Gå til innhold

Vi har kjøpt hus til 6,7 millioner, Jeesus!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Greit vi har litt over 1 million i egenkapital, men nesten 7 million for et hus er jo galskap! Skal leie ut 2 sokkeleiligheter som vi gi oss inntekter på ca 16000 i måneden så det blir jo ikke så himla dyrt! Noen som har mye lån her? Er mest redd for at renten kan øke til 8% for da blir det himla dyrt og betale på lånet hver måned!

Skrevet

Vi kjøpte for 5 mill ifjor. Går helt fint når vi leier ut en leilighet.

Gratulerer med hus:)

Skrevet

Akkurat nå anbefales det jo å binde renta da, for første gang i historien er det mulig å binde renten i 10 år på 4%...

Har ikke så mye gjeld selv, men vi er et par hvor begge er i typiske lavtlønnsyrker så det hadde ikke vært mulig om vi ville engang.

Gratulerer med nytt hus!

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Hus har blitt fryktelig dyrt mange steder i landet, men jeg håper dere har regnet på dette før dere kjøpte. Hvis dere "kun" har 1 mill i egenkapital sitter dere igjen med et veldig stort lån. Men positivt at dere får inn leieinntekter, det hjelper på.

Personlig hadde jeg fått hjertebank og litt noia av et så stort lån, men vi er heldigvis forskjellige:-)

Og, gratulerer med nytt hus!

Skrevet

Venter i spenning på den første "du må bare få frem hvor dyrt hus du har ja". kommentaren:)

Sjalusien på dib overgår jo virkeligheten.

Gratulerer med nytt hus!

Skrevet

Venter i spenning på den første "du må bare få frem hvor dyrt hus du har ja". kommentaren:)

Kanskje du bør tenke litt over at du selv er den eneste i denne tråden som har tenkt i den banen?

Skrevet

Gratulerer:)

Vi hadde litt over 5 i lån, og leieinntekt på 11500, gikk fint det. Høres fryktelig mye ut, men med 16000 i leieinntekt dekker dere vel rundt 3 mill i lån:)

Skrevet

Lånet er høyt, ikke noe tvil om det. Men så regner jeg med at dere har inntekt til å forsvare lånet også.

Når dere har 16000 i leieinntekter, så hjelper jo det mye, og om renta skulle stige, så stiger jo leieinntektene også.

Vi skal også kjøpe hus når noe som passer dukker opp, og har fått innvilget lån som er langt høyere enn det jeg har lyst til å ha, men jeg ser jo at banken har regnet ut at det går greit, også om renten stiger.

Det går så fint så! Hadde dere ikke hatt økonomi til å forsvare dette så hadde dere heller ikke fått lån til huset i utgangspunktet.

Gratulerer med hus! :D

Gjest sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Gratulerer med nytt hus!

Hehe.. tenkte det samme, kommer nok snart ;)

Grattis med nytt hus, HI :D

Skrevet

du må bare få frem hvor dyrt hus du har ja??

makan..

Skrevet

Kanskje du bør tenke litt over at du selv er den eneste i denne tråden som har tenkt i den banen?

Grunnen til at jeg tenker i den banen er fordi jeg selv la ut en lignende tråd da vi kjøpte hus, og fikk mange kommentarer i den gaten.

Skrevet

Kan jeg spørre hva dere har i inntekt? ...jeg ser også på hus i den prisklassen, men har ikke snakket med banken ennå.

Grattis med hus btw :)

Skrevet

Har banken sett bort fra regelen om 15-20% egenkapital da?

Det er de jo blitt så strenge på. Hjelper ikke å ha god inntekt om en ikke har nok egenkapital, det er det mange som opplever nå.

Skrevet

Gratulerer så masse :) Høres ut som et stort fint hus!

Skrevet

Wow, Gratulerer :)

Hjelper nok veldig på med leieinntekter ja :)

Gjest Tutt1-2-3!
Skrevet

ikke ment som kritikk! -men noen ganger er jeg glad jeg bor laaangt "utpå landet"! Her i bygda blir et hus sett på som dyrt om det kommer opp mot 2 mill, og jeg selv betalte 820000 for mine 133 m2 enebolig med opparbeidet hage (i underkant av 1 mål stor), garasje med boder, og en carport...

Gratulerer med hus!

- Og som andre har svart; har banken gitt dere lån regner de nok med at dere greier å betjene det også! ;)

Skrevet

Det er jo ikke mye når dere leier ut 2 leiligheter.

Vi kunne glatt kjøpt et hus til samme pris når det er leieinntekter å hente.

Så nettopp på et hus til 6.2 mill med leilighet under som kunne leies ut til 12 000 kr. Eneste som hindret oss var beliggenheten..med en vei..

Vi bor i rekkehus nå. Huset er verdt ca 3.9-4 mill og vi har vel kanskje 1 mill i egenkapital om vi selger, ikke noe mer!

Vi har normal inntekt, jeg har faktisk veldig liten inntekt da jeg kun jobber 50%,og bare får utbetalt 12 000 kr i mnd. Mannen tjener vel en 900 000 kr i året.

Men hadde det ikke vært leillighet så kunne vi ikke kjøpt et hus dyrere enn ca max 5 mill.

GRATULERER med hus:))

Skrevet

Gratulerer med huskjøp. Kjenner følelsen. Spennende og veldig skummelt på en gang.

Vi har nylig kjøpt hus i Oslo til 6,8 mill, det er uten utleiedel og vi skal dessuten i gang med en omfattende oppussing - til godt over en million.

Har ganske mye egenkapital fordi boligen vi akkurat har solgt har steget godt i verdi. Totalt ender vi med et lån på mellom 3,5 og 3,9 mill avhengig av hva oppussingen ender på.

Mye penger, men vi har en samlet inntekt på en mill og skal greie det.

Et råd til deg trådstarter: Ta en runde og sjekk hva dere har av forsikringer. Sørg for at dere har gode forsikringer som gir dere god utbetaling ved dødsfall eller hvis en av dere mot formoding skulle bli ufør. Det driver vi med nå. Boliglånet vårt er så stort at vi vil få problemer med å betale tilbake dersom en av oss skulle bli ufør. Det skal jo ikke skje, men det er lurt å trygge seg.

Skrevet

Jeg lurer på, enten tjener folk masse penger, eller har dem en finurlig bank som innvilger 6 millioner i lån? For man må ha MINST 2 mill i inntekt for å få innvilga slik lån, siden banker bruker maxbeløp på 3 ganger bruttoinntekta?

Skrevet

Til sist innlegg. Det med tre ganger bruttoinntekt er veiledende, ingen absolutt regel. Banken ser på helheten. Og har du høy inntekt har du mulighet til å betjene et forholdsmessig større lån enn om du har lav inntekt. Banken er villig til å gi oss nesten fire ganger inntekt i lån. Men jeg synes det er et veldig stort lån. Det er verdt å tenke seg om før man går inn i slike låneavtaler. Man skal leve også, ikke bare bo.

Skrevet

Igjen, hva med regelen om minst 20% egenkapital? (15% for førstegangskjøpere).

Vet flere som har hatt problemer med å få lån hvis de ikke har 20% egenkapital, selv om de tjener rundt 1,2-1,5 mill i året, og nesten ikke har andre lån.

Kan dere forklare hvordan bankene gikk med på å gi dere så høye lån når dere ikke har 20% egenkapital?

Finanstilsynet har gitt bankene pålegg om å ikke låne ut mer enn 80% av kjøpesummen, så det skal MYE til for å få lån utover det. Inntekt er ikke særlig tellende.

Skrevet

Igjen, hva med regelen om minst 20% egenkapital? (15% for førstegangskjøpere).

Vet flere som har hatt problemer med å få lån hvis de ikke har 20% egenkapital, selv om de tjener rundt 1,2-1,5 mill i året, og nesten ikke har andre lån.

Kan dere forklare hvordan bankene gikk med på å gi dere så høye lån når dere ikke har 20% egenkapital?

Finanstilsynet har gitt bankene pålegg om å ikke låne ut mer enn 80% av kjøpesummen, så det skal MYE til for å få lån utover det. Inntekt er ikke særlig tellende.

Vi fikk lån på opptil 90% av kjøpesummen for et halvt år siden. Bankmannen begrunnet dette med at vi har vært gode kunder av banken og har trygge og høye inntekter begge to. Så det er slett ikke umulig å få lån selv om man ikke har 20% EK :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...