Maya67 Skrevet 10. april 2012 Forfatter #26 Skrevet 10. april 2012 Høres koselig ut med aktivitet i magen! Vet ikke det om svangerskapspermisjon. Men jeg vet at du vil få noe som kalles for "forskudd på farsbidrag". Det er ca 1000 kroner i måneden avhengig av din inntekt. Du bør søke før det har gått tre måneder etter fødselen (men du må først ha født før du kan søke) ellers får du ikke tilbakebetalt de månedene som har gått. Du må selv kontakte NAV også blir du innkalt til en time. Jeg hadde med "bevis" fra klinikken på at jeg har brukt donor. Og måtte skrive under på at om en mann hevder å være far til barnet er jeg villig til å ta blodprøve. - ha, ha, ikke så veldig sannsylig akkurat da..
utålmodig-11 Skrevet 10. april 2012 #27 Skrevet 10. april 2012 Så koselig med aktivitet i magen! Du får ukene som far skulle hatt :-) "Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne." Vær for øvrig klar over at du ved å ta 80 % får mindre penger totalt sett enn om du tar 100 %. Det er derfor mye lurere å ta ut 100 %, og legge litt penger til side, og så ta ulønnet permisjon. 47 uker * 100 % = 47 57 uker * 80 % = 45,6 Helt idiotisk at de gjør det sånn! Husker at jeg leste for noen år siden at de var overrasket over at så få "modne" kvinner tok ut 80 % permisjon, de var visst ikke helt fornøyd med det, og lurte på hvorfor...
KLP <3spire<3 Skrevet 10. april 2012 #28 Skrevet 10. april 2012 Takk for svar jenter Har ikke bevis fra CFC, om ikke hukommelsen svikter meg helt nå i skrivende stund Husker jeg fikk det hos Storken, der fikk jeg alltid med meg et papir. 6 turer dit, inseminering, da hadde jeg åpen donor. Men nå som jeg måtte over til IVF ble det jo anonym donor. Da blir det 100% lønn, så setter jeg av lønn og tar ut ulønnet permisjon.
Måne66 *gravid* Skrevet 10. april 2012 #29 Skrevet 10. april 2012 Gøy med liv, KLP! Ville tro det er sukkeret i eplejuicen som gjør susen :-) Man trenger da ikke informere NAV om at det er donor inne i bildet? Hva er fordeler og ulemper med det? Barnet vil vel oppføres med ukjent far og det kan jo være mange grunner til det. Jeg anbefaler så lang permisjon som mulig, gjerne med 100 % og perm uten lønn etterpå, sleng gjerne på ferie og evt. avspasering også. Både fordi det kan hende det er eneste gangen i livet man får være sammen med barnet på fulltid så lenge og fordi det kan hende det er den eneste mammapermen man kommer til å ha. Ingen vits i å risikere å angre på at man var "flink pike og raskt tilbake på jobb" noen år senere. Dessuten er det hakket enklere å være alene med et barn som er 13 mnd når det begynner i barnehagen, kontra et på 9-10 mnd. Jobben må jo hente inn vikar uansett og vikaren blir sikkert gladere for et langt enn et kort vikariat :-) Og for all del; ikke tilby jobben å stille opp ved behov i permisjonstiden, følge med på mail osv, allerede før du går ut i perm! Det kan virke som en grei ordning i dag men vil mest sannsynlig føles litt slitsomt når babyen kommer og tlf ringer og mailboksen fylles. Vel, bare noe velmente råd basert på mine erfaringer :-) Og jeg er slett ikke arbeidssky, snarere tvert om, nettopp derfor jeg deler mine erfaringer her :-)
englegull Skrevet 10. april 2012 #30 Skrevet 10. april 2012 Hei. Jeg har blitt gravid etter 3. Forsøk ved CFC. 1 ins., 1 ivf og 1 frys. Termin i midten av november :-) Virker som om det har blitt en del single som blir gravide og får barn på denne måten. Supert å komme i kontakt med flere!
Håpefull38 Skrevet 10. april 2012 #31 Skrevet 10. april 2012 For de som ikke kjenner til meg: Jeg startet prosessen 16.mai 2007. Men etter div prøver ble det konstatert for høyt stoffskifte. Etter noen mnd på medisiner fikk jeg beskjed av en spesialist om et jeg kunne dra. Hadde 2 insem og en bomtur på Stork. Da jeg kom hjem etter 3. turen fant jeg ut på nett at det var bortkastet. Forferdelig vanskelig å bli gravid før det er helt regulert. Endte med en operasjon hvor hele skjoldbruskkjertelen ble fjernet. Det ble funnet kreft i kjertelen, men de mente den var tatt ut i sin helhet. Mistet 2 år før jeg kunne prøve igjen. Hadde 2 insem til hos Stork, 3 hos CFC, 6 IVF( 1 SA etter 9 uker), 1 frys, 1 avbrutt frys før jeg tok EA på Serum i Athen. 3 embryo festet seg. 2 utviklet seg videre. Ventet en gutt og en jente, men gutten døde ca i uke 21. Er nå 32 uker og gleder meg veldig til å få se min lille jente Denne veien har ikke akkurat gått rett fram !!!! Jeg var innom NAV rett før påske. Sa bare at det ikke var noen far i bildet. Kan nå hende hun vet at det er donor siden jeg bor på en liten plass. Har holdt på med utfylling av papirer i dag. Må bare få tak i bekreftelse på termin og kopier av lønn så jeg kan få sendt av gårde. Hun sa at jeg måtte komme innom å avtale time med dem rett etter fødsel. Skal også beregnes noe tilskudd til barnepass. Alt etter hvor mye man tjener. Tror faktisk jeg tjener akkurat litt for mye for å få det. Men nå husket hun ikke eksakt beløp.
lykkeligalene Skrevet 11. april 2012 #32 Skrevet 11. april 2012 Hei! Jeg fikk brev fra NAV vedrørende farskapssak. Det er obligatorisk, visstnok. Jeg tok m kvittering fra nettbank på at jeg hadde betalt for ivf og for bruk av donorsæd. Møtet på NAV gikk fort og greit, morsomt at med tvillinger ble det to skjemaer:-) Og farskapssakene ble henlagt på begge:-) LA
gg74 Skrevet 16. april 2012 #33 Skrevet 16. april 2012 Hei! Støtter mye av det som allerede er sagt: Lurt med 100 % lønn i 47 uker. Jeg overfører noe ferie slik at jeg blir vekke et år i perm med dette. NAV tror jeg også går greit om man oppgir donor eller ikke. Tror det er likegreit å være ærlig på dette. Min utfordring er at jeg har termin 30 august. Bør helst føde innen 1. september for å være sikret barnehageplass.. :) ønsker dere alle lykke til!
bamby Skrevet 16. april 2012 #34 Skrevet 16. april 2012 Håpefull 38, for en kamp! unner deg virkelig ei lita søt jente! masse lykke til!
KLP <3spire<3 Skrevet 16. april 2012 #35 Skrevet 16. april 2012 Jeg har bestemt meg for 80% lønn i 57 uker, istedet for å ta ulønnet permisjon. Dette rett og slett fordi om jeg skulle bli syk denne perioden har jeg ikke krav på sykepenger. Er ikke mye syk, men liker å ha den tryggheten likevel, tenker at man vet aldri hva som skjer. Veien har vært lang hit, med tanke på bakgrunn må jeg sant å si at ser frem til at svangerskapet er over og at jeg har pia trygt i armene mine ser så frem til å møte jenta mi og bli kjent med henne
Noramor Skrevet 19. april 2012 #36 Skrevet 19. april 2012 Hei. Jeg slenger meg også med her. Er singel og gravid. Har vært på Stork Klinikken i Danmark. Følte at tiden begynte å renne fra meg, da jeg blir 38 år til sommeren. Har termin i midten av september. Vil gjerne komme i kontakt med andre i samme situasjon. Bor i Oslo området.
KLP <3spire<3 Skrevet 19. april 2012 #37 Skrevet 19. april 2012 Velkommen Noramor Jeg bor nordpå, men kommer til å ta en del Oslo turer i permisjonstiden, tar 80%lønn og har permisjon fra 30.07.2012 - 30.08.2013. Med mindre jeg føder før termin da... Men det hadde vært trivelig å ta et treff når våre søte små er kommet til verden. Et seint høst treff kanskje?
Noramor Skrevet 19. april 2012 #38 Skrevet 19. april 2012 Hei KLP <3Spire<3 Det høres ut som en god plan med et sent høsttreff. Lykke til med den lille spira i magen din :-)
timiane Skrevet 20. april 2012 #39 Skrevet 20. april 2012 Hei jeg er som dere singel og har dororspire på gang. Går alt bra har jeg foreløbig termin i romjulen. Har ikke hatt julefri på 8 år! Jeg har vært prøver siden sensommeren, nå er jeg et steg videre Nå er vi snart så mange at vi kunne hatt egen barnehage HEHE
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå