Gå til innhold

D-vitaminmangel er i vinden! Kan ha stor betydning for fertiliteten...

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg får nå behandling for d-vitaminmangel, hadde et nivå på 32, og det skal ligge mellom 37 og 150. Jeg gikk til lege fordi jeg var så trøtt, og manglet overskudd. D-vit mangel gir trøtthet, evt depresjon, muskelsvakhet etc. Jeg hadde ikke trodd at noe så "simpelt" (som det ABSOLUTT ikke er) kunne gi så store konsekvenser. Tenker det er nyttig å ta et vitamin"speil" hos lege innimellom, bare et lite tips;-). jeg er ikke mye hos lege, men skal jammen ta blodprøver innimellom for å sjekke nivåer av vitaminer. D-vitamin sørger også for opptak av calsium, og for lite calsium over lang tid kan gi beinskjørhet. Legen fortalte at helsevesenet er veldig opptatt av D-vitamin for tiden, for det viser seg at det er så viktig for så mye. De vil heve det anbefalte nivået snart.

Jeg får nå innkalling til jevnlige bp for å sjekke økning. Går nå på en skikkelig "booster" av en reseptbelagt d-vitamin.

Legger også ved noe ang fertilitet, bla nevnt i illustrert vitenskap;

D-vitaminet sikrer balanse i hormon­nivået. For lite D-vitamin øker nivået av noen hormoner og senker nivået av andre, og begge deler kan føre til sykdommer. Men nye undersøkelser tyder på at vitaminet også har betydning for om vi i det hele tatt kan få barn.

I 2008 viste to uavhengige forskergrupper fra USA og Australia en overbevisende sammenheng mellom mangel på D-vitamin og henholdsvis kvinners fruktbarhet og menns sædkvalitet. I den

ene undersøkelsen hadde over 90 prosent av kvinnene med eggløsningsproblemer et lavt D-vitaminnivå, og i den andre undersøkelsen led 33 prosent av menenne med fertilitets-problemer av kronisk D-vitaminmangel.

Fortsetter under...

Det kan faktisk stemme, både jeg og sambo hadde høy D-vitamin mangel og hatt det leeeeeenge og jeg har vært prøver i 2år. Jeg har også hatt sein EL da, men ja :)

Nå har vi spist masse Dvitaminer i 2mnd :)

Jeg fikk påvist D-vitamin mangel av den nye legen min og fikk det på resept. Har tatt stor dose i 3 måneder nå og det er en helt utrolig forvandling jeg kjenner. Fra å gå å hangle hver dag så har jeg nå fått kjempeenergi og har overskudd til det meste :)

Skal inn og ta ny blodprøve om et par uker for å se hva nivået ligger på da.

Jeg visste ikke om sammenhengen mellom mangel på D-vitamin og fruktbarhet. Jeg tror jammen jeg skal sende mannen til legen for å få sjekket vitamin d nivået hans. Er jo bare en simpel blodprøve som skal til :)

Ja, det hadde visst noe å gjøre med utviklingen av kjønnscellene å gjøre. Så skader ikke å sjekke dette hos begge partene tenker jeg;-).

Jeg merker også betydelig bedring etter 1 1/2 mnd med skikkelig tilskudd av Afi-D forte;-)

Lite tips: "sterkere" d-vitaminer enn man får kjøpt på apoteket her til lands kan bestilles helt lovlig på nett fra utlandet om man ikke går via lege her og får resept:-)

Gjest Shanti ♥

Vil IKKE anbefale å knaske sterke D-vitamintabletter uten å ha påvist mangel (bestille på internett), det kan være farlig. Det er ikke alle vitaminer det er farlig å få for mye av, men D-vitamin er et av dem i likhet med A-vitamin. Om du har overdose D-vitaminer i kroppen og blir gravid er det også farlig for fosteret (det kan bl.a. gi hjertemisdannelser).

Annonse

Veldig enig med Shanti!!!

Vil bare si at jeg ble gravid etter 4 pp mens jeg hadde D-vitaminmangel. Fant ut av det etter at jeg ble gravid, og tar nå tilskudd.

Det er egentlig ganske vanlig i den norske befolkningen med lavt D-vitaminnivå, særlig i vinterhalvåret, fordi UV-stråler hjelper til med opptaket av vitaminet i kroppen.

Enig med shanti, må få påvist mangel før man tar sterke doser av D-vitamin. Jeg ble også gravid med stor D- vitaminmangel, men mistet i SA. Så D-vitaminmangel betyr ikke at man ikke kan få barn selvfølgelig, men forskning viser jo at det er positivt å være godt innenfor normalen selvfølgelig;-).

For de som evt er interessert og evt tar tilskudd.... Afi-D forte er av type D2-vitamin. Denne har dårligere biotilgjengelighet i kroppen (tas dårligere opp i kroppen) enn D3. Så om man skal kjøpe D-vit så bør man gå for D3 varianten som er nærmest den som kroppen danner selv.

Det er også funnet en del bivirkninger med D2. Men dette kan de som er interessert google seg frem til selv.

Viktig, viktig at man får i seg nok D-vitamin, bare pass på at det er riktig type. Og la oss håpe på en lang og solfylt sommer :)

Hvis man først har en mangel på D-vitamin må man opp i betraktelig høyere dagsdoser enn man får med tran. I tillegg er det der et problem at den typen A-vitamin som er tilsatt tran kan motarbeide opptaket av D-vitaminet.

I utgangspunktet er tran et godt alternativ hvis man ikke har noen mangler, men har man mangler er det ikke på langt nær nok.

Gjest Shanti ♥

Hvis man først har en mangel på D-vitamin må man opp i betraktelig høyere dagsdoser enn man får med tran. I tillegg er det der et problem at den typen A-vitamin som er tilsatt tran kan motarbeide opptaket av D-vitaminet.

I utgangspunktet er tran et godt alternativ hvis man ikke har noen mangler, men har man mangler er det ikke på langt nær nok.

Tran er jo anbefalt som tilskudd nettopp pga vitamin D-innholdet. Og jeg henvendte meg egentlig til de som ikke har fått påvist mangler, men det burde jeg nok presisert :) Vanlig tran/håndkjøps-D-vitamintilskudd inneholder 10 mikrogram/dagsdose. Om man har påvist mangel, er det ofte nok å behandle med 20 mikrogram daglig, det er ganske mye mindre enn i afi d2-forte. RELIS anbefaler at man vurderes av spesialist dersom de sterke midlene er aktuelt. Det er nok lite kunnskap om dette blant allmennlegene der ute..

http://relis.arnett.no/Utredning_Ekstern.aspx?Relis=6&S=836

• 2 uker senere...

Annonse

Må bare blåse opp denne diskusjonen igjen :) Sitter å leser vitenskaplige artikler pga studier og kom over en artikel fra novermber som setter sökelys på D vitaminmangel vs nedsatt fruktbarhet og endometriose og polycystisk ovariesyndrom.

Så her er det engelske sammendraget av studien og en oversettelse fra google translate. Om noen er intressert i hele studien, kan jeg fikse det :) Og jeg sier IKKE at man skal hive i seg masse D-vit, men man kan jo ta en blodpröve og se om det er et lavt nivå:)

Norsk:

I de siste årene en økende interesse for vitamin D kan observeres i den verdslige og biomedisinsk litteratur på grunn av funn som viste en lav vitamin D-status i befolkningen. I tillegg til sin betydning for reguleringen av kalsium og fosfor homeostase Nyere epidemiologiske studier har observert sammenhenger mellom lave vitamin D-nivåer og flere sykdomstilstander. Dette secosteroid hormonet regulerer også uttrykk for et stort antall gener i reproduktive vev implicating en rolle for vitamin D i kvinnelig reproduksjon. I denne rapporten oppsummerer vi den siste bevis på at vitamin D-status påvirker kvinnelige reproduktive og svangerskapsutfall. Mennesker og dyr data tyder på at lav vitamin D-status er assosiert med nedsatt fruktbarhet, endometriose og polycystisk ovariesyndrom. Bevis fra observasjonsstudier viser høyere forekomst av preeklampsi, prematur fødsel, bakteriell vaginose og svangerskapsdiabetes hos kvinner med lave vitamin D-nivåer. Men bekreftelse av eksperimentelle observasjonene etablere en sammenslutning av vitamin D-mangel med reproduksjonsskadelige utfall av høy kvalitet observasjonsstudier og storskala randomiserte kliniske studier fortsatt mangler. Fastsettelsen av optimale 25 (OH) D3 nivåer i den reproduktive perioden og mengden av vitamin D-tilskudd er nødvendig for å oppnå disse nivåene for de mange handlingene til vitamin D gjennom en kvinnes liv ville ha viktige implikasjoner for folkehelsen.

Engelsk:

In the past few years a growing interest in vitamin D can be observed in the lay and biomedical literature due to findings demonstrating a low vitamin D status in the population. In addition to its importance for the regulation of calcium and phosphorus homeostasis recent epidemiologic studies have observed relationships between low vitamin D levels and multiple disease states. This secosteroid hormone also regulates the expression of a large number of genes in reproductive tissues implicating a role for vitamin D in female reproduction. In this report we summarize the recent evidence that vitamin D status influences female reproductive and pregnancy outcomes. Human and animal data suggest that low vitamin D status is associated with impaired fertility, endometriosis and polycystic ovary syndrome. Evidence from observational studies shows higher rates of preeclampsia, preterm birth, bacterial vaginosis and gestational diabetes in women with low vitamin D levels. However, confirmation of experimental observations establishing an association of vitamin D deficiency with adverse reproductive outcomes by high quality observational and large-scale randomized clinical trials is still lacking. The determination of optimal 25(OH)D3 levels in the reproductive period and the amount of vitamin D supplementation required to achieve those levels for the numerous actions of vitamin D throughout a woman's life would have important public health implications.

jeg har oxo fått påvisst D-vitamin mangel.. var godt jeg leste dette da for det visste jeg ikke, og jeg har vært litt sløv med å ta tilskuddet :/ fikk oxo resept på noe forte greier

Jeg er spent på hvor lang tid det tar å kanskje få en spire etter å ha startet opp med d-vitamin booster! første forsøk er nå rett rundt hjørnet. Har hatt 3 1/2 mnd nå som vi har "beskyttet" oss mot graviditet etter SA i januar. Tok 4pp å bli gravid da det endte med SA, så blir jo moro å se om det klaffer fortere eventuelt??! Vet at 4 pp ikke er lenhe i utgangspunktet altså;-), men kjenner jeg er ekstra spent denne gangen...!

Noen som vet om ganske kraftig D-vitamin mangel kan føre til MA? Jeg hadde MA i fjor, har for litt siden tatt utvidede blodprøver hos legen...fikk påvist ganske kraftig mangel på vitamin D (tror det lå på ca 30), ellers var alt heldigvis bra :)

• 4 år senere...

http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/sygdom/art5582992/Mange-spontane-aborter-skyldes-mangel-på-D-vitamin

Vet det er en gammel tråd men likevel aktuell da mange har for lite d vitamin, spesielt i vinterhalvåret

Anonymous poster hash: 8587d...9de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...