Gå til innhold

Helt realistisk, hvor vanlig er det med symptomer en uke før ikm?

Anbefalte innlegg

Gjest UndrendeUllteppe

Ikke skyt meg, men jeg har alltid undret meg over de som kjenner masse symptomer fire dager etter EL osv. Samtidig som vi alle vet at de samme «symptomene» er helt naturlig etter EL og før mensen hos alle kvinner. Som oppblåst mage, irritabel, ømme pupper, kviser osv. Selvfølgelig er det noen få som får tegn som for dem er helt sikre tegn på graviditet. Men likevel, de fleste som blir gravide uten at de prøver på det, merker jo stort sett ingenting før mensen uteblir, og kanskje enda senere. Kvalme og det kommer jo stort sett noen uker senere. Jeg skjønner jo at når ønsket om å bli gravid er helt altoppslukende, er det sikkert vanskelig å la vær å se etter symptomer. Men gjør det ikke bare ventetiden og evt. Nedturen enda større? Jeg ønsker ikke å angripe noen, håper ikke dere tar det slik, det er bare noe jeg har tenkt litt på...

Fortsetter under...

De gangene jeg har vært gravid har de enseste symptomene jeg har hatt vært:

Festeblødning (to av fire ganger)

økt utflod (alle gangene, rett før IKM)

Brystspreng - men ikke før IKM

Da jeg ble gravid med minstemann var jeg 100 prosent sikker på at jeg umulig kunne være gravid, for jeg hadde absolutt ingen symptomer.

Jeg har aldri no tegn på at mensen kommer , aldri noen ting. Men når jeg ble gravid så var jeg veldig svimmel hele tide omtrent og veldig mye utflod . Så ja jeg hadde tegn før ikm .

Eneste symptomene jeg hadde som gjorde at jeg VISSTE at jeg var gravid, ca en uke før IKM, var kløende brystvorter og menssmerter rundt de dagene egget festet seg. Har jeg aldri ellers. Men andre måneder trodde jeg at jeg kunne kjenne både kvalme, oppblåsthet og alt som var :P Tror veldig mye ligger i psyken.

Det som gjorde at jeg visste jeg var gravid sist gang, var at jeg reagerte på parfymen til samboeren - som jeg elsker å lukte på! Jeg ville brekke meg bare jeg gikk inn på badet...

Når eg skjønte at eg var gravid nå i juni (endte i sa) så var eg å prøvde brudekjolen med stram bh og når eg skulle ta den av meg kjente eg spreng i puppene som eg aldri har før mens eller noe annet.. Dette var ca en uke før ikm, tok graviditetstest to dager før.. Så tror nok det går helt fint an å kjenne symptomer, men er jo selvfølgelig ikke alltid realistiske! Når du prøver å bli gravid er det jo svært vanskelig å la vær å kjenne etter! All ære til de som prøver og klarer å ikke tenke på det før mensen skulle vært der! Er jo lettere når du ikke er klar over det! Men skjønner ka du mener! Nedturen blir jo veldig stor når tr kommer og du har gått en uke å vært sikker på at du er gravid!

Annonse

Helt ærlig så tror jeg at en kan få symptomer i den tiden når egget fester seg. Det er jo noe som skjer med kroppen da. Og derfor normalt at noen kan få en kroppslig reaksjon på det.

Men, symptomene på graviditet og pms er jo ganske like, så vanskelig å skille de tror jeg. Hvem vet hva som er riktige symptomer.

Selv husker jeg ikke om jeg hadde symptomer første gang jeg var gravid. Eneste jeg husker er mensmurringene, og at jeg trodde at jeg fik mensen... Testa ikke før 3 dager over ikm da.

Denne gangen følte jeg litt her at noe var på gang, men "mistet" symptomene så nå tror jeg desverre ikke at det gikk. Men hvem vet. Skal teste på tirsdag.

Dette med spekkulering og symptomjakt er jo litt spennende i tiden før. Er nok mest det som gjør at folk forteller om symptomene. Ikke alle er på det stadiet, og helt greit det også. De som ikke vil være med på symptomjakt, må bare la være.

Lykke til. Jeg syns det er litt spennnende jeg da:)

Er nok veldig ulikt fra person til person. Man kjenner sin egen kropp, så vil tro de fleste merker forskjell i forhold til pms og el. Når det er sagt, så tror jeg at de som planlegger å bli gravid er mye mer oppmerksom på den minste forandring, og kan gjerne innbille seg symptomer i håp om at det er en spire som gror ;) Slik er det for min del i allefall. De to første var ikke planlagt, og la ikke merke til symptomene før etter testen var tatt. Denne gangen er det planlagt, og gud jeg har mange symptomer, men enda ikke kommet nå spire :P

Psyken spiller en stor rolle i dette, og kan nok gjøre oss både forvirret, skuffet, håpfull og symptomfull :)

Gjest Østfold-80

Første gang jeg ble gravid hadde jeg ingen symtomer,bare uteblitt mens. Tok test på ikm dagen,negativ.

Dro til legen noen dager etter da jeg følte meg litt svimmel,følte jeg ble syk liksom. Da tok vi test der,den var positiv.

Og noen uker etter det så kom kvalmen og bryst spreng!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...