Gå til innhold

Har jeg for lite melk nå da?? :( Lilleniiiims!!

Anbefalte innlegg

Skrev her inne i begynnelsen om masse melk og utdrivning. Den gang da var det problemet. Nå virker det motsatt. Litt leng nede ligger en tråd der jeg beskriver vondt i brystet og spreng pga han ikke ville ta brystet. Så meg nødt til å pumpe og gi en periode. Han tar brystet nå,men det virker som jeg har for lite melk. Han er misfornøyd og jeg må gi tillegg en til to ganger daglig. Har prøvd å la han ligge enge ved brystet, men hn ha alltidklikket når det var tomt. For ca en mnd siden skulle han kun ha mat en gang om natta, og i fbm med dette var jeg plaget med spreng og vonde bryst.

Nå er han 3,5 mnd, og vil ha pupp 3-5 ganger pr natt. Selv om han får 120-150 ml mme i tillegg til mm, våkner han etter 3t søvn og er sulten. Jeg ammer nå ca 10 ganger pr døgn og har ennå ikke nok melk. Jeg har en svært stessende hverdag med en gutt på 2 som er mye syk og en mann som jobber mye borte. Jeg prøver pumpe meg hver kveld når jeg har gitt mme, men det kommer ikke så mye. Brystene virker skjelden fulle.

Jeg har veldig lyst til å full- amme, men ser ikke hvordan jeg skal greie og ha tid til å øke melkemengden. Han er ikke så enkel å legge til heller. Jeg kan legge han til og han er totalt uinteressert,for så fem min senere være i klikke-sulten modus hvorpå det er for lite og jeg må til med mme. Kjenner jeg blir deppa av hele greia og har lyst til å begynne gi han grøt...

Fortsetter under...

Det er ganske vanlig at barn rundt 3-4 mnd plutselig vil die oftere og mer. Noen ganger er det økedøgn, men ofte er det bare det at de vil ha kosen. Jeg vil gjette på det siste hos deg siden tillegg ikke gjør noen forskjell.

Om kvelden har man mindre melk, da blir den melka de får mer energirik og de sover oftest litt lengre strekk om natta. Bytt side når han spytter ut puppen. Om han spytter ut veldig fort så kan det lønne seg å prøve å gå litt med han så brystet får en halvtimes tid på å fylle seg opp litt, det blir ofte mindre frustrasjon da. Hvor lenge pleier han å die sånn til vanlig?

Kvelden er som regel ikke et optimalt tidspunkt å pumpe på, det er bedre å gjøre det om morgenen. Har du prøvd å pumpe på det andre brystet mens du ammer?

Det er kjempeviktig at du får tilstrekkelig med hvile og ikke minst mat og drikke. Skjønner det er vanskelig spesielt med hvile når du har en to-åring (det har jeg også, og sommerferien har vært veldig lang!), men legg deg nedpå når du kan. Lukk iallfall øynene :)

Husarbeidet kan du utsette et åpar uker - iallfall det som ikke Må gjøres nå. Har du noen kjente som kan henge opp ei maskin med klær innimellom, fikse middag, handle, gå ut med et av barna etc - sånn innimellom?

Spis og drikk nok, spør gjerne matpakke til neste måltid (til både deg og toåringen) når du først lager mat, og ha feks ei halvannenlitersflaske med mineralvann eller vann i kjøleskapet - drikk to sånne flasker i løpet av dagen (saft eller juice i stedet om du ikke klarer drikke så mye vann). Ei frukskål med "dagens tre frukt" og ei skål med nøtter og rosiner er også bra.

Et tips ang to-åringen er å sette deg med ammeputa der han er, feks i sofaen med bok/barne-tv/dvd eller på gulvet med lego etc. Mulig du alt er flink med dette, men jeg tenkte rett og slett ikke på at jeg kunne sitte noe annet sted og amme enn i godstolen min (som ikke hadde plass til toåringen i tillegg).

Ammeputa er gull verdt, den er så stødig at jeg ikke må ha en hånd på barnet absolutt hele tiden (kjekt når vi bygger lego eller leser), og det går også greit å løfte sovende barn av fanget på puta, og så videre til vippestol eller teppe, uten å vekke.

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...