). Når muskelen blir så stram kan den ligge og klemme på ischiasnerven og gi deg smerter utover i benet/foten.

De få gangene slik behandling som jeg beskrev over ikke er nok, så er det som regel en låsning i bekkenet også. Hender også ofte at muskelen iliopsoas (hoftebøyeren) må tøyes/behandles siden den ofte blir stram når setemuskulaturen er det.

Så forhør deg om det finnes fysioterapeuter eller akupunktører (det beste er kombinasjonen) som gjør triggerpunktbehandling. Det er også en del naprapater som gjør det samme. Spør da spesifikt om de jobber slik at det kommer rykninger i muskulaturen under behandlingen. Dette er viktig, for det er det som løsner muskulaturen. Det er ikke nok å bare sette nålen i et ømt triggerpunkt uten å få muskelreaksjon!

Lykke til - som sagt trenger det ofte ikke å ta lang tid å bli bra :)

Glemte å si at hvis det virkelig er en betennelse så er det viktig at du i tillegg unngår sukker og for mye raske karbohydrater i en periode, samt at du øker dosen med omega3 (sukker forverrer betennelse i stor grad og omega3 hemmer betennelse).

hilsen fyiso/akupunktør

Skrevet

Piriformismuskelen ligger dypt og kan bli meget stram. Om den har blitt veldig stram så kan det være vanskelig å få tøyd den ordentlig, og også vanskelig å få massert den godt nok (fordi det er for tungt/dypt samt at den kan bli veldig øm).

Den beste for å løsne på den er akupunkturbehandling av piriformis og resten av setemuskulaturen. Jeg bruker nesten alltid å løsne litt på piriformis på andre siden også, fordi man ofte har begynt å feilbelaste litt.

Jeg snakker om triggerpunktbehandling med nåler, ofte også kalt dry needling eller IMS (intramuskulær stimulering).

Som regel tar denne behandlingen smertene i løpet av 1-4 behandlinger, spesielt om det i tillegg kombineres med klassisk akupunktur i samme behandling.

Ofte får man høre at det er en betennelse, men at det egentlig ikke er det, men "bare" en altfor, altfor stram muskel (men kan gjøre like vondt). Når muskelen blir så stram kan den ligge og klemme på ischiasnerven og gi deg smerter utover i benet/foten.

De få gangene slik behandling som jeg beskrev over ikke er nok, så er det som regel en låsning i bekkenet også. Hender også ofte at muskelen iliopsoas (hoftebøyeren) må tøyes/behandles siden den ofte blir stram når setemuskulaturen er det.

Så forhør deg om det finnes fysioterapeuter eller akupunktører (det beste er kombinasjonen) som gjør triggerpunktbehandling. Det er også en del naprapater som gjør det samme. Spør da spesifikt om de jobber slik at det kommer rykninger i muskulaturen under behandlingen. Dette er viktig, for det er det som løsner muskulaturen. Det er ikke nok å bare sette nålen i et ømt triggerpunkt uten å få muskelreaksjon!

Lykke til - som sagt trenger det ofte ikke å ta lang tid å bli bra :)

Glemte å si at hvis det virkelig er en betennelse så er det viktig at du i tillegg unngår sukker og for mye raske karbohydrater i en periode, samt at du øker dosen med omega3 (sukker forverrer betennelse i stor grad og omega3 hemmer betennelse).

hilsen fyiso/akupunktør

Hvor ligger egentlig denne musklen? Kan man kjenne selv om den er stram? Hvilke Tøyeøvelser kan hjelpe?

Hilsen ei som også har bekkenløsning 1 år etter fødsel :(

Skrevet

Piriformis ligger omtrent midt i setet. Går ut fra ca midt på korsbenet og ut til øverst på lårbenet.

Man kan kjenne den selv hvis man vet hvordan man skal kjenne den, men er en fordel å ha fått det sjekket!

I behandling av bekkenløsning blir det som regel en kombinasjon av muskelbehandling (den jeg beskrev over er veldig effektiv!), tøyninger og ikke minst stabiliserende trening. Er det tilkommet låsninger i bekkenet også så må disse også behandles av kiropraktor, naprapat eller manuell terapeut.

Det er ulike teorier om hvordan behandle, og det varierer også fra terapeut til terapeut, og dessverre er det ikke alt som er like effektivt, selv om det også finnes mange gode terapeuter!

Jeg har faktisk til gode å oppleve at noen ikke er blit helt bra eller tilnærmet helt bra - så ikke gi opp! Trolig har du bare ikke funnet det som fungerer best for deg. Lykke til! :)

Skrevet

Glemte å legge med denne linken som du kan kikke litt på, der ser du i hvert fall hvor den ligger og noen tøyninger. Ikke alltid like lett å forstå bildene av tøyningen av denne muskelen.

https://www.google.n...iw=1366&bih=653

# 2 og 4

Skrevet

HI her.

Jeg har gått til naprapat som drev med denne type behandling, nåler og triggerpunkt, men nå har vi flyttet slik at jeg skal begynne hos manuellterapeut nå, har ikke råd til naprapat lenger.. Hun drev mye med det samme men tror ikke hun driver med nåler. Du virker som om du har god peiling # 2 og 4, hvor i landet driver du med behandling?

Jeg har ikke låsninger i bekkenet, snarere tvert i mot, jeg er kjempemyk i både ledd og muskler slik at behandler sliter med å både knekke på leddene mine og tøye musklene mine....

Skrevet

HI igjen.. Jeg har vurdert å be om å få kortison sprøyter eller botx injeksjon i muskelen... Noen tanker rundt dette?

Skrevet
HI her. Jeg har gått til naprapat som drev med denne type behandling, nåler og triggerpunkt, men nå har vi flyttet slik at jeg skal begynne hos manuellterapeut nå, har ikke råd til naprapat lenger.. Hun drev mye med det samme men tror ikke hun driver med nåler. Du virker som om du har god peiling # 2 og 4, hvor i landet driver du med behandling? Jeg har ikke låsninger i bekkenet, snarere tvert i mot, jeg er kjempemyk i både ledd og muskler slik at behandler sliter med å både knekke på leddene mine og tøye musklene mine....

Ja, ulempen med å være så myk (hypermobil) er at man blir mer "lealaus" enn andre. Fordelen er at man aldri blir så stiv som enkelte andre blir ;) Men når man er så myk så det krever også at man trener mer for å holde seg stabil og for å vedlikeholde effekten av behandlingen man får. Så egeninnsatsen er alfa omega for varige resultater.

Botox ville jeg ikke tenkt en gang, det vil bare skape større problemer for deg fordi muskelen da blir delvis lammet, og resten av muskulaturen i setet som skal stabilisere bekken/hofter vil måtte jobbe mye mer. Så det er ingen løsning!

Jeg ville nok ha unngått kortison i det lengste, og hvis jeg skulle vurdert det så ville jeg ikke få det satt uten at det blir gjort av en som bruker ultralyd for å finne eksakt riktig punkt. Tar man kortison for mange ganger på samme sted svekker man muskel-/senevev.

Jeg holder til i Akershus, mellom Oslo og Drammen.

Manuell terapeuter er som regel dyktige, så der får du nok god behandling. Da kan det være nok å finne noen som kan løsne på muskulaturen med nåler en gang i blant.

Skrevet

Tusen takk for gode råd du gir. Jeg er veldig takknemlig for at du tar deg tid til det! Jeg har også lest at man som hypermobil er ekstra i faresonen for å slite med bekkenet.

81 mamma: Her er det masse bilder av hvordan det ser ut inne i bekkenet, også av piriformis.

Hilsen HI

http://friends-forum...hp?f=72&t=24025

Skrevet
Tusen takk for gode råd du gir. Jeg er veldig takknemlig for at du tar deg tid til det! Jeg har også lest at man som hypermobil er ekstra i faresonen for å slite med bekkenet. 81 mamma: Her er det masse bilder av hvordan det ser ut inne i bekkenet, også av piriformis. Hilsen HI http://friends-forum...hp?f=72&t=24025

Bare hyggelig :)

Ja, man er litt mer utsatt for å slite med ledd generelt, spesielt rygg og bekken. Men trener man stabilietet jevnlig så er man ikke særlig mer utsatt enn andre. Det er når det blir for lenge mellom treningene man fort kan få problemer igjen. Jeg blir selv alltid mer ustabil siste par dagene før mensen, så da har erfaring vist at jeg ikke har særlig nytte av kiropraktor, naprapat eller manuell terapeut. Rett og slett fordi noen terapeuter ikke er gode nok ift hypermobile ledd (det krever enda mer spesifikk teknikk fra deres side)... men ikke minst at låsningene kan sette seg igjen samme dag eller dagen etter igjen. Får jeg en akutt låsning i nakken så går jeg selvfølgelig for å få løst det opp der og da, men all annen behandling av bekken og rygg utsetter jeg noen få dager, da har jeg bedre effekt. Jeg er de siste dagene før mensen litt mer forsiktig med tøyninger også, fordi jeg er så mobil i leddene da. Hele resten av syklusen er grei for meg, både med justerende behandlinger og tøyninger. Trening er ok hele tiden :)

Så når du har fått i orden problemet så pass på at du ikke slapper av med treningen :)

Lykke til videre, begge to :)

Skrevet

Takk for gode råd igjen og at du deler av erfaringer. Angående dette med trening så er jeg så usikker på om jeg må få løst mer opp i de stramme musklene før jeg kan begynne å trene for fullt? Jeg har trent stabilitet lenge og vel men det har ikke hjupet på piriformis og noen av øvelsene virker som om de belaster den stramme/betente muskulaturen... Så jeg har rett og slett blitt litt redd for å trene! Fordi jeg vet ikke hva jeg tåler i denne tilstanden... Jeg må nok ta dette opp med behandler men det er vanskelig å forklare egentlig, nesten som jeg har fått litt treningsangst og litt vanskelig for å stole på behandlere generelt siden jeg nå har gått med kroniske smerter i halvannet år; både bekkenløsning før og etter fødsel, prolaps i korsryggen og nå disse piriformis-problemene. Jeg har faktisk ikke klart å sitte uten smerter på et år. Jeg husker nesten ikke hvordan det var å kunne sitte uten smerter lenger, det har bare blitt en del av hverdagen at jeg ligger og gjør ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...