Gå til innhold

Flere som har tenkt på permisjonsfordeling allerede?


Gjest Thunder Road

Anbefalte innlegg

Gjest AnneS

Jeg liker å ha planene klare god tid i forveien for å få ro i sjela, så vi har allerede tenkt på permisjonen :) Jeg kommer til å ha permisjon fra januar og til sommerferien, så starter jeg på jobb i august når knøttet er 6 mnd. Far skal være hjemme fra august til årsskiftet. Blir litt spennende å begynne på jobb så tidlig, men far hadde et sterkt ønske om å få ha lang permisjon denne gangen, i det unner jeg både han og barnet :) Jeg jobber i barnehage også, så synes det er greit å være til stede i august når de nye barna kommer slik at vi blir godt kjent i tilvenningsperioden :) men her kommer paradokset :P Jeg ønsker ikke selv at barnet mitt skal begynne i bhge som 10mnd-12mnd gammel, derfor skal vi forsøke å få til en ordning som gjør at knøttet kan være hjemme til han/hun blir 1,5 år. Enten at jeg blir hjemme med kontantstøtte eller at bestemor er dagmamma mens jeg jobber redusert.

 

Flere som har tenkt så langt allerede? Synes tiden går så fort at det er vel snart tid for å søke om foreldrepenger og permisjon :s

Endret av AnneS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk gud for at det er fler som meg der ute :P

 

Jeg er ei som planlegger, og da skal alt skrives ned :)

 

Her tar jeg hele permisjonen fra 30 september til den er ferdig, så tar far tolv uker permisjon og fem uker ferie i ett. Jeg skal bli hjemme når permisjon er ferdig og begynne i ny jobb jan 2014. Så da begynner minsten i bhg i november/desember. Litt etter hva vi selv vil:)

 

Så jo, har planlagt frem til 2014 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har tenkt litt på det for min egen del, men ikke tatt det opp med samboer enda:p Jeg tenker at jeg går min tid ut august. Tror kanskje det mest aktuelle blir å ta 100% lønn i 10 mnd. Jeg er student, og har derfor ikke spart opp så mye foreldrepenger med deltidsjobbing, jeg blir ferdig med studiene til jul slik at jeg kan begynne å jobbe neste år. Samboer derimot får dekket full lønn i sin permisjonstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta permisjon fra mine studier januar-desember. Så skal jeg melde meg opp i noen andre fag (trenger ikke bestå eksamen), sånn at jeg kan få foreldrestipend samtidig som min samboer kan ta ut graderte foreldrepenger og være hjemme f.eks. 1-2 dager i uken. Så vi kan begge være hjemme! Fra 2014 får vi vurdere bruk dagmamma, eller se på andre løsninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer er fulltidsstudent og jeg selv er i full jobb. Det blir da mulig at jeg tar ut hele permisjonen, ikke sant? Han får jo ikke permisjonspenger siden han ikke jobber. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Fedrekvote

 

Når har far rett til fedrekvote?

 

Loven ble endret 1. juli 2010 når det gjelder vilkårene for fedrekvote.

  • Dersom fødselen eller datoen for omsorgsovertakelsen skjedde 1. juli 2010 og senere, må både mor og far ha rett til foreldrepenger (ha vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene).

 

Når foreligger det ikke rett til fedrekvote?

  • Dersom far på grunn av egen sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Det kan da søkes NAV om å få overført perioden til mor eller få utsatt perioden med fedrekvote.
  • Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne.
  • Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vurdert littegranne rundt dette, men det jeg lurer mest på er vel egentlig hva vi skal gjøre når barnet blir et år, om vi velger å ta 57 uker, da, og selv med litt ferie inni der osv så ... Det er jo ikke så mye ledige barnehageplasser i februar/mars 2014 vil jeg anta, så blir vel barnehage fra august 2014, så ser jo at vi får en liten utfordring der. Ja, ja, får satse på at ordner seg med en finfin bestemor eller dagmamma. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bekymrer meg også for barnehageplass. Er sikkert vanskelig å få plass før august ja. Typisk meg å bekymre meg for disse tingene når jeg kun er 6+4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, ja, jeg er jo ikke noe bedre, 6+1. Bruker altfor mye tid til å tenke på alt rundt gravditiet osv, men det er jo litt gøy å planlegge også, selv om det er skremmende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvordan fungerer det med barnehageplass egentlig...?? Blir jo et enorm utfordring å vente til august i alle fall, det er jo et halvt år det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar tyr82!!

 

ja, kanskje ikke så lett å få barnehageplass i februar.. men i oslo har de iallefall rullerende opptak og tar inn barn hele året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvordan fungerer det med barnehageplass egentlig...?? Blir jo et enorm utfordring å vente til august i alle fall, det er jo et halvt år det...

 

"Retten til barnehageplass gjelder for barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass. Retten skal oppfylles fra august måned det året det søkes om plass. Barn født fra og med september vil ha rett til plass fra august påfølgende år."

 

Ettersom våre barn blir født i februar har vi ikke rett på plass før august året etter. Det er vel varierende hvor mye ekstraplasser det er til overs til de mindre barna ut fra hvor du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...