Gå til innhold

Stive og vonde ledd (bl.a), hva kan det være utenom leddgikt?


moota m storebror&lillebror

Anbefalte innlegg

Har lest mange tråder her inne nå, og alle som har det som meg får beskjed om at det høres ut som leddgikt eller at de har fått diagnosen leddgikt.

 

Jeg skal til legen på mandag og høre hvilken blodprøve legen har tatt. Fikk beskjed av hun i resepsjonen om at det var grenseverdier eller noe. Men vet ikke hva prøven heter.

Har også vært på MR som jeg håper skal være hos legen med svar på mandag. Men tiden går sent og jeg er utålmodig!

 

Kan det være noe annet enn leddgikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fibromyalgi gir også stive og vonde ledd. Mange likhetstrekk her. Legen må trykke deg på et visst antall triggerpunkter og hvis du reagerer på et spesiellt antall av dem, pluss selvfølgelig andre faktorer som spiller inn, kan han stille en diagnose. Det tar gjerne flere år, og legen ser på din tidligere sykehistorie. Du blir nok sendt til røntgen, for å utelukke at det er noe annet. (FM synes ikke på røntgen). Du har vondt forskjellige steder på kroppen. Smerten forflytter seg, og det verker. Du kan få dårlig søvn, magen kan bli i ubalanse etc. Du vil bli videresendt til en spesialist for å få konstatert diagnose fibromyalgi. Jeg har FM, men jeg har ikke vondt HELE tiden, det kommer i perioder. I svangerskapet har jeg faktisk hatt det bedre enn på lenge. God bedring til deg, håper du finner ut av hva det kan være uten å vente så altfor lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bechtrew, psoriasisleddgikt, artrose, fibromyalgi, SLE, osvosvosv.

Det kan være så mangt egentlig, eller ingenting. Det er nok best å vente på å høre hva legen sier. Men oppdater gjerne :)

Endret av Cat.68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sommerfuggel i vinterland

Vet du, legen min mistenkte leddgikt hos meg. Jeg har så vondt i leddene mine, de klarer ikke bære vekta av stekepanna innimellom, og når det er kaldt i lufta klarer jeg ikke engang åpne middagsglasset til vesla.

Men det viste seg faktisk å være kraftig mangel på D-vitamin. Jeg har en hudtype som er avhengig av mye sol, og det får den ikke her. Etter å ha begynt på tilskudd så merker jeg bedringen :)

 

God bedring til deg, hi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D Har prøvd å google litt, men finner egentlig lite. Og enda mindre om hva annet det kan være.

 

Skal be om å bli henvist til revmatolog/reumatolog.

Det er bare uker siden jeg testet meg for sånne generelle ting, rekner med at det innebærer vit. D, men det skal jeg spørre om.

 

Mine smerter flytter ikke på seg. Jeg har operert for karpal tunnel syndrom i begge håndledd, som ikke har blitt bedre. Det er i utgangspunktet derfor jeg blir utredet, men nå har det utviklet seg forferdelig fort "feil" vei og har en del symptomer som kan ses i sammenheng med leddgikt. Som legen sa det så fint. "Jeg/vi skal prøve å utelukke leddgikt" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto ikke hva slags prøve det var enda. Hun sa hva den heter, men husker ikke helt. Den skulle ligge på mellom 0 og 6, min lå på 8 så det var ikke farlig. Fikk beskjed om at de som hadde leddgikt hadde nivåer opp på 25.

 

MR bildene var også fine så i følge prøvene er jeg frisk.

Hun synes symptomene mine hørtes ut som leddgikt og henviste meg til revmatolog. Hun tror det kan være noe i retning revmatisme.

Jeg er fortsatt like utålmodig og lurer på hva det er jeg har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Jeg skal til revmatolog neste uke. Håper på svar. Legen min sier det ikke tyder på fibromyalgi, men heller RA (revmatoid artritt eller leddgikt som mange sier)..

 

Håper som sagt at revmatologen kan fortelle meg noe mer siden blodprøvene ikke slår ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det akkurat slik som flere av dere beskriver. Stive ledd, gjerne på begge sider samtidig f.eks knær, håndledd parallellt. Smertene flytter på seg, men finnes oftest i små ledd som fingre og håndledd. Har blitt testet for leddgikt, og det er det ikke. Skal absolutt prøve å ta d-vitamin tilskudd!!! det var et kjempetips for en nordboer... Eller tror jeg kanskje det er virus som gjør dette, for hos meg har jeg gjerne smerter i noen dager og så "flytter det seg" til andre ledd. Er generelt stiv også, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det akkurat slik som flere av dere beskriver. Stive ledd, gjerne på begge sider samtidig f.eks knær, håndledd parallellt. Smertene flytter på seg, men finnes oftest i små ledd som fingre og håndledd. Har blitt testet for leddgikt, og det er det ikke. Skal absolutt prøve å ta d-vitamin tilskudd!!! det var et kjempetips for en nordboer... Eller tror jeg kanskje det er virus som gjør dette, for hos meg har jeg gjerne smerter i noen dager og så "flytter det seg" til andre ledd. Er generelt stiv også, da.

 

Men får du ikke vite hva det er da? Det kan jo være noe annet fordet om det ikke er leddgikt?

 

Jeg ser jo at jeg har veldig masse til felles med fibromyalgi utenom de 4-5 (?) nederste punktene, men det er jo en del av dette som også stemmer med RA (leddgikten jeg blir utredet for).

 

Aner ikke hva det er selv, men har ikke så lyst å få diagnosen fibromyalgi for det finnes ikke skikkelig medisiner eller behandling mot dette. Da vil jeg nesten heller ha noe som kan behandles/medisineres :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det akkurat slik som flere av dere beskriver. Stive ledd, gjerne på begge sider samtidig f.eks knær, håndledd parallellt. Smertene flytter på seg, men finnes oftest i små ledd som fingre og håndledd. Har blitt testet for leddgikt, og det er det ikke. Skal absolutt prøve å ta d-vitamin tilskudd!!! det var et kjempetips for en nordboer... Eller tror jeg kanskje det er virus som gjør dette, for hos meg har jeg gjerne smerter i noen dager og så "flytter det seg" til andre ledd. Er generelt stiv også, da.
Men får du ikke vite hva det er da? Det kan jo være noe annet fordet om det ikke er leddgikt? Jeg ser jo at jeg har veldig masse til felles med fibromyalgi utenom de 4-5 (?) nederste punktene, men det er jo en del av dette som også stemmer med RA (leddgikten jeg blir utredet for). Aner ikke hva det er selv, men har ikke så lyst å få diagnosen fibromyalgi for det finnes ikke skikkelig medisiner eller behandling mot dette. Da vil jeg nesten heller ha noe som kan behandles/medisineres :o

 

Det er utrolig mange virus som ikke er kartlagt og som man ikke helt hva antistoffer de eventuelt pruduserer. Leddplager e generelt symptomer på utrolig mye forskjellig. Prøver også ulike kostholdstips som unngå:

hvete

citrus

kaffe o.l

men er IKKE flink å følge dietter, så har ikke merket noen "frukter" av dette.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det akkurat slik som flere av dere beskriver. Stive ledd, gjerne på begge sider samtidig f.eks knær, håndledd parallellt. Smertene flytter på seg, men finnes oftest i små ledd som fingre og håndledd. Har blitt testet for leddgikt, og det er det ikke. Skal absolutt prøve å ta d-vitamin tilskudd!!! det var et kjempetips for en nordboer... Eller tror jeg kanskje det er virus som gjør dette, for hos meg har jeg gjerne smerter i noen dager og så "flytter det seg" til andre ledd. Er generelt stiv også, da.
Men får du ikke vite hva det er da? Det kan jo være noe annet fordet om det ikke er leddgikt? Jeg ser jo at jeg har veldig masse til felles med fibromyalgi utenom de 4-5 (?) nederste punktene, men det er jo en del av dette som også stemmer med RA (leddgikten jeg blir utredet for). Aner ikke hva det er selv, men har ikke så lyst å få diagnosen fibromyalgi for det finnes ikke skikkelig medisiner eller behandling mot dette. Da vil jeg nesten heller ha noe som kan behandles/medisineres :o
Det er utrolig mange virus som ikke er kartlagt og som man ikke helt hva antistoffer de eventuelt pruduserer. Leddplager e generelt symptomer på utrolig mye forskjellig. Prøver også ulike kostholdstips som unngå: hvete citrus kaffe o.l men er IKKE flink å følge dietter, så har ikke merket noen "frukter" av dette.... :)

 

Jeg tror jeg dør om jeg får i svar at det er ikke leddgikt, men kanskje noen virus som ikke er kartlagt!! Skal jeg gå slik resten av livet da? Kjenner jeg blir redd for å få det svaret av revmatologen og faktisk litt irritert allerede for jeg vi ha svar hehe :o

 

Gir opp om han ikke kan si noe helst.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk du vondti ledd etter fødselen? Jeg fikk vondt i knærne noen måneder etter fødselen og i andre ledd når gutten min hadde blitt ca 7 måneder. Har gått en måned og det bare blir verre....håper det går vekk og vil bare være som vanlig igjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vondt etter fødselen. Barna er 5 og 7 år.

Men kjenner igjen smertene fra hoftene fra noen år tilbake. 7 år tilbake. Da var storesøster noen få mnder. Men det var kun en stund etter en lengre gåtur. Det forsvant og har ikke hatt problem i ettertid før nå når dette har kommet for fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på samme måte. Prøven min var også i grenseland 10 tror jeg det var. Har vært til utredelse hos revmatolog, men siden leddene mine ikke er hovne så ble jeg sendt hjem med smertestillende og beskjed om å komme tilbake om leddene hovnet opp. Jeg har mast på legen, men får ikke noe svar, kun smertestillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på samme måte. Prøven min var også i grenseland 10 tror jeg det var. Har vært til utredelse hos revmatolog, men siden leddene mine ikke er hovne så ble jeg sendt hjem med smertestillende og beskjed om å komme tilbake om leddene hovnet opp. Jeg har mast på legen, men får ikke noe svar, kun smertestillende.

 

Jeg har hovne ledd. Knærne (mest venstre) og høye albue. Fingrene varierer litt, men ikke sånn som kneet eks.

 

Hva slags smertestillende får du, og hjelper det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på samme måte. Prøven min var også i grenseland 10 tror jeg det var. Har vært til utredelse hos revmatolog, men siden leddene mine ikke er hovne så ble jeg sendt hjem med smertestillende og beskjed om å komme tilbake om leddene hovnet opp. Jeg har mast på legen, men får ikke noe svar, kun smertestillende.
Jeg har hovne ledd. Knærne (mest venstre) og høye albue. Fingrene varierer litt, men ikke sånn som kneet eks. Hva slags smertestillende får du, og hjelper det?

 

 

Får voltaren 50 og 100mg, paracet og paralgin forte. Paralgin forte bruker jeg bare når jeg må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt snar, men ja det hjelper, men smerten forsvinner ikke blir bare mindre vondt.

 

Jeg begynte på ibux 600mg + 1g paracet morgen og kveld.

Det hjalp helt først. Så fikk jeg for vondt og fikk så

naproxen e 250 mg + 1 g paracet morgen og kveld. Da fikk jeg et nytt liv. En stund..

Etter et par mnd doblet jeg naproxen e. Det hadde ikke noe særlig effekt.

Nå lurer jeg på om jeg er delvis immun mot medisinene eller om jeg bare har så sinnsykt vondt nå :(

 

Det tar nok en del smerter her og, men det tar jo ikke bort symptomene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt snar, men ja det hjelper, men smerten forsvinner ikke blir bare mindre vondt.
Jeg begynte på ibux 600mg + 1g paracet morgen og kveld. Det hjalp helt først. Så fikk jeg for vondt og fikk så naproxen e 250 mg + 1 g paracet morgen og kveld. Da fikk jeg et nytt liv. En stund.. Etter et par mnd doblet jeg naproxen e. Det hadde ikke noe særlig effekt. Nå lurer jeg på om jeg er delvis immun mot medisinene eller om jeg bare har så sinnsykt vondt nå :( Det tar nok en del smerter her og, men det tar jo ikke bort symptomene..

 

Jeg har også prøvd naproxen, men de virket ikke så godt på meg. Voltaren er det som virker best på meg + de kan jeg få som stikkpiller.

Hvordan går det med magen din med alle tablettene? Jeg tåler det dårlig og nå bruker jeg nesten bare stikkpiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bittelitt halsbrann noen få ganger på ibux. Merker ikke noe nå. Jeg skal til revmatolog neste fredag som sagt så jeg får bare stå på disse medisinene nå. Prøvde å slutte på smertestillende når jeg gikk på ibux. 3. dagen lå jeg i fosterstilling i sofaen.. Så regner med at det har noe effekt i alle fall :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Sykdomsbildene våre er veldig like Moota, og jeg er under utredning for leddgikt og Bekhterevs...

Hvordan gikk det med deg, fikk du noen svar?



Anonymous poster hash: c7d0f...b21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange symptomer som ligner på dine. Har ikke leddgikt, men sjøgrens. En annen diagnose i revmatismespekteret. Les litt om sjøgrens og lupus, og se om du kjenner deg igjen i en av disse.

 

Uansett ingen morsom diagnose å få. Men det finnes hjelp til et best mulig liv med smertestillende, medisin som mykgjørnleddene, behandling mm.

 

Anonymous poster hash: df2ae...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...