Gå til innhold

Light produkter - er det greit når man er gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet litt om dette?

Tenker på pepsi max, lett majones etc

Skrevet

Lev så normalt som mulig, det er mitt beste råd.

Om du drikker noen glass pepsi max i uka er ikke det farlig.

Det som er "farlig" mener nå jeg, er å være hysterisk.

Jeg har vært gravid 3 ganger, levd så normalt som mulig - men selvsagt holdt meg unna de matvarer som blir anbefalt å holde seg uten.

Bruk skjønn!!

Skrevet

Her er fra Matportalen:

Vi har ingen spesielle råd til gravide når det gjeld kunstig søtstoff.

Eit generelt råd til vaksne, som også gjeld for gravide, er at ein bør unngå å drikke meir enn éin liter drikk med kunstig søtstoff per dag. Det er fordi drikken inneheld konserveringsmidlet benzosyre, som kan vere skadeleg i store mengder.

Tenk også på at leskedrikker kan innehalde koffein.

Skrevet

Enig med nr. 2. Men du kommer garantert til å få svar her inne om at alt som er light er KJEMPE FARLIG mv. Min lege sa at litt lett-produkter er ikke skadelig, hverken før, under eller etter svangerskap. Alt med måte, ikke overdriv noen matvarer eller drikke. Vel, alkohol må du holde deg unna.

Dette blir garantert en morsom tråd, for her får du mange fy-fy svar...hehe

Skrevet

Problemet med lettprodukter, er at det er for lite forskning på evnt skadevirkningersv kunstig søting.

Særlig er søtningsstoffet aspartam et av "konfliktområdene" om du vil. Enkelte steder frarådes man å innta noe som helst som inneholder aspartam,ni svangerskapet, fordi noe forskning tilsier st det kan ha stor skadevirkning på foster, mens annen forskning harnkommet frem til at dette ikke er tilfellet, og at man ikke kan si noe sikkert osv.

Sev har jeg bestandig reagert allergisk mot aspartam,og da jeg ved en feil drakk et glass lett-saft mens jeg enda fullammet eldste, reagerte HUN med akutt utslett, selvom hun bare fikk det via morsmelken, -det har vært grunn god nok for meg til å holde meg unna.

Alt med måte, og følg legens anbefalinger, tenker jeg.problemet er at legene ikke nødvendigvis sier det samme, og at bare i løpet av de siste fem årene har rådgivningen på området endret seg betraktelig. Men man kan ikke gjøre annet enn å tenke pragmatisk og følge sin egen overbevisning, tenker jeg.

Min overbevisning er at jeg holder meg unna. (med ett hederlig unntak; jeg syns det er sååå godt for pusten med en extra-tyggis innimellom...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...