Gå til innhold

Mistanke om... hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er mamma til ei lita jente på 3 og et halvt år. Har en sterk mistanke om at hun har en eller annen form for diagnose. Hun har mye vanskeligheter med å forholde seg til mange mennesker avgangen, noen helt sinnsyke raseriutbrudd for absolutt ingenting, unnvikende øyekontakt og vanskeligheter med å forstå hva vi sier til henne. Under raseriutbruddene sine så virker det som om hun blokkerer hele verdnen ute og ingenting av hva vi gjør hjelper på å roe henne ned. I tillegg så driver hun og lugger, klorer og slår seg selv :-/

Vi skal i gang med pmto kurs nå om ikke så lenge og bhg har snakket om å dra inn ppt men ingenting har skjedd der som jeg vet.

Så det jeg trenger tips om er rett og slett hvordan gå frem for å få utredning selv? Siden bhg er så trege så vil jeg heller ta tak i det selv så noe blir gjort, for jeg syns ikke det er noe greit å se at jenta mi har det slik :-(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143920396-mistanke-om-hvordan-g%C3%A5-frem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg er mamma til ei lita jente på 3 og et halvt år. Har en sterk mistanke om at hun har en eller annen form for diagnose. Hun har mye vanskeligheter med å forholde seg til mange mennesker avgangen, noen helt sinnsyke raseriutbrudd for absolutt ingenting, unnvikende øyekontakt og vanskeligheter med å forstå hva vi sier til henne. Under raseriutbruddene sine så virker det som om hun blokkerer hele verdnen ute og ingenting av hva vi gjør hjelper på å roe henne ned. I tillegg så driver hun og lugger, klorer og slår seg selv :-/

Vi skal i gang med pmto kurs nå om ikke så lenge og bhg har snakket om å dra inn ppt men ingenting har skjedd der som jeg vet.

Så det jeg trenger tips om er rett og slett hvordan gå frem for å få utredning selv? Siden bhg er så trege så vil jeg heller ta tak i det selv så noe blir gjort, for jeg syns ikke det er noe greit å se at jenta mi har det slik :-(

Ikke sikkert det er barnehagen som er trege, men det tar utrolig lang tid i systemet ofte. Har selv et barn på gruppa mi som vi prøver å få videre i systemet for utredning, men det går helt utrolig tregt og vi er kjempefrustrerte

Høres ut som om du må stå på selv for en vurdering. Vet ikke i hvilken kommune du bor i, men de fleste steder er det slik at ppt må gjøre en grunnutredning før en mer spesifikk utredning gjøres ved sykehuset ( bupa eller hab team). De aller fleste pp- tjenester har egne henvisningsskjemaer der du som forelder skal signere. I løpet av tre uker etter motatt henvisning skal dere få en bekreftelse på at henvisning er motatt fra ppt ( jfr forvaltningsloven). Henvisningskjemaet bør fylles ut i

samarbeid med barnehagen. Kontakt barnehagen og spør når de kontaktet ppt og evt hvordan de gjorde det. Vil anbefale dere å gjøre en vurdering hos ppt da de også er sakkyndige i forhold til om jenta de trenger Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen. Hold oss gjerne oppdatert. Ønsker deg all lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...