Gå til innhold

Dere som kan dette:) 60% stilling. Hvor mye ferie kan jeg få med lønn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vet at jeg har rett på 5 uker ferie som alle andre. Og tror jeg kommer til å bruke det...står ikke på pengene. Men siden 100% stilling har krav på 5 uker med full lønn, hvor mye har jeg som jobber 60% krav på MED lønn da? 3 uker??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har trolig 12 dager ferie med lønn - om du tenker på den måten. Man har jo i og for seg ikke ferie med lønn, man har feriepenger. Disse er beregnet med 12% av fjorårets inntekt, og så må du selv se hvor mye ferie du vil ta deg "råd" til. Du har som du skriver "rett" på fem uker. Når jeg tar ferie (jobber 75%) skriver jeg i timelisten ferie de dagene jeg vanligvis ikke ha fri, mener jeg har 15 dager i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke bare rett til, men også en plikt til å avvikle 5 ukers ferie uavhengig av stillingsprosent. Du kan likevel ta ut mindre ferie (og slik få et mindre feriepengetrekk) dersom du er nyansatt, hatt lengre permisjoner el som gjør at du ikke har opparbeidet deg rett til full feriepengepott.

PS: ikke alle har tarifffestet rett til 5 ukers ferie, noen har bare 4 uker + 1 dag etter ferieloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har ferie med lønn.

 

Du tar ferie også lever du av feriepengene du tjente deg opp i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har 5 uker som alle andre , men bare 3 dager i uken i stedet for 5.Dvs jobber du mandag,om\nsdag og fredag, får du fri disse dagene hver uke i 5 uker tilsammen med lønn.

De andre dagene er fri som vanligt(altså uten lønn.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at jeg har rett på 5 uker ferie som alle andre. Og tror jeg kommer til å bruke det...står ikke på pengene. Men siden 100% stilling har krav på 5 uker med full lønn, hvor mye har jeg som jobber 60% krav på MED lønn da? 3 uker??

 

 

du har da krav på 60% av 5 uker, dvs 60% = 3 dager pr uke, så 15 dager.

 

Men du har uansett krav på 15 uker, og da er det jo litt avhengig av arbeidsgiver, for man skal ikke telle dager men uker, og da regner man et gjennomsnitt på 5 uker... (men du må vokte deg for å spekulere i jobben da, det er ikke lurt å ta annenhver uke fri om du jobber bare annen hver uke... det blir kjapt urettferdig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke bare rett til, men også en plikt til å avvikle 5 ukers ferie uavhengig av stillingsprosent. Du kan likevel ta ut mindre ferie (og slik få et mindre feriepengetrekk) dersom du er nyansatt, hatt lengre permisjoner el som gjør at du ikke har opparbeidet deg rett til full feriepengepott.

PS: ikke alle har tarifffestet rett til 5 ukers ferie, noen har bare 4 uker + 1 dag etter ferieloven.

 

Plikt???? Fikk beskjed av arb.giver at jeg kunne velge helt selv om jeg ville ta ferie i 5 uker!!! Ingen plikt her nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at jeg har rett på 5 uker ferie som alle andre. Og tror jeg kommer til å bruke det...står ikke på pengene. Men siden 100% stilling har krav på 5 uker med full lønn, hvor mye har jeg som jobber 60% krav på MED lønn da? 3 uker??

 

 

du har da krav på 60% av 5 uker, dvs 60% = 3 dager pr uke, så 15 dager.

 

Men du har uansett krav på 15 uker, og da er det jo litt avhengig av arbeidsgiver, for man skal ikke telle dager men uker, og da regner man et gjennomsnitt på 5 uker... (men du må vokte deg for å spekulere i jobben da, det er ikke lurt å ta annenhver uke fri om du jobber bare annen hver uke... det blir kjapt urettferdig)

 

 

Jobber 3 dager i uken.....15 uker? hehehe:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på fem uker ferie (evt 4+1 som en annen sier) som alle andre, men hvordan ferien avvikles kommer litt ann på hvordan du jobber. Jobber du likt antall timer hver uke? Jobber du annenhver uke? Dersom vi tar utg.pkt i at du jobber likt antall timer hver uke er det uproblematisk å ta ut en uke ferie i mars, tre uker i juli og en til jul f.eks. De aller færreste får ta ut hele ferien i enkeltdager, det sier seg selv at du ikke får splitte opp ferien slik at den i praksis blir 15 uker =P

 

Dersom du får ta ut en av ukene i enkeltdager vil du sikkert ikke få 5 enkeltdager heller, en hel uke for deg er 60% og det vil tilsvare 3 dager.

 

Ferien er grei skuring, men dersom du ikke har opparbeidet deg feriepenger i fjor blir det mager ferie da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har ferie med lønn.

 

Du tar ferie også lever du av feriepengene du tjente deg opp i fjor.

 

 

Altså, jeg får feriepenger i juni men ingen lønn, dermed får jeg utbetalt lønn i de ukene jeg har ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber i kommunen... jeg har 58 prosent, og det er 15 dg med lønn...

 

jeg får lønn hver mnd, også de jeg har ferie.. i juni får jeg ikke lønn, men feriepenger.. og på junilønnen blir hele fastlønnen min trukket for de 15 dg jeg har ferie. så i juni får jeg egentlig både lønn og feriepenger, men lønnen blir jo trukket da.. også får jeg da vanlig lønn igjen i juli og august

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...