Gå til innhold

Du er for gammel til å få barn!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er SÅ enig med "Satinsky"; livserfaring, stabil økonomi og utdanning ER gull verdt! Er en 19-20 År, sÅ har en ikke dette pÅ plass i det hele tatt. Skal ikke si at det ikke kan gÅ bra for det, men har en litt livserfaring, sÅ er selvsagt sjansene for at det meste skal gÅ bedre., en vil helt klart ha større forutsetninger for Å kunne oppdra et barn og da ta mer riktige avgjørelser. Forutsetningene vil helt klart være bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er SÅ enig med "Satinsky"; livserfaring, stabil økonomi og utdanning ER gull verdt! Er en 19-20 År, sÅ har en ikke dette pÅ plass i det hele tatt. Skal ikke si at det ikke kan gÅ bra for det, men har en litt livserfaring, sÅ er selvsagt sjansene for at det meste skal gÅ bedre., en vil helt klart ha større forutsetninger for Å kunne oppdra et barn og da ta mer riktige avgjørelser. Forutsetningene vil helt klart være bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er SÅ enig med "Satinsky"; livserfaring, stabil økonomi og utdanning ER gull verdt! Er en 19-20 År, sÅ har en ikke dette pÅ plass i det hele tatt. Skal ikke si at det ikke kan gÅ bra for det, men har en litt livserfaring, sÅ er selvsagt sjansene for at det meste skal gÅ bedre., en vil helt klart ha større forutsetninger for Å kunne oppdra et barn og da ta mer riktige avgjørelser. Forutsetningene vil helt klart være bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 30 og for myeee pepper for at jeg IKKE har fått barn enda. Fått mye kritikk og snakk om at "nå er det for sent" og "nå blir det supervanskelig å få barn" og "dette begynner du å bli for gammel til, du må virkelig skynde deg".

 

(Og nå er jeg gravid og har ikke fortalt det til noen av dem - vil vente til det har gått et par uker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier det er for sent, er sikkert bare misunnelige, skulle vel selv ønsket de ventet lenger. Når en er over 30 er en jo som oftest mye roligere, en takler det bedre - for det krever sitt, en aner ikke hva en går til, f.eks hvor lite søvn en kommer til å få! Og selvsagt hvor fantakstisk det er ! Tror en får roligere unger av å få barn litt "sent", tryggere unger!

Lykke til - det ER det aller største som en kan oppleve i ivet!!! Jeg er gravid for 3 gang - synes det er like merkelig denne gangen at det er en unge inni magen - har nå kommet til uke 29! Gleder meg enormt til å møte den lille! Og de til brødrene på 2 og 4 år gleder seg også! Heller ikke denne gangen vet jeg kjønn, håper ungen er frisk også denne gangen. Det er det viktigste, en vil ja den en får uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mor i barnhagen til sønnen min var 52 da hun fikk barn.Hadde prøvd i 20 år og dette var siste forsøk.Ville mye heller at hun passer sønnen min enn en mamma på 18..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hehe....da er jo jeg rene brannfakkelen! Fikk min første kun dager før jeg fylte 42, å fant nettopp ut at det er en til på vei...bank i bordet!! H*n kommer, om alt vil seg, rett før jeg fyller 44:-) stå på damer, vi er gode mødre uansett alder!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe....da er jo jeg rene brannfakkelen! Fikk min første kun dager før jeg fylte 42, å fant nettopp ut at det er en til på vei...bank i bordet!! H*n kommer, om alt vil seg, rett før jeg fyller 44:-) stå på damer, vi er gode mødre uansett alder!!

 

Ps Uten å såre noen, eller "rub it in" klarte vi dette med naturmetoden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

[quote name=Anonym bruker' tiIIkke alltid ting går etter boka.. måtte få hjelp til å få barn som 30-åring..Er nå en overrasket og gravid gammel røy på 44 :) Naturmetoden :))mestamp='1333633454' post='144132002]

Jeg har ikke lyst til å mene noe bastant om dette- siden jeg selv blir selv moden mor med tredjemann nå, var ung med første og vokste opp med unge foreldre. Generelt mener jeg nok at jeg ville foretrukket en mor på 35 framfor en på 20, men jeg synes likevel det er et poeng som JenterOgGutterMamma skriver over - det er noe med biologi og det å få barn. Jeg synes trenden med at fler og fler venter til 38-40 med å prøve å få sitt første barn, for deretter å få hormonell/medisinsk bistand - er uheldig. Det kan alltid være gode grunner for alt - men når man bir spontant gravid ligger det jo i kortene at du har en kropp som fremdeles er fruktbar. Blir du ikke gravid når du er 40+, er det trolig en grunn til det (og nå dømmer jeg ikke de som har vært syke, måttet vente på grunn av behandlinger/mannen har dårlig sæd osv- det er alltid unntak som kan rettferdiggjøre alt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver på nytt med svar til innlegg #84 anonym bruker: jeg måtte få hjelp(IVF) til å bli gravid som 30 åring, men er nå blitt spontant gravid i en alder av 44 år. Overrumplet og forventningsfull :) Konklusjon: mer fruktbar nå enn for 15 år siden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg filk mitt første da jeg var 22. Det var det mest fantastiske i verden, men hadde jeg hatt flere år på "ræva" hadde nok noen timg vært mye enklere. Man er ikke gammel selv om man har bikka 30 eller mer for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som oftest har sterke meninger på dette med alder er ofte jenter som har fått sine barn mellom 17-24 år og blitt ferdig da.

 

Alder har ingenting med hvordan du blir som forelder.

Likeså blir ikke hjemmeværende mødre bedre mødre enn yrkesaktive mødre.

Gode foreldre er de som har tid og overskudd til å følge opp barna sine, gi de omsorg, kjærlighet, trygge rammer og gir de en solid plattform til å bli selvstendig.

 

Og hjemmeværende mødre har et helt feil bilde av barnhage, men det er en helt annen diskusjon.

 

Jeg er 37 år når jeg får mitt første barn, jeg har alltid ønsket å bli mor på et langt tidligere tidspunkt, men omstendigheter har ikke gitt meg den muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jg fikk mitt første og andre barn når jg var 19 og 20 år. Nr tre fikk jg som 28-åring. Og nå nr fire skal jg få som 36-åring. Tror neppe jg blir en dårlig mor av å være over 30 denne gangen :) En mamma er en mamma, uansett alder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er 34 og gravid for første gang. Hadde jeg visst hvor flott det er hadde jeg gjort dette for lenge siden <3

Kjæresten og jeg gleder oss veldig og to sett vordende besteforeldre er helt på styr.

Samtidig er jeg også glad for at jeg har ventet.

Jeg har fått studert masse, hatt flere spennende (og krevende) jobber og reist mye - noe som kanskje ikke ville være så lett med et barn.

Jeg føler meg i alle fall veldig klar for å gå inn i morsrollen nå. Jeg mener imidlertid at det er viktig å vektlegge at det er store individuelle emosjonelle og fysiologiske forskjeller hos kvinner. Ergo lar det seg vanskelig avgjøre på et generelt plan hva som er optimal alder for å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Makan til tull! Det er så mye fordomsfulle mennesker der ute....!

 

Jeg fikk min første da jeg var 24, andre da jeg var 27 og venter nr 3 nå...er straks 38 år :) Langt mer avslappet og harmonisk til svangerskap og småttis nå, langt bedre økonomi og godt etablert... Noe bedre utgangspunkt kan man vel ikke ha?

 

Blås i hva andre mener! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening så er det helt normalt å få barn i 20 og 30 årene... Men går det over den alderen så syns jeg at man skal være forsiktig siden det er mye mer vanlig å få syke barn og/eller vanskelige svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er da vel ikke for gammel til å bli mor når man er i 30-årene, for noe tull! Jeg var selv 20 og 22 år da jeg fikk mine barn. For meg var det en helt perfekt alder. Jeg vil ha i hvertfall ett barn til, og da vil jeg nok være i 30 årene. Man er da virkelig ikke gammel når man er 30!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For gammel når man har passert 30!?? Hihi! Du må flytte til Oslo....her blir folk sjokkert hvis du blir gravid FØR du er 30;-)

 

Hehe, ja ingen av mine venner her i Oslo fikk barn før 30. :) Selv var jeg 35 med førstemann og er nå gravid med nr 2 ved 37. Ingen som har kommentert at det er sent. Jeg synes det er perfekt, nå har jeg rukket å utdanne meg, komme godt igang med karrieren, finne drømmemannen (måtte kysse noen frosker, glad jeg ikke fikk barn med dem!) og ikke minst 'leve livet' (masse langreiser etc) med ham før vi fikk barn.

 

I min barselgruppe var btw alle 34+ og da hadde de ikke plassert oss 'eldre' i samme gruppe, men satt gruppen sammen etter når barnen ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ikke for gammel til å få barn. Verdens elsdte pappa er indisk mann på 95 år. Mine foreldre fikk barn i 40 årene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er 40, og gravid med nummer 1,

 

Har vært veldig klar i ti år! Hadde begynt å innfinne meg med å forbli barnløs, og lykken var stor, stor, stor, da jeg testa positivt i februar. Foreløpig er formen kjempe fin, og vi gleder oss stort begge to. Vi vet det nok blir tøft, vi er vant til masse egentid og fleksibilitet, men samtidig er vi enormt innstilt på å bli familie! Mye større fare for SA, og krysser fingrene for de neste ukene. Har heldigvis flere venninner som har baby og, mens andre har blitt bestemødre.... Tror begge deler er normalt for noen og rart for andre. :-) Tror folk er så forskjellige, og det er så mye som spiller inn at å vurdere ut fra alder blir litt tynt. Skulle ønske jeg var ti år yngre, men tror dette hvis alt går fint, blir fantastisk! :-) :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40, og gravid med nummer 1,

 

Har vært veldig klar i ti år! Hadde begynt å innfinne meg med å forbli barnløs, og lykken var stor, stor, stor, da jeg testa positivt i februar. Foreløpig er formen kjempe fin, og vi gleder oss stort begge to. Vi vet det nok blir tøft, vi er vant til masse egentid og fleksibilitet, men samtidig er vi enormt innstilt på å bli familie! Mye større fare for SA, og krysser fingrene for de neste ukene. Har heldigvis flere venninner som har baby og, mens andre har blitt bestemødre.... Tror begge deler er normalt for noen og rart for andre. :-) Tror folk er så forskjellige, og det er så mye som spiller inn at å vurdere ut fra alder blir litt tynt. Skulle ønske jeg var ti år yngre, men tror dette hvis alt går fint, blir fantastisk! :-) :-) :-)

 

 

Og det var naturmetoden på andre forsøk, med litt hjelp av monitor! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetrine

30 for sent å få barn? Haha, dummeste jeg har hørt.

Jeg fikk barn da jeg var 23 og 29 og skal nå ha nr. 3 og jeg er 40!

 

Alt ligger jo mere til rette for å få barn nå enn tidligere. Økonomien er god, jobben er bra og vi er godt voksne. Roligere og mer avbalansert. Helsen er tipp topp og, enten man tror det eller ei, så blir man klokere med alderen ;-) Er man i tvil om dette så burde man se på et par episoder av "Unge mødre"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så utrolig provosert! Stadig hører man "Over 30 år??? Du er ALT for gammel for å få barn!"

 

Hva vet dere egentlig om dette? Selv er dere unge og nærmest perfekte! Hva om dere hadde prøvd i over ti år å få dette lille barnet som betyr så inderlig mye? Hva om dere måtte gå på hormonkurer, igjennom prøverørbehandling og ingenting synes å fungere? Hva gir dere rett til å dømme meg?

 

Jeg unner alle gleden med barn. Jeg misunner dere unge som ikke har opplevd problemene jeg har hatt. Jeg skulle ønske prosessen med å få barn var like enkel for alle!

 

Og neste gang noen titter kritisk på magen min og hevder jeg er for gammel, så håper jeg at jeg klarer å la være å gråte.

 

Hvo i all verden i landet bor du HI?? Er selv gravid med nr to, er 36 år ;-) Aldri møtt en eneste negativ kommentar på dette! Men - jeg er bosatt i Oslo jeg da, og her er gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende 30 år. Har flere venninner på min alder, og eldre, som ennå er barnløse, mer eller mindre frivillige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...