Gå til innhold

Da prøver vi på nytt igjen etter MA

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Masse lykke til! Håper spiren sitter denne mnd:)

Ikke noe gøy med MA:( Opplevde dette selv for en stund siden. Er utrolig trist...

Vi ventet ikke til mens vi heller, men ble ikke gravid da.

Men etter å ha hatt èn mens er jeg i EL tider nå , og håper på en liten Junibaby;)

Håper det klaffer for dere og;)

Hei!

Lykke til! Bare lurer på en ting, måtte du ha utskrapning eller holdt det med Cytotec? Hadde nemlig også en MA for en drøy uke siden, endte med utskrapning forrige onsdag, i 11.uke. Ble anbefalt å vente til etter normal mens for å prøve igjen, men er så utålmodig!! Lurer derfor på om jeg skal tørre å prøve igjen med en gang jeg også...

Gjest Lindus :) 1 SA + 1 MA

Hei :)

Jeg hadde også en MA for kort tid siden, uke 17.... Vi også har blitt anbefalt å vente til etter en menstruasjon. Jeg hadde også en SA i begynnelsen av mai (uke 6), fikk da beskjed om at det var bare å prøve igjen med en gang...noe vi gjorde...og jeg ble gravid igjen før første mens....men så endte det i en MA da...så nå tør jeg ikke annet enn å vente litt...er så livredd for at det skal skje igjen.

Dere andre som har mistet...hvordan oppfølging får dere i neste svangerskap?

Annonse

Gjest Nestegang:)

Det varierer så mye hva som blir sagt og så er det litt forskjell på om man har hatt utskrapning eller ikke. Det tar vel noe lenger tid for slimhinner og sånn å bygge seg opp til normalen etter en utskrapning. Men som legen min sa, er ikke kroppen klar så fester heller ikke egget seg. Blir man gravid er kroppen klar igjen. Så vi begynte altså prøving med en gang og ble gravide etter en mens. Om jeg hadde el før den første mensen er jeg litt usikker på.

I forhold til oppfølging vil legen min ha meg ofte på kontroll i starten nå. Tok blodprøver når jeg var ca 5 uker og så skal jeg tilbake til henne når jeg er 8 uker.

I tillegg skal jeg på ul på sykehuset på tirsdag, da er jeg 7+3 og jeg gruer meg veldig!!

Vi fikk svar på obduksjonsrapporten nettopp. Det var ikke funnet feil på foster eller morkake. Det var en blødning i morkaken, men det kunne være fra etter at aborten var satt i gang da morkaken løsnet. Likevel sto det at de ikke kunne utelukke genetisk fosterfeil selv uten indikasjoner på dette. Så i prinsippet utløser det mulighet for ul scanning, duotest og fostervannsprøve hvis vi vil. Litt stressa og usikker nå..

Hei Nestegang :)

Kan jeg spørre hvor langt du var på vei da du mistet? Vi fikk nemlig ikke lov til å sende fosteret inn til obduksjon...de mente det var for lite, og at de sjelden eller aldri fant noe på obduksjon. Jeg var 17 uker da jeg fødte, og fosteret hadde dødd mellom uke 14 og 15 (tror de). Men morkaka fikk jeg mast meg til å sende inn til undersøkelser, for den var ikke fin...og gynekologen så på den, og sa hun trodde det hadde vært infarkt i den. Men får vel prøvesvarene etterhvert.

Jeg hadde forresten ikke utskrapning. Fødselen startet naturlig, men fikk en dose Cytotec for å være sikker på at alt kom ut....og det gjorde det.

Så koselig at du er gravid igjen :):) Og godt å høre at du får god oppfølging!!

Gjest Nestegang:)

[quote name=Lindus :) 1 SA + 1 MA' timestamp='1347524726' post='144541891] Hei Nestegang :) Kan jeg spørre hvor langt du var på vei da du mistet? Vi fikk nemlig ikke lov til å sende fosteret inn til obduksjon...de mente det var for lite, og at de sjelden eller aldri fant noe på obduksjon. Jeg var 17 uker da jeg fødte, og fosteret hadde dødd mellom uke 14 og 15 (tror de). Men morkaka fikk jeg mast meg til å sende inn til undersøkelser, for den var ikke fin...og gynekologen så på den, og sa hun trodde det hadde vært infarkt i den. Men får vel prøvesvarene etterhvert. Jeg hadde forresten ikke utskrapning. Fødselen startet naturlig, men fikk en dose Cytotec for å være sikker på at alt kom ut....og det gjorde det. Så koselig at du er gravid igjen :):) Og godt å høre at du får god oppfølging!!

Jeg var 17 uker da aborten ble satt i gang med piller. Fosteret målte til 13 uker, men om det døde da eller har vokst sent vet jeg ikke. Uansett hadde det vært dødt noen uker, det så de på fargen. Det var rutine at foster og morkake ble sendt til obduksjon etter 12 uke. Det var ikke noe vi måtte be om. 10 1/2 uke tok det å få svar. De sa at man ofte ikke fikk svar, men de har tatt masse prøver for å sjekke syndromer etc.

Jeg slapp også utskrapning, og det er jeg veldig glad for:) Ingen komplikasjoner i ettertid.

Etter uke 12 skal også fosteret kremeres og gravlegges. Dette sørger sykehuset for om du vil.

Håper du får en liten baby i magen igjen snart!!!

Jeg kjenner ikke noe glede riktig enda, men den kommer vel rundt uke 20... Bare å vente og krysse fingrene!!

[quote name=Lindus :) 1 SA + 1 MA' timestamp='1347524726' post='144541891] Hei Nestegang :) Kan jeg spørre hvor langt du var på vei da du mistet? Vi fikk nemlig ikke lov til å sende fosteret inn til obduksjon...de mente det var for lite, og at de sjelden eller aldri fant noe på obduksjon. Jeg var 17 uker da jeg fødte, og fosteret hadde dødd mellom uke 14 og 15 (tror de). Men morkaka fikk jeg mast meg til å sende inn til undersøkelser, for den var ikke fin...og gynekologen så på den, og sa hun trodde det hadde vært infarkt i den. Men får vel prøvesvarene etterhvert. Jeg hadde forresten ikke utskrapning. Fødselen startet naturlig, men fikk en dose Cytotec for å være sikker på at alt kom ut....og det gjorde det. Så koselig at du er gravid igjen :):) Og godt å høre at du får god oppfølging!!

Jeg var 17 uker da aborten ble satt i gang med piller. Fosteret målte til 13 uker, men om det døde da eller har vokst sent vet jeg ikke. Uansett hadde det vært dødt noen uker, det så de på fargen. Det var rutine at foster og morkake ble sendt til obduksjon etter 12 uke. Det var ikke noe vi måtte be om. 10 1/2 uke tok det å få svar. De sa at man ofte ikke fikk svar, men de har tatt masse prøver for å sjekke syndromer etc.

Jeg slapp også utskrapning, og det er jeg veldig glad for:) Ingen komplikasjoner i ettertid.

Etter uke 12 skal også fosteret kremeres og gravlegges. Dette sørger sykehuset for om du vil.

Håper du får en liten baby i magen igjen snart!!!

Jeg kjenner ikke noe glede riktig enda, men den kommer vel rundt uke 20... Bare å vente og krysse fingrene!!

Tusen takk! Ja, jeg også håper på det...men kjenner jeg er litt usikker på om vi virkelig tør å prøve igjen...men tiden vil vise. Da var vi like langt da...fikk du også se den lille? Kan jeg spørre om hvilke sykehus du fødte på?

Skjønner at du ikke klarer å nyte svangerskapet riktig enda...sånn vil sikkert jeg også ha det...uke 20 blir jo en milepål. ønsker deg masse lykke til :)

Supersnusken. Jeg tok en cytotec-kur, regner med alt er kommet ut. Er forskjellig hva de sier om å prøve igjen før mens. Ringte til jordmor på den lokale helsestasjonen, og hun sa man kunne prøve om man følte seg klar for det. På sykehuset anbefalte de å vente en mens. Jeg tenker at om kroppen min ikke er klar, så skjer det ikke heller... Lykke til.

Jeg prøver også igjen etter en MA i uke 9 tidlig i mai. Så nå har vi prøvd ca 4 perioder, men jeg har korte sykluser og lurer på om det er det som forkludrer. Jeg har to jenter fra før og begge de gangene gikk mannen på sink og selen, og jeg til akupunktur. Denne gangen gjør vi ikke det, hvis det skjer så skjer det er mentaliteten vår nå..

Var et sjokk å få MA etter to normale graviditeter, typisk at man da tror det ikke skjer en selv.. Cytotec virket ikke på meg, men var mental tortur for jeg lå bare og ventet på sterke smerter.. Dro til London en tur og da jeg kom hjem var det oppfølgingsUL på sykehuset og utskrapning samme dag.

Kjenner meg igjen MathildeC!! For meg også var det et sjokk å oppleve en MA. Jeg har to friske barn fra før. Vi begynte å prøve på sistemann i april, men mistet da først i en SA i uke 6...og da tenkte jeg at det skjer jo mange...en spontanabort....men da jeg fikk MA i uke 17...da gikk jeg rimelig i kjellern. Men fagfolka sier jo at det er mange som opplever både 2 og 3 aborter....og at det likevel går fint å bli gravid igjen og føde friske barn.

Krysser fingrene for oss alle sammen! Neste gang skal det gå bra :)

Annonse

Hei! Kjenner at jeg er klar for å prøve igjen, hatt to SA, en nå nylig uke 11. Begynte å tro det skulle gå bra denne gangen, så er jo skuffa og trist, men kjenner også at jeg ikke orker eller klarer å vente så lenge som vi gjorde etter første SA. Er det bare å prøve igjen så lenge blødningen har stoppet? Masse lykke til til alle dere!

Trist å høre at du har mistet to ganger ønsker spire! Jeg hadde en SA i uke 6, og fikk da beskjed om at vi kunne prøve igjen med en gang. Det gjorde vi. Dessverre endte det i en MA uke 17...men det hadde ingen sammenheng med at vi prøvde igjen med en gang altså...men nå har vi fått beskjed om at vi hvertfall bør vente til jeg har hatt en normal menstruasjon før vi prøver igjen.

ønsker deg uansett lykke til i prøvingen :)

Takk for svar og lykkeønsking:) Uff det var trist med sa også en ma etter det igjen! Er så vondt å mistbegredelig kommer jo raskt selv om man vet det kan gå galt. Da venter jeg en menstruasjon også må vi bare prøve og se om vi har heller med oss:) Da håper jeg at vi treffes på trimesterforumet etterhvert, masse lykke til! :)

Ønsker spire: Ja, det er vondt å miste...men livet er ikke alltid rettferdig. Men man må jo gå videre, og tiden leger jo litt sår. Jeg venter fØrste menstruasjon 2 oktober, og neste egglØsning kan vi begynne å prØve igjen...har ikke helt bestemt meg om vi skal prØve da eller vente litt til...får bare ta en dag av gangen. Men jeg Ønsker deg masse lykke til, og håper veldig vi snart ses inne på 1 trimester :)

Lykke til alle sammen. Trist at det er flere som har vært gjennom det samme... Jeg fikk mens tilbake nå akkurat 4 uker etter MA, så da har ikke kroppen vært klar for noe ny graviditet. Samtidig var det en lettelse at den kom så fort tilbake for da føler jeg kroppen er der den skal være, og kommer til å "kjøre" på fremover;-).

Føler med deg. Vondt å miste:( Opplevde BO/MA selv i sommer. Hadde utskrapning 31.Juli. Har hatt en mens, og venter på Tr nå. Er ganske sikker på at jeg ikke er blitt gravid denne perioden. Så da havner vi kanskje i samme IKM uke om en mnd tid?? ;) Håper spiren sitter for oss begge denne gangen;)

Så bra du satser igjen Katta i sekken!! Vi har bestemt oss for å ikke prøve igjen. Vi har 3 friske barn fra før, og er fornøyd med det.

Men ønsker alle dere andre masse lykke til, og håper spira sitter snart :)

Hei! Så trist med ma:( Jeg var selv utålmodig, og fikk beskjed om å vente to sykluser.. Jeg valgte å ikke høre på rådet.. Var bare kommet til uke 6 da jeg mistet i juni.. Ble ikke gravid på første pp, men på andre. Da jeg igjen mistet nå i august, 6 uker på vei var det tøft psykisk.. Jeg skulle hørt på råd.. Nå har jeg fått karantene på tre sykluser før vi kan prøv igjen:( Det er lenge det.. og vi venter også på utredning for habituell abort. Så hadde jeg vært dere jenter, så hadde jeg ventet minst en syklus! Lykke til!:)

Tusen takk Nestegang :)

Ja, det er noe med det at 3 barn skal følges opp også...de trenger jo mye oppmerksomhet alle sammen....så da får man ta seg av de man allerede har på best mulig måte :)

Vi snakkes :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...