Gå til innhold

Er det noen som har erfaring med 1 døgnsopphold i ammingen på grunn av såre brystknopper?

Anbefalte innlegg

Sønnen min er 4 uker og jeg har siden fødselen hatt såre brystknopper. Har vært igjennom en brystbetennelse med antibiotika. Nå er jeg anbefalt av både ammehjelp og jordmor om et døgn uten amming for at brystknoppene skal få fred. Jeg er godt i gang i dag med å gi erstatning og utpumpet morsmelk. Bruker elektrisk pumpe for å pumpe ut morsmelk hver 3. time. Er bare spendt på om det hjelper. Har time hos ammepoliklinike i morgen for å se om det er noe galt med ammeteknikken vår. Er det noen andre som har erfaring med ammestopp et døgn?

Fortsetter under...

Sønnen min er 4 uker og jeg har siden fødselen hatt såre brystknopper. Har vært igjennom en brystbetennelse med antibiotika. Nå er jeg anbefalt av både ammehjelp og jordmor om et døgn uten amming for at brystknoppene skal få fred. Jeg er godt i gang i dag med å gi erstatning og utpumpet morsmelk. Bruker elektrisk pumpe for å pumpe ut morsmelk hver 3. time. Er bare spendt på om det hjelper. Har time hos ammepoliklinike i morgen for å se om det er noe galt med ammeteknikken vår. Er det noen andre som har erfaring med ammestopp et døgn?

Det går sikkert fint siden du pumper. Hvordan gikk det?

Det går sikkert fint siden du pumper. Hvordan gikk det?

Det hjalp for brystknoppene, men jeg klarte ikke pumpe ut melken godt nok. Brukte både elektrisk og manuell pumpe, samt at jeg håndmelka. Melkegangene på det ene bryste ble tette og jeg fikk feber. En stund etter at jeg startet og amme igjen ble brystknoppene såre. Fikk bekreftet på ammepoliklinikken at vi har rett ammeteknikk. De hadde ingen forklaring på de såre brystknoppene. Fikk tatt nye bakterieprøver av både melka og brystknoppen. Håper bare de prøvene er negative og jeg slipper ny runde med antibiotika. Melkeproduksjonen gikk ned sist gang jeg fikk antibiotika. Nå håper jeg vi snart får til amming uten sårhet og betennelse.

Jeg har. Det hjelper, men pass på at pumpa ikke gnager på knoppen, men at knoppen er midt i hvis du skjønner. Hvis du ikke allerede gjør det, ligg med puppene i det fri en eller to netter, slik at de får mye luft. Det hjelper helningsprosessen. Legg evnt et laken under deg hvis du sliter med lekkasje.

Syns det hørtes litt lite ut med pumping hver tredje time? Siden du får ut mindre melk med pumping og produksjonen da vil minske. Da risikerer du økedøgn når du ammer igjen, en baby som gnager på puppen ustanselig og dermed risiko for såre knopper.

Jeg fikk også bekreftet rett teknikk på poliklinikken, men sår likevel.. Det som hjalp best var at babyen fikk større munn :).

Hei!

Jeg har en liten gutt på 8 uker og etter et par uker var jeg så sår at jeg hadde problemer med ammingen. Etter ytterligere 2 uker hadde jeg store sprekker(les:kjøttsår) på begge knoppene mine. Jeg fikk både penicillin mot betennelse og tabletter mot sopp uten at jeg ble bedre. For ca 3 uker siden slutten jeg å amme, etter at jeg en periode hadde pumpet meg å gitt på flaske... Jeg måtte rett og slett slutte å både amme og pumpe for å la sårene gro helt. Det ene brystet har grodd helt, og det andre nesten(har tatt3 uker), så nå er jeg så smått begynt å amme igjen. Det går faktisk fint. Jeg har melk og han suger som bare det. Så selv om du slutte med både pumping og amming(jeg håndmelket eller brukte elektrisk pumpe i max 2 min for å lette sprengen), så vil du ikke miste melken.

For at lillemann ikke skulle glemme sugingen la jeg han til en gang i ny og ne, dette har funket fint.

Nå ammer jeg 2-3 ganger daglig, og med engang jeg kjenner svie/smerte så kobler jeg han fra brystet. På den måten slipper jeg å bli ordentelig sår, også satser jeg på å bli herdet sånn at jeg etterhvert klarer å fullamme.

Så jeg tror nok at du kan slutte å amme i noen dager uten problem.

Lykke til :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...