Gå til innhold

5 ting jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg før jeg fødte


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

At selv om man ønsker og vil ha epidural, så er det ikke sikkert man får det.. *knurr* haha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fin tråd.

 

Vil bare legge til att de som smiler og sier alt er tipp topp de lyver.

 

Mange sliter med fødsels depresjon og veldig normalt med første barn. De neste da forstår man faresignalene litt før.

 

Ingen er like men lytt til folk i samme situasjon og kos deg med babyen sin alder. Ikke gle deg til forskjellige ting. Plutselig er babyeny stor og du ønsker den var liten igjen.

 

Kos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hvis du vil ha epidural må du (eller mannen) KREVE få det NÅ. Mange jordmødre utsetter lengst mulig å ringe etter anestesilegen, de mener fødsel er en naturlig ting og at det eneste man trenger av smertelindring er duftlys og varmt vann. Det er din fødsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd.

 

Vil bare legge til att de som smiler og sier alt er tipp topp de lyver.

 

Mange sliter med fødsels depresjon og veldig normalt med første barn. De neste da forstår man faresignalene litt før.

 

Ingen er like men lytt til folk i samme situasjon og kos deg med babyen sin alder. Ikke gle deg til forskjellige ting. Plutselig er babyeny stor og du ønsker den var liten igjen.

 

Hvorfor er det flere som føler behov for å kalle mødre med andre opplevelser enn seg selv som løgnere? Ingen er like, og de forskjellige fasene er også forskjellige for familier.

 

Kos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 At det finnes noe som heter økedøgn og at de er KREVENDE..

og at de kan unngåes om man pumper seg i tillegg til ammingen:D Hadde ikke ETT økedøgnB-)

kremt... nybegynner her... hva er "økedøgn"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man må dele nettene med partner hvis det blir virkelig ille. Å amme en baby som sovner igjen noen ganger i løpet av natta klarer man fint alene, og sånn er det for mange. Men hvis du går og bærer i timesvis hver natt eller babyen våkner hver time må man faktisk dele på det, selv om mannen skal på jobb. En utslitt og deprimert mor er ikke bra hverken for barnet, far eller mor.

 

P.s. Økedøgn er døgn hvor babyen ammer hele tiden fordi den trenger å øke melkeproduksjonen ettersom den vokser og trenger mer melk. Vanlig, men noen slipper. Ingen av mine har hatt økedøgn, og jeg har fullammet uten pumping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriver under på at man bør sjekke feilstillinger i ledd en gang for mye heller enn en gang for lite (KISS)... lege og helsesøster på helsestasjonen mente alt var i orden med sønnen min, fysioterapeuten også - mens manuellterapeuten med spesialisering på spedbarn fant tre låsninger i bekken, bryst og nakke etter bare fem minutter. Han sov urolig, bråvåknet ofte med et hyl som om en veps hadde stukket ham, la aldri hodet over til venstre og lå som en banan med bøy til den ene siden når han lå på ryggen. Og gulpet til den store gullmedaljen.

 

Stakkars gutten var jo skjev og lå som en banan. Glad vi sto på og fant ut dette ved seks ukers alder, det tar lengre tid å rette opp jo eldre babyen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen hadde sagt noe om promping under fødsel... når barnet kom langt nok ned kom det en del ufrivillige lyder... jeg var dødsflau og mannen min holdt på å le seg ihjel... Hadde supa noen liter lystgass, så det hjalp sikkert ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Og prompingen etter fødsel... Sto i heisen på sykehuset med ny baby og masse folk og slapp den fisen! Null kontroll første dagene:-)

 

Og kan bare signere det med manuellterapaut. Måtte finne ut selv, og hadde hylende baby i 3 mnd før manuellterapauten fikk konstatert Kiss. Neste gang bestiller jeg time for å få sjekket med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15. At mange babyer som gråter mye og sover lite har låsninger (kisskidd, ofte som følge av en tøff fødsel). Dette kan ordnes hos en manuell terapeut.

 

At det kanskje hjelper med manuellterapeut, men at babyen fortsatt skriker like mye og sover like lite!

Vi var heldige og fikk en "frisk" baby etter 6 turer til kiropraktor...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd.

 

Vil bare legge til att de som smiler og sier alt er tipp topp de lyver.

 

Mange sliter med fødsels depresjon og veldig normalt med første barn. De neste da forstår man faresignalene litt før.

 

Ingen er like men lytt til folk i samme situasjon og kos deg med babyen sin alder. Ikke gle deg til forskjellige ting. Plutselig er babyeny stor og du ønsker den var liten igjen.

 

Kos deg.

 

Hei. Apropos det har jeg ett spørsmål (om du har opplevd det selv da)... Jeg fikk fødselsdepresjon med nr 1. Tilknytningsproblemer og det hele... Som gravid med nr 2 er jeg naturlig nok redd for at det skal bli samme greia all over. Har det lett for å skje hver gang, eller er det verst første gang for de fleste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De fleste opplever nok at det er enklere med nummer to. Jeg hadde en veldig tøff tid med nummer en, mye gråt og lite søvn på alle sammen. Gruet meg til babytiden med nummer to, men det går veldig bra! Det er nok litt fordi vi tok noen forholdsregler denne gangen. Mannen har vært ekstra mye hjemme, min søvn er prioritert, vi har ikke ambisjoner om å gjøre noe mer enn å ta oss av ungene denne første tiden.

 

Jeg tror også at vi har hatt flaks og fått en rolig baby. Når babyen er frisk, sover bra og ammingen går fint er det faktisk riktig hyggelig og ganske enkelt å være hjemme med baby. Jeg har god tid, slapper av og koser meg - sånn kan det også være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med ett år med BH på natten? ( for de som ammer) jeg synes det var litt pesete, men så var det plutselig veldig rart å ta den av etter ammeperioden også. Alt går seg til gudskjelov!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at jeg ikke ble fortalt at du kunne få etter rier med nr 1. fikk de en uke etter fødsel å lå på bakken å vrei meg trodde rett og slet jeg skule føde igjen. så gruer meg til etter denne fødselen når folk sier de blir verre å verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ett år med BH på natten? ( for de som ammer) jeg synes det var litt pesete, men så var det plutselig veldig rart å ta den av etter ammeperioden også. Alt går seg til gudskjelov!:)

 

denne er jeg enig i!

Kan også nevne følelsen av første gang jeg hadde på normal bh, tror gutten var 10 mnd å jeg har aldri følt meg så fresh før!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ett år med BH på natten? ( for de som ammer) jeg synes det var litt pesete, men så var det plutselig veldig rart å ta den av etter ammeperioden også. Alt går seg til gudskjelov! :)

 

denne er jeg enig i!

Kan også nevne følelsen av første gang jeg hadde på normal bh, tror gutten var 10 mnd å jeg har aldri følt meg så fresh før!!

 

For min del kunne jeg ønske at noen kunne fortalt meg om hvor ømme brystvortene kan bli ved amming. Jeg kunne ikke bruke BH, og jeg fikk tilstoppede melkeganger av bare å ha på en ettersittende singlet. Det tok 3 år etter amming før jeg kunne prøve å gå med BH i noen timer om dagen igjen

 

Etter å ha fått lov til å føle meg litt puppefin igjen i ett par måneder ble jeg gravid, og fikk sinnapupper med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hvor gamle er dere som ikke har fått med dere noe om hvordan det å få barn er? Jeg er godt voksen og har jo fått høre alt dette lenge før barna kom. Dessuten leste jeg jo om dette mens jeg var gravid. Rart at så mange ikke gidder forberede seg litt før noe så stort...

 

 

Det har virkelig ingenting med alder å gjøre, om man har fått med seg lite eller mye om hvordan det er å få barn. Det avhenger både av om menneskene rundt deg forteller deg mye eller lite, og hvor mye du egentlig vil vite selv! Det handler ikke om at man ikke vil forbrede seg, men heller at man tar det som det kommer, og ikke leser om alle andre sine erfaringer med alt, fordi det kan virke skremmende. Jeg kunne godt vært foruten noen av de skremmende fødselshistoriene jeg har blitt fortalt, da jeg er førstegangsgravid, men dette er en veldig flott tråd syntes jeg. Det er deilig å få lese om andres erfaringer og bli litt forbredt på at det er mye som virker skummelt som er veldig normalt. Syntes det blir så dumt å komme med kommentarer som du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske nokon hadde fortalt meg at babyen ofte slit med kvalme og brekningar første døgnet..... eg blei liggande å passe på at babyen ikkje skulle kvelast av sitt eigen "oppkast", fryktelig ekkelt når det kom slike ekle lydar utav babyen.... sov jo ikkje et sekund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske nokon hadde fortalt meg at babyen ofte slit med kvalme og brekningar første døgnet..... eg blei liggande å passe på at babyen ikkje skulle kvelast av sitt eigen "oppkast", fryktelig ekkelt når det kom slike ekle lydar utav babyen.... sov jo ikkje et sekund!

 

Babyen min gulpet opp fostervann, og det så ut som om hun holdt på å kveles noen ganger :-S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd.

 

Vil bare legge til att de som smiler og sier alt er tipp topp de lyver.

 

Mange sliter med fødsels depresjon og veldig normalt med første barn. De neste da forstår man faresignalene litt før.

 

Ingen er like men lytt til folk i samme situasjon og kos deg med babyen sin alder. Ikke gle deg til forskjellige ting. Plutselig er babyeny stor og du ønsker den var liten igjen.

 

Kos deg.

 

Hei. Apropos det har jeg ett spørsmål (om du har opplevd det selv da)... Jeg fikk fødselsdepresjon med nr 1. Tilknytningsproblemer og det hele... Som gravid med nr 2 er jeg naturlig nok redd for at det skal bli samme greia all over. Har det lett for å skje hver gang, eller er det verst første gang for de fleste?

 

Jeg hadde det første gang, med tilknytningsproblemer. Denne gangen har jeg ingen tegn. Babyen er to måneder. Men jeg har gått i terapi siden første var fire måneder, og der er nok mye av grunnen. I tillegg var denne fødselen mye enklere, og jeg revnet bare litt ( mot MYE sist). Dessuten nesten ingen ammeproblemer.

Endret av Ikkesåallerværst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

at jeg ikke ble fortalt at du kunne få etter rier med nr 1. fikk de en uke etter fødsel å lå på bakken å vrei meg trodde rett og slet jeg skule føde igjen. så gruer meg til etter denne fødselen når folk sier de blir verre å verre.

Etterriene var ikke deilige her heller! Jeg tok smertestillende en tjue min før slik at det verste ble tatt vekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er mulig å være totalt inkontinent for urin rett etter fødselen. Heldigvis kunne jeg trene meg opp til å bli nesten "tett" igjen etter noen uker/mndr:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mammantil2prinser

At man må dele nettene med partner hvis det blir virkelig ille. Å amme en baby som sovner igjen noen ganger i løpet av natta klarer man fint alene, og sånn er det for mange. Men hvis du går og bærer i timesvis hver natt eller babyen våkner hver time må man faktisk dele på det, selv om mannen skal på jobb. En utslitt og deprimert mor er ikke bra hverken for barnet, far eller mor.

 

P.s. Økedøgn er døgn hvor babyen ammer hele tiden fordi den trenger å øke melkeproduksjonen ettersom den vokser og trenger mer melk. Vanlig, men noen slipper. Ingen av mine har hatt økedøgn, og jeg har fullammet uten pumping.

Skriver under på denne!!:) storebror var våken HVER time i de 6første mnd på natta:( det var ikke noe gøy nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mammantil2prinser

ingen hadde sagt noe om promping under fødsel... når barnet kom langt nok ned kom det en del ufrivillige lyder... jeg var dødsflau og mannen min holdt på å le seg ihjel... Hadde supa noen liter lystgass, så det hjalp sikkert ikke!

Skriver under her!:)

Hadde ikke noe problemer med det under fødsel, men rett etter pjokken var ute og jordmor sydde og fikset meg. Da kom de på rekke og rad helt ukontrollert:( ikke noe gøy forran så mange folk:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...