Gå til innhold

"vi er gravide" hvorfor skal mannen da drikke..


cindy85

Anbefalte innlegg

Gjest Ballongmamma

Jeg savner mørkt øl og rødvin mye om dagen, spesielt vinglasset som gjør seg godt sammen med stearinlysene fredag kveld. Jepp, det er kjedelig å ikke kunne ta seg hverken øl eller vin og det er kjedelig at min kjære sitter og drikker øl og vin i helgen feks. MEN med tanke på hva han holder ut med i disse mnd, unner jeg han det virkelig. Han har vært ute noen ganger, men det at vi venter på en liten luring betyr ikke at livet går i stå. Hver gang får jeg spørsmål om jeg vil bli med, men synes det er kjedelig å ikke drikke når alle andre gjør det, derfor blir jeg heller hjemme. Når det nærmer seg termin har vi blitt enige om ingen eller maks et glass vin/øl hvis han er ute på noe. Vi har uansett ikke bil, så han skal ikke kjøre til sykehuset.

 

Dersom han hadde vært ute hver helg og kommet hjem full hver gang hadde jeg selvfølgelig vært sur. Men ikke egentlig for at han var full og på fest, mer fordi jeg da hadde begynt å tvile på om han var klar for "familielivet". :) Dette ble langt gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mannen skal få lov til å drikke fordi ungen er MIN mage...

 

Jeg orker ikke nekte han å være på fest,men jeg må vel også få være på fest da? og han må hjelpe like mye til med ungene om morgenen...

 

og skulle han ha drukket når fødselen starter?da får han bare holde seg unna!hans tap :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør gjerne samboer om han vil ha en øl jeg,når vi sitter i helgene og koser oss foran TV-en.Hvorfor skal han slutte å drikke bare fordi jeg har en baby i magen.Etter at jeg var ferdig som student,så har jeg drukket mindre enn han uansett,og for meg er det bare deilig å ikke føle seg presset til å drikke.

 

Røyke gjør han fortsatt,og det har jeg sagt er greit.Han røyker uansett ikke inne,det er en regel vi alltid har hatt her i huset. Han skal da få lov til å kose seg selv om jeg er gravid,men han vet at rundt jul og nyttår blir det ikke like mye drikking på han pga termin i begynnelsen av januar. Og han er flink til å kutte ned på både alkohol og røyking selv,noe jeg er stolt av ham for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri nektet samboeren min å drikke under graviditeten, og har han lyst på øl så drikker han det, men han har kun vært ute 1 gang etter jeg ble gravid, og jeg er 34 uker på vei. Han prøvde å slutte å røyke med meg, men det funket dårlig. Så nå røyker han bare ute, og han vet at han skal vaske hendene og sånn etterpå fordi jeg ikke takler lukta. Jeg er glad for at han heller vil være med meg å finne på ting i helgene enn å være ute å farte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt på dette som en problemstilling i det hele tatt. Jeg er 36 uker på vei og mannen må gjerne ta seg et glass vin, dra på lønningspils eller lignende. Så klart hender det jeg kunne tenke meg å ta et glass rødvin i blant men skal jeg virkelig ikke unne mannen min det bare fordi jeg ikke kan?

Kanskje man skal nekte mannen å spise upasteuriserte oster og spekemat også?

Skal han heller ikke få gjøre aktiviteter jeg som er gravid ikke kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære har ikke dette festebehovet i det hele tatt i utgangspunktet, så han har kanskje vært ute en eller to ganger i løpet av svangerskapet mitt. Det jeg har krevd er at han ikke skal drikke alkohol de siste tre ukene før termin, og seff etter om gutten ikke er født enda. Jeg har ikke planer om å kjøre selv når jeg sitter med rier, så da må han være klar til å kjøre. Men untatt det syns jeg da ikke det gjør noe at han drikker innimellom. Det ville jo jeg gjort om jeg ikke var gravid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må uansett avslutte med at det er vel opp til et hvert enkelt par. Om din kjære syns det er ok, så er det jo uansett det som er viktigst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg en litt annen situasjon da gubben ikke drikker mer av en personlig grunn. Men som jeg sa til gubben når jeg ble gravid. " jeg sliter meg kvalme og oppkast og jeg skal bære ungen i 9 mnd å trøkke den ut av mitt underliv. Jeg har prøvd å slutte med nikotin før og ikke klart det fordi alle rundt meg bruker røyk eller snus, så hadde satt STOR pris på om du slutta så det ble lettere for meg". det hjalp og han sluttet med meg :) nå er vi begge nikotinfri og det er bra for både helse og lommebok :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit at han drikker.. Festing ofte i helgene kan han holde seg unna, men om han tar seg en øl til mat, eller på kveldinga eller en fest en sjelden gang, så gjør det meg ingenting. Men nå har jeg heller ikke det store savnet etter alkohol selv, så det påvirker vel meninga mi om dette . Men synes at mannen kan ta litt hensyn om kvinnen har problemer med alkohol/røyk-bruken For man er to om den lille som ligger i magen... Og man dør ikke av å la være ei stund (såvidt jeg vet) og i bunn og grunn, så handler det vel om medfølelse og respekt uansett hva man skulle mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var/er så heldig, at jeg har en mann som tok hensyn da jeg var gravid for fire år siden. Nektet han ingenting, men av empati og samhold, var han nesten avholdsmann de månedene jeg(vi?) gikk gravid(e). ;-) Vet eksempler på det motsatte, og den virkelige RAKE motsetning, derfor føler jeg meg heldig. Det er selvfølgelig mange nyanser her inne, om hvorvidt det er ok å drikke hver dag, drikke seg snytens full KUN på helgen osv., og alle familier har ulike "regler", enten åpne eller skjulte. Derfor blir dette temaet så individuelt, at det ikke finnes noe svart/hvitt-fasitsvar. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min var ikke ofte ute fra før av, men skal ut med noen kompiser i helgen og drikke og kose seg. Det syns jeg er helt ok og har ingen problemer med det. Er ti uker til jeg skal føde, hadde det vært rundt termin hadde jeg nok sagt nei, men så langt hadde nå han tenkt også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke uansett om jeg er gravid eller ikke. At han tar seg en øl eller et glass vin er helt ok. Han hadde veldig lyst på et glass vin til maten på lørdag, men holdt seg selvfølgelig. Har bare 10 dager igjen til termin :) Men han skal selvfølgelig få kose seg med litt vin og øl når minsten har kommet til verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboeren min tar seg en fest når han vil egentlig, jeg stopper han ikke. Sist helg så var jeg på fest/vors med jobb kollegaer da jeg satt og drakk vann og hadde like gøy som alle andre. Og dagen etter så dro jeg på fest med min samboer og våre venner. Jeg gikk da på vinmopolet og kjøpte meg en alkohofri vin som var kjempe god, smakte som en vanlig riesling. Hadde det kjempe gøy med vennene våre og så var jeg sjåfør for dem når jeg kjørte de til byen. Mannen ble ikke med til byen med de andre, han dro hjem med meg :)

 

Det fungerer helt fint for oss, jeg er med på festen selv om jeg ikke drikker alkohol. Man trenger jo ikke å drikke for å ha det gøy på fest! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de fleste her :) Er ikke gravid enda, men mannen min skal få lov å drikke så mye han vil når den tid kommer og jeg skal selvfølgelig være sjåfør :) Han er nemlig alltid sjåfør for meg når jeg er ute med venninner etc.. ;p

 

Kanskje dumt om han drikker seg full de siste ukene før fødselen, jeg tror jeg hadde blitt ganske forbanna om fødselen hadde starta og han er på fest ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_
Fordi han ikke er gravid og må få lov til å kose seg....?

 

Hvorfor Må "kos" for voksne innebære overforbruk av alkoholholdige varer egentlig? Er det eneste måte han kan kose seg på, så kan han ikke ha så spennende liv egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi han ikke er gravid og må få lov til å kose seg....?

 

Hvorfor Må "kos" for voksne innebære overforbruk av alkoholholdige varer egentlig? Er det eneste måte han kan kose seg på, så kan han ikke ha så spennende liv egentlig?

 

Haha,må le!

 

Kos MÅ ikke innebære alkohol, men det er jo veldig godt med en øl eller et glass vin da. Og jeg skal love deg at han kan kose seg på mange andre måter også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG er gravid. VI venter barn. Helt enig i den definisjonen.

Å avstÅ fra alkohol og evt spesielle typer mat, det er min oppgave, ikke hans. Hans oppgave er Å ta vare pÅ en svært hormonell gravid kvinne, og jeg misunner han ikke den utfordringen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig og være gravid!!! Mannen skal bli pappa.

 

Tror han syns det er litt kipt å sitte alene å drikke.... så når bare vi er hjemme blir det som regel bare ett glass. Men for min del kan han kose seg;-)

 

 

MEN hadde han så mye som rørt ett glass siste tre ukene av svangerskapet ville ikke fruen vært blid!! Har risikosvangerskap og er nødt til å ha en edru mann.. tok det opp med nummer 1 og han skjønnte det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...