Gå til innhold

Hva trenger man av utstyr til novemberbarn da? Noen som vil dele tips, tanker og meninger?


Mrs.Steel

Anbefalte innlegg

Venter min første 7.nov og leser meg nesten helt grønn på alt utstyr... Er så stor forskjell på sommer og vinter barn føler jeg... Noen som vil dele innkjøpslista si spesielt beregnet på vinterbaby???

 

Feks hva er best som "ute klær" i vogn, i bil etc...? Hvor mye ull trenger man?? Håper det flere enn meg som har tenkt endel på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest peacock

Du trenger en god vognpose i alle fall! Vi har en odenwalder lammy xl (fra kiddies24.com). Fikk barn i september, og hadde aldri noe særlig mer enn body og strømpebukse oppi der - om det var veldig kaldt kanskje en tynn ulllue men aldri votter. Posen kan enkelt snurpes helt sammen foran, har lammeskinn i bunn og er bred nok til at babyen kan sove med hendene ved siden av hodet (som de fleste jo gjør). Verdt alle pengene!!

 

I bilen anbefaler jeg å kjøpe en bilstolpose og adaptere til barnevognen, da slipper dere å dra ut ungen og kle på/av hver gang dere skal ut av bilen. Om du er flink tll å strikke er det noen veldig fine poser her: http://www.sandnesgarn.no/hefter/barn/tema-30-klassikere-0-4-aar-904tema30. Vi hadde i tillegg et regntrekk til bilsetet (maxi cosi pebble) som vi har brukt masse.

 

Ut over det anbefaler jeg varmt ullfrottepysjen fra nøstebarn (kjøp den gjerne litt stor, det gjør ingenting). Når det har vært kaldt har det vært fint å ha den utenpå en bomullspysj siden mini sparker av deg dynen sin. Husk også korthåret lammeskinn i sengen! :-)

 

Ellers er det bra å anskaffe tøy som ikke kan skli opp - bodyer, bukser med fot, strømpebukser og heldrakter er gull. Ullbodyer er veldig greie - helst noen litt tykkere enn h&m (som forøvrig hurtig mister formen!!), eksempelvis refleks. Også ullbukser og evt en heldrakt i ull som overtøy (jeg strikket denne: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b20&d_id=23〈=no i str 6-9 mnd, vi har brukt den masse selv når den var for stor).

 

Lykke til! Husk at butikkene også har åpent når du har født barnet og at du ikke trenger så veldig mye i de minste størrelsene siden barnet uansett vokser ut av det med én gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tiltak, jeg har enda ingen liste men skjønner jo at jeg trenger en! ;)

 

Har blitt en del ullbodyer til nå.

Trenger man lammekinn til vogna og?

Lurer litt på lammeskinnspoae ostedenfor ullpose..

Skal til Kiel i september, så satser på litt handling der. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock
Bra tiltak, jeg har enda ingen liste men skjønner jo at jeg trenger en! ;) Har blitt en del ullbodyer til nå. Trenger man lammekinn til vogna og? Lurer litt på lammeskinnspoae ostedenfor ullpose.. Skal til Kiel i september, så satser på litt handling der. ;)

 

Hehe, ammetåken begynner tidlig, vettu :-) Jeg ville avgjort gått for en dunpose med lammeskinn i bunn som kan lukkes øverst frem for en lammeskinnspose som jo gjerne er veldig åpen... Men alt kan jo klares med mer klær og luer. Synes førstnevnte er mye mer lettvint :-)

 

Vi hadde lammeskinn i bunnen av vognbagen når vi ikke brukte dunposen vår, spesielt når det var varmt nok til bare å ha teppe over babyen. Men det kommer jo også litt an på hvilken vogn du har og hvor godt bagen er isoleret :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt Emmaljunga Edge duo. Satser på lammeskinn i vogna og kanskje også i senga inne. (bedside crib )

 

Ludde fra IKEA er en sterk kandidat. :) de bør holde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest peacock
Har kjøpt Emmaljunga Edge duo. Satser på lammeskinn i vogna og kanskje også i senga inne. (bedside crib ) Ludde fra IKEA er en sterk kandidat. :) de bør holde?

 

Lammeskinn fra ikea er langhårete og kjemisk behandlet, så ikke kjøp de! Lammeskinn er temperaturregulerende om lanolinen er bevaret - det er den ikke når skinnet er behandlet. Langhårede lammeskinn kan også være farlig for babyen i forhold til kvelning/krybbedød.... Kjøp et medisinsk, korthåret lammeskinn i stedet. Jeg kjøpte dette fra lilleprinsen.no: http://www.lilleprinsen.no/product/484372/Kaiser_Medisinsk-lammeskinn-i-MERINOULL-90-100-cm-kortharet.html, det er kjempefint! Mange er også fornøyd med de fra nøstebarn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på babyshop i går og de har 50 % på ullbody/strømpebukser og gensere+bukser. Slo til der. Betalte rundt 250 kr for en body og en strømpebukse. Veldig fornøyd med det :-) anbefaler å ta turen!

 

Spm: har kjøpt en fleecedress (foret). Ville dere brukt den i vogn over ull? Eller blir det litt too much?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock
Var på babyshop i går og de har 50 % på ullbody/strømpebukser og gensere+bukser. Slo til der. Betalte rundt 250 kr for en body og en strømpebukse. Veldig fornøyd med det :-) anbefaler å ta turen! Spm: har kjøpt en fleecedress (foret). Ville dere brukt den i vogn over ull? Eller blir det litt too much?

 

Det er spørs hvor kaldt det er og hvilken pose dere har... Med posen over trenger du det ikke, men kanskje i bilstolen om det er kjempekaldt og dere skal ha babyen med ut...

 

Nå har vi bare en fleecepose som er veldig åpen, og da har vi fleecedrakt over vanlige inneklær om det er kjølig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er mange tråder er hvor folk dele utstyrslistene sine, men noen som vil dele sin, spesielt beregnet til novemberbarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått 2vinterbarn tidligere og dette er det jeg husker vi brukte ( og må finne fram igjen):

2-3 sett ull body og bukse (joha,reflex eller hm) de vokser fort så må ha noen sett i 56 og noen i 62 før vinteren er over

1 ull strikkejakke

1 ull strikkedress

2 ull luer (joha sine er fine)

Skinn til vogn (kjøpt hos roars pelsind).har ett langhåret og et korthåret. Vi har ikke brukt dun pose.

Ullteppe tykt (f eks Røros)

Tynt ull helseteppe ( oppskrift nøstebarn) brukes over i f eks bilsete.

Ellers noe vanlige klær som sparkebukser, kjoler ol.

 

Det fine med ull er at barna regulerer temperaturen så fint selv. Blir ikke klamme hvis man bare bruker ull. Skjønte ikke dette før jeg fikk barn men min mor insisterte. Og skjønte vi hadde valgt riktig da alle jordmødrene og barnepleierene på føden ble glade da vi hadde med eget ulltøy dit.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...