Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #1 Skrevet 3. mai 2012 når dere bremser, bruker dere clutch da? Vi er litt uenige her, jeg mener at hvis man skal bruke clutch skal bremsen inn først og så clutchen, andre mener omvendt....men gir ikke clutch mere fart?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #2 Skrevet 3. mai 2012 Når jeg skal bremse helt opp? Trykker bremsa inn forsiktig, deretter clutch, så bremse helt
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #3 Skrevet 3. mai 2012 Jeg bruker ikke clutch når jeg bare skal bremse litt. Men hvis jeg bremser i lav fart eller for å stoppe, så tror jeg de to pedalene trykkes inn omtrent samtidig. Mulig clutchen går litt før, for å være "sikker" på at jeg rekker å trykke den inn uten at bilen begynner å fuske (ellers stoppe) og hoppe i et for høyt gir og for lite fart.
OssTre<3 Skrevet 3. mai 2012 #4 Skrevet 3. mai 2012 Når du bremser helt mener du? Da bremser jeg, så trøkker jeg inn clutchen... Med mindre jeg må brå bremse, då går vel begge inn sammtidig rimelig kjapt.. Clutch gir ikke mer fart når du clutcher nedover, men om du clutcher fort tilbake i 1.gir f.eks så får du mer fart. Dette er da erfaring fra dieselbil...
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #5 Skrevet 3. mai 2012 hum, mener kjørelæreren lærte oss "clutch inn først deretter brems"??! shit.....:S
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 3. mai 2012 #6 Skrevet 3. mai 2012 Ved full stopp/bråbrems skal/må vel clutch og brems inn samtidig. Sånn til vanlig bruker jeg clutch når jeg må gire om eller for å unngå at jeg kveler bilen. Dvs at jeg godt kan bremse litt uten å clutche, men det hender at jeg clutcher før jeg bremser også. Hvis jeg ønsker å "trille litt" for å miste fart...
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #7 Skrevet 3. mai 2012 jeg clutcher og så bremser......er det feil?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #8 Skrevet 3. mai 2012 Nå måtte jeg virkelig tenke og tråkke med bena, for det går helt automatisk i bilen.. Tror jeg pleier å bremse først, så clutcher jeg om jeg skal bremse helt, eller må passe på at bilen ikke dør..
lille sprelle Skrevet 3. mai 2012 #9 Skrevet 3. mai 2012 Jeg trykker ofte clutchen inn før jeg bremser. Det gjør at jeg er mer klar og i et bedre bremseberedskap. Jeg bruker også mindre drivstoff siden bilen da ikke bruker bensin/diesel. Er det en veeeldig lang utforbakke hvor bremsene kan gå varme, bremser jeg også litt med motoren ved å legge inn et gir som gjør at det skjer.
OssTre<3 Skrevet 3. mai 2012 #10 Skrevet 3. mai 2012 Ifølge kjørelæreren så skal du aldri trykke clutchen inn før du bremser ned, f.eks mot en rundkjøring o.l. Brems-clutch-brems. Men ved en brå brems, så er det vel bare å trøkke begge inn samtidig..
annettejm84 Skrevet 3. mai 2012 #11 Skrevet 3. mai 2012 Fikk kjeft av kjørelæreren min da jeg for 10 år siden kjørte opp. Pleide å clutche før jeg bremset,men det skulle jeg ikke gjøre i tilfelle jeg måtte bråbremse en gang.da ville jeg bruke lenger tid på å få bremset opp,enn hvis jeg vendte meg til å bare tråkke inn bremsen ASAP.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå