Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #1 Skrevet 2. juni 2012 Barna mine gikk i "naturbarnehage" i fjor, dvs. ikke egentlig naturbarnehage, men en barnehage som var ute både før og etter lunch, var på tur 3 dager i uka og satte uteliv og fysisk aktivitet som hovedfokus. Vi flyttet til ny by i august i fjor og barna begynte i "vanlig" barnehage, dvs. de er ute hver dag, men ikke før etter lunch. Før lunch er de inne og leker/gjør formingsaktiviteter. Jeg har merket dette året at de er totalt utkjørt når de kommer hjem ved å være sammen med så mange barn inne. Høyt støynivå, flere konflikter, mye mindre frisk luft etc. Flere som har det sånn? Synes det er lite, jeg, å være barnehage og bare være ute 2 timer pr. dag. De er vel ute litt mer på de fineste dagene. Tur en gang pr. uke.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #2 Skrevet 2. juni 2012 Enig med deg. Det skal være en god kombinasjon av både inne og ute, men barn er (hvertfall mine ;o) laget til fysisk aktivitet, klatring, løping osv. Sønnen min gikk i barnehage som nesten aldri var ute, og hvertfall ikke når det var regn eller kaldt... Nå går han i en barnehage som er masse ute i all slags vær, er mye på turer og gjør mye spennende i skogen i nærheten. De kan også kose seg inne, men med 18 unger på avd. så blir det ganske slitsomt for de i lengden.
lille sprelle Skrevet 2. juni 2012 #3 Skrevet 2. juni 2012 All forskning viser at barn som er mye ute er mer harmoniske, det er mindre konflikter, de får bedre motorikk osv. Det har forøvrig også vist seg at barn som er motorisk flinke også blir flinke i det mer "boklige". For min egen del er jeg mer fysisk sliten av å ha vært i aktivitet ute en dag og mer psykisk sliten av å ha vært inne i støyete lokaler en dag..... Ta det opp med barnehagen dersom du ønsker mer utetid. Snakk med de andre foreldrene og ta det ev opp i su.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #4 Skrevet 2. juni 2012 Men er det lite å være ute kun etter lunch? De er da ute fra ca. 12 til 14.30. Vi kompanserer ved å være mye ute i helgene og er også ute på ettermiddagene hjemme.
Serepta Skrevet 2. juni 2012 #5 Skrevet 2. juni 2012 Når det er fint vær og de er ute hele dagen, blir 4 åringen myyye mer sliten enn ellers.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #6 Skrevet 2. juni 2012 Jeg for min del syns det er viktigere å være ute i all slags vær, enn på død og liv å være ute hele dagen når det er strålende sol. Har han vært ute hele dagen i varme og sol, så er han grinete og skutt når vi kommer hjem. Mye værre enn om de har vært inne en hel dag. Har de vært masse ute en dag det er blåst og kanskje regn, eller på vinteren er han godsliten hjemme, på en bedre måte enn om de er inne hele dagen. To timer er lite, men bhg er ofte lagt opp slik at det er en del aktiviteter som krever at de er inne og med mange små barn på avdelingen tar det lang tid og komme inn og ut, og de små har ikke alltid så stort utbytte av å være ute på dager som krever mye påkledning eller det er mye snø. Det bør kunne organiseres at de større barna er ute mer enn to timer om dagen, men det er vi foreldrene selv som må sørge for frisk luft til ungene. Gå til bhg og prøve å klemme inn litt utetid etter bhg. I bhg er ungene våre bare en av titals barn som alle har ulike behov.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #7 Skrevet 2. juni 2012 Jeg for min del syns det er viktigere å være ute i all slags vær, enn på død og liv å være ute hele dagen når det er strålende sol. Har han vært ute hele dagen i varme og sol, så er han grinete og skutt når vi kommer hjem. Mye værre enn om de har vært inne en hel dag. Har de vært masse ute en dag det er blåst og kanskje regn, eller på vinteren er han godsliten hjemme, på en bedre måte enn om de er inne hele dagen. To timer er lite, men bhg er ofte lagt opp slik at det er en del aktiviteter som krever at de er inne og med mange små barn på avdelingen tar det lang tid og komme inn og ut, og de små har ikke alltid så stort utbytte av å være ute på dager som krever mye påkledning eller det er mye snø. Det bør kunne organiseres at de større barna er ute mer enn to timer om dagen, men det er vi foreldrene selv som må sørge for frisk luft til ungene. Gå til bhg og prøve å klemme inn litt utetid etter bhg. I bhg er ungene våre bare en av titals barn som alle har ulike behov. Er ikke helt enig med deg. Synes også det er barnehagens behov at barna er mye ute og heller ikke enig at de små har mindre utbytte av å være ute når det er snø, regn etc. Jeg hadde min eldste i en type naturbarnehagen fra han var 1-4 år og det var helt toppers. Det er snakk om å kle de riktig, med riktig type dress og så er det opp til personalet å aktivisere de.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #8 Skrevet 2. juni 2012 Jeg synes det er latskap av barnehagen og kun være ute etter lunch...sorry, men det mener jeg. Fint med masse aktiviteter inne osv, men mine barn elsker utendørsleker, sandkasser, husking, turer og løpe rundt. De liker også innendørsaktiviteter, men ikke at 3/4 av dagen skal være innendørs. Husk at de er mange barn inne samtdig, det blir mye høye lyder, mye hysjing etc.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #9 Skrevet 2. juni 2012 De blir slitene på forskjellig måte. Har de vært mye inne i barnehagen setter de seg alene ett eller annet sted i huset for å leke, og ikke lyst å gå ut når noen kommer og spør om de vil ut og leke. Virker som de trenger stillheten. Men sjedent de kommer hjem slik, det er som oftes på de værste regnværsdagene bare.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #10 Skrevet 2. juni 2012 Han er liten ennå, men blir mer sur og grinete av å være for mye inne, noe de er på veldig våte dager. Men han er nå en av de som blir prioritert hvis bare noen få av barna kan ut siden han er ett problembarn inne, dytter, stjeler leker, hyler og griner, mens ute er han en drøm å ha med å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #11 Skrevet 2. juni 2012 Min er omvendt. Blir sliten av å være ute hele dagen.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #12 Skrevet 2. juni 2012 Mine har altid gått i "vanlig" barnehage som bare var ute når det ikke regner, snør, er for mye sol osv. Vi flyttet for en md siden yngste til naturbarnehage, hvor de er ute hver dag uansett vær. Etter han begynte der har han mindre engergi på kvelden (hvilket fører til færre konfrontasjoner mellom han og storebror) og han faller fortere i søvn. Før kunne han godt tulle rundt i sengen i 30-40 min. Nå sovner han på 5 min....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå