Gå til innhold

Fedrekvoten ødelegger forholdet!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skamme oss faktisk? Fordi vi har andre meninger enn deg? Jeg er tydelig på at vi er takknemlig og glad for den flotte permisjonsordningen. Det er vi begge to. Merkelig at så mange lar seg provosere av at vi gjerne vil gjøre ting på en litt annen måte enn dere. Dersom ingen av oss ønsket å gå hjemme med barna, så hadde vi faktisk ikke fått noen. Er dere bitter på at mannen deres ikke er så flink med barna deres eller? Siden dere blir så fryktelig provosert av andres ikke så helt uvanlige meninger. HI

 

Nei, jeg er ikke bitter på noe. At du føler for å bruke det argumentet sier vel mest om deg. Jeg diskuterer sak, og hvis du ikke tåler at man er uenig med deg, så burde du kanskje ikke starte en debatt?

 

Og jeg syns ikke dere skal skamme dere for å ikke ønske å være hjemmeværende, men å sutre over at alle ordningene ikke passer akkurat deres familie 100 %, syns jeg faktisk er litt dårlig.

 

Vi er utfattelig heldige i dette landet som har så flotte ordninger, så får man prøve å tilpasse seg de gjeldende regler så godt man kan.

 

At fedrekvoten er fastsatt er ikke perfekt for dere. Når det ikke fantes fedrekvote, var det andre det ikke var perfekt for. Selv om dagens ordning ikke er akkurat sånn som dere ønsker det, er den svært viktig for likestillingen. Både for kvinners mulighet til å få interessante jobber og for fedres mulighet til å få en unik kontakt med barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om dagens ordning ikke er akkurat sånn som dere ønsker det, er den svært viktig for likestillingen.

 

Hvor er dokumentasjonen din? SSB fant at den ikke har noen som helst betydning for likestilling

 

Cools, Sara; Fiva, Jon H.; Kirkebøen, Lars Johannessen (2011) Causal effects of paternity leave on children and parents Discussion Papers 657 Statistics Norway http://www.ssb.no/cg...kode=dp〈=en

 

Nå er likestilling og hensynet til foreldrene ellers dessuten HELT IRRELEVANT for formålet med foreldrepermisjon, som er HVA SOM ER BRA FOR BARN. Fagpersoner ADVARER mot fedrekvoten:

 

http://tux1.aftenpos...at/kennair2008/

 

http://www.aftenpost...icle2291665.ece

 

Førsteamanuensis Leif Edward Ottesen Kennair ved NTNU advarer mot å ta fødselspermisjon fra mor for å oppnå likelønn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skamme oss faktisk? Fordi vi har andre meninger enn deg? Jeg er tydelig på at vi er takknemlig og glad for den flotte permisjonsordningen. Det er vi begge to. Merkelig at så mange lar seg provosere av at vi gjerne vil gjøre ting på en litt annen måte enn dere. Dersom ingen av oss ønsket å gå hjemme med barna, så hadde vi faktisk ikke fått noen. Er dere bitter på at mannen deres ikke er så flink med barna deres eller? Siden dere blir så fryktelig provosert av andres ikke så helt uvanlige meninger. HI

 

Nei, jeg er ikke bitter på noe. At du føler for å bruke det argumentet sier vel mest om deg. Jeg diskuterer sak, og hvis du ikke tåler at man er uenig med deg, så burde du kanskje ikke starte en debatt?

 

Og jeg syns ikke dere skal skamme dere for å ikke ønske å være hjemmeværende, men å sutre over at alle ordningene ikke passer akkurat deres familie 100 %, syns jeg faktisk er litt dårlig.

 

Vi er utfattelig heldige i dette landet som har så flotte ordninger, så får man prøve å tilpasse seg de gjeldende regler så godt man kan.

 

At fedrekvoten er fastsatt er ikke perfekt for dere. Når det ikke fantes fedrekvote, var det andre det ikke var perfekt for. Selv om dagens ordning ikke er akkurat sånn som dere ønsker det, er den svært viktig for likestillingen. Både for kvinners mulighet til å få interessante jobber og for fedres mulighet til å få en unik kontakt med barnet.

 

Årsaken til at jeg spurte om det er ikke for å angripe eller spore av diskusjonen, men derimot finne årsaken til at dere blir så provosert av at vi ønsker oss større valgfrihet til å disponere et gode slik at det passer best inn i alles hverdag. Det finnes nemlig andre og mer virkningsfulle tiltak for å løse likestillingsproblematikken. Og fedrenes kontakt med barna burde være familiens oppgave igjen sikre, ikke statens. Men jeg klarer fint å håndtere at du er uenig med meg, helt uten å be deg skamme deg. Jeg mener, hvor er sakligheten i å be andre folk skamme seg for sine meninger? HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dagens ordning ikke er akkurat sånn som dere ønsker det, er den svært viktig for likestillingen.
Hvor er dokumentasjonen din? SSB fant at den ikke har noen som helst betydning for likestilling Cools, Sara; Fiva, Jon H.; Kirkebøen, Lars Johannessen (2011) Causal effects of paternity leave on children and parents Discussion Papers 657 Statistics Norway http://www.ssb.no/cg...kode=dp〈=en Nå er likestilling og hensynet til foreldrene ellers dessuten HELT IRRELEVANT for formålet med foreldrepermisjon, som er HVA SOM ER BRA FOR BARN. Fagpersoner ADVARER mot fedrekvoten: http://tux1.aftenpos...at/kennair2008/ http://www.aftenpost...icle2291665.ece
Førsteamanuensis Leif Edward Ottesen Kennair ved NTNU advarer mot å ta fødselspermisjon fra mor for å oppnå likelønn.

 

Skal hele verden rotere rundt barn? Skal barn ALLTID være først i alt? Skal man stue sine egne behov fullstendig og slutte å leve når man har fått barn? Ikke rart det vokser opp så mange bortskjemte drittunger som tror at penger detter ned fra trær og alt er tilrettelagt for dem. Barn, som andre, må lære seg å ta hensyn til medmennesker. Det vil si, at noen ganger må barnet vike for foreldrene, noen ganger omvendt. Og nei, det er IKKE det beste for barna å se at mor blir forbigått i arbeidslivet og lære at jenter er mindreverdige i forhold til gutter og ikke skal ha samme muligheter i arbeidslivet, ikke samme bestemmelsesrett i familien, ikke eie samme andel i huset siden hun tjener mindre. Og undre hvorfor bestemor har mye mindre pensjon enn bestefar som dumpet sin gamle kone og heller reist til Thailand og funnet seg ei på 20.

 

Jeg vil IKKE at mine barn skal læres opp etter stereotyper på 50-tallet. Jeg ønsker at min jente skal ta utdanning og realisere sine emner annet enn husmor og sengetilbehør for mannen, og at gutten min lærer at kvinner også er smarte og må respekteres for annet enn store pupper og pent ansikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden Lysbakken-tilhengerne notorisk nekter å trykke på lenker: Les særlig advarselen mot at Lysbakken-kvoten kan gi barn skader nederst i artikkelen: http://www.aftenpost...icle2291665.ece

 

å gå hjemme i årevis kommer til å gi MEG skader. JEG er ikke skapt fra naturens side å vaske, rydde og skifte bleier dagen langt i 1 år mens mannen er på jobb og hviler når han kommer hjem. Selv om jeg har vagina, så har jeg ikke det berømte "husmorgenet" dere gjerne vil tillegge kvinner. Har to venninner med sosial angst som Må ut i jobb tidligere enn etter 1 år, for å ikke "glemme" innlærte rutiner osv i forhold til det å omgås andre mennesker. Det er ikke gunstig for barna deres at mødrene får sosial angst på nytt. Eller mener du at alle mødre som ikke ønsker, kan eller trives med å trø hjemme i flere år bør miste ungene sine til barnevernet? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant å se at HI bevisst ikke svarer på innlegg fra debattanter med kloke synspunkter FOR fedrekvoten....

 

Eksempel debattanten som har 18 stk som er enig i hans/hennes innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tutt1-2-3!
Han har jo den muligheten at han kan ta det ut på tidskonto. En dag eller to i uka osv. Kanskje det hadde vært en løsning som er bedre for alle parter?

Nå vet jeg ikke hvordan det er i HIs tilfelle, men her i huset er mannen omtrent som HI sin, og han måtte ta ut hele permen i ett pga at han går på AAP for tiden. Er i gang med omskolering, og ferdig neste år. Aner ikke hvorfor det er slik, men pga av han har AAP var det visstnok ikke lov å bruke tidskonto.. Han hadde det første gang vi fikk barn sammen, og var hjemme hver onsdag. Det fungerte kjempefint for oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo den muligheten at han kan ta det ut på tidskonto. En dag eller to i uka osv. Kanskje det hadde vært en løsning som er bedre for alle parter?
Nå vet jeg ikke hvordan det er i HIs tilfelle, men her i huset er mannen omtrent som HI sin, og han måtte ta ut hele permen i ett pga at han går på AAP for tiden. Er i gang med omskolering, og ferdig neste år. Aner ikke hvorfor det er slik, men pga av han har AAP var det visstnok ikke lov å bruke tidskonto.. Han hadde det første gang vi fikk barn sammen, og var hjemme hver onsdag. Det fungerte kjempefint for oss!

 

Her ser du. Han benyttet seg av TO støtteordninger Norge tilbyr - fedrekvote og AAP. Jeg synes ikke noe om folk som benytter seg av (lovmessige) ytelser og klager over vilkår til disse ytelsene. Det er bare å la være å motta disse, så kan man leve som man vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann har rett og slett ikke godt av å være hjemme, med eller uten barn men særlig med, i lengre perioder. Han blir deprimert av det, enkelt og greit. Jeg skulle ønske det ikke var slik, han også, men sånn er det. Nå med sistemann jobbet han gradert, jobbet 20% og hadde permisjon 80%. Det gikk mye bedre! Får vi en til, skal vi definitivt gjøre det samme igjen, f.eks. at han tar 60% permisjon over en lengre periode. Bra for ham, bra for babyen!

 

Det er ingen som tvinger noen til å ta pappaperm, og permisjonsordningene er veldig fleksible hvis man bare gidder prøve. Det går an å takke nei, og da er det pappaen som må ta ansvaret for at han velger å sende barnet tidligere i barnehagen. Man må ta ansvar for egne valg selv, og ikke legge skylda på "slemme staten". Permisjon, som andre velferdsordninger, følger et regelverk, og det må man bare forholde seg til. Permisjon er et GODE som man kan velge om man vil ta imot eller ikke.

 

Personlig er jeg en STOR tilhenger av pappaperm - det er viktig og helt nødvendig at noen uker blir forbeholdt far, ellers viser all statistikk at fedrene tar ut langt mindre permisjon. Faktisk nesten ingen ting. Tror dere at det er likestilling i arbeidslivet? Da er dere rimelig naive. Vi trenger pappapermen - mødre, fedre, barna, arbeidsgivere, samfunnet. Slutt å klage, det er et fritt valg om dere vil ta imot tilbudet som pappaperm er. Bruk energien på å få til et opplegg som fungerer for dere innenfor rammene som permisjonsreglene gir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg også lurer på, diskuterer ikke folk på forhånd hvordan de ønsker å dele permisjonen FøR de får barn? Slik at "permisjon ødelegger forholdet"? Kanskje planlegge bedre neste gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å se at HI bevisst ikke svarer på innlegg fra debattanter med kloke synspunkter FOR fedrekvoten....

 

Eksempel debattanten som har 18 stk som er enig i hans/hennes innlegg.

 

Nå må jeg si at jeg ikke helt skjønner hva du mener. Jeg har svart ang likestilling og likelønn. Viktige argumenter, men jeg tror ikke at fedrekvoten er avgjørende for å få dette til. Forskning viser til og med at det har svært liten effekt. Man må finne andre og bedre tiltak for å sikre kvinnes rettigheter i arbeidslivet.

HI

Når det kommer til likestilling i hjemmet og forholdet far/barn, så blir det opp til hver enkelt familie. vi klarer nemlig fint å få dette til uavhengig av fedrekvoten.

 

Det jeg derimot opplever er at dere ikke respekterer at vi har andre synspunkter enn dere. Vi klager ikke, vi diskuterer en ordning som er omstridt. Det er nemlig minst like mange som deler mitt syn som det er dom deler ditt. Og da tenker jeg ikke bare på debatten her på Dib. Dette er omdiskutert langt utover dette.

 

Jeg er forøvrig karrierekvinne selv. Høyt respektert i min stilling. God utdannelse og god lønn. Det er barna mine fullstendig klar over. vi lever ikke på femtitallet i denne familien altså. Skjønner dere ikke at man kan være likestilt hjemme og likevel ønske at mor tar permisjonen? For det går nemlig an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant å se at HI bevisst ikke svarer på innlegg fra debattanter med kloke synspunkter FOR fedrekvoten.... Eksempel debattanten som har 18 stk som er enig i hans/hennes innlegg.
Nå må jeg si at jeg ikke helt skjønner hva du mener. Jeg har svart ang likestilling og likelønn. Viktige argumenter, men jeg tror ikke at fedrekvoten er avgjørende for å få dette til. Forskning viser til og med at det har svært liten effekt. Man må finne andre og bedre tiltak for å sikre kvinnes rettigheter i arbeidslivet. HI Når det kommer til likestilling i hjemmet og forholdet far/barn, så blir det opp til hver enkelt familie. vi klarer nemlig fint å få dette til uavhengig av fedrekvoten. Det jeg derimot opplever er at dere ikke respekterer at vi har andre synspunkter enn dere. Vi klager ikke, vi diskuterer en ordning som er omstridt. Det er nemlig minst like mange som deler mitt syn som det er dom deler ditt. Og da tenker jeg ikke bare på debatten her på Dib. Dette er omdiskutert langt utover dette. Jeg er forøvrig karrierekvinne selv. Høyt respektert i min stilling. God utdannelse og god lønn. Det er barna mine fullstendig klar over. vi lever ikke på femtitallet i denne familien altså. Skjønner dere ikke at man kan være likestilt hjemme og likevel ønske at mor tar permisjonen? For det går nemlig an.

 

Ja, for deg gikk det an. Men for alle som ikke blir ansatt som kvinner fordi de er i fruktbar alder, forbigått fordi de blir gravide og lignende hjelper ikke det. Flere arbeidsgivere har i senere tid gått ut i media og erklært at de IKKE ansetter kvinner i fruktbar alder siden de er redd for sykmeldinger i svangerskapet og at kvinnene blir borte i 1 år i forbindelse med hver fødsel. Det går an å se lenger enn sin egen nese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skamme oss faktisk? Fordi vi har andre meninger enn deg? Jeg er tydelig på at vi er takknemlig og glad for den flotte permisjonsordningen. Det er vi begge to. Merkelig at så mange lar seg provosere av at vi gjerne vil gjøre ting på en litt annen måte enn dere. Dersom ingen av oss ønsket å gå hjemme med barna, så hadde vi faktisk ikke fått noen. Er dere bitter på at mannen deres ikke er så flink med barna deres eller? Siden dere blir så fryktelig provosert av andres ikke så helt uvanlige meninger. HI
Nei, jeg er ikke bitter på noe. At du føler for å bruke det argumentet sier vel mest om deg. Jeg diskuterer sak, og hvis du ikke tåler at man er uenig med deg, så burde du kanskje ikke starte en debatt? Og jeg syns ikke dere skal skamme dere for å ikke ønske å være hjemmeværende, men å sutre over at alle ordningene ikke passer akkurat deres familie 100 %, syns jeg faktisk er litt dårlig. Vi er utfattelig heldige i dette landet som har så flotte ordninger, så får man prøve å tilpasse seg de gjeldende regler så godt man kan. At fedrekvoten er fastsatt er ikke perfekt for dere. Når det ikke fantes fedrekvote, var det andre det ikke var perfekt for. Selv om dagens ordning ikke er akkurat sånn som dere ønsker det, er den svært viktig for likestillingen. Både for kvinners mulighet til å få interessante jobber og for fedres mulighet til å få en unik kontakt med barnet.
årsaken til at jeg spurte om det er ikke for å angripe eller spore av diskusjonen, men derimot finne årsaken til at dere blir så provosert av at vi ønsker oss større valgfrihet til å disponere et gode slik at det passer best inn i alles hverdag. Det finnes nemlig andre og mer virkningsfulle tiltak for å løse likestillingsproblematikken. Og fedrenes kontakt med barna burde være familiens oppgave igjen sikre, ikke statens. Men jeg klarer fint å håndtere at du er uenig med meg, helt uten å be deg skamme deg. Jeg mener, hvor er sakligheten i å be andre folk skamme seg for sine meninger? HI

 

Jeg presiserer for tredje gang at jeg ikke skrev at du bør skamme deg pga at du har andre meninger enn meg, men for at du sutrer over at en flott permisjonsordning ikke passer deg og din familie 100 %.

 

Du får mange gode forslag her på hvordan dere kan benytte den svært fleksible fedrekvoten, men ingenting annet enn at mor får være hjemme er godt nok for deg/dere.

 

Ditt behov for å kverulere på ord du trekker ut av sammenhengen, gjør det dessverre vanskeligere og vanskeligere å ta deg seriøst. Du angriper de som ikke er enige med deg med forsøk på hersketeknikker istede for å kanskje ta til deg litt av argumentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg presiserer igjen og igjen at jeg ikke klager på ordningen, men ønsker debatt rundt valgfrihet. Det er et høyaktuelt tema neste år, ved valget. Høyre ønsker å avskaffe fedrekvoten. Og dere klarer jo ikke å dokumentere påstandene om at fedrekvoten har de virkninger dere påstår. At man har utfordringer i arbeidslivet er det ingen tvil om, vi er bare ikke enig om virkemidlene for å løse problemene.

 

Fortell meg gjerne hvor jeg ikke respekterer deres synspunkter. Jeg er ikke mot at fedre skal være hjemme, jeg er bare for valgfrihet. Det er ikke det samme.

Jeg har forklart hvorfor tidskonto ikke passer for oss. Takker for forslagene, men det lar seg ikke gjøre i vår situasjon nå. HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg presiserer igjen og igjen at jeg ikke klager på ordningen, men ønsker debatt rundt valgfrihet. Det er et høyaktuelt tema neste år, ved valget. Høyre ønsker å avskaffe fedrekvoten. Og dere klarer jo ikke å dokumentere påstandene om at fedrekvoten har de virkninger dere påstår. At man har utfordringer i arbeidslivet er det ingen tvil om, vi er bare ikke enig om virkemidlene for å løse problemene. Fortell meg gjerne hvor jeg ikke respekterer deres synspunkter. Jeg er ikke mot at fedre skal være hjemme, jeg er bare for valgfrihet. Det er ikke det samme. Jeg har forklart hvorfor tidskonto ikke passer for oss. Takker for forslagene, men det lar seg ikke gjøre i vår situasjon nå. HI

 

Man har valgfrihet. å si ja takk til foreldrepermisjon eller la være. Hvis man derimot skal motta YTELSE for å være hjemme med barnet, må man tilpasse seg vilkår for ytelsen. Det er ellers full valgfrihet - vil du eller mannen ta ulønnet permisjon slik at den andre ikke trenger å være hjemme med barnet en eneste dag, så gjør dere det. På samme måte som dere kan ta ulønna permisjon for å være hjemme med barnet lenger enn 10 måneder/1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg presiserer igjen og igjen at jeg ikke klager på ordningen, men ønsker debatt rundt valgfrihet. Det er et høyaktuelt tema neste år, ved valget. Høyre ønsker å avskaffe fedrekvoten. Og dere klarer jo ikke å dokumentere påstandene om at fedrekvoten har de virkninger dere påstår. At man har utfordringer i arbeidslivet er det ingen tvil om, vi er bare ikke enig om virkemidlene for å løse problemene. Fortell meg gjerne hvor jeg ikke respekterer deres synspunkter. Jeg er ikke mot at fedre skal være hjemme, jeg er bare for valgfrihet. Det er ikke det samme. Jeg har forklart hvorfor tidskonto ikke passer for oss. Takker for forslagene, men det lar seg ikke gjøre i vår situasjon nå. HI

 

Dessverre kan det bli dårlig med valgfrihet hvis fedrekvoten avskaffes. Siden enkelte arbeidsgivere Må ha påbud eller lovbestemmelse for å ikke diskriminere. Siden enkelte mødre Må ha lovbestemmelse for å ikke trumfe gjennom sin enerett på å være hjemme med babyen. Og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, får helt vondt av å lese noen av svarene her.

 

Jeg er gift med en som ikke er så flink med babyer, men derimot en veldig flink pappa når barna blir litt større.

 

Jeg gruer meg til å sette meg ned og snakke om permisjon, for jeg tviler på at han har fått med seg dette med utvidet fedrekvote.

 

Jeg har også fått barn som nekter å smake på annet enn pupp til de er 7-8 mnd, så de har virkelig trengt mor den første tiden.

 

Skulle virkelig ønske at vi fikk lov å bestemme hva som passet best for vår familie.

Endret av Lettie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, får helt vondt av å lese noen av svarene her. Jeg er gift med en som ikke er så flink med babyer, men derimot en veldig flink pappa når barna blir litt større. Jeg gruer meg til å sette meg ned og snakke om permisjon, for jeg tviler på at han har fått med seg dette med utvidet fedrekvote. Jeg har også fått barn som nekter å smake på annet enn pupp til de er 7-8 mnd, så de har virkelig trengt mor den første tiden. Skulle virkelig ønske at vi fikk lov å bestemme hva som passet best for vår familie.

 

Mener du at alle damer er automatisk flink med babyer da? Hva hvis MOR mistrives å trø hjemme i 1 år i slengen? Hva hvis HUn ikke takler babyer så godt? Hadde ikke fedrekvota eksistert, så hadde far i forholdene der ingen trivdes som hjemmeværende trumfet gjennom at mor skulle være hjemme i 1 år, uansett hva. Ifølge undersøkelser er det kvinner som fortsatt står for mesteparten av husarbeid og oppgaver som gjelder felles barn, selv om begge jobber fullt. Hvorfor er det slik? Kanskje vil staten ved å innføre fedrekvote få mer likefordeling av arbeidsoppgaver hjemme? Slik at far ved å være hjemme i 3 måneder forstår hva det vil si å ta vare på barn, gjøre husarbeid og lignende?

 

Ifølge mange svar på dette forumet lar damene mennene sine bestemme ganske mye i et forhold. Det blir ikke akkurat noe bedre når man skal "bestemme" selv hvem som skal være hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er forresten ikke det eneste landet med slik ordning. Hele skandinavia har deling av permisjon, på Island har de tredeling - 1/3 til mor, 1/3 til far og 1/3 på fri deling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, får helt vondt av å lese noen av svarene her. Jeg er gift med en som ikke er så flink med babyer, men derimot en veldig flink pappa når barna blir litt større. Jeg gruer meg til å sette meg ned og snakke om permisjon, for jeg tviler på at han har fått med seg dette med utvidet fedrekvote. Jeg har også fått barn som nekter å smake på annet enn pupp til de er 7-8 mnd, så de har virkelig trengt mor den første tiden. Skulle virkelig ønske at vi fikk lov å bestemme hva som passet best for vår familie.

 

Mener du at alle damer er automatisk flink med babyer da? Hva hvis MOR mistrives å trø hjemme i 1 år i slengen? Hva hvis HUn ikke takler babyer så godt? Hadde ikke fedrekvota eksistert, så hadde far i forholdene der ingen trivdes som hjemmeværende trumfet gjennom at mor skulle være hjemme i 1 år, uansett hva. Ifølge undersøkelser er det kvinner som fortsatt står for mesteparten av husarbeid og oppgaver som gjelder felles barn, selv om begge jobber fullt. Hvorfor er det slik? Kanskje vil staten ved å innføre fedrekvote få mer likefordeling av arbeidsoppgaver hjemme? Slik at far ved å være hjemme i 3 måneder forstår hva det vil si å ta vare på barn, gjøre husarbeid og lignende?

 

Ifølge mange svar på dette forumet lar damene mennene sine bestemme ganske mye i et forhold. Det blir ikke akkurat noe bedre når man skal "bestemme" selv hvem som skal være hjemme.

 

Jeg har ikke sagt ett ord om mødre og fedre generelt. Jeg snakket om meg og min mann. Takk for fintfølende svar...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg HI, jeg elsker å være i permisjon,med barseltreff og kafebesøk,mens mannen har ingen interesse i å gå hjemme, han blir rastløs og savner jobben sin som han stortrives i,klart han er glad i barna sine og stiller opp,han tar både bleier og nattevåk, det er ikke der det ligger, vi ønsker bare at jeg skal få gjøre det jeg trives best med og han skal få gjøre det han trives best med, men det er det jammen ikke vi som skal få bestemme, og det provoserer oss!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt matt av dere som mener det er helt greit at mannen bare skal slippe å være hjemme en periode med barnet sitt. Får man barn, er det mye man må gjøre som man ikke liker, det er snakk om 3 små måneder, ok så er det kanskje kjedelig, til å gå på veggen av osv, men man gjør det da bare for det!

 

En gyllen mulighet til å bygge nære bånd er det også.

Jeg er en av dem som ikke synes det er allverden å gå hjemme i permisjon, syns ikke bæsj, snørr, gris, sutring, ba-ba-ba-prat, lage mat-rydde-vaske om igjen og om igjen er veldig spennende, men det var aldri snakk om å ikke gjøre det?!

Vi har DEN supre permisjonsordningen, så får mennene lov til å sutre om at de ikke liker å gå hjemme?!

I tre f...ings måneder. Buhuu!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt matt av dere som mener det er helt greit at mannen bare skal slippe å være hjemme en periode med barnet sitt. Får man barn, er det mye man må gjøre som man ikke liker, det er snakk om 3 små måneder, ok så er det kanskje kjedelig, til å gå på veggen av osv, men man gjør det da bare for det!

 

En gyllen mulighet til å bygge nære bånd er det også.

Jeg er en av dem som ikke synes det er allverden å gå hjemme i permisjon, syns ikke bæsj, snørr, gris, sutring, ba-ba-ba-prat, lage mat-rydde-vaske om igjen og om igjen er veldig spennende, men det var aldri snakk om å ikke gjøre det?!

Vi har DEN supre permisjonsordningen, så får mennene lov til å sutre om at de ikke liker å gå hjemme?!

I tre f...ings måneder. Buhuu!

 

 

Jeg blir litt matt av dere som gir blaffen i barna. Får man barn er det mye man må gjøre som man ikke liker, nemlig moren må være barnets hovedomsorgsperson i MINST 8 måneder (de første 8 mnd), helst lenger, i følge faglige råd fra Nasjonalt kompetansesenter, og barnet bør IKKE oppleve ustabilitet i tiden før barnehagen (at moren er borte).

 

Faren kan komme inn når barnet blir større, men hører hjemme i bakgrunnen det første leveåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...