Gå til innhold

Permitert fra jobb i 1 mnd, må man registrere seg som arbeidsledig hos NAV for å få dagpenger??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Grunnet lite arbeid er mange på jobb blitt permittert. Må jeg registrere meg som arbeidsledig på NAV.no for å motta dagpenger? Er jo teknisk sett i arbeidsledig i den forstand, har jobb å gå til om 1 mnd..Får ingen svar fra NAV. Udugelig hele gjengen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnet lite arbeid er mange på jobb blitt permittert. Må jeg registrere meg som arbeidsledig på NAV.no for å motta dagpenger? Er jo teknisk sett i arbeidsledig i den forstand, har jobb å gå til om 1 mnd..Får ingen svar fra NAV. Udugelig hele gjengen!!

 

Ja, det må du.

 

Hilsen ikke-udugelige NAV-dama

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal nav vite at du er permittert om du ikke er registrert noe sted? Selvsagt må du registrere deg....

 

Dagpenger er en delvis erstatning for tapt arbeidsinntekt. For å få dagpenger må du registrere deg som arbeidssøker hos NAV og være reell arbeidssøker i tillegg til å oppfylle de andre vilkårene.

 

Du kan også ha rett til dagpenger hvis du

  • er permittert helt eller delvis

Dette tok det meg under 2 min. å finne på www.nav.no... På førstesida under dagpenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overlord

Grunnet lite arbeid er mange på jobb blitt permittert. Må jeg registrere meg som arbeidsledig på NAV.no for å motta dagpenger? Er jo teknisk sett i arbeidsledig i den forstand, har jobb å gå til om 1 mnd..Får ingen svar fra NAV. Udugelig hele gjengen!!

 

Dersom du ikke selv klarte å finne ut av dette på nav.no er det tydeligvis flere enn de ansatte på NAV som er udugelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo så det stod på NAV.no men hun damen jeg snakket med i går da jeg leverte søknaden sa jeg ikke trengte det. Ble usikker siden det stod noe annet på nettet, så jeg ringte NAV senere på dagen. Han mannen jeg snakket med sa han var usikker og ba meg ringe på nytt for å få snakket med en annen. Ringte da på nytt og hun jeg da fikk snakket med sa: ja jeg mener at du kanskje burde gjøre det. Står det ikke noe på nettet? Jeg sa jo det gjør det, men fikk beskjed fra NAV lokalt at jeg ikke trengte det. Da fikk jeg til svar: ehh oki da så. Jeg mener at du ehh.. Hmm.. Så du fikk beskjed om det ja? Hmm da stemmer nok det.

 

Så ja jeg synes de er udugelig. 3 NAV ansatte som ikke vet dette.. Er det rart jeg ble usikker da??

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det en del som ikke kan nok tydeligvis. Du skal ikke ha dagpenger (for du er ikke reell arbeidssøker, men fremdeles ansatt- bare midlertidig permittert).

 

Her gjelder derfor permitteringslønnsloven. Du får full lønn de første ukene som permittert, deretter får du beregnet permitteringspenger fra NAV.

 

§ 3. Tiden for lønnsplikt under permittering (1) (Arbeidsgiverperiode)

Arbeidstaker har krav på lønn og annet arbeidsvederlag fra arbeidsgiver i en arbeidsgiverperiode den første tid etter at permittering er iverksatt. Arbeidsgiverperioden løper fra og med den første arbeidsdag permitteringen omfatter. Arbeidsgiverperiodens lengde er

a) 10 arbeidsdager ved hel permittering og ved minst 40 % reduksjon av arbeidstiden, B)

15 arbeidsdager ved mindre enn 40 pst. reduksjon av arbeidstiden,

 

 

§ 4. Beregning av permitteringslønn (1) (Beregningsgrunnlag)

Beregningsgrunnlaget for permitteringslønn er det samme som beregningsgrunnlaget for sykepenger etter folketrygdloven §§ 8-28 til 8-30.

(2) (Hel permittering)

Ved hel permittering skal utbetalingen pr. arbeidsdag etter § 3 nr. 1 utgjøre den gjennomsnittlige lønn for en arbeidsdag. Dette gjelder uansett hvor mange arbeidstimer arbeidstakeren skulle hatt den enkelte dag.

Utbetalingen etter § 3 nr. 2 skal ved hel permittering utgjøre en gjennomsnittlig ukelønn pr. uke. Dette gjelder uansett hvor mange arbeidsdager arbeidstakeren skulle hatt den enkelte uke. Ved permittering som omfatter del av en uke, reduseres beløpet tilsvarende.

(3) (Delvis permittering)

Ved delvis permittering skal utbetalingen etter § 3 utgjøre en prosentvis andel av en gjennomsnittlig ukelønn pr uke. Den prosentvise andel av lønnen skal tilsvare den prosentvise reduksjon av arbeidstiden den enkelte uke. Ved permittering som omfatter del av en uke, reduseres beløpet tilsvarende.

(4) (Fravikelighet)

Reglene om beregning av permitteringslønn etter denne paragraf kan fravikes ved tariffavtale.

Arbeidsgiver som er bundet av tariffavtalebestemmelser om beregning av permitteringslønn, kan anvende dem overfor alle arbeidstakere som utfører arbeid av den art avtalen omfatter, såfremt et flertall av arbeidstakerne er bundet av avtalen.

Endret ved lover 15 juni 1990 nr. 31, 28 feb 1997 nr. 19 (ikr. 1 mai 1997).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en del som ikke kan nok tydeligvis. Du skal ikke ha dagpenger (for du er ikke reell arbeidssøker, men fremdeles ansatt- bare midlertidig permittert).

 

Her gjelder derfor permitteringslønnsloven. Du får full lønn de første ukene som permittert, deretter får du beregnet permitteringspenger fra NAV.

 

§ 3. Tiden for lønnsplikt under permittering (1) (Arbeidsgiverperiode)

Arbeidstaker har krav på lønn og annet arbeidsvederlag fra arbeidsgiver i en arbeidsgiverperiode den første tid etter at permittering er iverksatt. Arbeidsgiverperioden løper fra og med den første arbeidsdag permitteringen omfatter. Arbeidsgiverperiodens lengde er

a) 10 arbeidsdager ved hel permittering og ved minst 40 % reduksjon av arbeidstiden, B)

15 arbeidsdager ved mindre enn 40 pst. reduksjon av arbeidstiden,

 

 

§ 4. Beregning av permitteringslønn (1) (Beregningsgrunnlag)

Beregningsgrunnlaget for permitteringslønn er det samme som beregningsgrunnlaget for sykepenger etter folketrygdloven §§ 8-28 til 8-30.

(2) (Hel permittering)

Ved hel permittering skal utbetalingen pr. arbeidsdag etter § 3 nr. 1 utgjøre den gjennomsnittlige lønn for en arbeidsdag. Dette gjelder uansett hvor mange arbeidstimer arbeidstakeren skulle hatt den enkelte dag.

Utbetalingen etter § 3 nr. 2 skal ved hel permittering utgjøre en gjennomsnittlig ukelønn pr. uke. Dette gjelder uansett hvor mange arbeidsdager arbeidstakeren skulle hatt den enkelte uke. Ved permittering som omfatter del av en uke, reduseres beløpet tilsvarende.

(3) (Delvis permittering)

Ved delvis permittering skal utbetalingen etter § 3 utgjøre en prosentvis andel av en gjennomsnittlig ukelønn pr uke. Den prosentvise andel av lønnen skal tilsvare den prosentvise reduksjon av arbeidstiden den enkelte uke. Ved permittering som omfatter del av en uke, reduseres beløpet tilsvarende.

(4) (Fravikelighet)

Reglene om beregning av permitteringslønn etter denne paragraf kan fravikes ved tariffavtale.

Arbeidsgiver som er bundet av tariffavtalebestemmelser om beregning av permitteringslønn, kan anvende dem overfor alle arbeidstakere som utfører arbeid av den art avtalen omfatter, såfremt et flertall av arbeidstakerne er bundet av avtalen.

Endret ved lover 15 juni 1990 nr. 31, 28 feb 1997 nr. 19 (ikr. 1 mai 1997).

 

Takk for svar:)

Tingen er at jeg ble permittert i slutten av desember, men jeg var da sykemeldt pga har operert i kneet mitt. Har vært sykemeldt fra desember til begynnelsen av mars. Så har fått sykepenger frem til da. Men siden jeg nå er friskmeldt må jeg søke dagpenger. Første permiteringsvarsel var fra slutten av desember til 29.februar. Men den ble forlenget til uT mars. Så er det dagpenger jeg skal ha? Jobben sa jeg måtte søke dagpenger..

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en del som ikke kan nok tydeligvis. Du skal ikke ha dagpenger (for du er ikke reell arbeidssøker, men fremdeles ansatt- bare midlertidig permittert).

 

Her gjelder derfor permitteringslønnsloven. Du får full lønn de første ukene som permittert, deretter får du beregnet permitteringspenger fra NAV.

 

§ 3. Tiden for lønnsplikt under permittering (1) (Arbeidsgiverperiode)

Arbeidstaker har krav på lønn og annet arbeidsvederlag fra arbeidsgiver i en arbeidsgiverperiode den første tid etter at permittering er iverksatt. Arbeidsgiverperioden løper fra og med den første arbeidsdag permitteringen omfatter. Arbeidsgiverperiodens lengde er

a) 10 arbeidsdager ved hel permittering og ved minst 40 % reduksjon av arbeidstiden, B)

15 arbeidsdager ved mindre enn 40 pst. reduksjon av arbeidstiden,

 

 

§ 4. Beregning av permitteringslønn (1) (Beregningsgrunnlag)

Beregningsgrunnlaget for permitteringslønn er det samme som beregningsgrunnlaget for sykepenger etter folketrygdloven §§ 8-28 til 8-30.

(2) (Hel permittering)

Ved hel permittering skal utbetalingen pr. arbeidsdag etter § 3 nr. 1 utgjøre den gjennomsnittlige lønn for en arbeidsdag. Dette gjelder uansett hvor mange arbeidstimer arbeidstakeren skulle hatt den enkelte dag.

Utbetalingen etter § 3 nr. 2 skal ved hel permittering utgjøre en gjennomsnittlig ukelønn pr. uke. Dette gjelder uansett hvor mange arbeidsdager arbeidstakeren skulle hatt den enkelte uke. Ved permittering som omfatter del av en uke, reduseres beløpet tilsvarende.

(3) (Delvis permittering)

Ved delvis permittering skal utbetalingen etter § 3 utgjøre en prosentvis andel av en gjennomsnittlig ukelønn pr uke. Den prosentvise andel av lønnen skal tilsvare den prosentvise reduksjon av arbeidstiden den enkelte uke. Ved permittering som omfatter del av en uke, reduseres beløpet tilsvarende.

(4) (Fravikelighet)

Reglene om beregning av permitteringslønn etter denne paragraf kan fravikes ved tariffavtale.

Arbeidsgiver som er bundet av tariffavtalebestemmelser om beregning av permitteringslønn, kan anvende dem overfor alle arbeidstakere som utfører arbeid av den art avtalen omfatter, såfremt et flertall av arbeidstakerne er bundet av avtalen.

Endret ved lover 15 juni 1990 nr. 31, 28 feb 1997 nr. 19 (ikr. 1 mai 1997).

 

Takk for svar:)

Tingen er at jeg ble permittert i slutten av desember, men jeg var da sykemeldt pga har operert i kneet mitt. Har vært sykemeldt fra desember til begynnelsen av mars. Så har fått sykepenger frem til da. Men siden jeg nå er friskmeldt må jeg søke dagpenger. Første permiteringsvarsel var fra slutten av desember til 29.februar. Men den ble forlenget til uT mars. Så er det dagpenger jeg skal ha? Jobben sa jeg måtte søke dagpenger..

 

Hi

 

Slo for sikkerhets skyld nå opp i fagboken min. Arbeidsforholdet består hele tiden du er permittert- slik at du ikke er reell arbeidssøker, men det er visst faktisk dagpenger (eller nå AAP) du skal søke likevel :). Husk å føre på at årsaken er permittering, og henvis til permitteringslønnsloven om de er kranglete :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Så jeg må registrere meg som arbeidsledig da altså? Tusen takk for svar:)

 

Nei, du skal ikke registrere deg arbeidsledig, for det er du ikke. Du skal si at du skal søke dagpenger på grunn av midlertidig permittering! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Så jeg må registrere meg som arbeidsledig da altså? Tusen takk for svar:)

 

Nei, du skal ikke registrere deg arbeidsledig, for det er du ikke. Du skal si at du skal søke dagpenger på grunn av midlertidig permittering! Lykke til :)

 

Sier du at du er arbeidsledig, kan du nok kanskje senere oppleve å få anklager om svindel fra NAV..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er arbeidsledig selv om du er permittert eller delvis permitert. For å kunne motta dagpenger under permittering må du være villig til å ta andre jobber!!

 

Lurer på hvilken fagbok #9 refererer til siden det er INGEN sammenheng mellom dagpenger og AAP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke registrerer deg som arbeidssøker, for det er det du registrerer deg som og ikke "arbeidsledig", så får du ikke dagpenger. Dagpenger kan tidligst utbetales fra den dagen du registrerer deg som arbeidssøker hos nav, så om du ikke er registrert så får du heller ingen penger. Du må også sende meldekort hver 14. dag.

 

Om permitteringen er pga at den jobben du har egentlig er et sesongarbeide, f. eks hos parkvesenet eller et gartneri, så kan det hende at du ikke får dagpenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...