Gå til innhold

Dere som har valdresbunad (evt. andre bunader hvor man kan bruke tre søljer), gjør dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man skal ha en i halsen, men man kan hvis man vil ha to søljer til. Jeg har tre søljer, en liten i halsen, en mellomstor og en større som jeg lurer på å bruke. Blir det fort for mye?

Skrevet

Jeg har valdresbunaden, jeg bruker bare to søljer.. Har en liten i halsen med to ledd nedover liksom, også har jeg den store sølja, den syns jeg er ganske stor så jeg syns det er nok egentlig, hvertfall når jeg har to ledd nedover på den i halsen, da er det jo ikke så mange cm mellomrom mellom søljene, så da syns jeg det hadde blitt mye med en sølje til. Har forresten ikke sett så mange andre som har tre søljer heller, så tror ikke det er så vanlig? Det er vel kanskje mer vanlig om man har de søljene med ringer som ledd om du skjønner..

Skrevet

Ja, jeg skjønner hva du mener. Jeg har ikke de ringene selv, så jeg ser at det kan bli litt mye. Har akkurat kjøpt meg ny (og ganske stor sølje) skjønner du, men så har jeg jo også den gamle (og en god del mindre) arvesøljen min, så på en måte føler jeg at jeg burde bruke den.

Jeg har bare et ledd i den som er i halsen, og så har jeg jo nå den store + en sølje som fint kunne ha blitt brukt som barnesølje da evt. Men det blir kanskje som du sier, litt vel mye.

Jeg googlet og så at det var valgfritt (ifølge Husfliden). Og jeg så det på dette bildet blant annet; http://bunadrosen.no/bilder/damebunad/valdres-gammel-bunadrosen-bl%C3%A5-011_thumb.jpg

Men hun har jo de runde, som du sier.

Forbereder meg til 17. mai her, hehe. :) Skal prøve å se om det blir litt voldsomt når jeg får den nye søljen, hvis ikke får den lille ligge i år. :)

Skrevet

Ja på det bildet der så har hun jo ingen ledd på den hun har i halsen, så da er det jo god plass til tre søljer.

Jeg tenker at om du har en sånn liten i halsen, eller evnt en med et ledd på så kan du vel ha tre søljer, men det blir vel litt mye om du har to ledd på den i halsen..

Det er jo ikke noe pent om søljene henger oppå hverandre heller, og de er jo litt tunge, så de drar litt i skjorta syns jeg..

Det kommer vel kanskje litt ann på hvor stor du er selv også, jeg er ganske kort, og har kort overkropp, så når jeg har to ledd på sølja i halsen så er det ikke mer enn kanskje 5 cm fra det nederste leddet ned til den store sølja.

Jeg skjønner veldig godt at du vil bruke arvesølja di da! Du får prøve å se hvordan det blir, om det er litt mellomrom mellom de er det jo greit, men som sagt er det ikke så pent om de henger oppå hverandre.. :)

Skrevet

Den jeg har i halsen er tilsvarende denne; http://www.sylvsmidj...drapelauv26.png

og så har jeg nå bestilt meg denne; http://sando.no/fila...e9ox175x175.jpg

Så de to sammen blir jo ganske store... Den tredje jeg har, arvesøljen, er kanskje noe tilsvarende dette; http://www.heimen.ne...s/10898_602.jpg (altså ikke så veldig stor.)

Nå plager jeg deg, altså, hehe... Men jeg hadde liksom ingen andre å spørre, og så grubler jeg og tenker på det. Jada, jeg kan vente til søljen kommer og alt det der, men jeg gleder meg til å¨prøve og se, og så håper jeg at det kan gå med alle tre.

Er helt enig i at det ikke er så veldig pent når det henger oppå hverandre, så jeg må nesten bare se det an. Jeg er ikke så liten og lav, men jeg har jo ikke spesielt lang overkropp heller, vil si at jeg er helt normal.

Vi får se om jeg får skvist dem alle på, så lenge det er litt mellomrom. :)

Skrevet

Jeg har nr 2 her som sølje i halsen : http://www.solvbutikken.no/dame-valdres-halssoljer-1

også nr 2 her som brystsølje : http://www.solvbutikken.no/dame-valdres-brystsoljer-1

Så jeg har den middels store brystsølja. Om du ser på den siste linken der så finnes det jo 3 størrelser på brystsøljene, den tredje der er jo lik den nr 2 bare med et ekstra ledd. Men nr 1 og 2 er like bortsett fra at nr 2 er større, fordi den har flere slike skåler (runde plater).

Så det kommer jo litt ann på hvilken størrelse av de to du har og?

Skrevet

Ja, da har vi nesten lik halssølje, bortsett fra at min som sagt har det ene leddet. Det hjelper jo litt.

Jeg har nummer to av de brystsøljene, altså ikke den den lengste, men den største av de som er like.

Hva tenker du da? Pluss den arvesøljen som er omtrent lik i str. som den jeg linket over her; http://www.norskflid.no/fileshare/filarkivroot/Bunad/Nordland/Nordlandsbunad/solje_Large.jpg (lignende dette).

:)

Skrevet

Jeg tenker at om du har plass så du får litt mellomrom mellom dem så kan du jo ha tre søljer. Så du må nesten bare prøve :)

Eller om du evnt kan bruke den arvesølja i halsen om du ikke får plass til alle tre nedover? Jeg ser ikke helt for meg størrelsen på den på bildet, så jeg får ikke intrykk av hvor stor den er..

Men jeg har sett flere med ganske store søljer i halsen, sånne runde søljer som kanskje egentlig ikke er halssøljer.. Men det kommer jo ann på om den passer til det bruket.. :)

Skrevet

Ja, det kan jo kanskje være en mulighet også. Jeg får bare prøve og se, det er jo den enkle løsningen, men så sitter jeg og forestiller meg det litt før jeg får den nye søljen. Blir nok prøving til uken. :)

Den er ikke stor den andre søljen, den er vel kanskje like stor som halssøljen din (bare at den er mer rund og ikke like lang).

Takk for at du gadd og svare meg. :)

Skrevet

Bare hyggelig!

Bor du her i valdres forresten siden du har valdresbunaden? :)

Skrevet

Bare hyggelig!

Bor du her i valdres forresten siden du har valdresbunaden? :)

Nei, det gjør jeg ikke... Og det er kanskje litt teit siden jeg har bunaden? Har personlig ikke noe forhold til Valdres heller (vi hadde familiehytte der i mange år, men den ble solgt før jeg ble født). Men jeg har mye slekt som kommer fra Valdres (jeg har sikkert mye som fortsatt bor der også, men som jeg ikke har kjennskap til). Oldemoren min kom fra Valdres og har sydd bunader til egne barn og barnebarn før hun døde. Jeg er nummer to som bærer bunaden, så det begynner jo å bli en gammel arvebunad som har stor affeksjonsverdi. Veldig stolt av den er jeg jo da, selv om jeg ikke kan skryte på meg å være derfra. :)

Vurderer også å kjøpe en rutastakk til datteren min, den er jo også fra Valdres så vidt jeg har forstått. Selv om vi ikke har nær familie der lenger så føler jeg at det er fint å følge på tradisjonene etter oldemoren min, som var veldig opptatt av bunad, og da selvsagt valdresbunaden.

Jeg har den gamle, hva har du? Har sett den i mørkeblå også, hadde jeg kunnet velge hadde det nok blitt den for min del, men jeg ville jo ikke byttet bort den jeg har!

Skrevet

Jeg har også den gamle, i svart. Syns personlig den er penest jeg da, har nesten ikke sett noen som har den blå egentlig.

Jeg ønsker meg veldig jakke til bunaden min jeg da, syns de er så pene! Har cape, men syns jakke er mye finere.

Siden du har noe familie fra valdres så er det vel ikke unaturlig at du har bunad herfra, det er jo mange som har lite eller ingen tilknytning til stedet de velger bunad fra.

Det finnes mange rutastakker fra valdres ja, men tror de finnes fra andre steder også? er ikke sikker..

Men tradisjonen på det er at man velger stoff fra den bygda man hører til da, for det finnes ganske mange forskjellige rutemønstre på stoffene, så de hører til forskjellige gårder/bygder.

Skrevet

Begge er pene da, men jeg er kanskje hakket mer glad i mørkeblå. Men hallo, det er jo ikke store forskjeller mellom mørkeblå og sort. :) Jeg har cape jeg også, men det synes jeg personlig er finest... Men så skal det nevnes at jeg ikke har sett jakken til valdresbunaden før. Du har ikke tilfeldigvis en link? Fant ikke da jeg googlet.

Ja, mener at rutastakk fins flere steder, men jeg vet at Valdres har flere i hvert fall. Akkurat hvilken bygd slekten min er fra er jeg ikke helt sikker på, men jeg googler etternavnet og ser at det er mange i Valdres som heter det (og det er ikke et vanlig etternavn, under femti som heter det) og jeg vet at gården mine oldeforeldre en gang bodde på het det. Så det skal jeg finne ut. :) Det blir morsomt! Har dessverre ingen rutastakk som går i arv.

Takk for en hyggelig samtale! God natt.

Skrevet

Og nå fant jeg til og med bygden, som er kjempeliten og med rett i overkant av 100 innbyggere, og der ser jeg at jeg har noen slektninger (i underkant av 20 stk.). Så da blir det leting etter hva som hører til av stoffer derfra... :)

Skrevet

Jeg bruker kun to. En liten over og en større midt på. Men spørsmålet mitt er om jeg egentlig kan bruke dem, fordi det er gull. Begge ser omtrent slik ut: http://david-anderse...bunadssolv/#p/1

Beltet er jo sølv, så har tenkt at jeg gjør det helt feil ved å bruke dem som er i gull? Usikker! Hadde dem til askerbunaden da jeg var liten, så arvet jeg Valdresbunaden.. Derfor jeg bruker dem.

Nå har jeg lyst til å kjøpe denne:

http://david-anderse...bunadssolv/#p/2

Blir det helt feil? Har noen tips til hva jeg bør gjøre? Droppe å bruke gull i det hele tatt og kjøpe nye i bare sølv?

Tusen takk for hjelp!:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...