Gå til innhold

FØDSELSTRÅD for JUNI 2012


bambins

Anbefalte innlegg

Nick: fafilove

Termin: 7.juli

Født/uke: 20.juni uke 38

Kjønn: Jente

Navn: Alvilde

Vekt: 3610

Lengde: Uviss pga seteleie

Hodeomkrets: 37

Link til gratulasjoner:

 

Kort fødselshistorie: Vannet gikk på dagen 38 uker på vei imens vi ventet på dato for planlagt keisersnitt pga seteleie. Tidligere samme dag viste det seg at jeg hadde svangerskapsforgiftning og skulle på kontroll dagen etter om ikke formen ble verre iløpet av natta (isåfall skulle jeg på sykehus). Rett før leggetid gikk vannet imens jeg stod på badet og knapt en time senere var prinsessa ute med et hastesnitt =) Alt skjedde veldig fort fra ambulansen hentet meg hjemme til hun var født, men følte hele tiden at de rundt meg hadde full kontroll.

 

Tips til dere som ikke har født: Ikke vær redd for å dra i snora eller be om smertestillende! Jeg følte jeg dro og maste i ett sett ,men fikk høre at det var meg det kom minst lyd fra. Gikk 2 dager på sykehuset uten smertestillende fordi jeg trodde jeg ikke skulle ha, men det var 2 unødvendig søvnløse netter. Kjenn etter selv og be om hjelp!! :)

Endret av fafilove
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nick: MammaOslo29

Termin: 28.06.12

Født/uke: 29.06.12, uke 40+3

Kjønn: Gutt

Navn: Mikael

Vekt: 3164

Lengde: 49

Hodeomkrets: 34

Link til gratulasjoner:

 

Kort fødselshistorie: Begynte å kjenne smårier på termindagen rundt 19.30. Utover natta kom det litt blodvann og fikk da beskjed om å komme ned på sjekk. Jeg var ikke i fødsel men han hadde veldig variende fosterlyd som til tider var veldig lav. Det ble snakk om keisersnitt, men etter å ha tatt prøver fra hodet angående oksygentilførsel viste de at han hadde det bra. Da vannet ble tatt gikk fødselen ganske radig og rundt halt tolv formiddagen etter kom han til verden, en nydelig gutt. Han hadde navlestrengen 3 ganger rundt halsen og en gang rundt beinet. Jeg var så takknemlig for at alt gikk bra!

 

Tips til dere som ikke har født: Ikke utsett dere for unødvendig smerte, det er lov å be om smertestillende! Og prøv å ta det rolig ved urovekkende beskjeder og stol på de som kan dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick: Anniemor_91

Termin: 26.06.12

Født/uke: 05.07.12 / uke 41+4

Kjønn: jente

Navn: Emma

Vekt: 4050

Lengde: 52 cm

Hodeomkrets: 37

 

Kort fødselshistorie:

Onsdag 04.07 var vi på "overtidskontroll" (8 dager over tiden). Da dem skulle ta en siste ultralyd fant dem ut at hun lå i seteleie. Noe som kom som et sjokk både for meg, jordmor og sykehuset. Da jenta i magen så ganske stor ut bestemte sykehuset seg for at jeg måtte ta keisersnitt.

Så dagen etter (torsdag 05.07) klokken ni på morgenen fikk jeg verdens nyeligste prinsesse i armene mine. Nå bare storkoser vi oss på sjukehuset. I morra skal vi hjem

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick: Isla verde

Termin:17.06.

Født/uke: 18.06 (40+4)

Kjønn:jente

Navn:

Vekt:395

Lengde: 50

Hodeomkrets: 35

Link til gratulasjoner:

 

Kort fødselshistorie:

 

Tips til dere som ikke har født: Pust!! Og slapp av mellom riene. Det kan være sykt vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nick: vårlille2012

Termin: 15.06

Født/uke 02.06, uke 38+3

navn:

Vekt: 3440 g

Lengde; 51 cm

Hodeomkrets: 32 cm

 

Vannet gikk 02.30, riene igang ca en time senere, aktiv fødsel fra kl 09.00, kl 13.15 var han ute. Sugekopp på slutten da gutten satt litt fast og riene dabbet av etter 1 time og 15 min med trykking. Syns jeg hadde en kjapp og grei fødsel. Morkaken satt bom fast, så den måtte ut i narkose.

 

Tips: press så godt du kan uten å bruke kreftene på å skrike ( syns det gikk bedre da jeg prøvde å ikke skrike så mye). Drikk kald saft mellom riene for å få mer energi. Hør på jordmor og tenk at du er sterk og at dette klarer du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nick: Emil og Røra

Termin: 15 juni

Født/uke: 16 juni 40 +2

Kjønn: gutt

Navn: Olai

Vekt: 3694

Lengde: 52

Hodeomkrets: 36,5

 

 

Kort fødselshistorie:

Rier fra tidlig morgen 15 juni, tok seg opp og ble regelmessige og hyppige på ettermidagen. Kom til føden med tre cm 16.30, gikk en tur og hadde 5 cm kl 18. Deretter stod det bom stille til tross for sterke og hyppige rier. Babyen bæsja i fostervannet og legene fant ut at han lå i ansiktspresentasjon (lå med nesa og øynene i åpningen) og satt fast høyt oppe i bekkenet. Jeg fikk epidural og legene ville gi det litt tid for å se om han endret stilling. Kl 01.00 kunne de ikke vente lenger, jeg hadde feber og babyen var stresset. Kl 01.07 16 juni ble han født med akutt keisersnitt. Etter dette har det gått som smurt, jeg har ikke hatt vondt eller hatt andre plager etter snittet og babyen trives og legger på seg som han skal.

 

Tips til dere som ikke har født:

Stol på helsepersonellet rundt deg, de vet hva de gjør og passer på deg og babyen!!!!!

 

 

ipb.global.registerReputation( 'rep_post_144278605', { domLikeStripId: 'like_post_144278605', app: 'forums', type: 'pid', typeid: '144278605' }, parseInt('0') );

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Nick: kreiken

Termin: 28.06

Født/uke 12.07, uke 42

Vekt: 3960 g

Lengde; 55 cm

Hodeomkrets: 37 cm

 

Ble satt i gang med ballongkateter på dag 12, og kom tilbake dagen etter for å få modningstablett. Var da 3-4 cm åpning, og jeg var optimistisk på at dette skulle gå bra! Fikk tablett satt inn kl.14, og riene startet rundt kl. 17. Etterhvert som kvelden kom ble jeg flyttet på fødestue, og riene tok seg KRAFTIG opp. Men åpningen var fortsatt uforandret.. :( De siste to timene hadde jeg 7 rier på 10 minutter, noe som var altfor hyppig. Og de var ekstremt vonde i tillegg.. Rundt 22.30 fikk jeg epidural, og ble et helt annet menneske da den begynte å fungere. For en utrolig lettelse! Likevel, det skjedde ikke mye når det kom til åpning. Jordmor satte på drypp for å forsterke de små riene jeg hadde nå ( de sterke riene forsvant med epiduralen ) og da reagerte lillegutt i magen med at pulsen hans sank drastiskt. Det ble gjort to forsøk på å få tilbake riene med drypp, samt å gi kroppen min en sjangs til å få rier selv, til ingen nytte. Ble da bestemt å ta keisersnitt, og det var nok den beste løsningen der og da. Var ikke det jeg hadde ønsket, men gleden var like stor da gutten vår kom til verden med et stort vræl :) Vi visste ikke kjønnet på forhånd så det var mye tårer og spenning :) Nå i ettertid sliter jeg med helsa, går på krykker ( pga sterk bekkenløsning ) og har blødd en del fra såret på magen.. Uansett, babyen er perfekt og det er det som betyr noe... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...