Gå til innhold

Kan jeg lage vafler uten sukker??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøvde her om dagen å følge en vanlig vaffeloppskrift, men byttet ut sukker med bjørkesøt (noe a la sukrin). De ble flate og seige!! Så jeg lurer rett og slett på om man MÅ ha sukker fordi baking er kjemi? For å heve litt liksom? :-/

Får uventet kaffebesøk om litt og tenkte å slenge sammen vafler igjen, men har ikke sukker i hus. Litt kjipt å lage mislykket vafler igjen, særlig fordi det var de samme som var her på mislykka vafler sist... ;-P

Noen som vet?? Oppskrift med vanlige, søte vafler uten sukker (gjerne med vanlig hvetemel)...?

Skrevet

Prøv splenda eller noe i steden ikke noe sirup aktig. Prøvde en gang gikk fint det.

Skrevet

Honning, hvis du har eller et revet eple, eplemost/syltetøy. Har ingen erfaring med bjørkesøtt, men noen søtningsstoffer lager krøll med resultatet ved steking/koking. Jeg har brukt dadler som jeg har malt med kjøkkenmaskin. Ble veldig bra! Men ikke akkurat noe man alltid har i hus..

Skrevet

Jeg lager vafler uten noe søtt oppi. Det går fint. Så jeg tror ikke at sukker har noe å si om det hever eller ikke.

Skrevet

jeg bruker vaniljesukker og litt bakepulver

Skrevet

Takk!! Tror faktisk det var selve jernet som var synderen sist. Nå har jeg nytt jern og vaflene ble knallgode. Brukte kokossukker istedet for sukker.

Skrevet

Jeg pleier å ha i litt vaniljesukker istedefor sukker- for da virker i straks mye søtere enn med vanlig sukker-så du trenger ikke bruke så mye.... pleier også å erstatte de meste av melet med havregryn og gjerne litt samalt hvete innimellom også- så blir det litt mer "mat" i dem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...