Gå til innhold

Jeg får ALDRI feber nå som jeg er voksen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke huske sist jeg hadde feber. Jeg kan være i elendig form, sylta, vond hals, ha svette/kuldetokter og i grunn føle meg helt elendig. Men feber? Nix, nei- aldri! Og da gjør man jo det man skal i forhold til jobb, unger osv...

Flere som har det slik?

Hvorfor får man ikke feber som voksen?

Jeg går med litt "flaks" opp 0,5 grader fra min normaltemp, og da føler jeg meg virkelig dårlig. Men da har jeg kanskje en temp på 37,2.

Bare lurer jeg altså, skulle gjerne hatt litt feber å skylde på når forkjølelsen strir på sitt verste, for det er så mye mer legalt :P

Skrevet

Jeg var et barn som aldri fikk feber og mine foreldre var av den gamle skolen: Har man ikke feber så er man ikke syk.

Gikk på skolen med influensa, bronkitt, lungebetennelse, dobbelsidig lungebetennelse og det meste. Det var først da jeg ble lagt inn på sykehus og en lege forklarte at noen er slik at de ikke får så mye feber så endret de seg,

Jeg er mer opptatt av almenntilstand enn av feber. Fortåelig nok ;)

God bedring!!!!

Skrevet

Det er helt vanlig!

Barn får lettere og høyere feber for de har en mer umoden temperaturregulering. Barn tåler også høyere feber bedre enn det voksne gjør.

De få gangene jeg har hatt høy feber som voksen har jeg vært skikkelig sjuk med lungebetennelse og infeksjon i operasjonssår. Usj!

Skrevet

Jeg har heller ikke hatt feber på 7 år! Da hadde jeg kraftig lungebetennelse. Har vært skikkelig dårlig mange ganger etter det, med svettetokter, vonde ledd/muskler, hjertebank, vanlige forkjølelsessymptomer, bronkitt, bihulebetennelser, urinveisinfeksjoner osv. Men ingen feber nei.

Skrevet

Enig med anonym # 2 her.

Jeg har en normal kroppstemp på ca 35,5 grader. Jeg er stort sett på sykehus jeg når tempen nærmer seg 38. Kan nevne lungebetennelse, bronkitt, nyrebekkenbetennelse, egglederbetennelse, kraftig halsbetennelse. Skyhøy crp alle gangene. Men feber? Ikke en grad over 37-38. Syk? Ja, veldig.

Jeg hadde ikke en eneste fraværsdag på barneskolen, var ikke ordentlig syk hvis man ikke hadde feber i følge mams og paps. De vet bedre nå heldigvis ;)

Skrevet

Jeg får ikke feber. Sjeldent i såtilfelle. Har hatt dobbelsidige lungebetennelse på begge lungene uten feber. Men var kjempe dårlig.

Hos min far har de funnet masse arr i lungene, den ene er helt ødelagt. Han har heller aldri feber, men har hatt mange lungebetennelser som ikke har vært behandlet. Legen sa det kunne være arvelig at man ikke får feber.

Skrevet

Får nesten aldri feber jeg heller, uansett hvor syk og dårlig jeg er, unntaket var da jeg fikk svineinfluensa for 3 år siden. Men dårlig allmenntilstand har jeg når jeg er syk, bare ikke feber.

Skrevet

Noen mener at immunforsvaret ikke fungerer optimalt når man ikke reagerer med feber. Feber er jo en av kroppens virkemidler for å ta knekken på virus og bakterier.

Jeg var alvorlig syk i en periode for flere år siden og etter dette tok det nesten 10 år før jeg igjen fikk feber igjen. Da fikk jeg svineinfluensa. Jeg ble overlykkelig, for jeg fikk feber! ;) Siden feberen gikk fort opp og deretter forsvant like raskt så var jeg frisk igjen og på jobb et døgn etter at jeg fikk feberen. (Legen bekreftet diagnosen, men sa jeg ikke var smittefarlig etter at jeg hadde hatt så høy feber og var i fin form igjen.) Da jeg året etter fikk nyrebekkenbetennelse fikk jeg også raskt veldig høy feber.

Så hos meg så stemmer i hvert fall det at når immunforsvaret fungerer optimalt så får jeg feber. Da jeg sist vinter, etter en lengre, svært stressende periode hvor jeg var veldig sliten, fikk lungebetennelse... da kom ikke feberen, og jeg hanglet i et par måneder før jeg kom til lege.

Skrevet
Noen mener at immunforsvaret ikke fungerer optimalt når man ikke reagerer med feber. Feber er jo en av kroppens virkemidler for å ta knekken på virus og bakterier. Jeg var alvorlig syk i en periode for flere år siden og etter dette tok det nesten 10 år før jeg igjen fikk feber igjen. Da fikk jeg svineinfluensa. Jeg ble overlykkelig, for jeg fikk feber! ;) Siden feberen gikk fort opp og deretter forsvant like raskt så var jeg frisk igjen og på jobb et døgn etter at jeg fikk feberen. (Legen bekreftet diagnosen, men sa jeg ikke var smittefarlig etter at jeg hadde hatt så høy feber og var i fin form igjen.) Da jeg året etter fikk nyrebekkenbetennelse fikk jeg også raskt veldig høy feber. Så hos meg så stemmer i hvert fall det at når immunforsvaret fungerer optimalt så får jeg feber. Da jeg sist vinter, etter en lengre, svært stressende periode hvor jeg var veldig sliten, fikk lungebetennelse... da kom ikke feberen, og jeg hanglet i et par måneder før jeg kom til lege.

"Dersom man har nedsatt immunforsvar så får man lettere infeksjoner, og infeksjoner kan gi feber.

Det er ikke slik at personer med nedsatt immunforsvar ikke så lett får feber."

Kilde: http://www.lommelegen.no/legesvar/influensaf%C3%B8lelse

Skrevet

Jeg får heller aldri feber. Jeg kaldsvetter heller :(

Senest for 14 dager siden satt jeg hos legen med influensa og dobbeltsidig lungebetennelse, skalv som et aspeløv, hakket tenner og kaldsvettet. Hadde 37,5 i feber. Men da legen skulle føre dette inn i journalen min sier hun at "du har jo normal kroppstemperatur på 36,5 (blitt målt ofte pga andre ting) så du har faktisk en grad feber".. Har aldri tenkt over det på den måten, for for meg har man liksom ikke feber før man bikker 38 ;)

Skrevet

Veldig rart! Dere som ikke har feber, tar det lang tid før dere blir friske??

Feber er jo en forsvarsmekanisme fra immunforsvaret.

Skrevet

Kan forresten legge til at jeg har alltid feber ved sykdom. Men er aldri syk lenge og er svært sjeldent syk.

Sist var jeg vel forkjøla, fikk 39 i feber og sov det av meg ila 24timer. Det hender sånn annen hvert år.

Skrevet
Veldig rart! Dere som ikke har feber, tar det lang tid før dere blir friske?? Feber er jo en forsvarsmekanisme fra immunforsvaret.

#10 her

Jeg går og hangler i 14 dager a tre uker, blir liksom aldri ordentlig syk, og så går det over etterhvert.

Skulle ønske jeg heller kunne ligge rett ut, helt utslått med feber i 2-3 dager og så være ferdig med det, enn å gå sånn å hangle :(

Skrevet

Alltid eller? Synes det virker veldig spesielt å ikke få feber ved lungebetennelse (dobbeltsidig??) og andre bakterielle infeksjoner.

Snodig, faktisk ikke hørt om dette før! Ved såkalt "stille" lungebetennelse er det nettopp den vedvarende og høye feberen som er med på å øke misstanken.

Skrevet
Alltid eller? Synes det virker veldig spesielt å ikke få feber ved lungebetennelse (dobbeltsidig??) og andre bakterielle infeksjoner. Snodig, faktisk ikke hørt om dette før! Ved såkalt "stille" lungebetennelse er det nettopp den vedvarende og høye feberen som er med på å øke misstanken.

Tja... Er kanskje 10 år siden sist jeg hadde feber.. Røntgenbildene fra sykehuset viste ihvertfall at jeg hadde dobbeltsidig lungebetennelse. Men jeg var dausjuk i mange dager selv om jeg ikke hadde feber. Lå blant annet i vegkanten (måtte vrenge bilen inn på siden) og kastet opp blodig slim. Var derfor jeg ble sendt på sykehuset.. Men som sagt, nå er kroppstemperaturen min litt lavere enn vanlig, så 37, 5 er faktisk feber for meg da :P

Skrevet

Jøss! Da fikk jeg greie på no nytt i dag og :-)

Skrevet
Noen mener at immunforsvaret ikke fungerer optimalt når man ikke reagerer med feber. Feber er jo en av kroppens virkemidler for å ta knekken på virus og bakterier. Jeg var alvorlig syk i en periode for flere år siden og etter dette tok det nesten 10 år før jeg igjen fikk feber igjen. Da fikk jeg svineinfluensa. Jeg ble overlykkelig, for jeg fikk feber! ;) Siden feberen gikk fort opp og deretter forsvant like raskt så var jeg frisk igjen og på jobb et døgn etter at jeg fikk feberen. (Legen bekreftet diagnosen, men sa jeg ikke var smittefarlig etter at jeg hadde hatt så høy feber og var i fin form igjen.) Da jeg året etter fikk nyrebekkenbetennelse fikk jeg også raskt veldig høy feber. Så hos meg så stemmer i hvert fall det at når immunforsvaret fungerer optimalt så får jeg feber. Da jeg sist vinter, etter en lengre, svært stressende periode hvor jeg var veldig sliten, fikk lungebetennelse... da kom ikke feberen, og jeg hanglet i et par måneder før jeg kom til lege.
"Dersom man har nedsatt immunforsvar så får man lettere infeksjoner, og infeksjoner kan gi feber. Det er ikke slik at personer med nedsatt immunforsvar ikke så lett får feber." Kilde: http://www.lommelege...nsaf%C3%B8lelse

Det stemmer ikke helt det du viser til her, Humlesurr, selv om de fleste leger har ment det du viser til lenge. Min lege har sagt at det er pga immunforsvaret ikke fungerer optimalt at jeg ikke har utviklet feber. Fant et par linker i farta som viser til dette:

"......but this new work also suggests that the immune system might be temporarily enhanced functionally when our temperatures rise with fever."

Dvs, feber har også en immunstimulerende effekt, ikke bare temperaturøkning for å ta knekken på virus/bakterier.

http://www.infection...e-response.aspx

"Body temperature increases as a protective response to infection and injury. The elevated body temperature (fever) enhances the body's defense mechanisms, although it can cause discomfort."

http://www.merckmanu..._infection.html

Skrevet

Jeg har også lav kroppstemperatur til vanlig (rundt 36, av og til litt under). Jeg har veldig sjeldent feber selv om jeg kan være kjempesyk. Har hatt halsbetennelser, lungebetennelse og alt mulig uten å ha feber. Kan bare huske 3 ganger jeg har hatt høy feber i voksen alder. Den ene gangen hadde jeg kyssesyke og var nærmest bevisstløs med 39 i feber. Den siste gangen var ifjor vinter. Hadde influensa og så vondt i kroppen at jeg ikke kunne røre meg en millimeter. Hadde 39.5 i feber, og var virkelig veldig dårlig. Ellers er det så og si aldri mer enn 37 i temperatur her gitt.

Skrevet
"Dersom man har nedsatt immunforsvar så får man lettere infeksjoner, og infeksjoner kan gi feber. Det er ikke slik at personer med nedsatt immunforsvar ikke så lett får feber." Kilde: http://www.lommelege...nsaf%C3%B8lelse

Det stemmer ikke helt det du viser til her, Humlesurr, selv om de fleste leger har ment det du viser til lenge. Min lege har sagt at det er pga immunforsvaret ikke fungerer optimalt at jeg ikke har utviklet feber. Fant et par linker i farta som viser til dette:

"......but this new work also suggests that the immune system might be temporarily enhanced functionally when our temperatures rise with fever."

Dvs, feber har også en immunstimulerende effekt, ikke bare temperaturøkning for å ta knekken på virus/bakterier.

http://www.infection...e-response.aspx

"Body temperature increases as a protective response to infection and injury. The elevated body temperature (fever) enhances the body's defense mechanisms, although it can cause discomfort."

http://www.merckmanu..._infection.html

Jeg har ikke feber, men mener jeg har veldig bra immunforsvar. Er veldig sjeldent syk. Går nok 1 1/2 år mellom hver gang. Har 4 unger pluss hele nabolaget her så har nok smittekilder rundt meg.

Skrevet

Det er ganske snodig! Med meg så har det stort sett gått så langt at jeg ender på sykehus med kraftige antibiotikakurer...

Heldigvis vet min nåværende fastlege at jeg ikke får feber til tross for kraftige infeksjoner så han er føre var med meg.

Det har jeg blitt etterhvert også.

Legevakten derimot.. Min kjære ringte å sa at jeg trodde jeg hadde nyrebekkenbetennelse. Jeg lå på alle fire og skrek jeg hadde så vondt i ryggen, og jeg tisset blod. Men feber hadde jeg knapt. Han forklarte dette til legevakten. De sa som de alltid pleier at hvis det hadde vært nyrebekkenbetennelse så hadde jeg hatt 40 i feber.... Det var sikkert bare luftsmerter mente de. De hadde ikke tid til meg. Jeg fikk ringe fastlegen over helgen...

Da jeg ankom fastlegen etter 2 dagers smertehelvete hadde urinen min fullt utslag på alt og crp var på mange hundre.... Supert det :) Legevakten skal være glad for at nyrene mine fremdeles fungerer altså.

Skrevet
Veldig rart! Dere som ikke har feber, tar det lang tid før dere blir friske?? Feber er jo en forsvarsmekanisme fra immunforsvaret.

Da jeg ikke utviklet feber hadde jeg ME. Når jeg ble syk av influensa eller lignende kunne jeg være syk i mange uker, og hangle i enda flere uker etterpå før jeg var tilbake til "normalen". Jeg har hatt lungebetennelse en gang før jeg fikk ME og en gang etterpå, dette i perioder hvor jeg hadde vært utsatt for langvarig stort stress... hadde ingen feber, stort sett bare mye hoste, var veldig sliten, men kunne fint gå på jobb. Første gang gikk jeg med lungebetennelse i tre måneder før jeg oppsøkte lege, andre gangen to måneder... forstod jo ikke at jeg hadde lungebetennelse.

I "normale" perioder i livet har jeg reagert raskt på sykdom med feber og alltid blitt veldig raskt frisk igjen også.

Skrevet

Jeg har vel hatt feber 3 ganger etter jeg fylte 20 år. Og jeg er godt over 40 nå. Ene gangen var sikkert utslitthet, og jeg var utslått med 38,5 i temp. Andre gangen var vel rundt 38 i temp og da lungebetennelse. Siste gangen vet jeg bare at jeg hadde feber, men ikke så høy som de andre gangene.

Jeg får bare ikke ekstrem feber, og er heller ikke ofte syk på noen måte.

Skrevet
Det stemmer ikke helt det du viser til her, Humlesurr, selv om de fleste leger har ment det du viser til lenge. Min lege har sagt at det er pga immunforsvaret ikke fungerer optimalt at jeg ikke har utviklet feber. Fant et par linker i farta som viser til dette: "......but this new work also suggests that the immune system might be temporarily enhanced functionally when our temperatures rise with fever." Dvs, feber har også en immunstimulerende effekt, ikke bare temperaturøkning for å ta knekken på virus/bakterier. http://www.infection...e-response.aspx "Body temperature increases as a protective response to infection and injury. The elevated body temperature (fever) enhances the body's defense mechanisms, although it can cause discomfort." http://www.merckmanu..._infection.html
Jeg har ikke feber, men mener jeg har veldig bra immunforsvar. Er veldig sjeldent syk. Går nok 1 1/2 år mellom hver gang. Har 4 unger pluss hele nabolaget her så har nok smittekilder rundt meg.

Men da har du nok et immunforsvar som er så godt at det greier å bekjempe sykdommen før den går så langt at det er nødvendig med feber - spesielt siden du er så sjeldent syk og også har stor omgang med smittekilder.

Har lest noen linker til dette, men husker ikke i farta hvor.

Så man har gode immunforsvar som:

- som regel tar rotta på sykdom tidlig før feber er nødvendig.

- som om nødvendig reagerer med feber og forholdsvis raskt tar knekken på sykdommen.

Så har man dårligere immunforsvar som:

- på en måte driver en stille og ueffektiv kamp mot sykdom, nok til at du hangler i ukesvis, men blir aldri hverken veldig syk eller helt frisk fordi kroppen ikke greier å ta knekken på sykdommen på normal måte.

- dårlig immunsystem som kan overreagere ved svært alvorlig sykdom og få alvorlig høy feber for tidlig.

- skaper feber pga autoimmune reaksjoner.

Sånn ca et sammendrag, ikke helt utfyllende, men ca riktig, mener jeg.

Skrevet

Jeg får alltid høy feber når jeg er syk. Varer fra en til halvannen dag hvor jeg ikke klarer annet enn å forholde meg i horisontalen. Etter det er jeg oppe og spretter igjen :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...