Gå til innhold

Jeg har problemer med å balansere jobb og familie. Hvordan kan jeg unngå dårlig samvittighet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har helt siden jeg fikk barn for seks år siden slitt med dårlig samvittighet for at jeg ikke er nok sammen med barna mine. Liker å jobbe, men merket at jeg ikke klarte å være helt tilstede, ville bare hjem og være mamma.

 

Gikk ned i redusert stilling og det hjalp noe. Ser at jeg ikke er tjent med å være hjemmeværende heller, og å ha barna hjemme er krevende når ingen andre barn er hjemme. Alle er jo i barnehagen.

 

Nå har jobben endret seg og jeg ser meg om etter ny jobb. Men spennende deltidsstillinger er mangelvare, det blir ofte jobber som ligger under mitt egentlige kompetansenivå som er aktuelle.

 

Hvilke valg har dere gjort, dere som er litt ambisiøse og utdannede? Jobbe fullt i en spennende jobb, eller velge mer familietid og en mindre spennede jobb?

 

Hvordan kan jeg kvitte meg med den dårlige samvittigheten, jeg blir jo ødelagt av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har utdannelse og en veldig spennende jobb som jeg elsker. Jeg sliter med akkurat de samme tankene som deg.

 

Nå er ikke deltid noe alternativ i min nåværende jobb, så jeg jobber for tiden fullt. Men tenker stadig på å endre jobbsituasjonen, spesielt siden jeg vurderer et barn til. Et annet alternativ er å ta ett eller to år med deltidsstudier mens jeg er hjemme.

 

Forøvrig har vi løst noe av "problemet" med at mannen skifttet jobb, sånn at han får mer tid hjemme og med barna. I tillegg har vi vaskehjelp. Det gir meg også mer tid med barna fordi jeg da gjør mindre av husarbeid og andre ting når jeg først er hjemme.

 

Den dårlige samvittigheten tror jeg aldri jeg helt vil bli kvitt. Den er nok en del av det å være mamma. Men det er helt uaktuelt for meg å bli helt hjemmeværende. Da mistrives jeg veldig og blir i et uutholdelig humør og det går ut over hele familien.

Lenke til kommentar