Fruen i huset Skrevet 15. april 2012 #1 Skrevet 15. april 2012 Prøvde her om dagen å følge en vanlig vaffeloppskrift, men byttet ut sukker med bjørkesøt (noe a la sukrin). De ble flate og seige!! Så jeg lurer rett og slett på om man MÅ ha sukker fordi baking er kjemi? For å heve litt liksom? :-/ Får uventet kaffebesøk om litt og tenkte å slenge sammen vafler igjen, men har ikke sukker i hus. Litt kjipt å lage mislykket vafler igjen, særlig fordi det var de samme som var her på mislykka vafler sist... ;-P Noen som vet?? Oppskrift med vanlige, søte vafler uten sukker (gjerne med vanlig hvetemel)...?
Englebarn11og12 Skrevet 15. april 2012 #2 Skrevet 15. april 2012 Prøv splenda eller noe i steden ikke noe sirup aktig. Prøvde en gang gikk fint det.
Ikkesåallerværst Skrevet 15. april 2012 #3 Skrevet 15. april 2012 Honning, hvis du har eller et revet eple, eplemost/syltetøy. Har ingen erfaring med bjørkesøtt, men noen søtningsstoffer lager krøll med resultatet ved steking/koking. Jeg har brukt dadler som jeg har malt med kjøkkenmaskin. Ble veldig bra! Men ikke akkurat noe man alltid har i hus..
Anonym bruker Skrevet 15. april 2012 #4 Skrevet 15. april 2012 Jeg lager vafler uten noe søtt oppi. Det går fint. Så jeg tror ikke at sukker har noe å si om det hever eller ikke.
Fruen i huset Skrevet 16. april 2012 Forfatter #6 Skrevet 16. april 2012 Takk!! Tror faktisk det var selve jernet som var synderen sist. Nå har jeg nytt jern og vaflene ble knallgode. Brukte kokossukker istedet for sukker.
lille-line Skrevet 16. april 2012 #7 Skrevet 16. april 2012 Jeg pleier å ha i litt vaniljesukker istedefor sukker- for da virker i straks mye søtere enn med vanlig sukker-så du trenger ikke bruke så mye.... pleier også å erstatte de meste av melet med havregryn og gjerne litt samalt hvete innimellom også- så blir det litt mer "mat" i dem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå