Gå til innhold

5 ting jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg før jeg fødte


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

15. At mange babyer som gråter mye og sover lite har låsninger (kisskidd, ofte som følge av en tøff fødsel). Dette kan ordnes hos en manuell terapeut.

 

At det kanskje hjelper med manuellterapeut, men at babyen fortsatt skriker like mye og sover like lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fin tråd, men håper ikke alle førstegangsfødende som leser denne tror at alt dette kommer til å være tilfelle for akkurat dem. Det var det ikke for meg, og liten vits i å grue seg til alt som kanskje ikke kommer også.

 

Hadde ingen hemoroider, trillet turer fra jeg kom hjem og var litt på farten hver dag. Selvsagt var det slitsomt å sitte med puppen ute i evigheter og alle babyer gråter jo og de fleste har problemer med å sovne selv. Men ammingen gikk greit, selv om jeg hadde engstet meg for det motsatte.

 

Magemusklene mine var absolutt til stede rett etter fødselen, til tross for en stor valk hele veien rundt :) Jeg var sår og øm etter fødsel og sting, men absolutt mobil. Morsfølelsen kom raskt og barseltida var fin selv om den er litt slitsom.

 

Men det jeg derimot ikke var forberedt på var at ungen ikke ville sove i egen seng. Helt fra barsel så jeg det som naturlig og eneste mulighet å ha henne hos meg om natta. Hadde ikke tenkt på at det ikke skulle bli populært å ligge i vugge og sprinkelseng, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10) Og at det gjør vondt å få det ut når man har sydd noen sting :(

 

(Og hver gang man sitter på do og prøver, skriker ungen og vil ha mat sånn at man må avbryte do besøket!)

 

Jeg åt masse svisker som de hadde i små bokser i kantina på sykehuset, pluss at da jeg nevnte det for en sykepleier/barnepleier så spurte hun om jeg ville ha noe for at avføringen skulle mykne seg opp, husker ikke hva det kaltes.... Men veldig ålreit å prøve alt som kan hjelpe:) Det var forresten drikkbart, så ingen bekymringer om at noe skal stikkes oppi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er dere som ikke har fått med dere noe om hvordan det å få barn er? Jeg er godt voksen og har jo fått høre alt dette lenge før barna kom. Dessuten leste jeg jo om dette mens jeg var gravid. Rart at så mange ikke gidder forberede seg litt før noe så stort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er dere som ikke har fått med dere noe om hvordan det å få barn er? Jeg er godt voksen og har jo fått høre alt dette lenge før barna kom. Dessuten leste jeg jo om dette mens jeg var gravid. Rart at så mange ikke gidder forberede seg litt før noe så stort...

 

 

var ganske ung - 20 år og INGEN av vennene mine hadde unger. var den som var først ute! Satt på nette og leste det meste jeg kom over men var ikke forberedt på at ammingen skulle vær Så vanskelig! Heller ikke leste jeg noen plasser om barseltårer og hemoroider var for flaut for min del og snakke om!

 

Er ikke alle som har nettverk som har små barn!

"Rart at så mange ikke gidder forberede seg litt før noe så stort..." unødvendig kommentar! Dette skulle være en tråd som var innholdsrikt samtidig med litt humor, men som vanlig må noen komme og ødelegge stemninga!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg på svisker, men glemte meg av at man kan få ganske mye luft i magen av det, og det gikk over til lillemor som gråt og hylte av smerter i magen :(

 

Funker for noen, men bare sånn obs obs med ting som man får luft i magen av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle ønske noen fortalte meg at du ikke trenger å være redd for å være hysterisk førstegangs mor om du tror noe ikke er som det skal med babyen! Slet i fire-fem mnd med førstemann som hadde masse låsninger i rygg og nakke og i tillegg melkeallergi før vi endelig fikk klarhet i det, fikk behandling og en ny baby. Lite visste jeg om hvor sliten og deprimert det gikk Ann å bli når man endelig hadde blitt mor og alle ba deg nyte tida!! Om du føler at du sliter veldig og at alle andre sine babyer er mye "snillere" enn din så kan det være stor hjelp med en time til manuellterapeut! Gratis og ufarlig, men måtte finne ut av det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en flott tråd :)

 

Jeg er selv førstegangsgravid og liker veldig godt å lese om andres erfaringer.. Selv om jeg vet veldig godt at alle har individuelle erfaringer og oppfatter ting ulikt.. Dette skremmer meg ikke i det hele tatt, men gjør meg heller litt mer forberedt på at det faktisk er normalt hvis det skulle skje meg.

Jeg gruer meg ikke til fødsel og ikke til barseltiden, rett og slett fordi ingen andre kan fortelle meg hvordan det blir, det kan bare oppleves selv.. Men fortsett med "gode råd" jeg synes dette var veldig nyttig informasjon på en humoristisk måte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns denne tråen er veldig fin, jeg har en utrolig god jordmor som har vært igjennom nesten alt det som står her. men det er ikke alle som er like heldige. godt å kunne dele litt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg att det var helt normal att babyen gulpa opp grønt slim de første dagene! som vistnok var veldig vanlig, men som vi frika ut over på barsel:P god pleierne bare var ett pling unna:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at det faktisk gjør VONDT å amme i begynnelsen?? Jeg fikk sjokk når poden "la seg til" første gangen! Auauauau, heldigvis går jo alt seg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit viktig punkt er jo og at alle mødre, fødslar, babyar og barseltider er forskjellege. Og sjølv om ein høyrer om alt muleg som kan skje(godt å vere forberedt), så er det ikkje lurt å ta utgangspunkt i at alt skal hende med akkurat din litte skatt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det kan komme litt blod i urinen de første levedagene til babyen.. Vi fikk helt sjokk, var heldigvis på sykehuset/barsel da det skjedde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At nyfødtes pust kan variere veldig, fra sakte til rask, høylydt og helt stille, og at det er helt normalt og ingen ting å bekymre seg for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at jeg visste at strekkmerker kunne komme etter fødselen. Fikk ikke et eneste merke i svangerskapet og håpet jeg slapp unna, men de poppet frem dagen etter fødsel når melka kom for fullt :/ Fikk heldigvis kun på undersiden av brystene, så er ikke på et sted bh/bikinitopp ikke skjuler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at det faktisk gjør VONDT å amme i begynnelsen?? Jeg fikk sjokk når poden "la seg til" første gangen! Auauauau, heldigvis går jo alt seg til :)

 

Eller at det faktisk ikke er alle som må slite med å amme eller får vondt i puppene. Jeg hadde ikke vondt ett sekund på hele tiden vi ammet, selv ikke etter at baby fikk første tann etter to mnd. Ammingen gikk helt av seg selv.

Det er slett ikke sikkert at ammingen blir vanskeligeller vond... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det kommer mye blod dagene etter fødsel, og at hvis man ikke tar seg tid til å sitte på do, kan det levre seg, og komme som store klumper! Jeg holdt på å få panikkanfall på sykehuset da det skjedde meg... Det skulle jeg ønske noen hadde fortalt meg! :S

 

At man ikke er noen dårlig mor om man putter smokk i munnen på ungen 4 timer etter at man kommer hjem fra sykehuset. Det er bare nødvendig av og til! Puppene trenger av og til avlastning om de skal overleve den første ammingen ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

- At morsfølelsen gjerne ikke slå ned i deg i det ungen kommer ut.

 

 

Dette merket jeg godt. Hadde sett for meg å falle pladask for babyen, og grine over lykke. Var jo gla, men på en mer sjokket måte. Hallo, her er babyen min! Uvirkelig følelse. Men god følelse absolutt, tok ikke lang tid før du falt hardt for babyen.

 

Hode til babyen kan være litt conehead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

- At morsfølelsen gjerne ikke slå ned i deg i det ungen kommer ut.

 

 

Dette merket jeg godt. Hadde sett for meg å falle pladask for babyen, og grine over lykke. Var jo gla, men på en mer sjokket måte. Hallo, her er babyen min! Uvirkelig følelse. Men god følelse absolutt, tok ikke lang tid før du falt hardt for babyen.

 

Hode til babyen kan være litt conehead aktig, men forsvant fort. Så ikke få panikk om hodet er litt avlangt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fortalte meg at man kan risikere å knekke halebeinet under fødselen og måtte bli klippet helt inn til bekkenbunnen! Så var lettere i sjokk etter fødsel når dette hadde skjedd meg!

 

Måtte stå og amme første 4 ukene og kunne ikke sitte før etter 3 mnd!

 

MEN, skulle ønske noen hadde fortalt meg at det bare var en fase, for når man står der med en liten baby, vondt overalt og høy på hormoner så føles det som at det aldri skal bli bedre.

 

OG det var fælt! Så ikke fortvil uansett hvor tungt det måtte bli etterpå bare HUSK at det går seg til, og før du vet ordet av det er alt super lett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er dere som ikke har fått med dere noe om hvordan det å få barn er? Jeg er godt voksen og har jo fått høre alt dette lenge før barna kom. Dessuten leste jeg jo om dette mens jeg var gravid. Rart at så mange ikke gidder forberede seg litt før noe så stort...

Jeg er 42 år og fikk mitt første barn nå i januar, og mener selv jeg har brukt mange penger på både bøker og tidsskrifter samt flere timer med surfing på nettet for å forberede meg på det å føde og bli mamma, men kan ikke huske at jeg noen plass fikk det poengtert hvor viktig det var med RETT AMME TEKNIKK. Selv om jeg var på sykehuset i 5 dager etter fødselen (pga en infeksjon, da det satt igjen rester av morkaka) med mange jordmødre og barnepleiere som viste meg hvordan det "skulle gjøres", (var til og med til amme spesialist) var det ingen som forberedte meg på den sinnssyke smerten jeg fikk under amming. Og det var ikke veldig moro når lillegull gulper blod og hele den ene brystknoppen er revnet på langs. Etter 5 uker der jeg vred meg av engstelse hver gang han sa i fra at han var sulten og ett smerte helv... under hver amming (pga feil teknikk som jeg dessverre aldri fikk tak på) så kastet jeg inn håndkleet og gikk over til å pumpe meg. Selv om det betyr ekstra arbeid har jeg fått en ny hverdag, lillegull tar flask med morsmelk og nå kan vi kose oss under matingen. Synes derfor ditt litt nedlatende innlegg var litt unødvendig. Hilsen en godt voksen mamma :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dårlig samvittighet når førstemann kom. Hadde jo gått hele svangerskapet og hulka og grini av det meste jeg leste om fødsel og nyfødtannonser i avisa... Men da min egen ble født var jeg tappet for krefter og det kom ikke en tåre!! Men dagen etter, da jeg satt alene på sykehuset med en liten gutt i armene, så kom det så det holdt.... :)

 

Alle vet jo at en fødsel gjør vondt, men at det å tisse de første dagene etter en fødsel svir så veldig!! det var jeg ikke forberedt på. Det er en grunn til at det henger en dusj ved siden av doen slik at man kan spyle mens man tisser.....! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...