Gå til innhold

Noen gode tips til sprukne hæler?????

Anbefalte innlegg

Har helt fin hud på kroppen og på resten av beina, men hælene mine er så stygge!!!

Ikke noe sopp eller fotvorter eller noe sånt, men tykk, ru hud som sprekker opp.

Har hatt dette problemet i mange år, og er sååååå lei!

Tar fotbad, filer og filer, smører med kremer og holder på, men det hjelper liksom ikke..... de blir bedre, men ser fortsatt ikke pene ut.

Og holder jeg opp ei uke, så er det like ille igjen, er akkurat som om hælene mine produserer mye mer hud enn resten av kroppen!!!

Blir jo drittlei av å file en halvtime hver gang jeg har dusja, så om vinteren gir jeg ofte blaffen.....

Og så kommer sommeren igjen, og jeg skjemmes sånn.. har lyst til å gå i fine sandaler og slikt, men våger ikke.

Går jeg barbeint på plenen setter grønske seg i den tørre huda, og føttene ser skitne ut i flere dager, og jeg liksom "henger fast" i sengetøyet :-(

Uff, dette så ikke noe fint ut når jeg leser gjennom det, men.....

Noen som kan hjelpe meg`????

Fortsetter under...

Jeg har fått glatte fine hæler etter å ha gått med hele sko både inne og ute i en mnd. Det å gå barbeint og i sandaler er med på å ødelegge hælene. Jeg er veldig overrasket over det, men det har funket bra her. Hadde supersprukne hæler mens jeg var i permisjon, etter 3 uker tilbake på jobb er de helt fine:)

Sånn hæler har mannen min også, og broren hans. Tror det bare er noen som har det sånn. Det er tydeligvis arv i den familien ihvertfall. Hvis han ikke er nøye med å file og smøre og holde på så blir sprekkene dype og det blir lett infeksjon i dem slik at hælene blir vonde. Det eneste som hjelper han er altså filing og atter filing, scholl fotkrem, fotbad og alt mulig sånt..

Men, har du vært hos legen med dem? Det kan jo hende det er noe sopp eller noe sånt?

Slutt med fotfil, jo mer hud du filer av, jo mer hud produseres!

Jeg smører føttene mine med fet fotkrem eller ren lanolin hver kveld, men filer aldri lengre, og har nå hatt et helt år uten sprekker, smerter og føtter som er så stygge at de ikke kan vises i sandaler:-)

Hele livet mitt har jeg slitt med sprekker og "elefanthud" under føttene. Har brukt masse tid og penger på fotbad, skrubb, fil / rasp, og kremer. Nå bruker jeg verken mye tid eller penger, men endelig har jeg funnet en enkel løsning som fungerer:-)

Annonse

jeg vil også si slutt med fotfil.

Jeg leste et tips i ukebladet hjemmet om ei som begynte å smøre bena sine en eller to ganger daglig. Sausa de inn i fuktighetskrem, og tok på sokker. Hun brukte de kremene hun hadde, og fikk fine hæler. Så jeg tenkte det var verdt et forsøk, og mine hæler er nesten helt fine nå.

Jeg smører ca to ganger daglig. Ta på masse, og ta på sokker så du ikke lager spor i hele huset. Spenol er min favoritt.

Et annet tips er å kjøpe babyfoot. Jeg har aldri prøvd det, men mange skryter av det. Det ligger videoer på youtube av den også. Såvidt jeg vet er det noen spesialsokker du skal gå med i to timer en dag, så vil gammel død hud falle av i løpet av noen dager.

HI her...

Tusen takk for svarene deres og for gode råd!

Skal definitivt prøve mange av dem!

Har ikke råd til jevnlig fotpleier, ellers hadde jeg nok gjort det for lenge siden.....

Tror nok det stemmer som en over her sa, at enkelte bare "har" sånne føtter...... mannen min hverken filer eller smører, og han har mye finere hæler enn meg.... litt flaut akkurat det egentlig... jeg er jo liksom dame...;-)

Har hørt om disse "babyfoot"-sokkene, bare ikke visst hva de heter..

De må jeg sjekke ut!!

Litt usikker på om det stemmer at filing gjør at man produserer mer hud, men skal uansett la fila ligge ei stund og satse på mer smøring i stedet!

Så nå skal jeg gå og legge meg med masse krem, plastposer og sokker på føttene;-)

jeg prøvde babyfeet for første gang i går kveld. Etter 2 timer var det på tide å legge seg samt ta av plastsokkene, men jeg måtte rydde litt og gå ut med søpla. Så jeg tusler i disse plassokkene (i ly av mørket) ut til søppelkassa, og der traff jeg naboen på luftetur med bikkja.

Så mye for å opprettholde en god fasade :)

Jeg bruker denne:

https://enailsupply....Pumice+Pumi+Bar I dusjen, og skrubber lett og raske over helene hver gang jeg dusjer, etter dusjen smører jeg med Creative cucumber heel therapy. Går fort og greit, bruker nok ikke noe lenger tid i dusjen av den grunn.

Blir det veldig ille i perioder (Og som en førstegangs behandling, og ca 1 gang i mnd for vedlikehold) Bruker jeg CND earth warming scrub (Fotskrubb fra creative), skrubber først bare med denne, skrubber godt med "filen" jeg linket til over her og vasker av. Så bruker jeg CND Earth Moisture masque (En foktighets givende maske for føttene også fra creative) Lar den virke så lenge jeg gidder, og vasker av.

Når du skal skrubbe og bruke maske er det greit å gjøre det med fotbad, da =)

Mine heler var rue, sprukkne, såre, stygge, og VONDE! Nå er de nesten like myke som helene til snuppa på 8 mnd ;)

Creative produktene får du overalt hos negledesignere, men denne filen har jeg kun funne på siden jeg linket til. For enkelhetens skyld finner du alle andre produktene jeg nevne her på samme siden. Koster ca 500 kr til sammen og er drøøøøye i bruk :) "filene" er billige, men slites ut etterhvert, lenge før produktene nærmer seg å bli tomme, så ville bestilt 2-3 stk av de....

Hilsen fotpleier ;)

CND Earth Moisture Masque

Mange blir kvitt sånne hæler hvis de begynner å ta større tilskudd av omega3... men noen må opp i 8 gram pr dag.

Ellers så finnes det noe som heter "Hæl- og fotbalsam" som er fenomenalt!!! Fås i enkelte helsekostbutikker, og har de ikke inne så kan de bestille.

Jeg filer forsiktig (!) med den aller fineste siden på fotfilen etter et bad, fotbad eller en lengre dusj. Må ikke file hardt.

Med det samme jeg kommer ut av dusjen, mens føttene er litt fuktig smører jeg inn med "Hæl- og fotbalsam", deretter godt med olivenolje og deretter trekker jeg en brødpose på hver fot og sokker utenpå der igjen. Sov gjerne med det til dagen etter.

Etter at jeg gjorde dette noen få ganger fikk jeg babyhud på føtter og hæler :D Nå slipper jeg å bruke noe krem, bare filer forsiktig med den fineste filen en gang i uken.

Som sagt, noen må også ta en god del omega3 også for å komme i mål. Har du dype sprekker i hælene kan det også være at du har for lite sink, så da kan det også være nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...